NEW Blade 200 SR X met SAFE technologie

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door Jan Belt-CP V2, 29 jan 2014.

1. jorrick

jorrick

Lid geworden:
    20 sep 2011
    450 size heli's zijn er ook al 100'en van.
    En wie zegt dat een 450 size iedereen zijn doel is. Ik zie dat zelf namelijk helemaal niet als doel.
    Een FP heli met tail motor hebben "we" inderdaad al vaak gehad en heeft zo zijn voor en nadelen ten opzichte van een shaft of belt. Gezien het feit dat hij bushless is vind ik dat ook niet zo'n probleem, is minder crash gevoelig en goedkoper en gemakkelijker te repareren.

Als je niet snapt waarom dit een ideale beginners heli is, dan zit je echt met je hoofd te diep in je eigen dure heli's. 3 modes zijn ideaal voor beginners en de SAVE technologie is ideaal voor als je als beginner de kluts even kwijt bent.

Voor zover ik weet zegt ook niemand dat het een "top heli" is. Ik zeg dat het een ideale beginners heli is ook omdat hij brushless is.

Maar ik snap dat het voor sommige pas ECHT heli vliegen is als je met een toestel van 1000+ euro vliegt en uiteraard niet kleiner dan een 500 size want dat is allemaal prut of niet uwe? ;)

2. Heli-Uwe

Heli-Uwe Forum veteraan

Lid geworden:
    9 apr 2012
    @jorrick:

als ik het zo als jij bekijk wat het doel is van iemand die heli leert te vliegen,
    dan heb je gelijk: brushles, minder crash gevoelig, Save technologie,
    en ook weer te verkopen b.v.

maar wat ik van heli vraag heeft anders om niks met geld te maken,
    eerder met betrouwbaarheid, en dan kost een 700er maar meer dan 1000 €

en ik vlieg ook bij veel wind, da kan je bij windkracht 5 en meer
    niet meer met een 450er vliegen

en dat alles kleiner dan 500er prut is, heb ik niet gezegt !

...dus ben ik weer bij de begin van mijn vorige post:
    als sommige deze heli als goede beginner heli bekijken,
    en hem vliegen om daarmee te leren, goed
    mijn mening is:

Groet
    Uwe

(sorry voor zo veel of-topic, nu weer ...:eek:ntopic:)

3. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    volgens mij dwalen we een beetje de verkeerde kant op ;-)

Ga er eerst eens van uit dat niemand hier een andermans spullen afkraakt.
    helpt heel erg.

Budget of wat voor spullen iemand heeft maken geen fluit uit voor de hobby. als je het naar je zin hebt, heb je het naar je zin.
    of dat nou met een 25 eur intertoys apparaat is, of met een 15.000 eur turbinekist.

En wat je ook wilt, het is goed. jouw keuze.
    als je eisen er maar bij kloppen. Een fp in windkracht 5 is toch wel wat grensoverschrijdend. En vaak wordt hier de vraag gesteld door een beginner, wat een goede heli zou zijn voor een laag bedrag, en voor buiten.. oftewel, ook met wind..
    Voor de gemiddelde mens, even alleen gekeken naar heli, dus niet naar geld, is dan een 450 de mooiste oplossing.

Als je jezelf maar inleest, beetje hulp op maat zoekt voor de eerste hopjes. Hooveren is in 1 tot een paar zaterdagen een beetje prutsen wel te leren, als je hulp hebt.
    Alleen lezen velen zich tegenwoordig niet meer in, en hulp is uit den boze.

