Nieuw E2k model is daar belangstelling voor ?

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door Look, 4 nov 2017.

  1. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    De zwarte...
    20181222_134642.jpg
    Erg groot gat in de romp..wel mooie zwart glitter lak, en mooi dun.
    20181222_134654.jpg
    Hele handige uitsparing voor de vleugel met centreerblok er in.
    20181222_134705.jpg
    Achterzijde, uitsparing voor stabilo voorgevormd, hoogteroer aansluiting Avionic style..
    Eerste werk.
    20181222_140845.jpg
    Dit heb je nodig aan rc spullen. Accu 2200mAh,4S motorregelaar met 15300 RPM limiter, CC-Talon90-stripped , prop APC8x8 , 1400 KV NTM motor , ontvanger , 3 servos van ca 20 gram.
     
  2. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    Eerste werk, romp spanten verlijmen.
    20181222_194348.jpg
    Dit wordt nog wat aanpaswerk want het gat is erg groot.
    20181222_200613.jpg
    Motor schot flink afgeschuind en hoeken wat verder afgerond.En een 9mm gat er in om met M8 draadeind vast te trekken. Vleugel montage plaatje ook afgeschuind.
    20181222_200709.jpg
    Ik verlijm de spanten met deze kit op het GVK. Erg sterk en elastisch, wat met zo,n flexibel rompje goed werkt.
    20181222_201420.jpg
    Zo zit het motorspant goed geklemd, en vleugel montageplankje ook. De laatste daar mochten zwaardere klemmen op. De M8 draadeind is ook handig bij het plaatsen van het motorschot.
     
  3. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    20181223_100745.jpg na uitharden lijm ik in de opening nog een plaatje 1mm triplex, met veel 5min epoxy.
    20181223_134032.jpg
    Na het boren van de 4 motorgaten, 4mm trek ik de inslagmoeren er met een stuk 3mm draadeind in. Ze blijven dan net in het spant geprikt zitten.
    20181223_134036.jpg
    Dan voorzichtig draadeind losdraaien,
    20181223_134341.jpg
    En een m3 inbusbout met onderlegring er in draaien. Dan gaat de inslagmoer helemaal in het spant.
    20181223_141628.jpg
    Sleufje gedremeld en de regelaar van binnenuit door het spant gestoken.
    Dan gaat de motor er op, let op de draairichting, en de krimpkous over de 3.5mm bulletconnectors.
    20181223_141815.jpg
    Even krimpen, en dan gaat de motor nooit meer onbedoeld los.
    20181223_142414.jpg
    En zo zit hij dan, m3 inbus schroeven met verzonken kop, ingekort tot ca 8mm, dan prikken ze niet in de accu. Motorschroeven worden geborgd met locktite..
     

    Bijgevoegde bestanden:

  4. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    996
    Weet iemand hoeveel stroom die 1400KV motor trekt, met de 8x8 en 4S?
    Ik heb nog wel een regelaar liggen, maar weet niet of die voldoet.
    Nu ga ik niet mee racen met jullie, maar ben wel nieuwsgierig hoe jullie een regelaar begrenzen. Is daar ergens uitleg van te vinden?
     
  5. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    @hoeby, met deze setup trek je in vlucht ca 40A. Statisch ca 55. Ik zou minimaal een 60A regelaar nemen.

    Als je westrijden wilt gaan vliegen is de YEP80 van HK de beste keus. Die flash ik dan met speciale firmware die begrenst is op het juiste toerental. Daar hoef je dan verder helemaal niks meer aan te doen. Of zoals Tjarko doet, een regelaar die zo geprogrammeerd kan worden dat hij conform regelement is. Dat checken we dan wel even voorafgaande aan een wedstrijd. Toch heeft de Yep setup voordelen: het is goedkoop en ondanks dat de governor is geprogrammeerd toert de motor snel op. Dat is bij de thalon niet zo. Als je een regelaar geflasht wilt hebben wil ik dat best voor je doen (gratis). Stuur me dan even een pb. Wel zorgen dat je de goede regelaar aanschaft, ik heb fw voor slechts één type. Die kun je niet met elke willekeurige regelaar gebruiken. Voor regelaar zie ook www.f3d.nl

