Inderdaad.. Toch zeker in de F3A waar ook op elke gram wordt gekeken.. (of is dat niet zo?) Probeer maar eens om op een andere manier nog 150gr extra uit een toestel te halen..
Nog even zitten rekenen: Hacker 14XL met Opti99: 529gr. + 105 gr. = 634 gr. TP530"0: 2x 577 gr. = 1154 gr. Verschil totaal 414 gram extra. Dat is wel erg veel!
Tja, ff niet op forum geweest en dus zie ik hier wat reacties. Ik ben zelf nog steeds niet overtuigd dat het vertragings concept (binnenloper) naar de eeuwige jachtvelden verwezen kan worden. Alhoewel ikzelf een buitenloper vlieg -)) zie ik de Hackers gewoon beter vermogen geven. Ik ben met iedereen eens dat tandwielen slijten en dat was mijn beweegreden om direct dirve te hebben. Dat we in de A-klasse een kampioen hebben met een Plettenberg is denk ik niet aan de motor te danken, maar aan het pure vliegtalent dat deze persoon tentoonstelt. Niet zeggende dat hij geen vermogen heeft. Wel vraag ik mij nog steeds af waarom de directdrive in de F3A nog niet zo doorgebroken is t.o.v de binnenloper. Wel moet ik zeggen dat firma's die proberen door te ontwikkelen in directdrive wel respect verdienen. Mijns inziens is Hacker daar iets te gemakkelijk in door de easy road te kiezen. Gelijk of ongelijk? Ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat niet altijd het (technisch) beste product overleefd, hoe vreemd het ook moge klinken. Misschien jammer, maar dat bepaald "de markt" zelf (en dat zijn we zelf). Je zult waarschijnlijk net zoveel mensen hebben die voor of tegen zijn tov een direct of indeirect drive. Ach ja, wat zou de wereld saai zijn als we allemaal dezelfde mening hadden.....
Bob, volgens mij is dat al aan het veranderen. Van de eerste vijf plaatsen vlogen er drie electrisch en daarvan weer twee (Beschorner en Mayer) met de Plettenberg bij het afgelopen EK. Wat mij nu overigens erg tegen valt bij de Neumotor als je de diverse draadjes volgt, is dat er sprake is van verschillende vertragingskasten. Eentje waar de wedstrijdvliegers mee vliegen (de Reisenauer, met grote planeetwielen en een satellietwiel met grote diameter waardoor alles niet zo hard in de rondte draait), eentje die van buiten gesmeerd kon worden en uiteindelijk een klassiek uitgevoerde zoals bij de Hacker die uiteen genomen moet worden voor onderhoud. Voor de laatste is nu in de productieversie gekozen.
Volgens mij speelt er ook wel mee dat Hacker een wat 'milder' prijsbeleidt heeft voor wedstrijdvliegers die aan EK/WK's mee doen.....
Tja, wat zal ik zeggen. Er zijn meerdere verkooptechnieken: - Zet wat motoren in de markt waarmee je weet dat je in de kijkerd sta en je verkoopt er in die markt ook een hoop. (Hacker) - Ga uit van je kwaliteit en laat het zichzelf verkopen. (Plettenberg e.a.) Zelf denk ik dat de laatste uiteindelijk het beste werkt. Echter moet men het wel zolang volhouden. Zoals eerder gezegd heb ik respect voor bedrijven die niet het geplaveide pad kiezen. Het is trouwens niet zo dat Hacker rotzooi maakt! Ikzelf heb alleen wel wat leergeld moeten betalen door het niet geplaveide pad te kiezen. Zal wel in de modelbouwer zitten.......
Dan ben ik wel nieuwsgierig, aangezien ik ook een modelbouwer ben en zelfs zo ver ga dat ik het bestaan van geplaveide paden geheel ontken, waar is het mee misgelopen? Mocht er dit jaar nog een nieuwe 2m kist komen, wordt dat een electrische en komt er als motor de Axi F3A motor op, of een HXT/Turnigy/ETC variant.. ik ben dus vooral nieuwsgierig of jouw leergeld zich op dat vlak bevond? Als niemand wat nieuws probeerde zo af en toe, dan vlogen we nu nog met 10cc 1m60 modellen en 100km/h
Ik ben van mening dat ik net een jaar (2004) te vroeg ben begonnen met het electro. Was toen nog een PLettenberg Xtra 25-12 (geloof ik) en de lipos waren 4400 mAh en op z'n max belast. Te weinig power en lipos snel naar de maan. Na ongeveer 50 vluchten vervangen door Xtra 30-10 (evo was e rnog niet). Alle andere motoren (direct drive) waren nie tbeter hooguit goedkoper. Nu heeft hij net genoeg power. Batterijen zijn ook beter geworden en blijven langer heel. Als het waait, en dat doet het nogal eens in ons kikkerlandje, dan wordt het toch net aan. En dat bederft een hoop vliegplezier. Met een Evo zou het nu beter gaan als ik het vermogen van Derek zie, maar een nieuwe investering in een motor zie ik nu niet zitten. TOch zou ik niet meer van electro af willen! Ik was het afstellen van een niet willende motor meer dan zat en het gemak nu is zoveel lekkerder dat ik dat echt niet meer wil veranderen. De keuze is nu echter beter dan voorheen. Lang leve concurrentie!