Nieuw: Power piek infinity 3 BID

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door michiel b, 20 nov 2006.

1. KriZ

KriZ

Lid geworden:
    12 okt 2004
    Ik heb hem sinds donderdag en het is een super apparaat! Denk alleen dat ik ook nog even zo'n bijbehorende Robbe balancer erbij haal, lijkt me toch wel leuk om de aparte cel spanningen te kunnen zien op het scherm.

Enigste wat minder was is dat de 2 extra BID chips die ik had besteld allebij al kapot waren bij aankomst. Is dit nu toeval of zijn ze erg gevoelig?

2. vintage

vintage Guest

Ik lees in een stukje hierboven dat iemand de lader gebruikt met de reflex functie, maar dat mag toch helemaal niet bij Nimh accu's?

Kan iemand mij vertellen of dat zo is?

3. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Als je weet wat reflex is en wat het doet kan het eigenlijk helemaal geen kwaad maar ik had begrepen dat de nieuwste cellen beter geladen worden met reflex.

4. Corrien

Corrien In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Ik zou wel eens willen weten, wat voor bezwaren men weet aan te dragen tegen het reflex-laden van NiMH-accu's? De bedoeling van deze laadmethode is het verkrijgen van een regelmatiger kristalstructuur en dat geldt voor zowel NiCd als NiMH.

De handleiding van de Infinity III bid zegt er het volgende van:

If you have selected the Reflex process, the charger works
    using the charge parameters set by the user, but the battery
    is charged using a pulsed D.C. current. Very brief but highrate
    discharge pulses during the charge process help to prevent
    undesired ‘memory’ and ‘lazy battery’ effects which can
    affect NiCd and NiMH batteries.

Zelf heb ik het reflex-laden altijd zo'n beetje beschouwd als een leuke extra gimmick, maar ik begin er toe te neigen om het toch beter te vinden dan normaal (puls)laden. M'n oude testaccu's knappen er in ieder geval merkbaar van op. Nu zijn deze niet representatief voor aandrijfaccu's, maar het zegt toch wel wat.

5. koen330

koen330

Lid geworden:
    29 mei 2005
    Ik heb deze lader nu een week of 2 en ben er bijzonder tevreden over.

Ivm de extra BID chips, kreeg ik ook een foutmelding bij de eerste ingebruik name. Ze werken wel, maar moeten blijkbaar eerst geïnitialiseerd worden of zo. Verwarrend. De melding deed mij ook eerst vermoeden dat ze kapot waren.

Ik vind het alleen jammer dat je de grafiek niet zo ver kan "uitzoemen" dat je de volledige laad (of ontlaad) cyclus kan zien. Of is dat wel op een bepaalde manier mogelijk??

Koen

6. Theo Coenen

Theo Coenen Guest

De laatste paar dagen enkele problemen met mijn power peak fun Bid lader. Ik krijg vrijwel altijd de melding bidchip niet compatibel of bid chip fout. Vandaag ook weer een aantal keren. De komende week maar eens gaan uitzoeken of een nieuwe chip ook deze melding geeft.

7. wiebe

wiebe

Lid geworden:
    5 feb 2003
    ik ben benieuwd wat het was Theo.
    vip-er en ik hebben vandaag ook deze lader gekocht ziet er super uit .
    en geeft ook nog de inwendige weerstand aan van de accu.
    ik kan al wel laden en ontladen maar de rest moet nog even uitgezocht worden.
    wel moet ik eerlijk toegeven dat die 3d knop knullig is hij voelt knullig en is dat ook ,
    en je voelt geen klik .
    de knop op mijn mc22 voelt veel beter aan maar we zien wel hoe die zich houd.
    groet wiebe.

8. Vincent K.

Vincent K.

Lid geworden:
    12 feb 2003
    Nou en.. .die knop bevalt mij prima :D

mijn lader staat nu naast mijn lappie proef te draaien met een accu.. Af en toe een beetje de handleiding doorlezenen weer wat proberen.

Wel merk ik dat de lader een stuk meer kennis van instellingen en het type accu vereist!
    auto laden is daarvoor natuurlijk een prima oplossing ;)

9. Theo Coenen

Theo Coenen Guest

helemaal vergeten, maar de oorzaak was de kabel van de bidchip, daar zat een draadbreuk in.

een tijdje terug kwam ik daarachter toen ik de kabel weer eens probeerde en bij het loshalen kwamen gelijk 2 draden los van de stekker. Ik vind het jammer dat ze hier zo een dunne verbinding hebben verkozen. Het was misschien beter geweest als men de verbinding met de bidchip iets zwaarder hadden uitgevoerd. De kabel gaat immers toch niet mee met het model de lucht in dus voor het gewicht hoeft men het niet te doen. Ik ben nu aan het bekijken hoe ik die verbinding iets kan versterken.

