Neergestort tijdens opstijgen, en weer neergestort

Discussie in 'Beginners' gestart door alfred.los, 21 dec 2011.

1. chipmunk

chipmunk Guest

morgen koffie in stadskanaal i.v.p. plakken
    1900 uur

gr frank

2. Jens.

Jens.

Lid geworden:
    24 jul 2009
    Dan zal het geen Carson zijn, maar een na-maak merk.
    Al weer gevlogen?

Gr Jens

3. DennisK

DennisK

Lid geworden:
    28 feb 2004

Tjah dan gaat het lang duren voor je op hoogte door de bocht komt.

Als je op zijn kant ligt in een bocht heb je minder draagvlak op de vleugels en moet je meer up geven. En omdat je scheeft ligt werkt je hoogteroer gelijk als richtingsroer.

Ofwel je hoeft nog maar een heel klein beetje rudder te geven om in de bocht te blijven aangezien het een eigen stabiel kistje is en hoogteroer zo dat je op hoogte door de bocht gaat.

En ga niet op verschillende stick modus vliegen dat komt niet goed. EEn zwaar gevorderde vlieger kan er nog net mee vliegen maar automatisme en reflexen zijn er dan niet meer. Dan is het weer volledig denkwerk. En dat heb je als beginner toch al.

Echt ik raad je 1xtje vliegles aan bij de eerste die dat aanbied/ heeft geboden inmiddels.
    Scheelt je een hoop brokken en plakken en geloof me. Vliegen is leuker dan plakken. Zeker in deze verhouding.

Bocht Links.

Beetje rudder. Bocht in laten vallen. Up gaan geven. Rudder iets minderen en zo in de bocht laten hangen. En wat corrigerend bij laten sturen.

Weer recht vanuit linker bocht: Rustig naar Rechts rudder. En gelijk tijdig hoogteroer minderen. Eventueel kort tikje down. Als je uit de bocht bent om het neusje te drukken.
    Zeker als je van wind af komt naar wind tegen.

Hoeveel en wanneer is een gevoel en ervaring. Rechtaf is het zelfde maar de andere kant op.

4. perk

perk

Lid geworden:
    5 jul 2004
    Alfred,

of dit nu een trol is of niet...

Doe jezelf een plezier en ga voor een simulator. Kost je uiteindelijk minder dan brokken vliegen en je bouwt vertrouwen in je eigen kunnen op.

Patrick

5. ceppodo

ceppodo Guest

Nahhhh gebrek aan vertrouwen in zijn eigen kunnen zie ik bij hem niet zo.:rolleyes:

6. alfred.los

alfred.los

Lid geworden:
    13 feb 2011
    duidelijk, dank

groet alfred

7. perk

perk

Lid geworden:
    5 jul 2004

laat het me anders stellen... misschien lost het die tijdelijk kortsluiting tussen vingers en hersenen op ;)

Ik heb er alvast heel veel aan gehad in het verleden

8. alfred.los

alfred.los

Lid geworden:
    13 feb 2011

hallo frank

staat in mijn agenda

groet alfred

9. Japie.G

Japie.G

Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Hallo hee, zie dit draadje nu voor 't eerst, maar dit is geniaal!

Echter kan dit gewoon niet serieus zijn, dat kan echt niet! Hij heeft gewoon een crash kist waar ie een leuk verhaal omheen verzint. We krijgen vast op 1 apr de waarheid te horen ;)

Tot die tijd.. Lachen joh! Keep up the good work Alfred!

10. ceppodo

ceppodo Guest

Heb wel dezelfde gedachte hierbij........Maar stel je eens voor als het wel echt waar zou zijn.
    Met zoveel doorzettingsvermogen moet dan de hele wereld een peuleschil voor je zijn.

11. bdoets

bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Sorry, dat klopt niet. Omdat je toestel een zekere dwarshelling heeft, gaat de richtingsroer-uitslag ook naar beneden sturen (waarschijnlijk de reden dat Alfred telkens in een rechterbocht tegen de grond gaat). Dus moet er wat Up hoogteroer bij om op dezelfde hoogte te blijven.
    Dat laatste is niet waar, het maakt niks uit. Zie dat uitgebreide draadje over het verschil tussen windsnelheid en vliegsnelheid in het Wetenschap, Aerodynamica forum.

12. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Da's waar. En Alfred blijft er lol in houden, dat is ook mooi. De gemiddelde beginner die op deze manier te werk gaat zou inmiddels stilletjes weer vertrokken zijn.

