Nieuw Alex F5B (was Graupner New Match hotliner)

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door Jan Jaap, 28 okt 2009.

1. Jan Jaap

Jan Jaap

Lid geworden:
    16 jul 2009
    Ik heb gezocht op de site van Himodel maar ook niets kunnen vinden. Ik denk dat het inderdaad programmeren wordt met de zender.

2. frahati

frahati

Lid geworden:
    25 nov 2011
    Hallo,

gewoon proberen met diverse kaarten en of programmeer modules.
    maar dan wel op 2S of 3S om te testen, als het niet lukt alsnog met de zender.:D

Frans.:D

3. GJVO

GJVO In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    23 dec 2003
  4. silva916

silva916

Lid geworden:
    5 jun 2010
    Hallo,

voor de HIMODEL GX 200 en andere SUPPO regelaars bestaan geen programeerkaarten.
    En idd het programeren met de zender is lastig, daarom was ik enige tijd geleden zeer
    geintresseerd toen ik zag dat een Duitse vlieger met een YGE 160 FAI clone vloog.
    Hij vloog deze regelaar met een Hacker B50 7L 6.7 Geared op 6S en een RFM 17x18 Groen
    op 5gr spinner ca 230AMP, helaas had hij geen logger voor preciese data.

Iedergeval hebben GJ en Ik een aantal van deze regelaars besteld, en ook al binnen gekregen. En ik zal deze regelaar in de winter testen en de data op t forum plaatsen.
    Misschien is het een leuk alternatief voor de GX 200.

Hieronder de link:

ICE Series 150A 2-6S Brushless Speed Control for Airplane/Helicopter Type FLY 150A-ICE SB | HiModel

Gr Frank

F5B.nl - Home

5. frahati

frahati

Lid geworden:
    25 nov 2011
  6. frahati

frahati

Lid geworden:
    25 nov 2011
    Alex F5B

Hallo J J

Waar blijven die foto's :)

Frans.:D

7. Jan Jaap

Jan Jaap

Lid geworden:
    16 jul 2009
    Ja, dat klopt maar dan 2x zo duur en dan in euro's.
    Ik heb mijn GX200 inmiddels binnen inclusief servo's en de motor.
    Ik moet mijn collega vlieger maar weer eens aan de jas trekken. Hij zou nog het een en ander uitzoeken en bestellen maar het duurt allemaal wel erg lang zo.;)
    We zijn inmiddels al wel aan het bouwen.

Ik zal morgen bij daglicht even wat foto's maken.

8. frahati

frahati

Lid geworden:
    25 nov 2011
    Alex F5B

Hallo,

Spantje pas gemaakt aan de rompvorm.

Groet Frans.:D

Laatst bewerkt: 8 jan 2012
  9. Jan Jaap

Jan Jaap

Lid geworden:
    16 jul 2009
    Op bijgaande site wordt een Backfire opgebouwd.
    http://alsin.de/index.php?option=com_ponygallery&Itemid=79&func=viewcategory&catid=13
    Als je kijkt bij de foto's van de flap aansturing, wordt er in het scharnier een draadstuk geplaatst met een oogje, waar later de stuurstang in komt. Het geheel wordt vastgelijmd met epoxy. Zou deze oplossing ook kunnen op de Alex? Ik vind deze aansturing wel fraaier maar of die ook sterk genoeg is? De servo blijft wel dezelfde kracht uitvoeren, maar de arm is natuurlijk wel kleiner. Wat is jullie mening?

Een andere vraag: Kun je de GX200 regelaar en de Hacker B50 rechtstreeks (dus zonder de draden te kruisen) op elkaar aansluiten en draait dan de motor de goede kant op? Of moet je dit op voorhand testen? Of kun je in regelaar de draairichting omprogrammeren

10. Rob Hermens

Rob Hermens

Lid geworden:
    5 jun 2009
    Jan-Jaap,

Bij de GX200 kun je de draairichting omprogrammeren.

Met vriendelijke groet,

Rob Hermens

11. MicropropSport

MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Niet in het scharnier... maar erachter in de ligger van de flap.
    Van de Backfire is er overigens een manual downloadbaar. Daar kan je je op inspireren laten.
    Sterk genoeg zal het wel zijn. Hoe sterk zijn immers de toegepaste stuurhevels... of de tandwieltjes van de servo's :). Maar zo een afwerking is natuurlijk prachtig.
    Je moet echter wel heel nauwkeurig te werk gaan, daarbij goed zorgen dat je je uitslagen haalt (van de flaps). Testen of berekenen.
    Dat alle hoeken/afstanden waarin de hevels straks verlijmd zijn, onderling even groot zijn... of zo goed bij elkaar in de buurt liggen. Dus een malletje?
    Want je trimt je anders suf.
    Met wat grotere hevels is het wat makkelijker nauwkeurig te werken, door de grotere toleranties die je krijgt door de wat langere hefboom... laat zich wat makkelijker richten tijdens het geplak?

Ik meen dat bij de Backfire alle scharnieren aan de onderkant van de vleugel zitten? Dat is bij de Enigma niet het geval.

12. Gerben

Gerben Forum veteraan

Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Zulke hele korte hevels maken de kans op speling en onnauwkeurige aansturingen (niet goed naar neutraal terugkomen, of verschillen tussen links en rechter aileron/welfklep), alleen maar groter. Liever wat grotere hevels, met exacte aansturingen, dan te korte hevelverhoudingen.
    Een slechte hevelverhouding zorgt voor meer mechanosche problemen dan ze aerodynamisch ooit goed zullen maken. Oftewel de minimale wint in luchtweerstand door korte hevels wordt teniet gedaan door minder strak vliegen van het model door onnauwkeurigheid.

