Nieuw projekt Schweizer 300 C :P

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door JohnvanE, 10 sep 2006.

  1. hezik

    hezik Guest

    Mooi man!

    Foto's van een afstandje houd je nog even geheim? :)
     
  2. JohnvanE

    JohnvanE

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    581
    Locatie:
    Tiel
    Nou nee hoor, maar het spul zit nog los in elkaar gestoken.
    En er missen nog een paar onderdelen op deze foto's.
    Maar hier is er een van de zijkant.

    [​IMG]
     
  3. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Yep, mooi (twas nog niet zo vaak gezegt :wink: )
    Mooie details en prachtig afgewerkt.
    Ik zie hem graag vliegen op een meeting.

    Ik waardeer schaalmodellen van anderen ook altijd extra.
    Ikzelf heb namelijk geen geduld voor het vlieggedrag maar ik vind het wel mooi om naar te kijken. :yes:
     
  4. Mantra

    Mantra Guest

    John;

    Puik stukje werk, `t is een plaatje.

    Grt,
    Ben
     
  5. eddie

    eddie

    Lid geworden:
    5 apr 2004
    Berichten:
    2.556
    Locatie:
    leidschendam
    Alleen die piloot zit zo stijfjes :D
    Ziet er netjes uit , respect voor je geduld John ,dat is niks voor mij !!
     
  6. erichevy

    erichevy

    Lid geworden:
    24 sep 2004
    Berichten:
    830
    Locatie:
    Zevenhoven
    Mooi hoor John!

    Maar, (beetje laat dat wel) een belangrijk advies voor je.
    Ik heb inmiddels ook wat gefladderd met een Vario Jetranger met dezelfde benzine mechaniek.
    Waarom ik dit vertel?.... wellicht een goeden tip! Nou, ik zag vernieuwde foto van je heli (die van het achterhoofd van Ken) en zag het kleine tandwiel op de verticale as voor je staartaandrijving.
    Nou, bij mij was dit lullige tandwieltje ondanks de blauwe loctite, gaan wandelen, een kleinstukje maar....
    Dit liet de Jetranger wel mooi tollend crashen! De aandrijving naar de staart valt dan weg..
    Bladen naar zijn grootje en zijn eigen staartboom een oplawaai gegeven.
    Polyester stuk en staart aandrijving kapot (6mm rvs as).

    Om dit permanent te voorkomen dat het me nog 1 keer zou overkomen heb ik een lange bus gemaakt welke over de as waar dit tandwiel op gemonteerd zit geschoven, en zodoende dat deze bus opgesloten zit tussen het tandwiel en het onderste lagerblok. Nu kan dit haakse tandwiel geen kant meer op!

    Laat nou mijn vliegmaat met een Vario benzine acrobat NET ZOIETS mee gemaakt hebben..
    Vandaar dat ik je toch nog op dit gevaar wil wijzen John.
    Foto van opzij hier zie je goed de alu bus (6mm inw. 8mm uitw). onder het tandwiel zitten:
    [​IMG]
    Aanzicht vanaf de achterzijde:
    [​IMG]
     
  7. hezik

    hezik Guest

    We hadden het hier vanavond op de club over. Bij ons vliegen meerdere vario toestellen, inclusief toestellen met dit benzinemechaniek. Niemand kende dit probleem.

    Daarnaast merkte een met dit mechaniek zeer ervaren iemand op, dat dit busje een redelijke onzinoplossing is. Je tandwiel kan alleen gaan 'lopen' als het los zit. Met het plaatsen van het busje heb je nu voorkomen dat het tandwieltje naar beneden kan lopen, maar daarmee zit het betreffende tandwieltje nog steeds los en zul je dus nog steeds geen aandrijving naar je heck hebben.

    Deze redenatie leek mij redelijk sluitend?
     
  8. JohnvanE

    JohnvanE

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    581
    Locatie:
    Tiel
    :arrow: Volgens mij staat er dat hij dat zelf heeft gehad :!:
    En ten tweede zit er een vlakke kant op de as.
    Dus als het tandwiel iets zakt door het loslopende prikboutje kan het tandwiel toch nog wel aangedreven worden.
    Als het prikboutje er te ver is uitgelopen, is het natuurlijk gebeurd.
    Dus zo'n gekke opmerking / oplossing is het niet.
    Misschien dat ik er wel een stelring onder zet.