De angst die ik, en meerdere mensen met mij hebben, is het aanleren van verkeerde gewoontes.
    Je merkt nu al, dat veel mensen moeite hebben de vliegeigenschappen van een coaxiaal, zelfstabiliserende fp, een "echte" fp, of een fbl heli uit elkaar te houden.
    En het zijn allemaal, los van elkaar, geheel andere machines.
    Dingen die je gewend bent om te doen met een coax, lukken je ook nog wel met een zelfstabiliserende fp. maar zeker niet met een "echte" (dus niet zelfstabiliserende) fp.
    Velen hebben ervaring met een coax, en willen spontaan over op een 450 maat. En dat is gewoon niet handig. het kan wel, maar velen hebben geen idee waar ze in terecht komen, en wat het ding gaat doen als het gas erop gaat.

volgend puntje, die SAFE knop wordt een gewenning. de meesten gaan op een gegeven moment toch over naar een cp heli, en dan komen ze er opeens achter dat de SAFE knop niet meer werkt. Maar door de gewenning aan de safe knop vliegen ze wel dichterbij, recht op zich af en verdere minder veilige dingen. Je hebt immers toch die SAFE knop.

Iig, dat is een beetje de weerstand van een hoop mensen tegen SAFE achtige dingen in heli's.
    Dit is niet de eerste heli hiermee, er zijn al vele systemen geweest die exact dit deden. Ook voor grote heli's.
    Maar je leert vliegen met een soort rij instructeur. je leert pas echt rijden, zodra die knuppel de auto uit is :D

Maar, voor de beginner die zelf aan de hobby wil, is het erg mooi spul..
    als hij maar probeert zo vlot mogelijk dat systeem buiten werking te zetten. na de eerste foutjes, proberen het zoveel mogelijk zonder te redden.

4. Heli-Uwe

Heli-Uwe Forum veteraan

Lid geworden:
    9 apr 2012
    Precies en goed formuleert, bedankt @Student:

Groet
    Uwe

5. youri

youri

Lid geworden:
    19 jan 2014
    Kunnen we het er alsjeblieft eens op gaan houden dat er meerdere wegen naar Rome leiden. In het verleden was het eigenlijk per definitie 450+ cp sizes. Micro's bestonden toen nog niet en zeker niet met de capaciteiten van de huidige micro's, die met hun brushless motoren en uitstekende flight controllers volledig 3d capabel zijn. Er komt van hisky een 60 size cp. Dat is 16cm doorsnede op de rotordisc, die verdwijnt onder je hand zo klein. De grote voordelen van deze heli's zijn toch wel de prijs en crashbestendigheid. Wil iemand met een 450 size cp beginnen. Be my guest. Wil iemand goedkoop starten en gewoon een beetje binnen vliegen en op een mooie dag eens naar buiten, dan voldoet een v911 misschien wel.

Een 450+ cp is dus niet alleen nog maar de eerste keus.

Een cp hoeft zowieso niet meer de eerste keus te zijn. Ik vlieg mijn v912 prima tot en met windkracht 3. Windkracht 4 is te veel. De v912 is een fp met dikke vertaging door de te zware flybar, te veel lift door de te ver gepitchede bladen en te lage headspeed. Zeker niet de makkelijkste in windkracht 3, maar goed te doen en zeker leuk en leerzaam. Hierop heb ik goed leren vliegen met wind.
    De 200srx heeft minder pitch en een hogere headspeed dankzij de sterke brushless motor. Zelfs met een minimale hoeveelheid gas en lift, zal de kop nog steeds een hoge headspeed houden. En die headspeed houd hem ook met minder gas bestuurbaar. Het is in ieder geval geen conventionele fp heli meer zoals we die gewend zijn.

Laten we eerlijk zijn, er zijn weinig tot geen beginners die met een goede windkracht 3 of meer nog besuiten om hun heli de lucht in te gooien voor hoverpractise. (Uitgezonderd de kabelaars met instructeur natuurlijk)

De safe technologie is iets dat we zullen moeten gaan accepteren. Deze heli bied een coaxiaal, trage fp en snelle wendbare fp in een. Het is de enige heli die je nodig hebt om van nul tot de overstap naar een goede cp te komen.

