Nieuw projekt Schweizer 300 C :P

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door JohnvanE, 10 sep 2006.

  1. erichevy

    erichevy

    Lid geworden:
    24 sep 2004
    Berichten:
    830
    Locatie:
    Zevenhoven
    Hebbes!
    Het onderste hoofdas lager inmiddels ook vervangen.
    Dat is toch wel een nadeel van een gecrashde oudere heli met veel vlieguren.., bijna alle lagers komen aan de beurt lijkt wel..
    Voordeel van de Hughes 300 is dat je makkelijk overal bij komt:
    [​IMG]
    Eric.
     
  2. JohnvanE

    JohnvanE

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    581
    Locatie:
    Tiel
    :D Zo krijg je toch bijna een nieuwe heli, zou je niet gelijk alle lagers vervangen?
    Anders blijf je misschien aan de gang, het houd je natuurlijk wel van de straat :D
    Ik heb inmiddels ook de tweede tank er tegenaan zitten, dan de lekbakken eronder.
     
  3. erichevy

    erichevy

    Lid geworden:
    24 sep 2004
    Berichten:
    830
    Locatie:
    Zevenhoven
    Bij deze...
    Nu zijn alle lagers aan de beurt geweest en vervangen. Ik had verschillende lagers welke nog perfect aanvoelde laten zitten.
    Deze zijn inmiddels ook vervangen. Blijft toch vreemd dat een lager welke goed "aanvoeld" het alsnog en snel begeeft.
    Ook hievan heb ik weer geleerd.
    Eric.
     
  4. erichevy

    erichevy

    Lid geworden:
    24 sep 2004
    Berichten:
    830
    Locatie:
    Zevenhoven
    Nu jij weer John,
    Verder plakken aan de schweizer, en laat ons mee genieten van dit project!
    Eric.
     
  5. JohnvanE

    JohnvanE

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    581
    Locatie:
    Tiel
    :) Ik zal weer eens gaan beginnen(hoop ik).
    De bestelling voor de servo's en de gyro is naar Ed.
    Alleen zit ik nog een beetje met de piloot/interieur.
    Maar eerst maar weer even op gang komen :p
     
  6. JohnvanE

    JohnvanE

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    581
    Locatie:
    Tiel
    Ik heb weer een paar dingen gedaan:
    Extra steuntjes gemaakt van de motor op het mechaniek.
    Het startgebeuren (koord) weer 90 graden terug gedraaid, hiervoor moest weer een gedeelte van het mechaniek los. :?
    Maar hierdoor kun je makelijker bij het startkoord, dat zit anders onder de rechtertank.
    Ook hiervoor een plaatje gemaakt om te voorkomen dat het startkoord/trekknop niet in het tandwiel komt.
    Voorlopig zet ik 4 servo's op de kop, omdat ik eerst met 2 bladen ga vliegen.
    Hierdoor kan er ook geen grotere piloot in, dus dat probleem is ook uit de wereld.
    Dit omdat de servotray nu verder in de cockpit zit.
    Foto's van deze wijzigingen komen morgen wel. :wink:
     
  7. JohnvanE

    JohnvanE

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    581
    Locatie:
    Tiel
    Hier dus de foto van het motorsteuntje, en de verpaatsing van het trekkoord met het plaatje.

    [​IMG]

    En hier de motorsteun aan de andere kant.

    [​IMG]

    Het scheelt aanzienlijk in de beweging van het mechaniek t.o.v. van de motor.
    Natuurlijk ook te koop bij Vario alleen iets duurder. :wink:
     
  8. JohnvanE

    JohnvanE

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    581
    Locatie:
    Tiel
    Iets verder weer, de servo's gemonteerd in het mechaniek en de stangen van de aansturing ingesteld.
    Nu weer iets anders.
    Omdat de uitlaat dwars achter het mechaniek ligt, moet de witte beschermkap van de "V-snaren" in tweeen geslepen worden.
    Dat vind ik eigenlijk geen gezicht daarom het volgende.
    Eigenlijk wil ik de uitlaat verplaatsen naar de zijkant, zoals hier.

    [​IMG]

    Maar dan moet er een stukje van de uitlaat af, bij de rode streep als je snapt wat ik bedoel.
    Dan moet de uitlaat nog iets gedraaid worden, en zit dan keurig op zijn plaats.
    De steunen moeten dan nog aangepast worden, maar dat is niet zo'n probleem.
    Nu is de vraag zou het iets of veel uitmaken voor de motor als ik die bocht eraf slijp?
    Heeft iemand hiermee ervaring?
    Ik geloof zelf dat het niet zoveel uitmaakt, maar om een uitlaat van €175 te veranderen wilde ik maar op zeker gaan :)

    .[​IMG]

    Volgens mij komt het geheel beter uit als de kap heel blijft. :p
     
  9. St Michel

    St Michel Guest

    Hai John, ik heb een tijd met bigscale gereden en daar was het zo hoe langer de bocht hoe harder hij liep. Dus hoe korter, hoe meer trekkracht onderin maar een lagere topsnelheid.