    Bedankt voor de tip,Eric.
     
  9. hezik

    hezik Guest

    Er staat inderdaad dat hij het zelf gehad heeft, dat ontkende ik dus ook niet. Waar ik zei is dat niemand bij ons dat probleem kende, terwijl er toch meerdere vario's (waaronder ook met dit systeem aan boord) rondvliegen. Dat houdt dus in dat het niet een altijd voorkomend probleem hoeft te zijn, daarom zei ik het.
     
  10. erichevy

    erichevy

    Lid geworden:
    24 sep 2004
    Berichten:
    830
    Locatie:
    Zevenhoven
    Oh nee het zal vast niet vaak voorkomen..
    Noem het maar een onzin oplossing, het is zo verschrikkelijk weinig werk en zo makkelijk uit te voeren dat ik het niet zal laten hier zo'n bus te plaatsen.
    Tja en het tandwiel kan idd alleen maar gaan wandelen als het los zit, die redenatie klopt als een bus!
    Maar bij mij was tie los gaan zitten! met resultaat dat ie naar beneden loopt en geen aandrijving meer heeft.
    En door de vlakke kant op de as (wat John al zei) zal de aandrijving nog steeds kunnen plaatsvinden, en dan houd zo'n "steuntje" onder tandwiel wel degelijk.
    Het is ZO'N simpele ingreep om VEEL schade te voorkomen en wilde deze ervaring met een Vario vlieger graag delen.
    Omdat ik ook kan vertellen dat m'n vliegmaatje dit OOK heeft meegemaakt! zodoende vindt ik dat je het een risico mag noemen.
    En uiteraard zijn er massa's Vario vliegers die dit nooit zullen/hebben meegemaakt. Maar ik wil zo een gevolg van dit 1e tandwieltje niet graag meer meemaken!
    Het geeft een behoorlijke rotzooi kan ik je vertellen, en wanneer het gebeurde zat ik hooguit 3meter boven de grond.
    Autrotatie ging redelijk vanaf deze hoogte, maar de schade werd veroorzaakt door het breken van het onderstel waardoor de Jetranger "op z'n kant" ging.
    Eric.
     
  11. hezik

    hezik Guest

    Jullie moeten echt beter gaan lezen hoor en je niet gelijk op je teentjes getrapt voelen.

    Een clubgenoot van mij vond het een onzinoplossing, en zo schreef ik het hierboven ook.. ik geef alleen door wat tegen mij gezegd werd, omdat het mij een redelijk sluitende argumentatie leek.

    Er blijkt dus een afgeplat stuk op die as te zitten wat de aandrijving in stand houd en in dat geval is het dus volgens mij geen onzinoplossing.
     
  12. JohnvanE

    JohnvanE

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    581
    Locatie:
    Tiel
    Hoi Eric,
    Als je wilt laat het even zien hoe je het op een gemakkelijke manier de bus kunt maken / plaatsen.
    Wie wil het wiel voor de tweede keer uitvinden, met eventueel met een lengte maat erbij.
    En Hezik bedankt weer voor je inzet :?
     
  13. hezik

    hezik Guest

    Tsja, ach, John, ik probeerde je alleen, op basis van het advies van mensen met zeer veel ervaring die je zelf ook wel kent en waardeert, een hoop sleutelwerk te besparen.. maar goed, ik zal de tips niet meer doorgeven.
     
  14. Maybe

    Maybe Guest

    Proficiat, zeer fraai exemplaar.

    Alleen de chauffeur lijkt niet echt op Frans, Roland of Nick :D
     
  15. JohnvanE

    JohnvanE

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    581
    Locatie:
    Tiel
    Dank je wel voor het compliment, ik ken de chauffeurs niet persoonlijk :lol:
    @ Hezik,
    Dit is het laatste wat ik er over schrijf.
    Als de kans bestaat al is dat 1 op 10000 dat door verkeerd vast draaien van mij of van een ander, dat tandwiel naar beneden schiet.
    Waag ik er gewoon een uurtje aan omdat te voorkomen, het zij met een stelring of een busje.
    De meeste mensen hebben het nog nooit meegemaakt.
    Maar als je het meemaakt zoals Eric.
    En je weet dat het kan gebeuren stomp je jezelf volgens mij wel tegen je kop, als het je gebeurt.
    Ik doe het dus wel, want mijn kop ziet er al niet uit :lol:
    En als Eric hier even het een en ander kan verduidelijken, dat voor de mensen die het ook willen voorkomen, heel graag.
     
