Nederlands historisch zeilschip, het schip van de Ruyter, de 7 Provinciën

Aangezien ik aan de volgende stap toe ben, de masten. Kan ik wel wat advies gebruiken.

En vooral over de volgorde. Ik heb 0 ervaring.

Ik begin nu maar gewoon met de grote mast. Ik ga deze eerst van details voorzien. en dan maar het grote want lijkt me.

Versiering ziet er toch goed uit, als je ze kleinen maakt is de zeiwand niet gevuld.
Betreffende volgorde van de masten , persoonlijk vond ik het makkelijker met de voorste mast te starten omdat de meeste touwen naar achter toe lopen.
Maar er zijn er hier die er meer ervaring mee hebben dan ik.

Dank je Piet. eigenlijk zou ik jou willen vragen... als jij moest beginnen met tuiage, waar en welke volgorde zou je aanhouden?
Ik had je vraag al gelezen Hans en de ervaring op dit forum leert dat je op zulke vragen diverse reacties krijgt, dus ik wou om die reden even afwachten omdat zoiets ook verwarrend kan zijn natuurlijk.
Zelf plaats ik altijd eerst alle masten en de boegspriet zonder de ra's waarna ik aan het staand want begin. Het is echter niet makkelijk om een bindend advies te geven om hoe en waar te beginnen.
Omdat er legio mogelijkheden zijn en iedereen doet het weer op zijn manier.
Zelf plaats ik nagenoeg meestal eerst het onderwant van de bezaan/kruismast en dan de kruisstag van die mast (onderste zware stag) omdat die aan de voet van de grote mast word bevestigd en wanneer je dus eerst het grootwant zou zetten zit dat een tikkie in de weg. Daarna het grootwant vervolgens de grootstag en dan het fokkewant met de fokkestag.
Voordat ik hier een heel verhaal neerzet is het misschien beter dat je zo ongeveer begint en als je ergens niet uitkomt, vraag het dan, dan komen we er stapje voor stapje vanzelf wel.
Wat ik niet zou doen als ik jou was dat is de grote mast eerst plaatsen en vervolgens die mast gaan tuigen, want dan kun je bedrogen uitkomen.
Een uitzondering is de boegspriet, die kan je gewoon tuigen wanneer je wilt omdat dat niet in de weg zit voor je overige tuigage.

Ik had je vraag al gelezen Hans .....
Voordat ik hier een heel verhaal neerzet is het misschien beter dat je zo ongeveer begint en als je ergens niet uitkomt, vraag het dan, dan komen we er stapje voor stapje vanzelf wel.
........

Ik ga dit eens als uitgangspunt nemen, Hartstikke bedankt zover. Ik moet toch ook nog de masten eerst eens van alle details voor zien.

De eerste stapjes....

Het is ook allemaal even zoeken naar de juiste diktes en maten....
Blom heeft namelijk niets qua tuigage beschreven.
Ik ga dus hier Dik als leidraad gebruiken en zover als er tekeningen van Blom zijn zorg ik dat het daar op lijkt.

20220817_165748.jpg

20220817_155128.jpg

Ik bouw net zoals Piet eerst de masten volledig op, met ondermast, steng en bramsteng, omdat de stagen van een achterliggende mast soms aan de mast ervoor bevestigd moeten worden, en op die manier is het houtwerk al klaar.
De logische volgorde vind je geïllustreerd in Piet zijn bouwverslagen, maar ook uitvoerig in mijn Royal Caroline. :)

De "hulplijnen" die je hebt aangebracht zijn nuttig om bij het opspannen van de hoofdtouwen van het want de masten niet achterover te trekken, maar ze kunnen maar aangebracht worden boven de marsen en de lussen van de hoofdtouwen.

Ik bouw net zoals Piet eerst de masten volledig op, met ondermast, steng en bramsteng, omdat de stagen van een achterliggende mast soms aan de mast ervoor bevestigd moeten worden, en op die manier is het houtwerk al klaar.
De logische volgorde vind je geïllustreerd in Piet zijn bouwverslagen, maar ook uitvoerig in mijn Royal Caroline. :)

De "hulplijnen" die je hebt aangebracht zijn nuttig om bij het opspannen van de hoofdtouwen van het want de masten niet achterover te trekken, maar ze kunnen maar aangebracht worden boven de marsen en de lussen van de hoofdtouwen.

