Nieuw MBV Neptunus bouwproject

Ik denk alleen dat de verhoudingen jol / Berge Stahl wat anders zijn. De windfactor heeft veel meer invloed op de jol, dan op een geladen Berge Stahl.
Uiteraard is de snelheid van een gesleepte Berge Stahl er eentje om rekening mee te houden. Zou niet graag klem komen tussen de wal en een vaart lopende Berge Stahl, ik weet wel wie er verliest.
 
zojuist is de romp dicht.
afgetekend waar de opbouw komt te staan, en uitgezaagd.
om de spanning erin te houden geen foto's kom maar kijken ;)
 
Hierbij enkele foto`s van de ter waterlating van het grote model!
klaar voor 1 september, Komt dat zien !?

het word vast een groot spektakel !
 
Henk, even je foto's wat vergroot :D waren nog al klein voor zo een grote tanker :p
img3811d.jpg
img3846w.jpg

img3837lb.jpg
img3853zf.jpg
img3832n.jpg
img3829x.jpg
img3821p.jpg
img3817o.jpg
 
Re

Hallo iedereen;

Dachten wij toch dat de Mighty Servant groot is, maar dit is wel HHHEEEEEEELLLLLLLLL GGGGRRRRRROOOOOOOOOOOOOTTTTTTTTTTT.
Een heel mooi sleepobject, jullie hebben er wat moois van gemaakt.

Suc6 mannen....
 
Ik moet zeggen dat ik ook de nodige scepsis heb gehad ten aanzien van het hele project, maar zo te zien hebben jullie het behoorlijk voor elkaar gekregen. :thumbsup:
 
Mooi zo groot model.
In het bericht #73 uit 2008 varen jullie volgens mij in de Wollenfoppenhaven bij de AMVZ, in Rotterdam Zevenbergen in 2008.
Dit moet een mooi gezicht zijn geweest.

Over de Berge Sahl.
De onderstaande foto heb ik nog gevonden, in het midden aan de rechterkant, het rode dek van de Berge Stahl tijdens het lossen aan de zeekade bij EECV.
Over EECV, zie : www.eecv.nl
Op de foto is ze net binnen, daar de drie lostorens, destijds elk cap. 2.200t/h, bezig zijn.
De diepte voor de zeekade was 23m en zij stak zo diep, dat om te voorkomen dat zij in de modder zou vastliggen, de drie kranen werden ingezet.
In doorsnede bracht ze 350.000 ton ijzererts en kon door de loscapaciteit na ca. 90-95 uur weer terug naar zee.

Berge Stahl lossen.jpg


Ik heb het geluk gehad het werkelijke schip enkele keren te mogen bezoeken, ook de gigantische machinekamer met de grote 7 cilinder dieselmotor met een boring van 900mm.

Verder gevonden een publicatie uit 2008 met de gegevens van het schip, zie "Berge Stahl, info".
Indien voor jullie bekend, denk ik, dat het voor anderen een inzicht geeft in jullie project.
Veel succes met jullie project.
Groet, Henk.

Overigens weten jullie, dat zij ontworpen is om in Rotterdam te lossen?
 

Bijlagen

upload_2021-7-12_14-31-17.png


Op de modelbouw beurs in Rosmalen werd de Berge Stahl in schaal 1:400 getoond door Steven Hoogslag. Henk Barbier van mbv Neptunus (rechts) vertelt over de delaminatie van het model in schaal 1:50.
 
Back
Top