En ja hoor, ik kon het niet laten en sinds twee weken ben ik in het bezit van een T-rex 150. Inmiddels heb ik er een vlucht of 30 opzitten. En ik moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben van deze heli.
Maar even beginnen vanaf het begin. Zoals bij alle heli’s kost het tijd om de boel naar het zin te krijgen en bij deze heli is dat niet anders.
Ik heb de super combo besteld met nummer RH15E03X. Dit is de versie met alle Align upgrades (of noodzakelijke verbeteringen). Verder zit er alles in om mee te beginnen zoals een koffer, lader, 2 accu’s, inbusschroevendraaiers, enz. Helaas kwam de heli met een kromme hoofdrotoras aan. Er was wel mee te vliegen maar ik kreeg de trillingen er niet uitgebalanceerd. En ik heb echt een enorme hekel aan trillingen ;-)
Met een nieuwe as draaide de heli al een stuk plezieriger. Daarna de roll rate flink omhoog en de gascurve naar 100% vlakke lijn. Door het hoge toerental van ruim 8000rpm begon de heli te oscilleren op de pitch en roll. Hierdoor heb ik de cyclic gain behoorlijk moeten verlagen. Ondanks het verlagen van de gain bleef ik af en toe toch oscillaties op de pitch en roll houden. Om die reden heb ik besloten om harde dempers van Lynxs te proberen.
De standaard dempers van Align zijn erg zacht. Nu is het mogelijk door extra shims de dempers meer op te sluiten en ze daardoor stugger te maken. Deze extra shims zitten in de spare bag. Echter geeft dat extra druk op de lagers van de bladhouders waardoor ik gekozen heb voor andere dempers.
Na het inbouwen van de harde Lynx dempers kon de gain van de cyclic weer flink omhoog. De heli vlieg nu erg direct en er is goed mee te vliegen. Het is natuurlijk geen 700-size en daar moet ik nog aan wennen. Maar verder ben ik erg te spreken over de vliegeigenschappen. Hij voelt in ieder geval niet zo zwaar aan als de T-rex 250. Voor mijn gevoel is het meer een 450….. maar dan van 68 gram.
Bij een volle accu is de staart strak. Ook tijdens de figuren blijft de staart goed op zijn plaats. Alleen als de accu leeg is zwabbert de staart iets. Maar dat is niet iets waar ik mij aan kan storen. Als de staart tijdens de figuren maar doet wat ik wil. En dat gaat prima.
Op de dempers van Lynxs na heb ik geen upgrades gedaan. De heli vliegt goed en voorlopig blijf ik er zo mee vliegen. Wat mij betreft dus een prima heli en ik ben er erg tevreden over.
Hieronder nog een video van een vlucht met een redelijk windje. Ik was de dag ervoor in het gras beland waardoor de heli in de video iets trilt. De staart zwabbert hierdoor meer dan normaal. Maar verder is deze heli ook met trillingen goed te vliegen.