Groet,
    Gerben

13. Jan Jaap

Jan Jaap

Lid geworden:
    16 jul 2009
    Gerben bedankt, duidelijk dus. Deze aansturing komt er niet in.
    Dan nog even een vraag voor de luchtinlaat. Hebben jullie die er in zitten? Beslist noodzakelijk? en heb ik dan ook een luchtuitlaat nodig?
    Ik vind de luchtinlaat in de Backfire wel aardig gemaakt, de luchtuitlaat doen ze via een buis in de vleugel :nooo:. Dit vind ik weer nergens op lijken.

Is er iemand die vliegt met een Futaba 10CG? Met het oog op straks programmeren zou ik graag wat instellingen overnemen, ook omdat er nog diverse vluchtfasen moeten worden geprogrammeerd (waar ik nu niet mee vlieg).

14. Gerben

Gerben Forum veteraan

Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Je vraag is interessant omdat de lucht in de kist andersom loopt dan je zou denken, inmijn beleving tenminste. De lucht gaat er achter ïn". Dus bij de vleugel of wat jij een lucht-uitlaat zou noemen en loopt door de romp naar voren en komt er achter de spinner weer uit.

Anyway, ik heb gaatjes in het motorspant, om en om met de motor-bevestigingsboutjes. Dus boutje, koelluchtgaatje,boutje, enzovoort. De 2e opening zit bovenop de romp, een "sleuf" van rond de 8mm breed en 25mm lang. Werkt prima op Avionik en Enigma. Er zijn natuurlijk eindeloos veel variaties op dit thema, dit is wat voor mij werkt.

Gerben

15. Jan Jaap

Jan Jaap

Lid geworden:
    16 jul 2009
    Bedankt, nu kan ik de regelaar in ieder geval vast solderen!
    Ik heb inmiddels ook de prop 17x18 en de spinner op 5 graden en de beide accu's ontvangen. Het begint er nu serieus op te lijken

Dit heb ik inmiddels ook zo. Het motorspant is ook al gemonteerd.

Misschien nog een foto van? BTW die heb ik gezien in een ander draadje. Vond het nogal een groot gapend gat!

16. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Je kan voor referentie altijd in mijn forumfotomapje kijken.

Ventilatie methode Gerben...

Omdat de aramide zo verstoft uitpluist op het slijpvlak, heb ik regelmatig de te slijpen rand gelijmd met secondelijm.
    Zo kon ik zeer nauwkeurig alles uitdremelen en op het laatst met een rattestaart het gat netjes uitvijlen.
    Net een dwarsfluit...
    Het zit bij mij ter hoogte uiteinde motor. 90 mm vanuit de neus. Het gat meet 18 x 10 mm.

Hier nog even de gehele kist... zie je het gaatje in de snuit voor de verhoudingen...

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. Jan Jaap

Jan Jaap

Lid geworden:
    16 jul 2009

Jullie gebruiken een schakelaar voor het uitschakelen van de sturing van de kist. Nou is mij geleerd dat een schakelaar een potentiële bron is van storing. En je wilt toch niet een storing hebben bij een motor met een vermogen van 2,5- 5 kW.

Kan ik dan beter een DPSI van Emcotec gebruiken of een schakelaar zoals deze gebruiken?

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. GJVO

GJVO In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Iedereen gebruikt gewoon de aan/uit schakelaar met laadaansluiting van Robbe of Graupner of MPX, zoals ie bij de zender geleverd wordt.
    Niet zo'n HK ding nemen want die contacten schijnen niet zo best te zijn.

GJ

19. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Heb zelf een schakelaartje weg gehaald bij Okaphone in Groningen.
    Eentje van deugdelijke kwaliteit.
    De palschakelaar zou ook kunnen. Zijn iets 'bulkier'. De hevel kan je inkorten.

Schuifschakelaar heeft minder kans om omgestoten te worden is mijn filosofie. Hoe minder er uit steek, des te minder er aan kan haken bovendien?

Schakelaars gaan ook stuk van sterke trillingen, niet van inbranden of in en uit schuiven (alles slijt een keer). Dat zie je vooral bij methanol-brandstof modellen... althans.. ik heb het eens gehad met een MPX schakelaar. Merk is dus niet altijd zalig makend zou je denken? Later heb ik de motoren gedempt opgehangen, staat er niets meer te klapperen en te rammelen, blijft het heel.

De sterke trillingen heb je niet in die mate bij een elektrozever... denk ik...

Zo maar weer :p
    Gr Bas

20. Jan Jaap

Jan Jaap

Lid geworden:
    16 jul 2009
    Ik heb een vraag gesteld over die schakelaar, maar het stemt me toch niet helemaal gerust. De schakelaar die jullie noemen is een schuifschakelaar. Niet het meest gunstige met het oog op inbranden van contacten, door het ontbreken van een moment.

Nu wil ik niet roomser zijn dan de paus en goed is goed. Die schakelaar zou wel Hi power zijn.
    http://www.robbe.de/schalterkabel-hi-power-ladebuchse.html

Gewoon toepassen? Ik zie die prop wel als een wapen.
    ww.youtube.com/watch?v=tzXyYX7hZvw
    Even knippen en plakken en extra w toevoegen ivm schokkende beelden

Lyckele bedankt (niet bij nagedacht)

Laatst bewerkt: 6 mrt 2012

Deel Deze Pagina