Ga je slechte gewoontes aanleren? Ik denk dat het mee gaat vallen. Je begint met de 200srx in een zelfstabiliserende modus alsof je een coaxiaal vliegt. Hij helt nauwelijks over bij stickuitslagen en komt weer tot een hover als je je cyclic los laat.
    Daarna krijg je de volgende stand, je heli helt al meer over en je merkt al dat je bij vol vooruit de heli best nose first kennis kan laten maken met de aarde. Je circuits worden al sneller en je gevoel voor collective wordt ook al wat meer getraind.
    Dan de laatste modus, behalve een vaste headspeed en negatieve pitch, vlieg je al min of meer een cp. Het gas reageerd iets trager dan bij een cp, maar zal dankzij de brushless motor best al pittig zijn. Ondersteboven vliegen gaat niet, maar een looping, roll of stall turn wel. En als je je gas wat terug neemt zal je cyclic minder gevoelig aanvoelen. De overstap naar een volwaardige cp zal best vloeiend zijn wanneer je de 200srx in alle modi beheerst.

Dan de panic modus. Ik weet nog niet wat ik er van vind. Het helpt in ieder geval de beginner om orientatie terug te krijgen. Het zal ook best wat crashes voorkomen waardoor je kosten bespaart en langer door kan vliegen. Minder downtime vanwege crashschades. Het nadeel is wel dat wanneer je er te veel op gaat vertrouwen je niet meer leert om zelf de heli uit een lastige situatie te krijgen. Ik draai zelf bijvoorbeeld meteen de staart weer naar me toe en pakde controle vrij snel terug. De panic mode zorgt alleen maar voor een level vlieggedrag en je moet zelf nog de staart naar je toe draaien en de snelheid uit je heli halen. Misschien valt het mee.

Overigens had ik het mooi gevonden als de panic knop niet op de plek van de trainer button had gezeten, maar op de plek van de throttle hold. Leer je iig naar de juiste knop te grijpen.

Al met al een aardige lap tekst. De 200srx luid denk ik een nieuwe generatie van heli's in die met je meegroeien tijdens het leerprocess, zonder dat je bij iedere stap een andere heli hoeft te kopen. Is hij perfect? Nee, absoluut niet. Was het een cp met safe en panic mode geweest, dan zou hetin mijn ogen de perfecte beginners heli zijn geweest. De enige die je nog koopt voordat je een goblin 700 of logo 700 gaat kopen.
    Ik kan wel zeggen dat wanneer ik met een 450 was begonnen ik nu vanwege de crashkosten waarschijnlijk niet meer had gevlogen. Net als een hoop mensen die dankzij de laagdrempelige instap die micro's bieden weer terug zijn na jarenlange afwezigheid. Voor anderen heeft het starten met een 450 wel goed uitgepakt.

P.S. @student, noem je mij nu een knuppel? Ik ben namelijk een rechterstoelwarmer met een L bord op het dak.

Edit: laatste zinnetje vergeten of eerder weggeedit.

Laatst bewerkt: 15 mei 2014
  6. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    Grappig..
    Je doet hetzelfde als wat degenen doen waar je nu tegen strijd.
    Je verdedigd jouw weg, jouw manier, jouw machines.

Over slechte gewoontes, dat is geen mening ;-)
    Ik geef ook les in mn club. Ik zie al meerdere mensen komen met foute gewoontes uit de simulator, en van kleine heli's.
    Deze discussie is er vaker geweest, uitkomst is identiek.
    Een deel van de mensen gaat er mee om zoals het moet, dus een hulpmiddel.
    Velen adopteren het als normaal.

De discussie is absoluut niet of al die technieken weg moeten of niet.. dat maak jij er van ;-)
    Maar het is wel nuttig dat de beginner met deze heli weet dat het een hulpmiddel is. Dat de meeste heli's dit dus niet hebben.

Informatief dus.
    Niet aanvallend bedoelt.

Meningen zijn meningen, en we hebben nu eenmaal allemaal een eigen mening
    Gelukkig maar :D

7. Jan Belt-CP V2

Jan Belt-CP V2

Lid geworden:
    10 mei 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  8. youri

youri

Lid geworden:
    19 jan 2014
    Vliegt mooi Jan.

