Nieuw projekt Schweizer 300 C :P

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door JohnvanE, 10 sep 2006.

  1. erichevy

    erichevy

    Lid geworden:
    24 sep 2004
    Berichten:
    830
    Locatie:
    Zevenhoven
    Hallo John, dank je voor het compliment!.
    Maar jouw Hughes gaat ook mooi worden! Ik heb meer mooi werk van jouw gezien. (vordert de wielloader ook wat?)
    Vario maakt gewoon mooi en gedetaileerd spul.
    De rotordiameter van de Robbe hughes is 1 meter 80. met bladen van 800mm.
    Ik vindt het zo typisch dat jouw Vario Hughes een rotordiameter heeft van "maar" 1.68meter?
    Je hebt toch een benzine mechaniek?
    Want de Big jetranger welke ik heb staan (ter reparatie) met benzine mechaniek heeft nl. zelfs bladen van 810mm.
    Eric.
    Een plaatje van de Hughes welke ik aan het opknappen ben:
    [​IMG]
    Hiervan moet je dus elk ruitje aan de binnenzijde "plakken" Dit drama heeft aardig wat uurtjes geduurt.
    Bij elke zijde van elk ruitje, epoxy mengen, het ruitje, of met hulpstukken of met het handje op zijn plaats houden, epoyy aanbrengen en laten uitharden.
     
  2. JohnvanE

    JohnvanE

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    581
    Locatie:
    Tiel
    Hier snap ik nou geen fvck van, maar dan zal de heli op zichzelf toch ook wel iets groter zijn neem ik aan?
    Die van Vario is 1440mm lang, (met benzinemechaniek)
    Je zet toch niet stiekem dat blok erin wat achter die kap ligt?
    NICE!!!! :D
    De wielloader staat even in de garage, rustig te wachten tot tie weer aan de beurt is.
     
  3. erichevy

    erichevy

    Lid geworden:
    24 sep 2004
    Berichten:
    830
    Locatie:
    Zevenhoven
    Nee, dat V8 blok gaat daar zeker niet in passen!
    Wat heb je nu aan een 900NM of 480PK 7 liter chevrolet in een Hughes! (wat zal ie dan klimmen).
    Over de bladen:
    Mij Robbe Hughes heeft OOK een totaal lengte van 1440mm
    (van voorzijde skids tot en met staartrotorbehuizing) en weegt ong 7kilo.
    En de Vario Big Jetranger (1004) is zelfs 1650mm lang en weegt 11+ kilo.
    De bladen lijken mij dan zo klein voor jouw Hughes. Of het moet zijn dat de Vario veel lichter is in gewicht?
    Hier zal Joop van Lent van Vario, wel meer van weten denk ik.
    Eric.
     
  4. erichevy

    erichevy

    Lid geworden:
    24 sep 2004
    Berichten:
    830
    Locatie:
    Zevenhoven
    Het zal iets te maken kunnen hebben welke overbrenging er gebruikt wordt.
    90 : 18 Mechanik 1002/21 Zit in de ranger 1004.
    Welk type benzine mechaniek heb jij dan?
    Ik kijk altijd normaliter op de Nederlandse site van Vario, maar deze gegevens staat op Oostenrijkse vario site zelf:

    1440

    300

    640

    1600 / 1800

    11,5 / 23 cm³

    6,2 / 7,6

    1:4,5

    En daar staat toch 1800mm!! voor bij de benzine versie.
    Eric.
     
  5. JohnvanE

    JohnvanE

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    581
    Locatie:
    Tiel
    Het gewicht van de Vario zal komen te liggen tussen de 6,2 / 7,6 kg.
    En voor de rest is spul gelijk aan wat hun opgeven.
    Het zal wel goed gaan, er vliegen er wel meer zo schijnbaar :D :wink:
    Benzin-Mechanik 87:21
     
  6. Inferno

    Inferno Guest

    Inderdaad das het best nr. :oops: foutje :lol: zou ook niet kloppen 1/16, dan kan ik beter naar de statische modelbouw gaan kijken...

    Vario is een merk dat schaal helicopters maakt en ze zijn niet in staat de juiste schaalcomponenten bij de juiste heli te zetten. Dat vind ik idd een beetje zielig. Daaraan kan men de echte grootte van de heli juist goed inschatten.