Nou die masten krijg je met een draadje van 1 of 2mm echt niet van zijn plaats :rofl: dus daar ben ik niet bang voor. Ik heb het zo maar eens uitgezet voor wat maatvoering etc.
Ik zit nog met het probleem dat als ik alle delen van bv de grote mast plaats, het erg hoog wordt en ik het schip dus op de vloer zal moeten zetten of een trapje moet gebruiken.
Dus daar denk ik nog over na. Voorlopig maar eens de masten op details gereed maken.

Dit word me een model hoor! Prachtig.. is ze te bewonderen in duizel volgende maand?

Nee, daar ben ik niet bij. Vervoer is zeer moeilijk te doen met dit formaat.

Ik zit nog met het probleem dat als ik alle delen van bv de grote mast plaats, het erg hoog wordt
Bij de Victory was het probleem dat bij een geplaatste ondermast, ik de steng niet meer langs onder door de opening van de mars kreeg. In het echt konden ze een aantal roosters verwijderen en de steng in het ontstane gat laten zakken, op het model kon ik dat niet. daardoor was ik verplicht om eerst de masten op te bouwen, en inderdaad, het wordt hoog en is niet vanzelfsprekend om er aan te werken, maar dat heeft volgens mij niets te maken met de volgorde van opbouw van het rondhout. Het is niet omdat steng en bramsteng al staan dat je hoger aan het touwwerk van de ondermasten moet werken, en het touwwerk van steng en bramsteng kan je maar aanbrengen als deze effectief geplaatst zijn. Je moet alleen wat voorzichtig zijn met de beweging van de armen, zodat je niet tegen het uitstekende rondhout zit.
Bij de Royal Caroline ging dit wel, dus dan kan je de hoofdtouwen van het want aanbrengen zonder dat de stengen al geplaatst zijn.
Je zal bij de 7P dus zelf moeten meten of het lukt of niet. (afstand van dek tot onderzijde mars < lengte steng)

Een volgende omissie waarvan ik weet dat hij eraan zat te komen. Blom tekende keurig de stag van de grote mast waar hij volgens mij ook zat, maar vergat in andere detail tekeningen de voorziening (gat?) ervoor.

Ik heb gekeken om de stag over de reling te laten lopen maar dat ziet er in het geheel niet geloofwaardig uit. Ik heb nooit een groot probleem met 'historische correctheid' maar hier gaat het te ver. Dus hij moet maar door de balustrade.

20220822_165744.jpg

2 gaatjes net naast het schild moeten het maar doen. Dat wil wel zeggen dat ik de stag anders moet maken dan hij hem tekent. Maar goed ik ga het zien.

20220822_171153.jpg

1 ding is duidelijk zoals hij de stag tekent, zo kan hij in de rest van zijn tekeningen nooit gerealiseerd worden.

Naamloos.png

20220822_171452.jpg

20220822_171359.jpg

20220822_171306.jpg

Nu dan op naar de touwwerken. Eerst eens maten etc bepalen. Ik doe dit op de grote mast maar ga als ik straks details weet, vanaf achter beginnen.

Eerst maar eens de maten van het ijzer werk en de juffers. 7mm worden die van de fokke en de grote en 6mm die van de bezaan.
Om het ijzer werk te vormen ga ik een malletje gebruiken.
20220827_160808.jpg

Het is nu de dikte bepalen van het koperdraad. 0.6 of 0.8??

0.6 vind ik wat beter voor het onderste gedeelte maar 0.8 oogt beter op de juffer. Alleen dan oogen de onderste stukken weer wat zwaarder.

Ik ga er eens een paar dagen tegen aan kijken. Commentaar is welkom....

20220827_154817.jpg

20220827_154824.jpg

20220827_154813.jpg

20220827_160722.jpg

Back