Nieuw projekt Schweizer 300 C :P

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door JohnvanE, 10 sep 2006.

1. Mantra

Mantra Guest

Onderdeel 830/17 is een tandwiel met een gat van 8mm, 830/15 is de as van 8mm

Vario kent GEEN kunststof kegeltandwiel voor een as van 6mm
    830/16 & 830/28 is voor 5mm
    830/17 & 830/29 is voor 8mm
    722/18 is voor 10mm
    Ook op een ±7 jaar oude trainer zit een 8mm tussenas. (ouder heb ik nog niet gezien)
    Ik heb nog even gezocht maar ik kon bij Vario geen 6mm tussenas vinden.
    Ook de X-treme en de X-perience bedienen zich van een 8mm tussenas.

stalen kegeltandwielen zijn er wel voor een 6mm as en behoren in het hekhuis.

De "oplossing" met het buisje kan geen kwaat maar voorkomt op temijn niets. Lopen je schroeven los verlies je uiteindelijk de aandrijving naar de staart.
    Inmiddels vele starts met verschillende uitvoeringen van het Vario benz mechaniek gemaakt en gezien maar nog nooit dit probleem gehad.
    Maar zoals ik al schreef: het kan een kwaat.

grt,
    Ben

PS. Met of zonder bus blijft het een mooi ding.

2. erichevy

erichevy

Lid geworden:
    24 sep 2004
    Hallo Ben,
    Bedankt voor je hulp.
    Ik had de partnummers in de vorige postings gehaald van een van Vario z'n website gehaalde tekening.
    Had niet in de gaten dat het tandwielen zijn met een 8mm asgat...
    (Ik hoop niet dat John het erg vindt dat ik zijn topic even verkracht..:0)
    Ik heb toch echt een tussenas van 6 mm dat is dan best vreemd..
    Ik kan je wel vertellen dat dit misschien een veel ouder benzine mechaniek is met een houten servo tray voorbouw.
    Misschien dat dat je iets zegt.

Mijn vliegmaat heeft dit akkefietje met dit zelfde tandwiel ook meegemaakt en hij heeft ook een houten voorbouw.

Eric.

3. Mantra

Mantra Guest

Hi Eric,

Ik geloof wel dat jij een 6mm tussenas hebt maar snappen doe ik het ook niet.
    Maar laten we dit topic verder geen geweld aan doen.

Hij is weer voor jou John.

grt,
    Ben

4. JohnvanE

JohnvanE

Lid geworden:
    19 aug 2005
    Nou om het assen verhaal af te ronden het laatste.
    Met een 8mm as met 2 vlakke kanten, gewoon goed kijken of tie goed gemonteerd is.
    Dat wil zeggen het tandwiel moet op korste vlakke kant zitten.
    Dan kan het tandwiel niet naar beneden glijden.
    Of het prikboutje moet zover los geraakt zijn maar dan heb je een probleem dan helpt zelfs een bus niet meer.
    Einde assen graag.

Nou ik heb gisteren even de motor laten lopen, zonder hoofdbladen en staart(was geen nieuwe motor).
    Later nog een keer met staart.
    Heel weinig trillingen en het motorke start goed en loopt als een zonnetje.
    En nu kan ik mijn kont bijna niet meer keren in mijn hok omdat die staart er nu vast aanzit.
    Maar met een beetje limbo en bukken zal het wel gaan.
    Gelukkig ben ik vrijdag vrij zodat ik misschien weer buiten kan bouwen. :p

5. JohnvanE

JohnvanE

Lid geworden:
    19 aug 2005
    Ik kom trouwens toch nog een keer terug op "de as".
    Vandaag heb ik de Airwolf gedemonteerd en ook het mechaniek nog eens bekeken.
    Maar omdat de overbreging naar de start iets lager zit dan bij bijv. de Schweizer.
    Zit het tandwiel niet op het kleine vlakke stukkie.
    Alleen een stelring onder het tandwiel gemonteerd, want je weet maar nooit.

De Schweizer is trouwens bijna gereed voor zijn testvlucht.
    Ik hoop dat het dit weekend nog gaat lukken :p
    Zo niet dan maar iets later [​IMG]

6. erichevy

erichevy

Lid geworden:
    24 sep 2004
    Ok, ben benieuwd naar je ervaring John.
    Doe voorzichtig, behoorlijk wat wind vandaag overdag, dat is nooit lekker voor een 1e vlucht.
    Ik hoop dat die wind wat minder wordt aan het eind van de middag.
    Succes!
    Eric.

