Nieuwe F5B "Bird of Prey"

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door jjmouris, 21 nov 2009.

  1. Pieter Jan van Woerkom

    Pieter Jan van Woerkom

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Zoetermeer
    You is lekker bezig.

    In de popup voor dat je je vleugel te zien krijgt zit een button Add Slash hiermee kun je tussenstukken van de voor en achterlijst kiezen waar je je ribben recht wilt hebben. Zet eerst even je diable uit onderin, dan krijg je wat hulpjes in beeld bij het plaatsen van je slash. Ook de shift toets tijdens het zoeken naar een goed punt doet wonderen.


    Oorzaak van het probleem zit hem er in dat je voor en achterlijst niet even lang zijn. en je niet op voorhand die richting van de ribben kunt aangeven.Dat heb ik ook altijd. :)


    Pieter
     
  2. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Nou, ik heb op RC Groups gelezen dat het helpt om er eerst maar meer ribben in te tekenen. Gewoon een copie van het wortel profiel en dan met de "scale" functie die tot de juiste maat maken, valt wel mee tenzij je er honderden gaat doen.

    Nu zit het er best goed uit, al zeg ik dat zelf. Nou ja, het is functioneel en daar gaat het bij mij nu even om.

    Dus nu "auf der suche" naar een goed profiel voor deze taak.

    Als ik nu de B08 als voorbeeld neem en ook even naar de B1 en RW2 kijk dan zie ik dat er nog wel wat minder welving in het profiel maf. De vleugel produceerd tijdens het rakken vliegen te veel lift. Dat komt omdat het gewicht nu met Lipo's veel lager is dan 5 jaar terug.

    Een zo mogelijk dun profiel is denk ik ook wel aan te bevelen om de weerstand met 300Kph minimaal te houden. Maar hoe moeten dan die 9mm servo's er in? Nou denk dat de ligger wel 9mm dik wordt bij de flaps en dan bij de ailerons kunnen we de vleugel plaatselijk verdikken zodat het daar ook net past. Dat had Wolf ook al gedaan met zijn RW3 en de Go One 6 heeft ook een dergelijke opbouw.

    Wat betreft de V-stelling vindt ik persoonlijk minder vaak beter. Ik heb het er niet zo op dat de kist zich elke keer probeerd vlak te rollen. We gaan dus maar voor een vlakke vleugel en als het dan niks wordt dan kan ik altijd nog de mal in het midden een kleine hoek geven.

    In elk geval kan ik nu ook weer verder met het ontwerp van de staart. Een beetje oefening doet wonderen.

    Jos
     
  3. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Oh, misschien is dit ook interresant voor andere mensen.

    Lt._Ayers's blog - RC Groups

    Met die profieltjes ben ik nu dus aan het knutselen.
     
  4. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Nou er zit dus een DA5512 profieltje op. En dan wel over de hele vleugel met het zelfde % dikte.

    Dit keer staan de vorm ribben wel recht maar loopt de achterlijst niet overal helemaal door tot het einde van het profiel. Ook het laatste puntje van de tip mist.

    Altijd leuk om even een plaatje achter te laten. Dan lijkt het net als of er vordering in zit!

    [​IMG]

    :)

    Een fijne kerst!
     
  5. Look

    Look

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    495
    Locatie:
    Santpoort
    Jos,
    Ik kan je wel helpen, gebruik ook Rhino en ik heb een grote vol alu frees (1400 x 700mm) die kan 2D en 3D frezen. Heb al wat 3D freeswerk gedaan in schuim en MDF. Stuur me maar een PB.
    Look.
     
  6. Look

    Look

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    495
    Locatie:
    Santpoort
    Jos,
    Je kan dat speciale schuim gebruiken (voor boten) met een fijne korrel, polyservice verkoopt dat. Dat schuim heb ik vaak gebruikt om een cockpit in 3D te frezen met een bolle 6mm frees.
    Dan de gewenste form in 3D frezen in een plaat schuim maar dan 1 of 2mm kleiner dan het origineel. Die te kleine romp insmeren met formenhars en laten drogen. Nu nog een keer 3D frezen maar dan op de juiste maat. Nu krijg je een zeer harde plug die weer verder te bewerken is. De meeste 3D freesjes zijn gemaakt voor metaal dus formenhars frezen moet geen probleem zijn. We kunnen dat wel eens proberen.
    Look.
     
  7. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Look bedankt!

    Ik stel voor ik laat Pieter eerst eens wat proberen als de tijd rijp is.

    Klinkt alsof er wellicht mogelijkheden zijn om meerdere Nederlandse F5B kisten te ontwerpen en bouwen in de toekomst. Dat zou geweldig zijn!

    Fijne kerst nog,

    Jos
     
  8. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Nou ik heb er nog even over na gedacht. Of ik wel een totaal nieuwe kist wil ontwerpen of niet. Of dat ik alleen een staart doe. En toen kwam ik bij het engelse spreekwoord "if it's not broken, don't try and fix it!

    Met andere woorden, ik ga proberen gewoon het planform van de B05/06/08 vleugel na tekenen. Daar is namelijk helemaal niks mis mee.

    Wel wil ik een ander profiel gebruiken. Een profiel dat meer is toegespitst op het huidige vlieg gewicht. We zitten nu namelijk op de 1600 gram terwijl de B05 oorspronkelijk ontworpen is voor 2100 gram. Dat betekend waarschijnlijk een tikje minder welving.