Ik had hem gepreordered, maar een kennis van me gaat hem halen. Heb even een stop op mijn heliuitgaven gezet totdat ik er een paar heb verkocht. Dus ik hoop hem deze week nog te zien vliegen en misschien zelf een rondje te doen.

9. Lyrix

Lyrix

Lid geworden:
    14 apr 2013
    Super! Misschien wel een leuke heli voor FPV? :D Kleine setup natuurlijk!

10. youri

youri

Lid geworden:
    19 jan 2014
    ik voelde me absoluut niet aangevallen. Maar helaas werd er in dit draadje over een hele leuke heli weer teruggegrepen naar cp heli's als beginnersheli en dat deze heli niet geschikt zou zijn als beginnersheli. Hij zou slechte gewoontes aanleren, terwijl ik juist denk dat hij dankzij de flightmodes heel subtiel naar het gewenste gedrag op de sticks toe werkt. Het missen van een throttle hold zou dan het enige wat betreft een slechte gewoonte kunnen zijn. De panic button gebruik je na verloop van tijd toch niet meer. Hoogstens wanneer je er echt niet meer uit komt en een crash het alternatief is. Bij de overstap naar een duurdere heli zonder die panic mode besef je het echt wel dat die hulp er niet is.

Ik heb overigens nergens aangegeven dat ik dacht dat jullie de technologie in de heli niet willen. Of je moet op de opmerking duiden die ik heb gemaakt dat de safe tech iets is dat we zullen moeten accepteren. Daarmee doel ik op het feit dat deze systemen steeds vaker terug zullen gaan komen. Zelfs goedkope heli's van chinese fabrikanten worden al uitgerust met 6 assige stabilisatie. Flight modes met een banking limit is voor hun de volgende stap.

En we hebben zeker allemaal een mening. Gelukkig maar.

11. floriske.nl

floriske.nl

Lid geworden:
    12 feb 2014
    Weer zo'n zot die in een woonwijk gaat vliegen :mad:

Maar vliegt verder wel netjes!

12. Nevermore

Nevermore

Lid geworden:
    8 aug 2013
    Wel, ik denk net dat dit een ideale beginnersheli gaat zijn. Zelfs een heli die voor velen gewoon als de enige heli zal blijven dienen.
    Er zijn mensen zat die gewoon wat willen vliegen. En moest een 3-kanaals coaxiale bij wind kunnen dan zouden ze zelfs nooit verder gaan dan die coaxiale.

Mijn vader bv. is net als ik in het heli-vliegen gestapt door de aanschaf, zonder verdere info, van een coaxiale. Heel leuk maar buiten niet te vliegen vanaf een zuchtje wind. Dus toch een teleurstelling. Dit samen met het feit dat de meeste coaxiale heli's met 1 (vaste) accu worden verkocht en je na 5-6 minuten weer gedaan hebt met vliegen voor een uur of 3...

Zijn volgende was een FP en daar wil hij het bij houden. Hij wil gewoon zonder al te veel moeite en oefening buiten wat rondjes kunnen vliegen als ontspanning.
    Zo iemand (en zo zijn er véél) wil geen uren oefenen met hoover voor ook maar een beetje te kunnen viegen.
    Zo iemand wil geen avonden sleutelen en afstellen aan een heli, doos open, lipo laden en vliegen. Heli in de kast en over enkele dagen weer vliegen.
    Zo iemand wil geen €500 aan een (deftige) 450-size + lipo + zender geven.

Ik ben met een grote coax gestart, vervolgens sim en mcpx en dan 300X, 450, 500.
    Had ik met de nieuwe Blade 200 SR X kunnen starten dan had ik nooit dat speelgoed van een coaxiale heli moeten kopen en vermoedelijk ook geen micro CP.

Natuurlijk is het geen CP heli en wil je sowieso naar CP dan kan je zeker de vraag stellen of de investering in een 200 SR X wel slim is. Zodra je een CP koopt gaat de 200 SR X vermoedelijk toch in de kast / in de verkoop. Maar dat is net zo met een coaxiale of FP die je in het verleden kocht.