7. JohnvanE

JohnvanE

Lid geworden:
    19 aug 2005
    Dank je Eric,
    Maar het word toch Maandag, Ronald had weinig tijd en het waait hier ook behoorlijk hard.
    En na een behoorlijk tijd bouwen kan ik nog wel een dag langer wachten.
    Als de heli maar ingevlogen is, dan maakt het mij niet meer uit hoe hard het waait.

Alles heeft zijn tijd nodig :wink:

8. JohnvanE

JohnvanE

Lid geworden:
    19 aug 2005
    Nou de heli is in de lucht geweest.
    Maar als hij even los van de grond is begint tie naar het baasje met zijn staart te kwispellen.
    Lief maar niet de bedoeling :)

Wat hebben we gedaan om het proberen tegen te gaan:
    Delay op de 401 hoger / lager gezet.
    Gevoeligheid op de zender meer /minder gezet.
    De limit / uitslag op de gyro verkleind.
    Het endpoint van de servo verkort.
    Alleen de aansturing op de servo hebben we nog niet veranderd(zit nu op het buitenste gaatje van de roerhevel en op het heck ook)
    Voor de rest de motor loopt goed, heli is stabiel.
    Misschien de aandrijving naar achter?
    Wie nog een idee heeft mag het zeggen. :p
    Hier nog een paar foto's op het veld:

9. erichevy

erichevy

Lid geworden:
    24 sep 2004
    Hartstikke mooi, liep het dun in de broek of ging het redelijk ontspannen John?
    Eerste stapjes blijven spannend, zeker met een mooie schaal heli waar zo veel werk in zit!

Is je heck-aansturing zonder al te veel weerstand? haal je kogellinkje van de heck servo eens los en voel of de stuurstang lekker soepel loopt.
    Heb je nog kans gehad je hoofdrotortoerental te meten? miss zit je wat hoog in de toeren.
    Oh, heb je een digitaaltje op je staart? of een analoge servo?
    Eric.

10. hezik

hezik Guest

Allereerst mijn complimenten voor je mooie heli! Mooi ook dat hij al gevlogen heeft, ook al was het nog niet helemaal naar wens.

Wat betreft het kwispelen kan ik weinig zinnigs zeggen, zoals je weet heb ik van helis geen verstand.

Ik kan je wel alvast een voor de hand liggende vraag stellen, die anders iemand anders je wel gaat stellen.. met wat voor toerental draai je?

11. JohnvanE

JohnvanE

Lid geworden:
    19 aug 2005
    Zoals altijd ontspannen :p
    Ik heb een 9202 als heckservo (schakelaar op de juiste stand), de stuurstang loopt goed.
    En het toerental heb ik niet gemeten maar dat was volgens mij wel goed, maar wat is goed natuurlijk?
    Ik snap er geen drol van, dat die staart niet rustiger wilt worden.

12. erichevy

erichevy

Lid geworden:
    24 sep 2004
    Aha een ana-loogje als servo.
    Heb je geen digitale servo rondslingeren John? Een 9253 of 9254? AL is het alleen maar voor het proberen.
    Dit wiebelen van de staart kan zo maar door zo'n trage servo komen.
    Zo uit mien kop is de 9202 0,23 sec traag, en dat is een te groot verschil met de 0,06 van de 9253 servo of zelfs 0,045 seconden van de 9254.
    De reactie van de servo ijlt ahw na en dit blijft dan zo.
    Het zijn hele goede gyro's de 401 maar dan wel in combinatie met die snelle servo's

Wat toerental betreft buzz'd die van mij met 1200 toeren precies goed, ik gebruik dan wel SAB 810mm bladen op mijn Robbe Hughes mechaniekje maar dat moet vergelijkbaar zijn.
    Ik heb ook een benzine trainer met deze bladlengte en ook deze draaid precies goed op 1200 toeren.
    SAB heeft dan ook een note bij de bladen gevoegd niet meer te draaien dan die 1200 rpm's!

13. wrobijns

wrobijns

Lid geworden:
    13 apr 2004
    Is het Hunting of Wagging?
    Oftewel snel of langzaam?

Wagging zou kunnen als je de 9202 aanstuurt met Heading Hold. Daar is een 9202 te langzaam voor namelijk.
    In Normal Mode moet het wel kunnen :yes:

14. JohnvanE

JohnvanE

Lid geworden:
    19 aug 2005
    Eerst even iets recht zetten, het is geen 9202 / .26 sec., maar een 9206 / .19 sec. (even een foutje), in Normal Mode.

Wat ik er nog eventueel in kan zetten wat ik nog heb liggen:
    Een 9254 speed: 0.06 sec/60° torque: 3.4 Kg.
    Een 9252 speed: 0.14 sec/60° torque: 6.6 Kg.

