Neerlands mooiste vintage F3c romp

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door heimhelicopters, 26 jan 2012.

  1. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Hey hardstikke leuk Arie!

    Ik heb ervan genoten. Keep the movies coming!

    Marco.

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    hengelo
    Dat is een hele mooie foto Arie!

    De romp kon wel eens gaan passen om een logo 600SE nu met de aanpassing in de rompbodem. Tjerk heeft een 600SE en het staat nog op de todo list om het eens werkelijk te gaan passen. Voor kleinere types helies is de romp veel te lang. Voor een gewone 90 size moet je al 4 a 5 cm van de romp afsnijden. Voor bijvoorbeeld een standaart 600 moet er dan een 13 a 14 cm af, ik denk dat de romp er dan niet meer zo mooi uitziet bij de staart rotor. (te dik).

    Steven.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. Arie de Koning

    Arie de Koning

    Lid geworden:
    3 okt 2004
    Berichten:
    570
    Locatie:
    Lopik
    Hallo Steven,

    Nee, je moet niets aan de verhoudingen doen.

    Ik bedoelde dat iemand hem kon verkleinen naar bijvoorbeeld een t-Rex 450 formaat of zo.
    Heeft iemand nog de " rechten" op dit model??
     
  4. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    hengelo
    Ik denk het niet Arie, we hebben enkel te maken met de ontwerper die het mooi vindt dat wij zijn ontwerp mooi vinden.
     
  5. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    hengelo
    volgende stap.

    Omdat ik met de 1e wedstrijd dit jaar enigszins in de buurt kwam van de ontwerper heb ik nog een poging gedaan dat de mal van de rechter poot boven water kwam. Helaas is dat geen werkelijkheid geworden en dus was er nog maar 1 oplossing: het opnieuw maken van een mal van een "oude" poot.
    Daartoe heb ik een originele romp van weleer meegekregen om deze van zijn pootje te ontdoen. Maar om ook een beeld te krijgen van hoe het Graupner Uni-expert mechaniek (Robbe Pro-mechanik) er destijds ingebouwd is heb ik er eerst maar een aantal foto's van gemaakt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Plek voor staartservo en gyrotol. Gezien de lengte van de stuurstang van de staart denk ik dat in deze romp de staartservo gewoon in het mechaniek zat zoals dat bij mijn uni stars ook is.

    [​IMG]

    Hier zijn twee interessante dingen te zien : 1. Het armpje van de grendel voor het zij grilletje. Deze was voor service aan gyro en staartservo verwijderbaar.
    Voor de tank zie je een bevestigingsoog van het Uni-expert mechaniek. Helaas moest er een gat in de zijkant van de romp geboord worden om er met een schroevendraaier bij te kunnen.

    [​IMG]

    En dan uiteindelijk hier waar het om gaat: de rechter poot. Gestript en nu weer strak maken. PFFF wat een werk.....

    [​IMG]

    Gestadig ga ik verder met bouwen en vliegen......


    Groeten
     
  6. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    hengelo
    Van de week weer een moment genomen om de bouwvoortgang van de Sigma's weer een stap in de goede richting te drukken.
    1 mal van 1 van de poten is niet meer boven water gekomen en nu na de ervaring met de cockpitkap van de Eagle 1 durf ik het aan om een mal te maken van de originele poot.

    plankje gezaagd en pootje erin ge "plakt".

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tot de volgende keer.

    Steven.
     
    Laatst bewerkt: 23 nov 2020
  7. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    hengelo
    Het is 24 juni, de 4de zomerdag, en het regent pijpestelen. Ik lees net van Jos dat het bij hem ook regent en hij woont in Belgie. De wind komt uit het zuiden dus de komende uurtjes zal het nog wel nat zijn. Ik kan natuurlijk ook gewoon op buienradar.nl kijken.......
    Ik wilde vandaag buiten gaan metselen, maar ik heb er toch voor gekozen om wat aan de mal voor de rechterpoot van de Sigma te gaan doen.

    De eerste foto is nog van langer geleden, alwaar ik nog geen verslaggeving van gedaan heb. Hier dus de mal voorbereiding. Latjes langs de rand (met plakband eromheen, dat lost makkelijk) en inslagmoeren op de plank zodat straks de malhelften aan elkaar geschroefd kunnen worden. en natuurlijk een laag PVA erop.

    [​IMG]

    Vandaag Het epoxywerk. Eerst een laag vormenhars. daarna een aantal lagen glasmat. sorry voor de nogal scherpe foto. Ik kon em naderhand niet meer overdoen.....

    [​IMG]

    En hier klaar om hard te worden.

    [​IMG]

    Groet'n

    Zteven.
     
    Laatst bewerkt: 24 jun 2012
  8. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    hengelo
    Afgelopen weekend was er weer zoveel regen gevallen dat ik verplicht binnen aan het werk moest. (en ik had het Holger een beetje beloofd....)

    dus , de mal weer voorbereid en in de was gezet en een laag PVA natuurlijk. Met de nodige tussenpozen om te drogen...
    Maar dan staat de mal weer klaar om gelamineerd te worden.

    [​IMG]

    Gelamineerd!

    [​IMG]

    ontvormd.... Het ziet er weer goed uit. Op de foto zijn ze nog niet schoongemaakt...

    [​IMG]

    Rest nog : de pootjes maken!

    Steven
     
  9. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    hengelo
    En omdat het de hele week geregend heeft heb ik afgelopen week maar eens een potje witte verf op de "mislukte " romp gerold. De gaatjes en putjes zijn er mooi door gevuld maar het eindresultaat is me niet glad genoeg. Een canopy voor de Eagle had ik tegelijk gedaan en die is wat beter gelukt. Ik zeg maar zo: ik ben en blijf een prutser met verf.
    De Sigma ga ik wel weer opschuren en zal ik eens proberen te spuiten. Ik gebruik eigenlijk wel graag de ouderwetse alkydhars verf. Die is altijd brandstof bestendig.....

