Nederlands historisch zeilschip, het schip van de Ruyter, de 7 Provinciën

Stephan, dat geeft een bak licht ja. Ik had daar al een 50W LED flood hangen die verplaats ik nu naar boven het zaagtafeltje.

Ook de TL's ben ik tevreden over. Ik ga er nog meer vervangen. Boven de werkbank hingen 1.20m maar in de schuur zelf 1.50m die gaan er ook aan geloven. Te meer daar die nog 840 kleur zijn dus dat geeft verschil. Dan heb ik overal dezelfde kleurtemperatuur.

Zo na de verbouwing en schoonmaak rustig aan verder met het beplanken van het verdek.
Dat is een langdurig, eentonig werkje. Ieder plankje op maat en recht kanten. Dan opschuren, de zijkanten schuur ik wat rond en na het lijmen even met een mesje erover heen dan krijg je een mooie naad.
Ik kom nu aan het punt om de watergang te maken. Dik tekent deze hoger en anders dan bij de overloop.
Bij de overloop liep deze schuin van de romp af naar het dek. Hier bij het verdek loopt hij gewoon vlak net als het dek zelf.

20200703_165846 (Custom).jpg

Hier de ronde kanten goed zichtbaar
20200702_151617 (Custom).jpg

20200702_151544 (Custom).jpg

Naamloos 4.jpg

Vandaag maar even een uurtje gebouwd, meeste van de dag met mijn jongste naar motoren wezen kijken in Bodegraven, Goedhart. wat een zaak zeg.

Maar daar gaat het niet over, het gaat hier over scheepjes. ;)
Ik had een breedte van de watergang gekozen die er mooi uit ziet. 12mm. De tekeningen van Blom zeggen 28 duim (dus goed 14mm).
Laat ik die 2mm nou ook net nodig hebben. Ik vind alleen 14mm wel massal worden. Morgen maar eens een proefstukje doen.

20200704_163128 (Custom).jpg

En de punt zat er net zo netjs in. :(

20200704_162645 (Custom).jpg

Misschien ergens een bericht gemist maar moeten je gratings(samen met de eerste plank erlangs) niet iets hoger liggen . Volgens de laatste foto met watergang wel, of ben ik verkeerd.

Misschien ergens een bericht gemist maar moeten je gratings(samen met de eerste plank erlangs) niet iets hoger liggen . Volgens de laatste foto met watergang wel, of ben ik verkeerd.

Newbie, volgens de tekeningen van Blom niet. Dan ligt alleen de watergang hoger.

Wat je bij mij op de foto ziet, dat de nog niet gelijmde roosters hoger liggen, komt omdat alle roosters te hoog waren om ze later na het lijmen te schuren in de kromming van het dek. Ze zijn reeds voor gebogen maar om ze mooi flush te krijgen schuur ik ze na. Ik overweeg overigens om de roosters die toegankelijk blijven op het verdek via de bak, los te laten zodat de overloop toch ook een stukje gezien kan worden.

Naamloos 5.jpg

Weet iemand wat de "grote hals" klamp is en waar hij voor is?

Hij wordt genoemd door Blom maar verder niet. In Dik kan ik hem ook niet vinden.

Hier gaat de hals van de schoot grootzeil door de huid van het schip. Deze kunnen rijk versierd zijn overigens. Ik ga op zoek naar een afbeelding. (Als ik het goed hebt)

de halsklamp zit buitenboord hans waarschijnlijk een gebeeldhoud stuk waar het touw door gaat ze staat op 1/3 van de voorkant van het schip

Het kan ook het oog zijn in een zeil. Ik heb een filmpje gepost in de gelagkamer waar zo'n Zweed er eentje in het zeil sloeg tussen het lijk

Dank jullie, het zit inderdaad aan de buiten kant van de scheepswand. Nou nog uitvinden wat
schoot grootzeil
is en waar dat touw dan vandaan kwam en naar toe ging.
Misschien ook maar geheel weglaten?

Hier uit het boek van Dik een foto van een model, Dik tekent er zelf geen op de 7P maar wel op dit model (wat hij zelf gebouwd heeft)
upload_2020-7-5_20-36-3.png

van de halsklamp - nicolas witsen
de halsklamp breed 8 duim, dik 7.5 duim
het groot gat wijt 3.5 duim
bovenste gat wijt 2 duim
de halsklamp staat op 2/5 de delen van de van de lengte van het schip van voren af ,of staat recht boven de tweede poort onder t' verdek , en nu zie ik dat hans het al heeft gepost ;)

hier kwam de schoot van het grootzeil ( groot gat )en het touw van de fokke ( kleingat)doorheen
touwen worden belegt op de kruisklamp dat V achtig ding dat tegen de binnenkant aan boord hangt

Laatst bewerkt:
Back