    Peet
     
  6. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    Verder met het stabilo.
    Deze wordt compleet met kevlar scharnier, glas bandje in voor en achtetlijst geleverd. Het zijn 2 verlijmde 2.5mm balsa plankjes. En de tippen zitten met de nerf haaks. Erg mooi onderdeel.
    Eerste werk is in profiel schaven en schuren.
    20181222_221724.jpg
    Fijne gereedschappen: david schaafje en schuurlat met korrel 80 en 180.
    Dan nog even glad maken met korrel400 uit het handje.
    Vervolgens groefjes schuren bij het hoogteroer scharnier. Dat zit 15mm van de achterlijst op de uiteinden gemeten.
    20181222_222656.jpg
    Ik gebruik een slijpschijfje van dremel/proxon, uit de hand. Langs de lineaal een groefje schuren tot het kevlar. En dan de andere kant. Af en toe even voelen of het al soepel beweegt, anders nog een beetje dieper.
    En dan folie er op.
    20181222_225109.jpg
    Zo klaar... voor het eerst hobbyking folie gebruikt. Werkt best goed, maar wel witte randjes.
    Bij de scharnierlijn heb ik de folie doorgesneden en een beetje in de groeg gestreken, wellicht weet Look hiervoor een betere oplossing.
    20181222_230438.jpg
    Stuurheveltje gezaagd uit 1.6mm gvk plaat. Valt in 2 sleufjes van het hoogteroer. Met dremelen van deze sleufjes voel je goed dat er glas en kevlar in zit.
    Vastplakken met CA lijm, en later een fillet epoxy.
    Dan de sleuf in de romp open dremelen.
    20181222_231142.jpg
    En naschuren met korrel 80. Het stabilo past er net in.
    Ik lijm hem pas later, als de vleugel er op zit, om hem netjes horizontaal uit te lijnen.
    20181222_232013.jpg
    Even droog passen. Mooi he..
     
  7. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    996
    dank je voor de uitleg.
    ben aan het twijfelen of ik er een motor op zet die jullie ook gebruiken in het e2k klassement. of de motor van de durafly efxtra. die van de efxtra is 1780kv en moet ook op 4s draaien. de prop is wel kleiner dan een 8x8.

    heb nog even om te denken. heb de kit in bestelling staan, maar welk nummer op de lijst weet ik niet. drukke tijden voor Look als ik het hier lees wat er aan bestellingen gedaan zijn. @Look, vergeet kerst niet ipv in de hobbyruimte te staan.

    aan iedereen fijne kerstdagen
     
    Erik van Nes vindt dit leuk.
  8. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    Gaat met een 1780 kv motor ook prima vliegen hoeby...

    Weer verder met het bouwverslag.. in werkelijkheid is de kist nu net af..

    Inbouwen hoogteroer besturing.
    20181222_233015.jpg ik bouw deze net als mijn F5D kisten, carbon buis stuurstang, 1.5 x 4 mm diameter. Aan de servo kant lijm ik er een 1.5mm staaldraad in met haaks bochtje. De staaldraad goed opruwen met slijpschijfje. Dat lijmt beter.
    20181222_233358.jpg
    Verlijmen met secondenlijm, dan afwikkelen met naaigaren en weer CA lijm.
    En nog een klein sleufje slijpen op het uiteinde dat in de servohevel steekt.
    20181222_234153.jpg
    Heel kort servoheveltje ( ik hoop niet te kort achterafgezien...is precies goed.). Staaldraad geborgd met naaigaren wikkeling op het groefje en doordrenkt met CA lijm.
    Zo kun je een draaipunt heel dicht bij de servoas maken.
    Aan de hoogteroer zijde lijm ik een stuk M2 draadeind in de carbon buis, weer afgewikkeld met garen. En dan een quicklink er op.
    Nog een overzichtsplaatje.
    20181222_234352.jpg
     
    Laatst bewerkt: 26 dec 2018
  9. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    Hoogteroer servo is ingekrompen in krimpkous. Ook daar doe ik naaigaren omheen en CA lijm, na ooit een gescheurde krimpkous te hebben gehad= einde wedstrijd.
    Op de bodem van de kist komt een kleine verhoging.
    20181223_200855.jpg
    Nog even controleren of servo armpje recht er op zit( met servo aan en in de nulstand), en schroefje goed vast met borgmiddel, want daar kom je niet meer bij.
    Dan vastlijmen met 5 min epoxy met katoenvlokken.
    20181223_201335.jpg
    En netjes aandrukken met een gewichtje.
    Ook op de foto te zien dat ik de rompopening groter heb gemaakt. Voor helemaal tot aan de centreernok en achter 2 uitsparingen voor de rolroer torsiestangen.
     