    [​IMG]

    Voor de kap en de welbekende z-strepen rood en blauw, waarbij ik die blauwe met iets wit wil aanmengen.

    [​IMG]

    Eerst nog een potje wit kopen want die is opgegaan... en dan spuiten als het windstil weer is? en droog? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ?

    Steven.
     
  10. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    hengelo
    Het is alweer even geleden maar er is nog wel wat aan deze romp gedaan. Eerst heb ik de witte verf weer eens lekker opgeschuurd, die was me toch niet glad genoeg. Tevens heb ik al een hele tijd terug de beide benen aan de romp gelijmd en geschroefd. En gisteravond heb ik dan maar eens twee skids en twee spanten eraan gelijmd.

    [​IMG]

    Hierbover de benen en de skids,

    hieronder een spant in de cockpitkap.

    [​IMG]

    en het hoofdspant in de romp.

    [​IMG]

    groeten!
     
  11. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    hengelo
    Maar weer even verder.

    Uni 2 gedemonteerd om te passen:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Er moet een nieuw onderframe komen die in de Sigma past. Dat wordt weer CAD en frees.

    [​IMG]

    Tot later!
     
    Laatst bewerkt: 11 nov 2012
  12. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    hengelo
    Het is weer zondag, tijd om buiten te gaan metselen..... Regen, wat vervelend nou. Nu moet ik wel verder met de Sigma. Echt balen.....

    Om het mechaniek in de romp te bevestigen wil ik kortere sub frames gaan maken. Het eerste wat dus op het menu stond vandaag was het in CAD tekenen van het originele subframe.

    [​IMG]

    Terwijl je daarmee bezig bent bedenk je je van alles, onder andere hoe je het nou daadwerkelijk aan de romp gaat vastmaken.

    [​IMG]

    Ik heb toch maar gekozen voor de ouderwetse plank op de bodem. Ik ga de plank natuurlijk met een stukje glasmat vastzetten. De bodem van de romp kan immers wel wat extra stevigheid hebben omdat het landingsgestel hier ook bevestigd is.

    Steven.
     
    Laatst bewerkt: 25 nov 2020
  13. Holger Hessling

    Holger Hessling

    Lid geworden:
    8 apr 2012
    Berichten:
    9
    Hi Steven,

    as I can see, you are nearby flying the Sigma again :D Congratulations and good luck for the next steps...

    Because the Eagle MOT doesn't fit the Sigma, I played arround with my CAD and now I have an modified HIROBO Eagle III that fits the Sigma :D The picture below shows the new mechanic in front view within the Sigma contour.
    Unfortunately I'm running low on money so I can't realize it...

    Best regards
    Holger

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  14. Holger Hessling

    Holger Hessling

    Lid geworden:
    8 apr 2012
    Berichten:
    9
    Hi,

    Steven asked me for a side view of my new mechanic. Here it is:

    Regards
    Holger


    [​IMG]
     
  15. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    hengelo
    Thanks for sharing Holger!

    At first sight I'm just wondering why you brought down the tailboom in Turbulence style.
    As I quickly set my Freya next to the Sigma I think it wil perfectly fit, so you only have to change the lower frames to a shorter version. In that case the main mast will be vertical without the fuse hanging backwards. You even can use the Freya frames in that case.

    I'll upload a few pictures in a minute.....

    Steven
     
  16. Holger Hessling

    Holger Hessling

    Lid geworden:
    8 apr 2012
    Berichten:
    9
    Hey, that's funny :rainbow1: I really haven't noticed that this is Turbulence style :rolleyes: But you are absolutely right, it looks like a tail boom section from the Turbulence!! HIROBO has had the same idea as I had; just turn arround the tail drive. :turn-l:

    And I think it's the only way to fit the Sigma. The middle of tail of Sigma is 77mm above Sigma's bottom. So the tail of a Eagle or Freya will be to high to set the mechanic horizontely in the fuselage.
     
  17. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    hengelo
    Don't get fooled by the " centre"-line of the fuse. The centre line has a downward line up to the front. But offcoarse you are free to choose for yourself.....

    Here are my pictures, I positioned the camera on 3 levels

    low end level:

    [​IMG]

    tailboom hight level:

    [​IMG]

    upper bearing level:

    [​IMG]

    Steven
     
  18. Holger Hessling

    Holger Hessling

    Lid geworden:
    8 apr 2012
    Berichten:
    9
    Thank you for your efforts, the photos are fine! In fact, I thought the centre line is horizontally. Tomorrow I will have a closer look at this issue.

    Ge 2
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  19. Holger Hessling

    Holger Hessling

    Lid geworden:
    8 apr 2012
    Berichten:
    9
    Steven, can you tell me the angle the center line going downwards? Or tell me the hight of center line at tail and front...

    Many thanks
    Holger

    Ge 2
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  20. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    hengelo
    I measured both the original I have here from Wim and mine.
    Wim's has a slope of 4,5cm and mine has a slope of 6,5 cm. After I have shortened my fuse at the tail it will be a little less.

    I can advise you to tape or glue the legs under the fuse and see for yourself. I just mounted the legs as it went and put the skids under as it lined up and the slope came out the way it is now. If you fix the legs , something like silicone glue is the best according to Wim's experience. And you can fix it for the curing time with a screw (blechschraube).

    Let me know what your findings are!

    Steven.
     

Deel Deze Pagina