netten van een viskotter

Discussie in 'Werkschepen' gestart door bombarst, 13 okt 2003.

1. Bert Kroes

Bert Kroes

Lid geworden:
    6 mrt 2005
    netten

Hallo Arnold

Probeer eens contak te krijgen.
    Met Ron dekker uit ijmuiden van mkcn kotter club.
    Die kan mooi netten maken kost wel wat
    Maar je hebt er ook wat voor met alles er op en aan als je mij een mail stuurt
    Krijg je van mij het nummer.

MVGR Bert Kroes

Laatst bewerkt: 27 dec 2007
  2. norwin

norwin

Lid geworden:
    29 sep 2004
    Kopen is niet de kunst.
    Ik wil het zelf proberen te maken.
    Anders rij ik van de week wel een keer naar Urk.
    Even wat maten nemen en foto's maken.
    Groeten Norwin

3. Jeppie

Jeppie

Lid geworden:
    6 jan 2003
    Norwin,

Er is geen standaard maat voor de boomkornetten.
    De maten zijn afhankelijk van een aantal factoren:
    1. Aan beide kanten, komt het midden van de boomkor onder de top van de giek te hangen. Om de boomkor nog "uit te kunnen zetten" en weer binnen boord te kunnen krijgen, kan de boomkor dus niet langer zijn dan 2x de lengte van de giek die buiten boord steekt (in bijna horizontale positie). In praktijk zal er tussen de sloffen en het boord nog een metertje speling moeten blijven, anders beukt de slof steeds tegen het schip. Zo kom je dus op de breedte van de kor en het net.
    Als de boomkorren aan boord liggen, met één slof bijna bij de "bak" (de witte overkapping voor op het schip); dan komt de achterste slof vakk ergens halverwege de stuurhut/kombuis-opbouw.
    2. De tekening geeft wel aardig de lengte van het net ten opzichte van de breedte van de kor weer. In praktijk wil dit zeggen dat indien de korren net boven het water hangen, dat "de zak" ergens ter hoogte van de speigel van de kotter door het water gaat.

Even Googlen op "boomkor" en "kotter" geeft veel ondersteunende fotootjes.

4. norwin

norwin

Lid geworden:
    29 sep 2004
    Kijk dit zijn berichten waar ik wat mee kan.
    Alvast bedankt.

5. Frank2000

Frank2000 Guest

6. norwin

norwin

Lid geworden:
    29 sep 2004
    Waar dan ik zie het niet hoor.

7. mijn-kotter

mijn-kotter

Lid geworden:
    13 mei 2008
    lengte/ breedte boomkor

de breedte van de boomkor is 12 meter voor de boomkorkotter. En 6 meter voor de eurokotter de lengte is ongeveer de lengte van het schip[​IMG]

Het boven net vormt een deken over de bodem.de wangen sluiten de zijkanten af, en vormt achter een gesloten systeem dekuil . de kuil word afgesloten met een touw onder de kuil zitten nog kleine stukken net met korte stukjes uitgeravelt touw om de kuil te beschermen. De de bovenpees is een ketting en de onderpees is een ook een ketting , maar dan met verzwaaring om de wangen en de kuil open te houden. voor de kuil hangen wekker kettingen, deze ketingen slepen over de bodem om het vis op te jagen. hier door zwemt de vis tegen het boven net waar het dan niet verder kan. En door de wangen ook niet naar buiten, door de snelheid van de kotter komt het vis in de kuil.

mv.gr ron

8. ronny de zeeman

ronny de zeeman

Lid geworden:
    24 feb 2005
    myn kotter,
    je schreef,voor de kuil hangen wekker kettingen,
    raar net volgens my.
    is het niet voor de onderpees.
    als de wekkers voor de kuil hangen ,doen ze echt geen dienst
    groetjes,ronny
    enne aan boord van de o.190 renilde een eurokotter vissen we met 8 meter boomkor

Laatst bewerkt: 6 jun 2008
  9. Buchertje

Buchertje

Lid geworden:
    2 jul 2007
    @ ronny

De kotter die mijn kotter bouwt is een paar maten groter als waar jij op vaart De O 190 past daar bijna twee keer in.
    En de tekening die "mijn kotter" plaatst is meer dan duidelijk dat zou jij als "kenner" toch zeker moeten zien.

