Nieuport 28 C1, schaal 1:3 met scratchbuild 475cc Gnome Monosoupape

afgelopen dagen aan de slag geweest met de dremel en de vijltjes. daarna nog eens geborsteld. gaat er mooi uitzien:
20190102_113450.jpg


De volgende stap is om de 9 sockets op maat te draaien zodat er daarna schroefdraad in gemaakt kan worden. Daarvoor gebruik ik weer de opstelling in de draaibank zoals in post # 24 en 25 te zien is. Maar eerst even oefenen met schroefdraad draaien. Gelijk een de mogelijkheid om een schroefdraad-mal te maken, die ik later kan gebruiken als "kaliber" om de binnenschroefdraad te controleren op passing.
20190102_125948.jpg


malletje klaar:
20190102_131113.jpg
 
[QUOTE="Mugello, post: 3928232, member: 18851"]afgelopen dagen aan de slag geweest met de dremel en de vijltjes. daarna nog eens geborsteld. gaat er mooi uitzien:
Bekijk bijlage 305685

De volgende stap is om de 9 sockets op maat te draaien zodat er daarna schroefdraad in gemaakt kan worden. Daarvoor gebruik ik weer de opstelling in de draaibank zoals in post # 24 en 25 te zien is. Maar eerst even oefenen met

Mooi poetswerk.
Alles is weer schoon en metaalblank.
Dat komt helemaal goed.

Het fotowerk dat je maakt ziet er trouwens goed uit.
Soms met een mooie achtergrond,
Goede uitsnede,
Mooi en goed licht.

Goed werk, goede berichtgeving.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Jawel. zeker een kans op vervormingen of sockets die niet perfect recht/haaks of in de juiste hoek zitten. Daarvoor zijn ook de pasvlakken van de sockets met overmaat gemaakt. die worden zometeen, zoals in post 141 beschreven, in de opstelling weer op maat gedraaid (in de juiste hoek van 40graden per cilinder). daarna wordt pas de schroefdraad erin gedraaid (in dezelfde opstelling zodat ook hiervoor alles op de juiste verdeling van 9 x 40gr. komt.
 
was inderdaad spanend... en ook gelukt! :)

eerst moest ik nog de spoelpoorten netjes met de dremel afwerken:
20190105_150337.jpg


20190105_150747.jpg


Daarna begonnen met de binnen diameter op maat maken van elke socket. Het karter in de haakse opspanning gezet en uitgeklokt op haaksheid en centerhoogte. Eerst de kopse kant gevlakt en daarna de binnendiameter voor de schroefdraad op maat gemaakt. In dezelfde opspanning ook de schroefdraad (M40.13 x 0.8!) gedraaid. En dat daarna 8 x herhaald:
20190113_153655.jpg


20190113_154522.jpg


En het gemaakt kaliber past prima:
20190113_160223.jpg


Zo nu is het belangrijkste klaar. De volgende stappen zijn het markeren van de negen cilinderposities door er een cijfer op de voet (socket) in te graveren en nog de dummy 6-kant schroefjes tussen de sockets in te boren en monteren. Dan op naar het 2e onderdeel voor de motor (even iets makkelijkers maken om de vaart er nu in te houden.

groeten
roel
 

Bijlagen

  • 20190113_153234.jpg
    20190113_153234.jpg
    327,4 KB · Weergaven: 360
Zo nu is het belangrijkste klaar. De volgende stappen zijn het markeren van de negen cilinderposities door er een cijfer op de voet (socket) in te graveren en nog de dummy 6-kant schroefjes tussen de sockets in te boren en monteren. Dan op naar het 2e onderdeel voor de motor (even iets makkelijkers maken om de vaart er nu in te houden.

groeten
roel

Die Roel,
Deze man weet van wanten.
Hey Roel al vaker met dit bijltje gehakt?
Dit is geen onbekend werk voor jou.
Mooi werk. Vakwerk.
Is dit modelbouw?

Veel modelbouwplezier
Willum

Blij dat je voor staal hebt gekozen
of had aluminium nu toch ook gekund?
 
Hoi Ton,
Ben erg content :)

Hallo Willum,
Nee, dit is de eerste keer dat ik zoiets maak. Kan wel een beetje draaien en frezen. Ik denk wel dat het modelbouw is,.... schaal 1;3 dus.... :)
 
Hallo Willum,
Nee, dit is de eerste keer dat ik zoiets maak.
Kan wel een beetje draaien en frezen.
Ik denk wel dat het modelbouw is,.... schaal 1;3 dus.... :)


Hallo Roel,
De eerste keer dat geloof ik wel.
Beetje draaien en frezen, daar lijkt het niet op, het is meer.
Hardsolderen is ook niet slecht.
Modelbouw is inderdaad op schaal.
Goede aanpak en vooruitstrevend.
Vakwerk wat ik tot nou toe gezien heb.
Succes verder, ik ben zeer benieuwd naar de volgende stappen.

Veel modelbouwplezier.
Willum
 
Kleine update.
De cijfers moeten nog in de voet van de cilinderbevestigingen geslagen worden, maar eerst een mooi vierkantje er om heen graveren. Daarvoor het hele carter met 1 cilinderbevestiging de eerder gemaakte schroefdraadmal gedraaid en die in de verdeelkop gezet en horizontaal uitgericht. Dan met de freeskop een lijntje gegraveerd door in x-richting de tafel de verplaatsen en vervolgens de verdeelkop gedraaid om de y richting te graveren. Daarmee instaat er een mooi lijntje over de ronding van de cilinderbevestiging.


20190127_155857.jpg


20190127_160123.jpg


20190127_160153.jpg


En even met wat scotchbrite er overheen....

Er komen nog een paar dummy boutjes in de stukjes tussen de cilinders, dus het carter weer in de verdeelkop gezet en op de juiste steekcirkel de tussenstukjes gevlakt met een frees en daarna doorboord.

20190127_180846.jpg


20190127_181012.jpg


Nu nog de cijfers er in slaan. Inslagletters zijn besteld. even wachten.

Overigens weet ik niet hoe het komt dat alle foto's 90 graden draaien. Op mijn pc staan ze gewoon goed. Vervelend, maar dan gewoon even je laptop op zijn zij zetten...

groet
Roel
 
Dat de fotos 90 graden gedraaid zijn is maar beter zo.
Kunnen we erbij liggen en nog uren naar het vakwerk kijken.:rofl:

Ton
 
Back
Top