10. wiebe

wiebe

Lid geworden:
    5 feb 2003
    hoi theo.
    dat klopt wel die kabel is een beetje dun en je trekt automatisch aan de kabel om de stekker los te krijgen.
    er een stukje printplaat aanlijmen [net aan de stekker ]is dat iets.
    vip-er heb ik weer ,ach ik ruil ze wel een keer om als je niet kijkt :lol: :lol: .
    nu nog verder lezen.
    groet wiebe.

11. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Wel Jan er is geen bezwaar alleen is het voor NiMH kompleet zinloos. :wink:
    Reflex laden zou er voor moeten zorgen dat de kristalstructuur zo gelijkmatig mogelijk blijft. In NiCad accu's is de negatieve plaat een laag cadmium kristallen en hoe mooier en gelijkmatiger die zijn des te beter de accu kan werken.

In NiMH cellen is het cadmium vervangen door waterstof en dat vormt geen kristallen dus is het ook niet nodig om een kristal structuur gelijkmatig te houden.
    Het kan geen enkel kwaad om een reflex lader te gebruiken voor NiMH, tenminste niet voor zo ver ik kan nagaan. Voordelen zal het ook niet hebben om de reeds aangegeven reden.

Overigens zijn over het feit of reflex laden ook echt helpt de meningen verdeeld. Vele NiCad fabrikanten zeggen dat ze nooit echte aanwijsbare voordelen hebben kunnen vinden van de reflex laad methode. Maar er zijn ook geen nadelen aangetoond. Baat het niet? Schaden doet het ook niet!

12. Vincent K.

Vincent K.

Lid geworden:
    12 feb 2003
    Hoi,

iemand al een idee of de MegaPower Infinity 960 ergens te koop is voor ons nederlanders?
    En of iemand al ervaringen heeft met deze laders?
    Op een ander forum lees ik al wel van dit merk, voornamelijk het type hier voor.

Mvg, Vincent

13. wiebe

wiebe

Lid geworden:
    5 feb 2003
    bwaaahhh wat een foute bling ding .
    deze past mooi bij een mc24 gold .
    ook veel te bling
    hee vinz wat kan deze meer dan?
    groet wiebe

14. Aaalie

Aaalie Guest

Hij doet exact hetzelfde, het verschil is dat je deze niet voor eventuele garantie (of reparatie) kan sturen naar de TD (corrien).
    Deze lader heb je voor ca € 150,- INCLUSIEF de 12S balancer thuis:
    http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6301

Greetz van Aldert

15. Vincent K.

Vincent K.

Lid geworden:
    12 feb 2003
    Hij doet exact hetzelfde, het verschil is dat je deze niet voor eventuele garantie (of reparatie) kan sturen naar de TD (corrien).
    Deze lader heb je voor ca € 150,- INCLUSIEF de 12S balancer thuis:
    http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6301

Greetz van Aldert[/quote]

Ik zie het al.. ik ben net een dag te vroeg met posten.. nu staat hij al op mn geliefde internet shop 8)

Ik ga eens kijken..

PS.. Wiebe.. we lopen alweer een update achter met de Infinity 3! zie ander draadje over deze lader.

16. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Deze lader heb ik al eerder op het Internet gezien en zelfs de handleiding gelezen. Er is één groot verschil met de Robbe-uitvoering en dat is mogelijkheid gebruik te maken van BID-chips. En dat is een erg handige optie die instelfouten van de lader voorkomt.

N.P.S.

17. wiebe

wiebe

Lid geworden:
    5 feb 2003
    ja maar ik had hem echt nodig toen, ik kon niet wachten[ik had ja geen fatsoenlijke lader]
    :lol: :lol: :lol: :lol:

18. koen330

koen330

Lid geworden:
    29 mei 2005
    De laatste maanden heb ik de Infinity 3 met veel plezier gebruikt. Ik ben zeer tevreden over de lader.

Ik merkte al van bij het eerste gebruik dat de stekker (min, out 1) een beetje los stond, maar ik gaf er niet om.

Nu gebeurde dit:

De lader is nog wel bruikbaar, ik kan het plugje er gewoon terug insteken, maar telkens ik de stekker eruit trek komt het plugje mee.

Als hij niet meer onder garantie was zou ik hem zelf wel open vijzen en het plugje terug vastzetten. Waarschijnlijk gewoon een contermoertje zetten of zo. Nu hij nog onder garantie is breng ik hem terug naar de winkel.

Alleen jammer dat ik hem dan een paar weken kwijt zal zijn.

Ik hou jullie op de hoogte over het verdere verloop van de reparatie.

Koen

Laatst bewerkt: 1 dec 2007
  19. Corrien

Corrien In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Hoezo, een paar weken? Wedden, dat-ie donderdag weer door de DPD in Mechelen wordt afgeleverd?

20. 3w_flyer

3w_flyer Guest

ik heb de mega power lader van hobbycity besteld en vandaag mail gekregen dat hij onderweg is. Ik ben benieuwd

Deel Deze Pagina