    Laatst bewerkt: 26 dec 2018
  10. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    Verder met de vleugel.
    Het betreft hier het eerste exemplaar. Mooie schuimkern met strakke laag abachi er op. 22.8 mm dik dus net ietsjepietsje boven het E2K minimum van 22.22mm. Er zitten glas verstevigingen onder het abachi, bij de achterlijst, en als een soort ligger. Verder kevlar band voor de aileron scharnieren. Deze zijn ook al vrijgesneden.
    20181222_134636.jpg
    Er is een verbeterpuntje, de achterlijst. Hier is het hout wat kort waardoor het net niet verlijmd is.
    Ik heb dat eenvoudig opgelost met lamineer epoxy.
    Eerst een strook tape langs de achterkant, boven en onder, om de huid schoon te houden.
    Dan op de neus gezet en spleet in de achterlijst vol laten lopen met lamineerhars.
    Daarna 2 houten latten ( ook in de tape) er tegen gezet en met veel klemmetjes en wasknijpers aangedrukt.
    20181222_204709.jpg
    Dan heb je weer een stevig geheel.
    Tegelijk heb ik ook 2 stukjes glasdoek aangebracht, daar waar de vleugelbout zit.
    20181223_142727.jpg
    Daarna kan de achterlijst nog wat dunner geschuurd worden, 1 a 1.5mm.
    20181223_143324.jpg
    Iets dikker dan ideaal, maar wel zeer robuust zo.
    20181223_143328.jpg
    De voorlijst is meegeleverd, 5mm dikke balsa strip van een mooie harde kwaliteit. Die heb ik verlijmd met wittehoutlijm.
    In vorm brengen met schaafje en schuurlat, eerst vloeiend met het abachi, boven en onder. Daarna het resterende stukje afronden.
    20181223_145342.jpg er moeten nog tip blokken op, ik neem altijd 10 mm, maar de vleugel is al 998mm spanwijdte. Er moet dus 2 cm af. Echter die harde abachi achterlijst bevalt me heel goed, ik zaag er schuine stukken af.
    20181223_160042.jpg
    En dan 10mm balsa er aan lijmen, ik had alleen nog 5mm, dus 2 laagjes.
    En daarna in vorm schaven en schuren
    20181223_164724.jpg
     
    Laatst bewerkt: 26 dec 2018
  11. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    Vleugel deel2: de hoofdligger.
    Er is een 2mm triplex strip meegeleverd van ca 22x500mm. Die moet als ligger in het midden. Voor normaal vliegen denk ik niet nodig, maar wel fijn bij mid-airs.
    Ik snij een 2 mm brede groef in de onderzijde. Met wat p80 schuurpapier netjes maken en piepschuim vrij tot aan de bovenhuid.
    20181223_150633.jpg
    De ligger heb ik met 5 min epoxy verlijmd. Hij is perfect van hoogte en valt net een fractie binnen de vleugel. De groef ook dichtgesmeerd met epoxy en microballoons, nadat ik de randen had afgetaped.
    20181223_151632.jpg
    Dat gladstrijken gaat perfect met je oude KNVvL lidmaatschaps pasje! De epoxy zakt nog iets weg. Perfect om er een laagje zachte schuurbare vuller in te zetten.
    20181223_160308.jpg
    Dan kan de tape er af en de vleugel strak geschuurd.
    20181223_164728.jpg
     
