Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Schitterend Hans![]()
Ik had je vraag al gelezen Hans en de ervaring op dit forum leert dat je op zulke vragen diverse reacties krijgt, dus ik wou om die reden even afwachten omdat zoiets ook verwarrend kan zijn natuurlijk.Dank je Piet. eigenlijk zou ik jou willen vragen... als jij moest beginnen met tuiage, waar en welke volgorde zou je aanhouden?
Ik had je vraag al gelezen Hans .....
Voordat ik hier een heel verhaal neerzet is het misschien beter dat je zo ongeveer begint en als je ergens niet uitkomt, vraag het dan, dan komen we er stapje voor stapje vanzelf wel.
........
Dat is nu net de reden waarom ik bij de achterste mast begin.persoonlijk vond ik het makkelijker met de voorste mast te starten omdat de meeste touwen naar achter toe lopen.
Ik bouw net zoals Piet eerst de masten volledig op, met ondermast, steng en bramsteng, omdat de stagen van een achterliggende mast soms aan de mast ervoor bevestigd moeten worden, en op die manier is het houtwerk al klaar.
De logische volgorde vind je geïllustreerd in Piet zijn bouwverslagen, maar ook uitvoerig in mijn Royal Caroline.
De "hulplijnen" die je hebt aangebracht zijn nuttig om bij het opspannen van de hoofdtouwen van het want de masten niet achterover te trekken, maar ze kunnen maar aangebracht worden boven de marsen en de lussen van de hoofdtouwen.
Dit word me een model hoor! Prachtig.. is ze te bewonderen in duizel volgende maand?
Bij de Victory was het probleem dat bij een geplaatste ondermast, ik de steng niet meer langs onder door de opening van de mars kreeg. In het echt konden ze een aantal roosters verwijderen en de steng in het ontstane gat laten zakken, op het model kon ik dat niet. daardoor was ik verplicht om eerst de masten op te bouwen, en inderdaad, het wordt hoog en is niet vanzelfsprekend om er aan te werken, maar dat heeft volgens mij niets te maken met de volgorde van opbouw van het rondhout. Het is niet omdat steng en bramsteng al staan dat je hoger aan het touwwerk van de ondermasten moet werken, en het touwwerk van steng en bramsteng kan je maar aanbrengen als deze effectief geplaatst zijn. Je moet alleen wat voorzichtig zijn met de beweging van de armen, zodat je niet tegen het uitstekende rondhout zit.Ik zit nog met het probleem dat als ik alle delen van bv de grote mast plaats, het erg hoog wordt
Ik geloof dat ik voor de 0,8 mm zou gaan Hans, er komt wel wat spanning op te staan natuurlijk![]()