Nieuw project scrapbouw PSV World Diamond

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door kockmans, 21 apr 2014.

1. kockmans

kockmans

Lid geworden:
    19 feb 2013
    Tijdens alle soldeerpraat ben ik stukje bij beetje verder gegaan met de "kroon" op het upperdeck. De woonkamertafel ff omgebouwd tot werkbank. Gaat er morgen natuurlijk op tijd weer vanaf voor de kerstbrunche!!

Als straks de bovenreling erop zit, spuit ik de beide relingen in de grondverf om te voorkomen dat de boel door het oxydatieproces word aangevreten.

Groet en fijne kerstdagen :music:
    Dennis

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. kockmans

kockmans

Lid geworden:
    19 feb 2013
    De kroon zit er op.

Vandaag nog een paar restanten afgemaakt van de reling van het upperdeck. Let op: aan bb zit loopt hij wat schuin weg maar komt omdat ik hem niet ver genoeg omlaag heb gedrukt!
    Aan de voorzijde de mast en een steun aan de reling voor de verlichting. Aan de achterzijde de veiligheidskooi voor de ladder ook aangebracht.

Voor de verlichting ga ik leds gebruiken en krijgen via de reling straks massa. Spanning zullen beide leds afzonderlijk gaan krijgen. Het onderste heklicht wordt gekoppeld aan het toplicht welke later in de grote mast op het hoogste punt word geplaatst.

Groet Dennis

Laatst bewerkt: 29 jun 2015
  3. Verschuuren23

Verschuuren23

Lid geworden:
    7 jan 2013
    heel mooi gemaakt klasse dat van massa via de relling vind ik ook een slim idee scheeld weer wat kabels weg werken

mvg yoeri

4. setsunakaede

setsunakaede

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Ik zou zelf liever de plus via de railing doen, aangezien veel schakelmodules "naar massa" schakelen, ergo op de min.
    Maar dat is natuurlijk wel een beetje afhankelijk van je verdere set-up.

5. kockmans

kockmans

Lid geworden:
    19 feb 2013
    Het 1e toplicht (degene op het niveau van de reling) is geplaatst en werkend gemaakt. In de vorige update zou ik massa via de reling aanleggen maar heb besloten dit ook bedraad te doen. Ik heb een scartkabel gestript en de fijne kabels hiervoor gebruikt.Nog geen mm dik inclusief de isolatiemantel en voor een led meer dan genoeg. Via het gaatje dat door de "pet" geboord moest worden had ik ruimte genoeg voor de massadraad.

De behuizingen voor de stuur-en bakboordlichten heb ik zelf gemaakt. Hiervoor een oud pasje verknipt. De dikte van het pasje leende zich hier uitstekend voor. Vervolgens de kasten gelakt met zwarte verf. De bolle koppen van de leds vlak gevijld ter verfraaiing van de lichten. De behuizingen hebben een dwarsprofieltje gekregen om te kunnen verlijmen aan de onderkant van het stuurhuisdek. Het profieltje komt straks tussen de dekverstevigingsprofielen te liggen. De profielen zoals die al waren aangebracht aan de achterkant van de stuurhut.

De goten waarin de redddingsboeien zijn geplaatst is ook gemaakt. Het vierkante rek, om de boei heen, moet er nog af en de boeien moeten nog oranje worden geschilderd.

1e laag schilderwerk voor de reling van het stuurhuisdek

De deuren staan in de grondverf en de antennes zijn gebouwd.
    Aan de onderzijde van de stuurhut komt het boxje. Hierin maak ik een koptelefoonplugje waaraan alle verlichtingsdraden op aangesloten worden. Op deze manier kan ik de stuurhut nog demontabel houden.

Morgen weer verder,
    groet Dennis

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. kockmans

kockmans

Lid geworden:
    19 feb 2013
    Picasso of Vermeer :p???