    Maar al heel proper werk geleverd John. Ben benieuwd hoe die er af zal uitzien :!:


    Groeten Joris
     
  7. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.018
    Locatie:
    Nootdorp
    Helaas heeft Vario ook moeite met prijsverhoudingen :(
     
  8. JohnvanE

    JohnvanE

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    581
    Locatie:
    Tiel
    Ja €100 meer voor een pop die 10 cm groter is, maar ze zijn niet de duurste.
    Kijk maar eens bij http://www.ssm-technik.de/start.html en dan bij an- und ausbauteile daar ben je al vlug €250 kwijt voor een piloot schaal 1:6!! 8O
    Dus valt het bij Vario "nog wel mee" :D :wink:
     
  9. JohnvanE

    JohnvanE

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    581
    Locatie:
    Tiel
    Nou ik heb een mailtje naar Vario gestuurd, waarin ik de vraag heb gesteld waarom die piloot zo klein is.
    En of ze een andere oplossing hiervoor hebben.
    Even kijken wat ze zeggen. :roll:
     
  10. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Of je zet er Ken en Barbie in zoals Mark op onze club.

    [​IMG]

    En Barbie is natuurgetrouw :lol:
    [​IMG]
     
  11. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.018
    Locatie:
    Nootdorp
    Dat is toch veel leuker dan de veel te dure schaalpop ! :D

    Je zou bijna bang worden om te vliegen met zo`n pop erin.
     
  12. JohnvanE

    JohnvanE

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    581
    Locatie:
    Tiel
    Dit is het wat ik naar Vario gestuurd heb, en het antwoord terug.
    Hallo,

    Ich habe ein Aufmerkung, ich baue momentan an ein Schweizer und habe
    ein paar Bilder auf ein Forum in Holland präsentiert.

    Aber die finden das der Pilot zu klein ist, der Pilot Gerhard sollte doch richtig in der Cockpit passen.

    Aber wenn man das auf scale ausrechnet ist der Pilot zu klein.

    Der Schweizer ist scale 1:4,5 , und der Pilot ist 30 cm.

    In Wirklichkeit ist der Pilot dan 1.35 Meter groß oder klein.

    Man kann das auch auf richtige Bilder von ein Schweizer sehen, das der Pilot mehr raum braucht.

    Meine frage ist, sind hier mehr Aufmerkungen oder fragen bei Vario bekannt?

    Gerhard sitzt so hoch wie möglich auf sein Stuhl und noch ist sein kopf unter der Türöffnung.

    Ich gehe noch weiter sind die sitzen auch nicht zu klein, oder soll ich die Unterseite etwas großer machen?

    Wenn sie ein Idee oder etwas anderes haben sollte, ich bin ganz neugierig.

    Viele Grüsse,

    John van Eldijk

    Holland


    Geachte Heer van Eldijk!

    Es ist schwierig, für jeden Hubschrauber den genau passenden Piloten
    anzubieten. Wenn Sie z.B. den Piloten Peter (Ord.No. 1/20) mit 400 mm
    Körpergrösse verwenden, so passt dieser in die Schweizer hinein. Nach
    unserem Ermessen wirkt er aber zu gross und passt nicht zu den Sitzen.

    Andere Piloten oder andere Sitze können wir Ihnen leider nicht
    anbieten.

    Hartelijke groeten

    Rosemarie Knechtel
    VARIO Helicopter

    Dus geen echte oplossing van Vario, ja eigenlijk wel ze moeten de stoelen groter maken en Peter van 1,80 m.(40 cm) erin zetten.

    Maar ik denk dat ik die liliputter er maar gewoon in laat zitten, en de stoelen iets hoger maak. :p :wink:
    Want Ken of die lekkere snollerige Barbie zijn ook maar 30 cm :D
     
  13. JohnvanE

    JohnvanE

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    581
    Locatie:
    Tiel
    Door een gezondheids probleem van m'n vader niet veel meer kunnen doen. :(
    Maar het gaat weer goed, dus volgende week weer verder. :)
     
  14. JohnvanE

    JohnvanE

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    581
    Locatie:
    Tiel
    :D Eindelijk weer een beetje zin gekregen na veel gedoe.
    Hier onder hoe ze bij Vario de tank aan de romp vast maken.
    Gewoon vastplakken dus.

    [​IMG]

    En na een paar foto's bekijken van een orginele, komt het er bij mij zo uit te zien.

    [​IMG]

    Natuurlijk moet er nog meer aan gebeuren, de lekbak, tankdop, en de niveaumeter komen er ook nog op.

    [​IMG]

    Ik vind het wel een iets mooiere bevestiging :wink:
     
  15. erichevy

    erichevy

    Lid geworden:
    24 sep 2004
    Berichten:
    830
    Locatie:
    Zevenhoven
    Zo is de Robbe Hughes 300C na revisie geworden:
    [​IMG]
    John, je maakt er weer iets moois van!
    Eric.
     