Laten we eens ophouden met het elkaar" af..... " en het een keer waarderen dat iemand de moeite neemt om e.e.a. te tekenen waar anderen misschien iets van kunnen leren en wat aan hebben.

Kunnen dan ook wel de benamingen zoals boven en ondervlerk, kap, rug en ondereind voor de kuil benoemen maar dat zet in dit geval geen zoden aan de dijk.

Gr. Gert.

10. ronny de zeeman

ronny de zeeman

Lid geworden:
    24 feb 2005
    sory als er iemand op de teentjes is getrapt,
    groetjes,ronny

11. norwin

norwin

Lid geworden:
    29 sep 2004
    Gewoon appelen en perentaal zodat landrotten als ik er ook wat aan hebben.
    Bedankt voor de moeite,
    Norwin

12. Buchertje

Buchertje

Lid geworden:
    2 jul 2007
    Beste Norwin,

Ben ook een landrot hoor mag dan een paar jaar op een grijze prauw gevaren hebben maar dat is niks in vergelijking met wat onze vissers doen.

Als je nog wat meer foto's of informatie wil kun je ook eens kijken op het forum van de mkcn of op de volgende site: Visserij Nieuws, Visserij Foto, Visserij Video. | Zuidvissers schakelen ook over op kettingmatten | punt.nl: Je eigen gratis weblog, gratis fotoalbum, webmail, startpagina enz bij de links zie heel veel details van netten en hoe er gevist wordt. Is zeer informatief

of deze van jan koelewijn. Netten in Miniatuur |

Succes er mee.

gr Gert.

13. norwin

norwin

Lid geworden:
    29 sep 2004
    Top en bedankt maar weer.
    Gr. Norwin

14. mijn-kotter

mijn-kotter

Lid geworden:
    13 mei 2008
    he gert

mooi man die site:music:daar heb je wat aan als land rot ;)

mv.gr ron

15. Buchertje

Buchertje

Lid geworden:
    2 jul 2007
    He Ron,

Ben blij dat je er wat aan hebt wie zoekt vindt nog wel eens wat

gr. Gert

16. Buchertje

Buchertje

Lid geworden:
    2 jul 2007
    Voor de Kotterliefhebbers onderons en die nog niet bij het forum van de MKCN gekeken hebben nog wat foto's ter verduidelijking

Tekening van een Twinrig systeem: het twinriggen wordt meer en meer toegepast omdat het brandstof besparend is en eigenlijk voor bijna alle soorten vis gebruikt kan worden. Alleen voor de tong is het een minder systeem omdat er minder zware wekkers gebruikt worden dan bij de boomkor.

Hier de een paar borden die er aan weerszijden van de netten geplaatst worden. De vorm en soort hangt af van de bodemgesteldheid waarmen vist, zanderig , stenen enz. enz.

Hier een voorbeeld van een pas omgebouwde grote kotter die vanwege de hoge brandstofprijzen zijn heil gaat zoeken in het twin-riggen twin riggen kan een brandstof besparing t.o.v bokken van zeker 50% hebben. De vissers kunnen de hoge brandstofprijzen niet doorberekenen aan de vishandelaren en zoeken zo naar alternatieven om te blijven vissen.

en hier nog een voorbeeld van een quadrig systeem waarmee veelal op noorse kreeftjes gevist wordt. Ik geloof maar weet het niet helemaal zeker dat er in amerika ook op garnalen mee gevist wordt.

veel plezier er mee.

Gr. Gert.

17. mijn-kotter

mijn-kotter

Lid geworden:
    13 mei 2008
    uitleg

hallo allemaal

ik wil graag laten zien hoe je een boomkorvistuig kunt maken

ik begin met de boom die maak ik van messing en koper ik ga uit van een boomkor van 12 meter breed dit worden netten voor de LE-62 schaal 1:33
    dus 36 centimeter als buis gebruik ik 6 millimeter messingbuis de sloffen maak 1 millimeter messingplaat en de zolen van 3 millimeter bij 1.5 centimeter koper.