    Het stabilo van de B08 vindt ik ook best goed misschien een tikkeltje te dun waardoor er bij hoge uitslagen (de bochten) er wellicht minder uit is te halen. Ik krijg het niet voor elkaar om zo hard te trekken in de bocht dat de snelheid er uit gaat. En dan vlieg ik nog wel met een heel achterlijk zwaarte kunt. Dus ik ga een tikkeltje dikker profiel proberen maar met het zelfde planform.

    Het is dan de bedoeling om de positief vormen te frezen uit MDF gelijmd op een dikke plaat materiaal die niet zo snel verbuigd. Een beetje extra weg vrezen, insmeren met epoxy en laten uit harden, na frezen, schuren, polijsten, afmallen.

    Ik vlieg nu met wat van die Hyperion DS09 servo's in de RW2 vleugel en ben er zeer over te spreken. Heb ze zelfs op de flaps zitten en dat gaat nog steeds goed. Ik wil graag net zo als de Duitsers de servo's en de stuur stangen binnen in de vleugel hebben al voor de mallen dicht gaan. Dat deden "we" vroeger ook al bij de Nederlandse Skippy.

    De romp, nou die laat ik denk ik ook gewoon zo als die is. Lekker afmallen en dan kan ik alles zo met elkaar uitwisselen als dat nodig is. Kan zelfs gewoon B08 rompen kopen en me dat werk besparen.

    Het kielvlak, daar moet wat nieuws komen zoals ik al schreef. Dit moet eerst maar eens gebeuren. Dan weten we of het allemaal mogelijk is of slechts een droom. Tijd om pen op papier te gaan zetten.

    Het bovengenoemde is natuurlijk afhankelijk van de mensen die wat willen frezen. Zonder deze mensen blijft het uiteindelijk bij een stel 3D tekeningen. Maar als ik dat zo lees dan zijn er genoeg mensen met apperatuur en kennis.

    Heb er echt zin in. Het nieuwe jaar is nog niet begonnen maar van mij af kan het al niet meer stuk!

    Jos
     
  9. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    Ik heb niet het hele verhaal gelezen.

    ben er een tijdje uitgeweest.
    Reden dat ruud niet reageerd is omdat hij is geopereerd en moeilijk dingen kan onthouden op het moment.

    Op RC groups is een draadje over de F5D Demon die ik voor Ruud heb ontworpen en getekend in rhino.

    Ik heb zelf ooit een testje gedaan met het 3d frezen van een positief (stabilo malletje) uit mdf.. en dat gaat prima.
    Waar je wel om moet denken is als je mdf frees.. vervolgens de bovenkant insmeer met lamineer epoxy, het kromtrekt.
    Je zou dan de mdf eerst op staalprofielen kunnen lijmen voordat je het frees zodat het niet kromtrekt.
    Doen we met dat professionele materiaal (renshape etc) ook altijd.

    Met frezen kan ik je nu niet helpen.. mijn frees is weg, en ben nog bezig met een nieuwe.
    Ik zou even bij Look gaan kijken, die heeft een goeie frees en een hoop verstand van mallen etc.
     
  10. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Het project loopt nog steeds verder met de hulp van Pieter. Vooral het tekenen in Rhino kost veel tijd.

    Ben benieuwd of het dit jaar nog gaat lukken om de staart te doen.

    Jos
     
  11. dzjaivnt

    dzjaivnt

    Lid geworden:
    12 aug 2007
    Berichten:
    711
    Locatie:
    Ermelo
    Heb je nog nieuwe schetsen Jos?

    Ben wel benieuwd.
     
  12. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Nee helaas, weinig progressie. Veel aan het prutsen met Rhino om de staart naar romp over te laten gaan maar tot nu toe is alles lelijk.

    Grote kans dat ik Pieter lekker de fin laat frezen in MDF en dan gewoon een stukje romp er aan lijm en met filler de overgang maak. Zo gepiept.

    Zit nu ineens te twijfelen of ik toch naar een pendel hoogteroer wil. Precies zoals de Sprite van Vladimir Model maar dan dus ietsje kleiner. Sprite HOT page2

    http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=14194807&postcount=4

    Jos
     
    Laatst bewerkt: 5 feb 2010
  13. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    ik weet niet wat voor versie je gebruik van rhino.
    Met het teken van de Demon gebruikte ik versie 3.0, en vloeiende overgangen zijn daarin echt een vak apart. Ik kreeg daar de fairing romp/vleugel en middenstuk vleugel niet zoals ik wilde..
    Heb toen die overgangen dan ook in Solid Edge gedaan. Die heeft namelijk wel een knappe tool daarvoor.
    Inmiddels is dat in Rhino 4 een stuk verbeterd. Daar heb je nu ook variabele radius fillets etc.. was in de ouwe versie allemaal nog niet mogelijk.
     
  14. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Ja ik gebruik versie 4 maar dat wil niet zeggen dat het nu makkelijk is.

    Zucht.

    Jos
     
  15. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
  16. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
  17. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Meer vordering in het Rhino draadje gelinkt hierboven. Ik begin het een beetje door te krijgen.

    Nu nog even hard nadenken over hoe ik de overgangen eigenlijk wil hebben.

    Pieter, zet je de frees alvast aan? ;)
     
  18. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.492
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    wow mooi :eek:

    succes :)
     
  19. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
  20. edwin van de zanden

    edwin van de zanden

    Lid geworden:
    18 aug 2009
    Berichten:
    0
    Hoi Pieter

    Ik wil even reageren op het frezen van een mal uit MDF en daarna epoxy en dan nafrezen.
    het Epoxy frezen vreet dat geen frezen? wat voor frees gebruik je dan een bolkop 2 snijder van hardmetaal? zijn er nog andere dingen waar je dan op moet letten?

    Groetjes,

    Edwin
     

Deel Deze Pagina