Vandaag is dit programma besproken op een F3A vergadering. Daarbij is voorgesteld de weging van start/landing te laten vervallen, en de K-factor van de slowroll te veranderen van 2 naar 3. In hoeverre dat ook straks het officiele voorstel word, durf ik niet te zeggen.
start en landing niet waarderen is TOP. en zoals hans al zei, crosswind landing met juist de kleinste en soms budget modellen was niet echt prettig. een extra klasse erbij om de instap laag te houden lijkt me niet echt gewenst, de jury is nu al bezig met A en B en de vliegers jureren de C ( blijft dat trouwens zo?) wie gaat dan de instap jureren? Ik heb afgelopen jaar vluchten zien mislukken omdat een jurerende vlieger niet geconcentreerd zijn vlucht begon en dat kan niet de bedoeling zijn.
Het onderwerp is vandaag wel besproken, maar een echte uitkomst is er niet volgens mij. Wel is het zo dat het deelnemersaantal in de C en B iets teruggelopen is (doorstroming naar A of gewoon mensen die iets anders zijn gaan doen) en daarmee de noodzaak mogelijk vervalt. Tevens hebben een aantal 'niet-B juryleden' aangegeven dat ze ook best bereid zijn om een uurtje langer door te gaan, als dat moest. Ik denk dan ook dat Henny voor komend jaar zal trachten e.e.a. door 'een niet-B jury' te laten jureren. Ik heb het zelf ook gedaan, B vliegen en C jureren, heb hierdoor 1 keer een fout gemaakt, namelijk een 3 slagen spin vliegen ipv een 2 slagen spin, wat niet raar is als je op zo'n dag 30 maal een 3 slagen spin hebt zitten beoordelen Let wel, dat alles wat vandaag besproken is, nog niet bekrachtigd is. Dit is een vergadering bedoeld om input te krijgen, mensen de ruimte te geven ideëen te ventileren, enzovoort. Op de eerstvolgende vergadering zal de knoop dan definitief doorgehakt worden. Met betrekking tot het C programma is het wel van belang dat de F3A-C en F3A/X-C hiermee gelijkgetrokken zijn, het kan dus nog zijn dat men afziet van hier genoemde, om die koppeling 100% te kunnen handhaven.
Als jurylid mijn toevoeging: Ik ben absoluut bereid de C te jureren, laat daar geen misverstand over bestaan. Waar ik wel een bezwaar tegen heb is het feit dat als er 25 vliegers zijn, en dus 75 vluchten, wat dan vervolgens tussen 10:00 en 17:00 gevlogen moet worden. Dit hield in dat er geen pauzes waren. Ik ben heel blij met veel vliegers, maar dan zal de tijdsduur van de wedstrijd langer worden. Het moet in ieder geval niet ten koste gaan van pauzes voor de juryleden. Tenminste, als men ook nog een beetje een beoordeling wenst die enigszins ergens op slaat. Als men de tijden aanpast zodat er toch regelmatig een pauze is en een lunch dan kan het zijn dat de wedstrijd moet starten om 9:00 uur of pas om 19:00 uur klaar is. Met veel deelname is dat nu eenmaal het geval.
Op de vergadering noemde je een andere mogelijke oplossing, het scheiden van B en C op de dag zelf, bv. 's ochtends B en 's middags C. Daar zitten ook haken en ogen aan, dan krijg je bv. dat mensen aankomen/vertrekken terwijl er gevlogen wordt. Ook het weer kan dan lastig zijn, als het bv. in de middag gaat regenen, zou een van beide klasses niet gevlogen kunnen worden. Idealiter zou je twee juries kunnen laten aanrukken, maar ja, vind er maar eens 10 juryleden op één dag. 9:00 starten zou voor sommige clubs een probleem kunnen zijn, niet overal mag vóór een bepaalde tijd gevlogen worden.
Voor het gemak ga je er maar vanuit dat de C in de middag is...... . Wisselen per wedstrijd kan ook. Ben het wel met Henri eens, dat je niet iedereen meer op de wedstrijd hebt. In hoeverre dat een probleem is weet ik niet.
De gezelligheid van een grote en diverse groep heb ik altijd de charme van de B/C combinatie gevonden. Maar ook in zijn algemeenheid is F3A meer dan voor de jury jouw kunstje doen en dan wegwezen. Zou een verkeerde ontwikkeling zijn als het die kant op gaat.
O? Hans, ik zie de B altijd errug snel inpakken tijdens de laatste ronde C.. En 15 min na de prijsuitrijking is er vrijwel niemand meer op t veld. Eens gezamijk een gezellig BBQ nadien organiseren, avondvliegen oid? Dan zou ik t met eens zijn..