@Walter, de eerste paar slagen zijn vrij langzaam, maar dan gaat het rap sneller.
    We hebben het ook maar heeeeel even laten gebeuren.

15. wrobijns

wrobijns

Lid geworden:
    13 apr 2004
    Als je al in Normal mode vliegt dan kan hij niet DAARDOOR gaan slingeren.
    Als je de gain niet te hoog hebt tenminste, maar daar heb je ervaring te veel voor om dat te doen.

Ik ken 3 mensen met die heli en die hebben het allen niet gehad dus daaraan heb je ook niets (wel allen 3 blads).
    Meenemen naar Dongen? En misschien heeft er iemand dan een idee over?

16. erichevy

erichevy

Lid geworden:
    24 sep 2004
    John,
    Voor het mooie zou je het toerental even moeten meten, wie weet zit je wat hoger dan wenselijk.
    En als je toch een 9254 hebt liggen, dan zou die ZEKER proberen. Want ook de 9206 blijft een trage servo.
    De 401 komt namelijk zo mooi tot zijn recht, alleen in combinatie met een snelle digitale servo op de staart..
    Dit schommelen van de staart heb ik ook bij een Vario benzine trainer van een maat van me gehad, die liep met de aansturing mechanisch wel iets te zwaar.
    En op de staart zat ook een trage analoog, welke verwisseld werd met een 9254.... weg probleem.
    Eric.

17. erichevy

erichevy

Lid geworden:
    24 sep 2004
    Topic ff nieuw leven inblazen...

Hoe staat het met de Hughes (en z'n staart) John?

Grt,

Eric.

18. JohnvanE

JohnvanE

Lid geworden:
    19 aug 2005
    Als het zaterdag een beetje droog blijft ga ik het maar weer eens proberen.
    Ik heb de kop en de staart uit elkaar gehaald om alles te checken.
    De 9254 heb ik nu als heckservo, dus het zal mij benieuwen.
    Maar het moet wel goed weer zijn, anders wacht ik rustig af.(mooi weer vlieger) :lol:
    Ik heb er niet zo'n haast mee, ik kan voorlopig nog wel vliegen. :wink:

19. Mantra

Mantra Guest

Hallo John,

Doe wel even voorzichtig met die 9254 deze levert slechts 3,4 kg stelkracht.
    Nu staan de hekgarnituurtjes van Vario niet bekend omdat ze zo weinig kracht kosten.
    Vario levert immers een stalen versteviging voor de hevel op het hekhuis en heeft een "staartservo" in het programma die ook niet de snelste is 0,12sec/40grad maar levert wel 6,8kg/cm
    Als jou 9254 nu niet sterk genoeg is gaat deze veel stroom staan trekken.

Bij ons vliegen nu verschillende Vario benzine trainers en schaal heli’s.
    Alle benzine heli’s kwispelen de eerste 10 vluchten daarna is de motor goed af te stellen en verdwijnt dit gedrag.
    Toegepaste servo’s op de staart zijn 9606 (3x), 9151 (1x), 9350 (2x), 9351 (2x) allemaal “langzame” servo’s.
    Giro’s zijn 401 of 502 ingesteld op een NIET digitale servo en rond de 70% gain.
    De hevels op de servo’s zijn de 4 gats armpjes en dan het op één na laatste gaatje van buiten en op de hekhevel het buitenste gat. Verder draait het gewoon op 4,8 volt.
    Na de inloopperiode geven deze set-up’s goede resultaten en goed bestuurbare heli’s.

Jou heli weegt een kilo of >7 en daar zou een snelle servo eigenlijk niet tot zijn recht komen. (lees niet nodig zijn, massatraagheid) Die mannen die met de kleine micro’s vliegen daar alles van, bij hun is snel niet snel genoeg.

Succes vanmiddag,

Grt,
    Ben

20. JohnvanE

JohnvanE

Lid geworden:
    19 aug 2005
    Nou de Schweizer heeft nu eindelijk een keer goed gevlogen. :lol:
    Heel af en toe jankt de staart nog wel een keer iets, maar dat gaat misschien nog wel over.
    Ik heb er wel een filmpje van, en zal kijken of ik dat binnenkort ergens heen kan uploaden.
    Al met al een geslaagde middag. :banana: :proost:

Als de heli de volgende vluchten nog heel blijft ga ik toch weer een analoge servo erop zetten.
    Kijken wat er dan gaat gebeuren.

(Ben nog bedankt voor je aanwijzingen)

Deel Deze Pagina