    Laatst bewerkt: 26 dec 2018
  12. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    Vleugel deel3: uitsparing voor de romp.
    De romp heeft een hele mooie uitsparing met centreernok. En er zijn 2 triplex stukjes meegeleverd die in de vleugel komen.
    20181223_165145.jpg
    Precies het midden van dd vleugel aftekenen, en een stuk van 36x20mm verwijderen.
    20181223_165740.jpg
    Dan even passen op de romp, met triplex er tussen.
    20181223_165907.jpg
    Zo moet het worden!
    Ik heb er nog een extra stukje triplex ingezet om het schuim af te dekken en ter versteviging.
    20181223_171156.jpg
    Alles verlijmd met 5min epoxy en glad met de vleugel geschuurd.
    Aan de achterzijde komt er een M5 nylon bout in de vleugel.
    Eerst de vleugel precies haaks op de romp zetten, en fixeren met ducktape.
    Dan in een keer 4.2mm boren, 25 mm van de achterlijst. Ik had 30mm gedaan als mijn andere kisten, maar dat past niet op de romp, vandaar 2 gaten..
    20181223_194345.jpg
    Dit moet een heel stevig punt worden. Het schuim in en 5mm rond het gat wegkrabben met een schroevendraaiertje. Onderzijde aftapen en vullen met 5min epoxy met katoenvlokken. Ik heb het met het roerstokje goed rondom in de vleugel geduwd.
    Dan opboren naar 5.2mm en bovenzijde verzinken.
    20181224_212813.jpg
    Dit is mijn verzink gereedschapje en de boutkop, wat later in het bouwproces..
    De boutbevestiging in de romp heb ik verdubbeld met een extra stukje 4mm triplex, met CA gelijmd. Dan doorboren 4.2mm en M5 tappen.
    Draad verzadigen met CA lijm, en na een uurtje nogmaals tappen. Dit is de beste en snelste vleugelmontage methode, geleerd van Peet en Martijn.
     
    Laatst bewerkt: 26 dec 2018
    eric_laermans vindt dit leuk.
  13. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    Vleugel deel4: ailerons.
    De centrale delen van de ailerons zijn al voorgesneden en gezaagd. Maar er komen nog tapse delen aan van 100 mm breed.
    Dit is de bovenzijde waar de snede net door het abachi is tot aan de kevlar scharnier laag, maar niet er doorheen!
    20181223_174132.jpg
    Aan de onderzijde moet er een ca 5mm breed stuk uit het abachi worden gesneden. Op het tapse deel mag de groef ook taps. Schuim proberen netjes glad te snijden, mijn breekmesje was eigenlijk net wat te bot geworden.
    20181223_174141.jpg
    Het uiteinde bij de achterlijst is hard en massief. Hier maak ik het groefje met de slijpschijf uit de hand, als bij het stabilo.
    De roeren moeten minstens 15 mm naar boven beneden kunnen, lekker soepel.
    De vleugel is nu klaar voor folie bekleding.
    20181223_231402.jpg
    Ik heb eerst de zwarte tippen gedaan. Vervolgens de romp nok uitsparing met stukjes rood, en daarna de hele vleugel.
    Eerst de onderzijde, om de voor en achterlijst heen bekleed ca 5mm op de bovenzijde.
    Daarna de bovenzijde, net om de voorlijst en gelijk met de achterlijst.
    Bij de rolroeren is het een beetje lastig. De onderzijde heb ik gewoon vastgestreken met roeren neutraal. Dan het aileron los maken door insnijden van de folie. De bovenzijde heb ik bekleed met de ailerons in maximaal naar beneden stand. Dan bewegen ze naderhand nog redelijk soepel. In de neutraal stand is er een klein folie ribbeltje.
    20181224_162152.jpg
    Aan de onderzijde strijk ik de folie om de randen. Achteraf bezien is het netter om de piepschuim randen te voorzien van een balsa lijstje. Dan strijkt de folie beter vast. Of een mooi hol-bol scharnier...
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 26 dec 2018
  14. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    Vleugel deel5: rolroer aansturing.
    Dit is bij mij nu een beproefde methode.
    Torsie stangen in de rolroeren, kogelscharniertjes, en korte stuurstangen met quicklinks.
    20181224_162200.jpg Voorbeeldje van een andere kist.
    Het begint met buigen van de 2mm verenstaal torsiestangen. 30mm in het rolroer, 15mm breed en 20mm hoog tot kogelkopje. De kogelkopjes staan ca 20 graden naar voren, dus niet haaks gebogen, anders past de vleugel niet makkelijk op de romp. 20181224_163733.jpg