Alfred mijn excuses als ik lomp ben geweest. Ik zou het niet doen zoals jij dat doet maar zolang je er lol in hebt; daar gaat het om. Succes (en dat is echt gemeend)

13. Jonkje

Jonkje

Lid geworden:
    29 jun 2009
    Altijd tricky met vliegen :)

14. DennisK

DennisK

Lid geworden:
    28 feb 2004
    Theorie en praktijk.

Als je wind af vliegt en je gaat dwars heb je de snelheid van wind af. Dat is energie.
    Draai je tegen de wind in zet je die energie om in iets anders en dat is bij een A-symmetrisch profiel gewoon hoogte. Het is maar even door de overgang maar iedere beginner vliegt ieder rondje steeds hoger.

Model zelf ziet dan wel geen verschil in lucht snelheid. Wind is energie.

Iets eerder hoogte los laten kan ook.

En het eerste is ook gewoon zo want anders zou je ook gewoon normaal meskant kunnen vliegen. Dus je levert ergens wat in. En je rudder zal idd ook wel iets down drukken.

Maar we hebben het over een beginner dus details doen er niet toe.

15. mavlo77

mavlo77

Lid geworden:
    16 jun 2009
    d.knoppers, je hebt gelijk. Als je toestel in de bocht hangt heeft deze minder draagvermogen. En zal hoogte verliezen. Maar........ ligt aan de afstelling van het toestel want als je het zwaartepunt vrij ver naar achteren hebt liggen zal het hoogteroer in normale vliegstand een meer heffend vermogen hebben, dat door de schuine stand ook gedeeltelijk wegvalt. Check maar eens, hoe verder je het zwaartepunt naar voren schuift in een vliegtuig, hoe meer hoogte hij neigt te verliezen in een bocht (als je niet met hoogteroer compenseert).

Over je verhaal met energie enzo, moet ik je dan weer geen gelijk geven. Je ervaring is dan toch echt door het vervormde vliegpad in de lucht waarin deze zich bevindt t.o.v. het vliegpad zoals jij dat ervaart op de hrpmd. Ik vlieg veel in wind, en herken het gedrag wat jij aangeeft dan ook totaal niet. Wel dat als je bijvoorbeeld ineens boven de bomen uit komt in ineens flink wind meepakt. Maar dan hebben we een ander verhaal he. Ook op lage hoogte is de wind vaak stoterig. Kijk en die stoten zorgen wel voor een nose-up verhaal omdat ineens het draagvermogen toeneemt door de plotse versnelling van de wind en de mass-traagheid van het toestel voordat deze weer aangepast is in die omstandigheid.

Onze redenaties zijn steeds met een constante wind die geen turbulentie heeft.

Met hellingvliegen is het ook anders omdat de lucht niet evenwijdig met de grond gaat. Daar haal je dan ook de energie uit.

16. Bagnoles

Bagnoles Guest

Hallo

Ik lees hier al een tijdje mee op dit forum, ik heb me enkele maanden geleden een 450 size heli aangeschaft en hooveren lukt me al aardig.
    Ondertussen ook aangesloten bij een club.
    Heb me onlangs een AXN Floater besteld en deze is al aangekomen maar de electronica laat nog wat op zich wachten.
    Ik moet zeggen dat ik dit topic persoonlijk wel heel leerrijk vind om van start te gaan.
    Hier worden eigenlijk alle vragen beantwoord die je als beginner zou moeten weten zonder vele topics en duizenden posts te moeten doorlezen.

Bedankt Alfred. :D

Mvg, Ben.

17. Han

Han

Lid geworden:
    3 sep 2002
    He Alfred je denkt toch niet dat ik helemaal naar oudepekela rij.
    Ben wel gek maar zo gek nu ook weer niet.
    Besteed liever mijn tijd aan het bouwen nu.

Hier een leuke film die maandag is uitgezonden bij tv Apeldoorn.
    Heel leerzaam voor beginners.
    Een dagje bij de ARMC.

Groeten Han en succes.

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  18. alfred.los

alfred.los

Lid geworden:
    13 feb 2011
    +1

heren bedankt voor de hulp en uitstekende info

groet alfred

19. Whuzz

Whuzz

Lid geworden:
    1 sep 2011
    Daarom zei ik al eerder, de grap zal nog wel een maand of 2 aanhouden, waarna alfred vast een filmpje post waarin hij ineens met een jet of een 3D model feilloos stunts uitvoert.

Ach, hebben wij toch vermakelijk tijdverdrijf gehad, ik kijk uit naar de volgende uitvoering :D

20. alfred.los

alfred.los

Lid geworden:
    13 feb 2011
    hallo,

over twee maanden denk ik wel zonder crashes rondjes te draaien, blijf optimistisch

is er al iemand met de motor in de neus bij een easy star ?

groet alfred

Deel Deze Pagina