Dennis

7. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    ik denk eerder werk van "Dennis" als ik af ga op het thema. :)
    koptelefoonplug? heb je dan maar 3 draden nodig voor alle verlichting?
    vgr Marc

8. kockmans

kockmans

Lid geworden:
    19 feb 2013
    Marc, de plug heeft 3 aansluitingen. Het heklicht, dus de onderste, loopt via 2 pootjes. Ook komen 2 schijnwerpers op dit dek te staan. Eentje is al gemaakt en is op de foto te zien. De + van de zoeklichten sluit ik aan op het 3e pootje. De massa's komen uit op hetzelfde pootje als het heklicht. Het toplicht welke later in het hoogste punt van de mast komt, sluit ik weer aan bij het heklicht.
    Ook de stuurhutverlichting worden op dezelfde als de heklichten aangesloten.

Nu heb ik 2 lichtcircuits die ik via de plug naar de boeg van het schip kan brengen. Daar komen de zoeklichten, en later ook de dekstralers, op een aparte aansturing te zitten die op afstand bedienbaar zullen gaan worden. Leuk voor het varen in het donker:D:D in de boezem.

Alle andere verlichting van de gangboorden, het boegdek en het circuit van de stuurhut komen bij elkaar. Deze verlichting word voor het varen aan de wal aangezet.

Groet Dennis

9. kockmans

kockmans

Lid geworden:
    19 feb 2013
    Vandaag weer een klus geklaard!

Aan de slag gegaan met de mast. Een kunststof hoekprofieltje gebruikt om de mast van te maken. De dekken heb ik gemaakt van een oude bouwdoos van een containerscheepje. Dit waren oorspronkelijk de wanden van een rij van 8 containers, nu kun je er op lopen:D.

Het inmiddels welbekende soldeerwerk is er weer aan te pas gekomen. Relingen en een kraaiennest zijn het eindresultaat van weer een paar uurtjes friemelen. Ook is het eerder besproken toplicht geplaatst. Aan de achterzijde van het kraaiennest heb ik 2 bogen gemonteerd. Aan de bogen zit tuigage gemonteerd die gespannen wordt naar het dek.

Vanavond toch nog maar ff de verfkwast beet gepakt en het geheel in de grondverf gezet.

groet Dennis

10. pnj

pnj

Lid geworden:
    16 sep 2009
    Dat is weer mooi werk Dennis, ziet er goed uit.

11. kockmans

kockmans

Lid geworden:
    19 feb 2013
    Dankjewel!

Vandaag de mast in de zwarte lak gezet, tl verichting rondom de stuurhut geinstalleerd, de zoeklamp geplaatst, stuur-en bakboordlicht bevestigd.

Groet Dennis

12. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    je hebt het bouw virus goed in de vingers zitten momenteel, wat een vooruitgang.
    succes verder.
    Marc

13. kockmans

kockmans

Lid geworden:
    19 feb 2013
    Zo, de vakantie is weer voorbij!
    Strakjes de bouwplaats opruimen met een voldaan gevoel!

De stuurhut is in deze 2 weken aardig compleet geworden. Alle geassembleerde onderdelen zijn tot een geheel gebouwd en verlijmd. Het schilderwerk van de relingen is tot en met de zwarte bovenste relingsliggers voor elkaar.
    De details zoals: verlichting, deuren, antennes, radarbollen, waterafvoerpijpen, luchtafvoerpijpen, zoeklichten, tl balkjes, en zelfs de geleiders van de reddingsboeien aan de reling van het stuurhuisdek! Afijn een heleboel onderdeeltjes om op te noemen, zijn grotendeels gemaakt en reeds aangebracht. ook de bedrading is netjes aan de onderzijde van de hut naar kroonsteentjes gebracht zodat later bij de elektrische installatie de beide circuits zo kan worden aangekoppeld.
    Het enige wat op dit moment nog mist (lees, wat er nog ligt te drogen) is de radar welke op voorzijde van het 1e dek in de radarmast zal komen te staan.

Hier het eindresultaat:

Groet Dennis

14. Thijs Slotman

Thijs Slotman

Lid geworden:
    22 okt 2013
    :thumbsup: ziet er mooi uit!