    20181224_163730.jpg
    De kogelkopjes plastic huls boor ik op tot 2 mm, 10mm diep, voor de staaldraad. Staaldraad kerven met slijpschijfje en verlijmen met CA lijm. Let op dat ze in de goede richting staan uitgelijnd. Het lijmt niet echt goed, misschien is 5min epoxy beter..
    Dan moeten er uitsparingen in de vleugel komen. Aftekenen, folie snijden en lospeuteren, abachi weg dremelen. Schuim wegsmelten met kleine soldeerbout.
    20181224_164614.jpg
    Ook in de rolroeren maak ik de uitsparing voor de staaldraad met de soldeerbout. En in het tegenoverliggende deel ook, dat heb je nodig voor de montage.
    Buig het aileron naar beneden (vleugel op z'n kop) en zet de stang door de opening, maar in het centrale vleugel deel. Nu kun je het aileron in de neutraalstand zetten en de staaldraad laten oversteken van vleugelcentrum in het aileron. Evt met een mesje helpen. Dan ziet het er uit als op bovenstaand plaatje.
    Nu verder met kerstdiner
     
    Laatst bewerkt: 26 dec 2018
  15. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.205
    Locatie:
    Gouda
    @tjarko
    Op de eerste foto van post 309 is de hoogteroer servo inbouw te zien.
    Wat je heel goed doet maar niet zo expliciet beschrijft is hoe je de servo met hevel monteert. Namelijk zodanig dat de stuurkrachten netjes in het vlak van de lijmverbinding komen te liggen. Dat is altijd het sterkste en het stijfst. De lijm wordt door stuurkrachten alleen op afschuiving belast, de ricting waarbij sterkte en stijfheid optimaal zijn.

    Vooral als je bij lichtere modellen de servo met dubbelzijdig tape vastplakt is deze manier van bevestigen waarbij de hevel dus aan de lijm kant van de servo komt essentieel om sterkte en stijfheid optimaal te krijgen..
     
    tjarko vindt dit leuk.
  16. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    Wat een goede opmerking Rick, dat had ik me nog helemaal niet gerealiseerd!
    Bij andere kisten heb ik de servo ook tegen de rompwand geplakt, maar met de stuurstang aan de andere kant, meer midden in de romp. Mijn overweging om het nu zo te doen was minder bouwhoogte en fijner om de ontvanger te plaatsen en minder kans dat de rolroerservo draden tegen hoogteroer servo lopen.
    Het voelt inderdaad heel stijf, het hoogteroer!
     
  17. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    Vleugel deel 5b, rolroeren.
    Torsiestangen moeten degelijk verlijmd worden met de rolroeren, zowel boven als onderhuid. Ik gebruik 5min epoxy met katoenvlokken. Ook 5min epoxy weeg ik tegenwoordig af met weegschaaltje met 0.01 g resolutie. B.v. 0.37 en 0.37 gram. Dan weet je zeker dat het goed is.
    20181224_164703.jpg
    En je hebt wat tape nodig.
    De stang en opening helemaal opvullen met epoxy en dan met tape afdekken. Het was verstandig geweest om eerst een stukje tape langs de randen te plakken, want ik heb nu lijmrestjes op de vleugel..
    20181224_165803.jpg
    Alles op z'n plek en getaped. Ik heb ook nog wat lijm in de roeropening aangebracht op de bocht van de stuurstang, die kun je nu niet meer zien.
    Stangen netjes rechtop zetten voor de lijm hard is, ze moeten netjes naast elkaar staan. De gaatjes in de vleugel kun je evt naderhand nog wat groter maken.
    20181224_193043.jpg
    Na een uurtje kan de tape er af en ziet het er zo uit. Stuurstang in een blokje epoxy.
    20181224_193100.jpg
    Tijd voor servo's.
    20181224_195740.jpg
    Even een gaatje in het abachi maken en het schuim wegsmelten met een soldeerboutje.
    Ik worstel altijd met die servo draad die net onder de schroef lipjes zit, dat past nooit lekker. Iemand een tip?
    De draden buig ik nu naar de zijkant en laat ze daar uit de vleugel komen.
    4mm triplex plaatje heeft ook een uitsparing om die kabel er in te krijgen tijdens montage.
    20181224_200357.jpg
    Ik heb de opening nu 3mm breder gemaakt dan de 2 servo,s. Dan is het te monteren. Servo,s naar de zijkanten geschoven en er aan vulstukje tussen gezet. Met een drupje bisonkit gefixeerd. Deze servo,s worden met elk 2 houtschroefjes gemonteerd, diagonaal door de 4 gaatjes. Dus niet erg dat er 2 schroefjes niet in kunnen.
    Het gat in de vleugel is behoorlijk groot, en ik denk ook door de band glasdoek onder het abachi. Omdat de triplex ligger er net voor zit toch stevig genoeg.
    20181224_202556.jpg
    De servo armpjes er op en stuurstangen maken. 2mm staal met standaard soldeerhulsjes en quicklinks. Het fameuze blauwe potje, dan soldeert het lekker.
    In het omgebogen einde komt weer een sleufje.
    20181224_202812.jpg
    Afmonteren spreekt voorzich, quicklinks op lengte maken, stangen door de kogelkopjes en met stukje naaigaren en CA lijm borgen.
    De binnenste rolroer secties bewegen nu. De buitenste secties zet ik met 2 lagen tape aan de binnensecties. Dan beweegt het voldoende soepel, en is ook stevig om er E2K mee te vliegen. Ik train ca. 100 vluchten per kist per seizoen en hoef het nooit te vervangen.
    Afgesteld en de servo hevel schroefjes geborgd met loctite.
    20181224_203901.jpg
    De servokabeltjes zijn een beetje kort. Ik heb er zo wel mee gevlogen, maar 10 of 15 cm verlengen is fijner.
     