En ja, men zal hier verkeerde gewoontes mee aanleren. Maar wie CP wil leren vliegen zoals het eigenlijk hoort (in een club met een 500 of 600-size) doet dat best van bij het begin.
    De kopers voor deze FP zullen in de regel nooit bij een club terecht komen. Die willen gewoon thuis of op een buurtveldje lekker gaan vliegen met hun "speelgoedheli".

Ik vind't een goeie zet van Blade. (maar wie ben ik ;-) )
    Een FP waar je eigenlijk "zonder" ervaring mee kan starten, die een stuk met je mee groeit als je meer ervaring op doet, waar je meerdere lipo's voor kan kopen EN na elkaar mee kan vliegen (brushless motor). Gewoon leuk een namiddag mee kan vliegen, opbergen en volgende week weer.

13. Lyrix

Lyrix

Lid geworden:
    14 apr 2013

Z'n zot? Het is achter zen winkel hoor... Dus normaal dat hij hem even test!

14. floriske.nl

floriske.nl

Lid geworden:
    12 feb 2014
    Ik vind dat niet echt normaal aangezien hij niet alleen boven het terrein van z'n winkel vliegt.

Vliegen boven een woonwijk hoort gewoon niet "punt"

15. Nevermore

Nevermore

Lid geworden:
    8 aug 2013
    Goed dat hij dan geen wapenwinkel heeft. ;) :p

16. Sven75

Sven75

Lid geworden:
    10 apr 2013

Nou laten we eerlijk wezen floris, jij vliegt ook in de tuin ... en wat nou als er wat mis gaat ? ;)

gezien de vliegkunst van de piloot op het filmpje denk ik wel dat hij weet waar hij mee bezig is. En hij zal dit heus niet gaan doen met 450 + sizes op de parkeerplaats.

dan heb ik persoonlijk meer moeite met mensen die bijv. in een park waar ook mensen wandelen staan te smijten met een 450 + size ... ook die filmpjes zijn er zat.

17. floriske.nl

floriske.nl

Lid geworden:
    12 feb 2014
    Klopt, maar ik kom als ik dit doe dan ook niet boven de schutting uit ;-) en dus al helemaal niet boven andermans tuin/openbaar terein.

Dat hij weet waar hij mee bezig is is 1 ding, maar technisch falen heeft niemand in de hand hoe goed hij ook weet wat hij doet.

In een park vliegen waar op dat moment ook anderen gebruik van maken is ook uit den boze inderdaad.

18. Sven75

Sven75

Lid geworden:
    10 apr 2013
    ( ik bedoelde ook niet te zeggen dat je slecht bezig bent hoor ;) )

Technisch falen ... ja dat kan altijd,
    Maargoed, ook op bijv. Heli-masters

En zo heel ver zit 't publiek ook niet van de baan hoor.
    Vorig jaar kwam er nog een stuk rotorblad door de hekken heen slingeren...

Afijn, laten we hopen dat elke piloot z'n verstand gebruikt.

Ik heb zo de discussie's eens gevolgd over dit model,
    En ik kan me voorstellen dat dit voor beginners een heel leuk ding is.
    Maar vertrouw niet blind op een fail safe functie en zorg dat je zelf de regie houd.

19. floriske.nl

floriske.nl

Lid geworden:
    12 feb 2014
    weet ik Sven ;-)

Persoonlijk vind ik dat je met geen enkele heli dit risico moet lopen, zelfs niet met een micro.

Ik heb mezelf zelfs met m'n Picooz in het verleden al eens een lelijke snee bezorgd.

Op heli masters is het een risico dat het publiek zelf neemt, dat doen derden in het openbaar niet.

Maar dit topic gaat inderdaad over de de 200 SR X, dus zal het hier bij laten ;-)

20. Heli-Uwe

Heli-Uwe Forum veteraan

Lid geworden:
    9 apr 2012
    ..als ik met mijn heli in de achtertuin vlieg,
    heeft die een touwtje van 5 m om,
    da kan die niet zo veer weg vliegen ;)

groetjes, Uwe

Deel Deze Pagina