oké nu beginnen ik heb ven 6mm messingbuis twee buisjes van 36 cm lang gezaagd voor de twee bomen en van de1 millimeter messingplaat 4 drie hoekjes van 3cm breed 2cm hoog boven in de driehoekjes heb ik een gat van 7mm geboord waar de 6mm messingbuisje dooreen gaat van 3mm koper heb ik solen gemaakt van 1.5 cm breed en 3cm lang
    onder in de koper solen heb ik sleuven geslepen en kleine ondiepe gatjes geboord eigenlijk zijn het meer putjes van 1 mm toen heb ik de driehoekjes op de zolen gesoldeerd de sloffen zijn klaar de sloffen heb ik toen op de uit einden van de 6mm messingbuisje geschoven en vast gesoldeerd aan de binnen kant van de slof heb ik een messing hekpaaltje met 5 gaatjes gesoldeerd en boven op de sloffen bij de buis heb ik 2 gatjes van 2mm geboord. zo nu zijn de bomen klaar

nu het netwerk k heb van een kennis gekregen dit is een net van een soort kruisnet een gabbe dit is een schepnet om aasvis mee te scheppen. of garnalen een mooi fijnmazig geknoopt net precies wat ik nodig heb,het net is uit een stuk gemaakt we zijn begonnen met het uittellen van de knopen we hebben het net uitgelegd op tafel en zijn gaan telen 5 knopen voor de wang (vlerk) 40 knopen voor de rug (bovennet) en dan weer 5 knopen voor de andere wang (vlerk) nu kijken hoe lang het net moet worden wij hebben het net eerst langs de boot gehouden ven de mast tot ongeveer de spiegel van het schip of iets langer dit doen we op het oog. de ingang van het net is zo diep als de lengte van de boom .dit zijn wat maten om een simpel boomkor net te maken.
    hoe nu verder het net word recht uit geknipt met de knopen mee nu leggen we het net weer op tafel en gaan we twee touwen rijgen van voor naar achter. we beginnen voor met de breedte van de boom met aan beide kanten een kort stukje voor de vlerk in ons geval 40 knopen voor de boom en 5 knopen voor de vlerk. en achter hebben we het midden op gezocht in ons ge val 25 knopen nu van het midden ongeveer 5cm naar beide kanten dit word de breedte van de kuil (zak) .
    nu gaan we van de buitenkant boom naar buitenkant kuil (zak) een touw rijgen als dit aan beide kanten klaar is .dan heb je een grote driehoek met twee driehoekige zijkanten en deze naai je aan elkaar zodat je een zak overhoudt .
    Hier onderin rijg je een draad waar hij later mee dicht getrokken kan worden.
    Hierna gaan we stukjes net knippen,waaraan we allemaal stukje katoengaren gaan knopen,als dit gedaan is gaan we dezen weer onder aan het net naaien.(de slepen)
    daarna naaien we er nog een binnenzak in.
    Daarna zetten we voor de zak ringetjes in het net waardoor we de touwen kunnen doen om de zak dicht te knopen.
    Daarna hebben we allemaal stukjes rubber aan een ketting geregen en deze voor in de kuil van het net gezet met ringetjes.
    Omdat dit dus rubber is zal het gaan drijven in het water wat niet de bedoeling is en hebben we het dus verzwaard met een stukje lood zodat het net mooi open blijft staan onder water.
    Als laatste de wekkerketting erin gehangen dit is vast gemaakt aan de gaatjes die gemaakt zijn in de zool van de boom.
    Daarna zijn we gaan vissen en als vangst een zoetwaterkreeft.

groet ron

kaapstander vindt dit leuk.
  18. patrickosaer

patrickosaer

Lid geworden:
    14 nov 2016
    jammer van deze forum is dat je veel foto's die geplaatst worden niet meer kunnen gezien worden vind ik zeer jammer er van

19. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    De ontbrekende foto's in bericht uit 2008 stonden op Photobucket site en zijn door de eigenaar daar verwijderd/opheven Patrick. Ze stonden niet op site van MBF.
    Wellicht dat de eigenaar ze via e-mail wil sturen? Daarvoor klik je op zijn plaatje links naast een bericht en vervolgens op start conversatie.

Heeeel handig ...
    Je kunt een melding en/of e-mail bericht krijgen bij ontvangst van een privébericht/conversatie/post, en ook bij aantal andere gebeurtenissen. Erg handig, en het houdt subfora/discussies schoon.
    Meldingen op je beeldscherm door rechtsboven op je gebruikersnaam te klikken, en vervolgens op meldingsvoorkeuren.
    En E-mail notificatie door ook weer op gebruikersnaam te klikken, en vervolgens op contactgegevens.

Laatst bewerkt: 17 nov 2016

Deel Deze Pagina