    Laatst bewerkt: 26 dec 2018
  18. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    Afmonteren.
    Ik lijm altijd een plankje in de romp met klittenband om de accu op te zetten. Plankje eerst dik insmeren met bisonkit. Als dat droog is de zelfklevende (erg oude) klittenband er op. Plankje, 1mm triplex lijm ik weer met polymax kit in de romp.
    20181223_101813.jpg
    Dik bisonkit
    20181223_101842.jpg
    Klittenband

    20181223_103004.jpg
    Kit
    20181223_103053.jpg
    Klaar. Op deze foto is ook mooi de rompuitsparing te zien. Dit is nog een beetje te smal vooraan, de accu gaat er moeizaam in en uit.
    20181223_142407.jpg
    Accu links, speedcontroller rechts, go fast , turn left... grapje..

    Ik heb ook het meegeleverde rompspantje er in gelijmd, net voor het servoplankje, ter versteviging van de romp, komt later een plaatje van.
     
  19. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    Montage ontvanger.
    Deze zet ik ook op klittenband, net achter de hoogteroerservo op de bodem. Hier heb ik het klittenband direkt op de rompbodem gelijmd, weer met dikke laag bisonkit voorlijm.
    Ontvanger draden moeten in 90 graden hoek, dat doe ik met een klein stukje 2mm balsa en tape.
    20181224_222031.jpg
    De servodraden tape ik ook vast aan de ontvanger, safety first! Vooral omdat bij accu wissel de vleugel van de romp moet en dan trek je toch even aan die stekkertjes.
     
  20. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    Laatste veiligheidsmaatregel: quicklinks borgen met krimpkous, hr en ailerons uiteraard.
    20181224_223234.jpg
    Dan is hij klaar om te vliegen..
    20181224_205312.jpg
    1050 gram, dus 28 gram boven reglement minimum, precies goed. Met 1 rolroer servo is het 1030 gram..
    Zwaartepunt ligt op 52mm van de neuslijst met een (zware) HK Graphene accu helemaal voorin de neus.
    Uitslagen moet ik nog opmeten,
    Landing hr 90%, ailerons 100% dual rate
    Race hr op 40% ailerons 60% dual rate
    40% expo (erg persoonlijk, dit heb ik)
    50% flapperon gemixed, ca 4 mm, op hoogte.

    Eerste vlucht was op 1e kerstdag.
    Geheel probleemloos. Stabilo instelling is precies goed, geen trim nodig.
    Ailerons heb ik een beetje moeten corrigeren met trim.
    De kist vliegt lekker, blijft netjes op z,n kant hangen voor de bocht en komt er recht weer uit. Overtrek gedrag is goed denk ik, ook met 90% dual rate kun je hem hard de hoek om trekken zonder uitbreken. Dat is fijn als je vergeet dual rate op "race" te zetten bij pylon 1..
    Kielvlak is groot genoeg, kist schud niet met de achterkant na de bocht.
    En ik en mijn clubgenoten vinden de Scorpion er mooi racy uitzien met dat glitter rompje en mooi gevormde stabilo en kielvlak.
    Ik denk dat dit een voltreffer is voor komend pylon seizoen, en nog vele daarna.
    Look bedankt!
     
    hoeby en eric_laermans vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina