Voortgang, het begint vorm te krijgen: De brug (Y-as) met daarop de Z-as. Hier zijn de wangen 'definitief' gemonteerd. Definitief tussen aanhalingstekens want alleen nog met schroeven en bouten met elkaar verbonden. T.z.t. (als de boel goed is uitgericht) worden de meeste onderdelen verlijmd, maar wel zodanig dat nog onderhoud en reparaties kunnen worden uitgevoerd. Zoals ik al eerder heb geschreven vallen al die Trespa onderdelen in elkaar in slots/sleuven Op de eerste foto zijn de slots waarin de brug valt goed zichtbaar te zien. Rechts onderaan liggen de beide wangen met de slots naar boven. Anko heeft al die slots (op eigen initiatief! Pluim!) iets te klein heeft gefreesd, omdat het Trespa hier en daar een tiende mm in dikte verschilde. Voor mij betekende dat, dat ik elk slot met een beitel wat moest uitschrapen (wat heel goed lukte, ik kon er mooi laagjes van een paar honderste mm afschrapen). Een hoop werk, maar het zit daardoor nu ook zo strak. Daar komt geen speling in .... Tot nu toe gaat alles best voorspoedig. Maar er komt nu even een stop. Ik ga nu eerst de garage isoleren en opruimen. Ik werd het een beetje zat om elke winter weer een bouwstop te moeten houden omdat het me onder de 5 gr C (binnen!) te koud werd. Maar stoken was vooral prettig voor de mussen en de olie-/gasmaatschappijen. Met de radiator aan kreeg ik het wel 2 gr. warmer. Gr. Dirk
Bijna een jaar heeft het project stilgestaan, maar nu is er weer tijd voor. De werkplaats is een tikkie veranderd. Vergelijk foto's uit het vorige bericht met onderstaande. De frees staat nu voor het eerst op 'rails'. Die liggen nog wel los. Maar toch ...
ik ben druk in de weer me 3d printer om te bouwen naar laser. ik heb hier voor een 7 wat 450nm diode laser gekocht en driver voor de laser. ik ben klaar met arduino spul het werkt toch niet echt lekker en de drives gaan snel stuk en heb ik besloten een Knape stuurkast te bouwen met Knape drives en usb 200kh stuurkaart om het geheel aan te steuren. de end stops licht sluis aangepast zo dat die een knape 5 volt uit stuurt in plaats van 3 a 4 volt wat niet stabiel werkt. het geheel werkt nu naar behoren en kan me nu richten op de laser zelf. om dat de laser flink warm wordt heb ik een waterkoeling mantel gebouwd van messing en koper dit geeft het voor deel kleiner en lichter te kunnen bouwen. de laser stuuring en koeling komt in een aparte kast zo dat ik het geheel snel kan over zetten naar andere cnc machines. ik wacht nog op matriaal voor een 2 de cnc machinen een wat kleiner model die ik mee kan nemen om bij voor beeld een foto of een logo op een houten bar of zo iets.
Ebay staat vol met 40W laser machines vanaf €330,- http://www.ebay.com/itm/High-Precis...achine-Engraver-Cutter-USB-Port-/201264099304
Hmmm. Zou dat krachtig genoeg zijn voor dik vliegtuigtriplex? Of hoeveel Watt zou ik daarvoor nodig hebben? Een losse laser kopen en op de plaats van de freesmotor zetten lijkt nog niet zo'n gek idee ... Van zo'n losse laser vindt je natuurlijk ook hele massa's op Ebay ...?
Ik lees hier en daar iets over 3,5mm populieren triplex, en 6mm berken triplex. Stinkt en rookt wel behoorlijk.
De prijs valt me allezins mee. Het is wel een CO2 laser. Daarmee ben je er echter nog niet. Een voeding voor zo'n ding (echte hoogspanning) kost zo uit mijn hoofd tussen de 500 en 1000 $ D'r moet iets met CO2 bij (fles, pomp, druk regelaar, ...). Het zal wel op zo'n 1000 € / $ extra uitdraaien ...