15. kockmans

kockmans

Lid geworden:
    19 feb 2013
    gangboordverlichting

Even een weekje rustig aan gedaan na alle bouwwerkzaanheden aan de stuurhut. Vanavond heb ik de verlichting dmv led strips aan de gangboorden aangebracht. Deze verlichting werkt op 12V. Ik ga deze aanslijten op een blokbatterij van 9V. Brand daarmee iets minder fel, maar meer dan voldoende.

Hier het resultaat!

Nu de verĺichting is geinstalleerd kan ik aan de afwerking van de gangboorden gaan beginnen. Aan de binnenzijden komen de verschansingen zoals ik deze al eerder in de boeg heb geplaatst. Wat buizen en leidingenwerk aanleggen tegen de binnenkanten van de wanden. Daarna de wanden afwerken met gele verf en dan kunnen de bolders erin. Als dat gereed is kunnen de gangboordwanden ingelijmd worden.

Groet Dennis.

16. Neptunus

Neptunus

Lid geworden:
    4 feb 2007
    Hoewel ik niet zo'n fan ben van die hyper felle led verlichting is de romp zeer mooi afgewerkt. Het lijkt in ieder geval vrij precies op vlak van rompvorm. Is wel een knap schip, nu wachten op kleurrijke afwerking.

17. kockmans

kockmans

Lid geworden:
    19 feb 2013
    Thanks hoor!

Ik kan ook niet wachten met het kleuren van de romp. Maar geduld en een goede volgorde is wel belangrijk! Wanneer binnenkort de gangboorden aan de binnenzijde gereed zijn, ga ik aan de slag met de aandrijving. Dan kan de onderromp in de antifouling.
    Bij de eerstvolgende vaardag zou ik wel graag een rondje willen proefvaren. Vandeweek bij Migty ships de zeewaardigheidskeuring gevolgd en ben raazend benieuwd zo langzamerhand:yes::yes::yes:

Dennis

18. kockmans

kockmans

Lid geworden:
    19 feb 2013
    Zenuwslopend

Ook de afgelopen dagen is het even stilletjes geweest rond de bouwerij op de werf.
    Vandaag ff een uurtje of twee bezig geweest met het neerzetten van tot nu toe 170 verschansingen in het gangboord aan bakboordzijde. De plaatsen die nog zichtbaar blijven vanaf het dek, zijn netjes afgewerkt. De andere die alleen nog zichtbaar zijn via de warerafvoeren aan de buitenzijde heb ik voor het gemakt wat meer "vlees" te hebben iets langer gehouden. Later gaan alle verschansingen op in die ene mooie gele kleur!

Een hoop gepriegel met pincetjes en de bril op de neus. Voor alle duidelijkheid nog even.....1:100:mad::mad:

groet Dennis

19. Johan de Vries

Johan de Vries

Lid geworden:
    17 sep 2011
    Verschansingsteunen

Mooi Dennis, ik volg je verslag met plezier!

170 verschansingsteunen, een hele klus maar het resultaat is ernaar!

Succes, johan

20. kockmans

kockmans

Lid geworden:
    19 feb 2013
    Hallo,
    De afgelopen week zijn de verschansingen geschilderd. Ik heb ze nog even nageteld, het zijn er totaal 338 stuks geweest!:D:D:D

Vandaag ben ik aan de slag gegaan om het dek te maken alwaar de reddingboot is geplaatst. Hiervoor was het nodig een insnijding te maken in de romp aan bb-zijde. Toen het gat er eenmaal inzat heb ik de wanden gezet.

Ook is in de achterwand een sleuf gemaakt. Dit worden nissen in elk dek die de toegang naar binnen gaat geven naar elk dekniveau. De sleuf heeft inmiddels zij-en achterwanden. Later, wanneer de gallerijen worden gemaakt zullen in de sleuf de vloeren doorlopen.

Groet Dennis

Deel Deze Pagina