Ncm

ik heb een vraag over Ncm.
als ik naar servo's aan het kijken ben en ik ben op zoek naar hoeveel gram/kilo torque ze hebben, vind ik heel vaak bijvoorbeeld 15 Ncm.
wat is nou dat Ncm, hoeveel gram of kilo?

stijn

Ncm staat voor Newton per centimeter.

Als je dus een servo het met een kracht van 1 Ncm, dan kan hij 1 Newton leveren op 1 cm afstand van draaipunt (een 1 cm lang armpje).

1 Newton is hier op aarde ca. 100 gram, dus een 15 Ncm servo kan met een 1 cm lang armpje 1500 gram (1,5 kilo) optillen.

Torque - of in het Nederlands koppel - wordt niet uitgedrukt in kilogram of in gram. Een koppel is een kracht (eenheid Newton) die op een bepaalde afstand (eenheid meter) van een scharnierpunt werkt. De correcte eenheid voor een koppel is dus de Nm of, als de getallen wat kleiner zijn, de Ncm.

Typisch worden servo's gespecifieerd met een momentarm van 1cm. De aanduiding kg moet je dus interpreteren als kgcm.
Omzetten van newton naar kg doe je door te delen door 10 (9.81 om precies te zijn)

dus je servo van 15Ncm komt overeen met een servo van '1.5kg'. Maar de Ncm notatie verdient de voorkeur!

nee hoor, dat blijft hetzelfde koppel
de kracht die je op een servo-armpje dat twee keer zo lang is kan uitoefenen is wèl twee keer zo klein

bvb
2cm x 7.5N = 15Ncm
1cm x 15N = 15Ncm
0.5cm x 30N = 15Ncm

Back