Het is ook geen oplossing van het probleem. De jury moet dan ook de hele dag blijven, wat op zich geen probleem is. Het probleem is nog steeds dat we proberen 75 vluchten tussen 10:00 en 17:00 te plaatsen. En dat gaat gewoon niet. Je kunt niet van een jury verwachten dat hij 7 uur achter elkaar aan het jureren is. Ik heb dagen meegemaakt van 8:00 to 19:45 met 80 vluchten. Niet dat ik het prefereer, maar als het moet dan doe ik het wel. Als er maar een normale lunch en pauzes tussen zitten.
Dat is inderdaad de eindconclusie, je lost er niet heel veel mee op, je maakt het alleen voor de vliegers een minder lange dag, maar voor de jury blijft het vervelend. Het zou wél kunnen werken in de situatie waarin B vliegers de C jureren, als je eerst 's ochtends de B doet en dan 's middags de C, want dan gaat het C jureren niet langer ten koste van de eigen B vluchten. Ik ben het met Hans eens; het is juist wel leuk dat beiden op één dag zijn.. en ja, er zijn mensen die direct inpakken en vertrekken, maar lang niet iedereen doet dat. Toch.. nuance.. bij andere sporten, is de sport zelf ook het hoofdpunt. Mensen komen op een bepaalde tijd om 'hun kunstje te doen' en kunnen dan weer vertrekken. Zeg maar, koud zakelijk. De gezelligheid komt dan natuurlijk omdat mensen tóch blijven hangen en wat keuvelen, etc, maar dat zit niet in de organisatie verweven. Het aller, allermooist, is natuurlijk als je alle klasses vol kunt krijgen met 15 man, en dan elke klasse z'n eigen wedstrijddag. Of, nog mooier, een wedstrijdweekend met alle 3 de klasses. Maar ja, zie dan maar eens velden te vinden.. (alhoewel, in de X lukt dat ook.. dus waarom niet? en dan een mooie BBQ aan het eind van de 1e vliegdag)
Tuurlijk wel, als je de jurycursus volgt, maar dan blijf je alsnog met hetzelfde probleem zitten. Er zitten in de C genoeg mensen die al langer meedraaien en prima kunnen jureren. Alleen kun je daar bij de C niet vanuit gaan, het is immers een instapklasse en van 'echte instappers' kun je niet verwachten dat ze gaan jureren.
Het uitgangspunt is nog steeds dat je niet moet jureren en vliegen op eenzelfde dag. De concentratie komt het niet ten goede. En dat geldt dan voor het vliegen en het jureren. Het streven moet toch zijn dat je vliegers hebt op zo'n dag en juryleden. Voor noodgrepen kan het natuurlijk. Als je inderdaad bij de paardensport kijkt dan heb je groepen van 6 ruiters (winterseizoen) en dan ga je weer naar huis (of althans je bent vrij om naar huis te gaan). Dat is een manier en die hoeft niet vervelend te zijn. Om echter de C aan de B te laten ruiken is het op 1 dag gemengd vliegen best een aanrader (zoals we het altijd al doen). Maar goed: Eerst moeten we dit jaar maar weer eens 25 vliegers hebben om dit probleem weer te hebben
Dat lijkt mij echt prachtig, 2 wedstrijd dagen waar A/B/C gevlogen word. Kan het nivo alleen ten goede komen volgens mij... Maar dan moeten de deelnemers een heel weekend kunnen, jury ook, en de organiserende club ook. X is dit idd mogelijk, maar het kan best zijn dat je een aantal huidige deelnemers/jury/velden van je lijst kan schrappen. Eventueel zou je een enkele wedstrijd in het seizoen kunnen proberen, dit hoeft niet direct helemaal ingevoerd te worden. Ook zou een A/B/C trainings-dag/-weekend voor het seizoen een heel mooi iets zijn,, niet iedereen heeft een club vol F3A vliegers... (ik weet dat ik welkom ben ) Maar dat staat los van dit alles. Het opdelen B/C ben ik niet voor. Om de beurt vliegen via de huidige methode lijkt mij beter. Eerder beginnen waar mogelijk lijkt mij beter, en als je bv. pas vanaf 10:00 mag vliegen vanwege veld regels kun je er wel voor zorgen dat de jury er zit, toestel er staat en de eerste voor 10:01 is opgestegen. Ik heb vaak genoeg gevlogen en gejureerd op 1 dag. Verre van ideaal. Afgelopen indoor wedstrijd met 5 man C was het nog wel te doen, toch in wat haast mijn accu vergeten goed vast te zetten, crash (geen schade). Het vliegen beïnvloed ook het jureren idd, 1 keer F3A-C gejureerd terwijl ik voor het vliegen uitgeschakeld was, en dan zit je er toch relaxeder. Toch, 1 keer per seizoen per klasse wil ik het best doen. Daarnaast kun je er volgens mij ook wel iets positiefs uithalen, door kritisch naar een hoop vluchten te kijken leer je volgens mij ook beter naar de vluchten te kijken. En natuurlijk leer je ook als pure vlieger op de jurydag (vooral de eerste keer) een hoop, maar dat is volgens mij al wel duidelijk.