  16. erichevy

    erichevy

    Lid geworden:
    24 sep 2004
    Berichten:
    830
    Locatie:
    Zevenhoven
    Ok,
    daar komt ie,

    Als materiaal heb ik een aluminium buisje genomen met 6mm inwendige maat en 8mm uitwendige maat.
    Ik heb nog genoeg van dit materiaal liggen als je een stukje wilt hebben moet je het even laten weten samen met je adres ok?
    Dit "pijpje" heb ik vervolgens op 60mm lengte met een kleine pijpensnijder afgekort (blijft de boel mooi recht).
    Om dit buisje/pijpje te plaatsen is het nodig de afdekplaat 830/43 (onder het chassis) weg te nemen om toegang te krijgen tot het grote gedreven tandwiel 830/40.
    Nu alleen dit tandwiel 830/40 losmaken en erafhalen en tandwiel 830/17 (het tandwiel welke bij mij EN m'n kameraad is losgelopen) losmaken zodat je de hele as naar boven toe
    kunt wegnemen. Meer hoeft er niet los.
    Met montage de as weer terug plaatsen, maar nu MET het alu pijpje onder het nylon tandwiel (830/17)
    Nu zal ongetwijveld enig verschil in de maatvoering zijn (door oa. verschillende afstanden van de gemonteerde lager blokken) zodat het alu pijpje "custom made" gemaakt zal moeten worden.
    Want bij mij kwam het tandwiel 830/17 net te strak te staan tegen tandwiel 830/16 (het andere haakse tandwiel).
    Wat ik opgelost heb om beetje bij beetje wat lengte van het pijpje in te korten (je praat over tiendes van een milimeter).
    Onderste tandwiel monteren snaar d'r om, afdek kap terug erop en de klus is klaar.
    Succes John.
     
  17. JohnvanE

    JohnvanE

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    581
    Locatie:
    Tiel
    Dank je wel Eric, ik ben er al bijna mee klaar.
    Alleen mijn as was 8mm :D
    Maar voor de rest gaat alles best.
     
  18. erichevy

    erichevy

    Lid geworden:
    24 sep 2004
    Berichten:
    830
    Locatie:
    Zevenhoven
    Zo zie je maar weer.
    Heeft Vario de boel toch tussendoor ff versterkt.
    Dan moeten de partnummers van de tandwielen ook anders zijn lijkt me.
    830/17 heeft een asgat van 6mm en de as heeft part nr. 830/15
    hmm...
     
  19. hezik

    hezik Guest

    Dit is het laatste wat ik er over schrijf.. vandaag heeft een clubgenoot mij precies dit onderdeel van de heli goed laten zien. Het kan zijn dat zijn heli anders in elkaar steekt dan die van jou (alhoewel het hetzelfde mechaniek is) in dat geval heb ik niets gezegd.

    Hoe dan ook.. de as is inderdaad aan 1 kant iets afgeplat. Echter, die afplatting loopt (bij die clubgenoot in elk geval wel) door naar onderen van de as. Daarnaast is het gat in het tandiel gewoon rond, zonder dat schroefje klemt hij dus gewoon NIET, althans, op die clubgenoots heli niet. Dat schroefje is hetgeen wat op het afgeplatte stuk van de as klemt.

    Als jouw heli zo in elkaar zit, dan is het gewoon een nonsense-oplossing. Zo niet, dan heb je inderdaad gelijk. Als je schade kunt voorkomen, is dat altijd goed, en in dit geval voeg je er geen kilo gewicht mee toe ofzo.

    Anyways, genoeg gezeken, het is en blijft een schitterende heli, met of zonder busjes, ik hoop snel een vliegfilmpje te mogen bewonderen!

    Is de maiden al geplanned? Of misschien zelfs al geweest?
     
  20. JohnvanE

    JohnvanE

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    581
    Locatie:
    Tiel
    Ik ben er nog niet mee klaar, dus heeft hij nog niet gevlogen.
    En wanneer weet ik ook nog niet precies, maar ik denk over een week of 2 / 3.
     

Deel Deze Pagina