  16. JohnvanE

    JohnvanE

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    581
    Locatie:
    Tiel
    Nou Eric dat is heeeel goed gelukt, het lijkt wel een nieuwe. 8O
    Lekker ge.l kleurtje ook :D
    Hou hem wel heel he'. :wink:
     
  17. erichevy

    erichevy

    Lid geworden:
    24 sep 2004
    Berichten:
    830
    Locatie:
    Zevenhoven
    Goede morgen!,
    Kan het niet laten, zeker mooi ge.l kleurtje John.
    Ik heb er vorige week Zondag mee gevlogen en voor het eerst (nooit hoeven meemaken tot nu toe) heb ik 2 maal een pcm lock-out achter elkaar gehad.
    Man! dan loopt het dun je in de broek! Gas ging terug naar idle 2X tijdens voorwaartse vlucht op 4 meter hoogte.
    Ik ben nu op onderzoek wat dit heeft veroorzaakt. Ik heb tot nu toe een kapot kogellager terug gevonden deze is van de looprol welke langs de aandrijf snaar loopt om geklapper te voorkomen.
    Dit lager heeft dus in zeer korte tijd de pijp aan Maarten gegeven! want hij was goed tijdens de opbouw.
    Een ander probleem gaf de motorafstelling, het leek alsof de onsteking "oversloeg". tijdens dit overslaan geeft hij dan ook een tik op de staart.
    Ik loop de onsteking na (het is nog een HEEEL oud blokje met puntjes, een ZG22) en ga dit ombouwen naar een electronische onsteking.
    Een nieuw bougietje d'r in en we zullen zien! Voorlopig eerst op de lagertjes wachten.
    [​IMG]

    De foto met hel aluminium looprolletje.
    En het messing tandwiel welke problemen gaf want deze werd "opgegeten", dit tandwiel heb ik inmiddels vervangen en getest door minstens een uur lang te hoveren.
    [​IMG]
    Ik heb mij nu voorgenomen met elke "nieuwe"kist veeel langer te gaan hoveren nadat bij mij een Vario (Benzine) Big Jet ranger uit de lucht plofte (2 meter hoog) door dat een aandrijf tandwiel van de staartaandrijving besloot om los te gaan lopen en de staartrotor er dus mee stopte.
    Schade lijkt mee te vallen, bladen stuk, Onderstel gebroken, staart aandrijf-as stuk, hoofd-as is nog recht (gemeten 0,02 honderste) en de staart is "gekraakt" en los geslagen van de romp op een lijm verbinding.
     
  18. gofirstnl

    gofirstnl

    Lid geworden:
    19 okt 2005
    Berichten:
    164
    Locatie:
    Zoetermeer
    Mooi ding zeg....... maar............ kunnen de foto's nog iets groter? Ik sluit de computer wel om mijn BB-TV aan.
    Veel plezier ermee.
     
  19. JohnvanE

    JohnvanE

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    581
    Locatie:
    Tiel
    :D Op de laatste foto lijkt het wel een goud haantje door al dat slijpsel van het tandwiel.
    Misschien is het wel gekomen door een combinatie van een slecht lager, en een te strak gespannen tandriem?
    En heb je al weer een schone broek aan?
    Dat is echt schrikken he', maar als het vaker voorkomt raak je er natuurlijk wel aan gewend.
    Misschien dat er ook nog slijpsel bij je ontsteking zit?
    Even goed checken, of je ergens overslag hebt.
    Suczeven met je speurtocht.
     
  20. erichevy

    erichevy

    Lid geworden:
    24 sep 2004
    Berichten:
    830
    Locatie:
    Zevenhoven
    Het is zeker net goud!
    Snaar staat zeker niet te strak, eerder te ruim waardoor de looprol best nuttig is.
    Deze snaar loopt vanaf de koppeling naar de secundaire aandrijving, welke daarna de hoofdas aandrijft dmv een stalen 10 tands naar een messing 51 tands.
    Tandspeling kun je niet afstellen doordat de betreffende assen vast in lagerblokken zitten.
    Na dit messing tandwiel te hebben vervangen en een klein "likje" vario vet is er nu niets meer aan de hand.
    Moet inderdaad al dat "stofgoud"overal weg halen, is inmiddels gebeurd.
    Kreeg ook nog een tip om de carb. isolator te bekijken of deze niet krom is en daardoor valse lucht aanzuigt. Schijnt dat dit het effect geeft alsof de onsteking overslaat en de carb. afstelling telkens veranderd?
    Hij start in ieder geval goed.
    Foto's te groot? hmm, dat is toch juist duidelijker?
    Eric.
     

Deel Deze Pagina