    Ik neem dus aan dat dit hetzelfde is als op je helicopter alleen wat dat dan precies weer inhoudt en welk effect je dan krijgt dat weet ik niet precies.
    Waarschijnlijk zijn je hoofdbladen dan eerder op snelheid.

    :D
     
  10. JohnvanE

    JohnvanE

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    581
    Locatie:
    Tiel
    Nou dat zou me wel goed uitkomen, want echt lang volgas met die motor hoeft volgens mij toch niet.
    En meer vermogen onderin is dan beter op zijn plaats.
    Bedankt voor de opmerking. :wink:
    Als er nog meer mensen die mij advies kunnen geven graag, want ik sta eigenlijk op het punt het spul eraf te slijpen. :?
     
  11. JohnvanE

    JohnvanE

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    581
    Locatie:
    Tiel
    :) Nou ik heb het toch maar gedaan de uitlaat ingekort, en steuntjes gemaakt.
    Hieronder de steuntjes die ik heb gemaakt om de uitlaat te bevestigen.

    [​IMG]

    Het was wel een heel gedoe om het spul pas te krijgen, want de gaatjes zitten echt heel dicht bij elkaar :?
    Er zitten ook nog sleufgaatjes in om eventueel de snaar te kunnen spannen.
    Nu de steuntjes gemonteerd aan de uitlaat.
    Met de bout die je ziet zit de motor ook nog eens extra vast aan het mechaniek. :wink:

    [​IMG]

    De volgende foto's de uilaat gemonteerd aan de heli.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het bochtje moet ik nog even vast solderen met zilversoldeer, en spuiten natuurlijk.
    Na een dag werken een Schweizer, die meer op een Schweizer lijkt.
     
  12. JohnvanE

    JohnvanE

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    581
    Locatie:
    Tiel
    Het volgende wat ik ga proberen is de "koeltunnel" gemerkt met de rode stip een beetje na te maken.

    [​IMG]

    Zulk soort onderdelen vind ik echt een kenmerk voor de Schweizer, dus moet het erop (hoop ik ).
    En het bedekt de achterkant van het mechaniek een beetje. :p
     
  13. fredje

    fredje Guest

    Watertand, kwijl, watertand, kwijlllllllll


    Fréderic
     
  14. JohnvanE

    JohnvanE

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    581
    Locatie:
    Tiel
    :lol: Fredje, de laatste foto is wel echt he' :wink:
     
  15. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.016
    Locatie:
    Nootdorp
    Dit schreeuwt om een viertakt boxermotor. :D
     
  16. JohnvanE

    JohnvanE

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    581
    Locatie:
    Tiel
    :lol: Ja dat zou wel mooi zijn maar dan moet hij toch recht op staan, en dat is dan weer minder :( :p
    Of een haakse overbrenging maken, uhmm nahhh. :wink:
     
  17. fredje

    fredje Guest

    Lol, je ziet het hé, modelbouw is een fantastische hobby...
    Nog steeds kwijl, kwijl.... :p
     
  18. JohnvanE

    JohnvanE

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    581
    Locatie:
    Tiel
    Ik heb een beetje met hars gespeeld en daar is het volgende uit gekomen.
    Eerst een gedeelte van de motor:

    [​IMG]

    Het is een beetje moeilijk te zien maar boven moet een deksel worden, en onder de kleppen deksels.
    Op de volgende foto de koeltunnel:

    [​IMG]

    Hier moet ook het nodige nog aan gebeuren, de uitblaas opening moet nog smaller worden.
    Maar ook de tunnel zelf moet nog aan de lijn.
    Dit was maar om het spul grof weg pas te maken op het mechaniek.
    En zo komt het er dan ongeveer uit te zien:

    [​IMG]

    En dan nog een:

    [​IMG]

    Het staat misschien nog een beetje raar, maar ik heb er vertrouwen in dat het goed komt :? :lol:
    Een beetje schuren / slijpen en op het eind een kleurtje en dan lijkt het wel wat.
    Helaas is de mal van de koeltunnel overleden :(
     
  19. JohnvanE

    JohnvanE

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    581
    Locatie:
    Tiel
    Hier nog een foto van de echte motor:
    [​IMG]
    Dit om te laten zien hoe het moet worden.
     
  20. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Knap dat je dit zelf gemaakt hebt.
    Nu vraag ik me alleen af hoe je die wit krijgt (of metaal kleur).
    Moet er nog één of andere hars of coating overheen of kun je die glasvezelkapjes zo spuiten?

    Je moet bouwen wel bijna leuker vinden dan vliegen als ik al jouw draadjes zo zie.
     

Deel Deze Pagina