Nieuwe f5b Hotliners voor 2010

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door val, 8 mrt 2010.

1. GJVO

GJVO In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Theo, ik ben ook al her en der aan het zoeken naar mensen die geld of spullen willen geven.
    Via iemand kan ik aan promotiemateriaal komen (weet niet of ik de naam hier mag noemen).
    Het logo van de F5B is gratis ontworpen door Art Studio Thomas, dat scheelt ook weer.
    Dit soort dingen is leuk en heel aardig maar Gerben en ik hebben eens berekend wat de Eurotour volgend jaar gaat kosten en dan zit je toch op 2500 euro, zonder de modellen en zo te berekenen, dus puur reiskosten, eten en verblijf in goedkope hotelletjes of camping.

Ik heb voor mezelf 2 sets vliegtuigen besteld, totale prijskaartje tegen de 4000 euro.
    En dan zal daar vast nog wel wat bijkomen.

Het huidige WK kost ongeveer 300 euro per persoon om mee te doen.
    Dan moeten je modellen nog richting de USA, ook niet goedkoop.
    Je moet zelf die kant op, ticket.
    Motel, autohuur, eten, drinken, etc.
    Denk dat een WK zo maar 1500 euro per persoon kost.
    En er is geen bijdrage van de KNVvL, voor zover ik weet.

Dus, vind maar eens een sponsor die zonder tegenprestatie 3000 euro op tafel legt.
    Fabrikanten hebben we niet in Nederland, er zit geen enkel bedrijf wat F5B spullen verkoopt of wil verkopen wat de winstmarge is minimaal.

Vroeger verkocht Ruud Zandvliet modellen en motoren, is er ook mee gestopt.

En dan de kennis van mallenbouw en modellen ontwerpen.
    Ik zou niet weten wie die heeft.
    Je kan wel data kopen van vleugelprofielen maar daar wordt erg veel geld voor gevraagd en het is nog maar de vraag of je dan de goede data krijgt.

Je kan natuurlijk een model nemen en dat licht veranderen maar het F5B wereldje is zo klein dat je daar eeuwig last van zou houden.

Dus, kopen is de enige optie die op korte termijn (5 jaar) resultaat kan brengen.
    Een Avionik is 950 euro, dan kan je in de top meevliegen, in ieder geval ligt het dan niet aan het model.
    Voor de meeste mensen voldoet een Alex F5B, Flash 4, Spider.
    Daar zit 42-44 rakken in bij een goede piloot.

GJ

2. val

val

Lid geworden:
    2 okt 2004
    Mooi Johan,
    Veel plezier met dit nieuwe toestel.
    Veel werk heb je er niet aan zeker, Servo's zijn al ingebouwd.
    Met niet te veel vermogen starten, en alles grondig testen voor de eerste vlucht. Deze zal zeker goed vliegen.

Gr
    Val

Laatst bewerkt: 24 aug 2010
  3. Gerben

Gerben Forum veteraan

Lid geworden:
    22 mrt 2003
    WK, zelf topmodellen bouwen, lopen we niet een klein beetje op de zaken vooruit?

Anyway, wie ervaring wil opdoen zijn er de volgende mogelijkheden:
    5 September: F5B Belgie in Andenne
    11,12 September: Eurotour in Bad Brückenau
    25 September: F5B NL in Stompetoren
    2,3 Oktober: Eurotour Italie, in Villanova
    Aandachtspuntje: zeker bij Eurotour competities zul je wel met een FAI legaal model moeten verschijnen

De weg naar de top bestaat naar mijn menig uit:
    Trainen
    Goed materiaal, passend bij je niveau of beter
    Trainen
    Een goed team
    Gestructureerd trainen
    Relaties/netwerk
    Gestructureerd trainen gekoppeld aan analyses.

Groet,
    Gerben

4. GJVO

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Gerben, je vergeet nog iets...

niet eigenwijs zijn, dingen aannemen die betere vliegers tegen je zeggen en niet het wiel opnieuw willen uitvinden.
    Oh.. en trainen.

Nu we toch het draadje als chatbox gebruiken... wie wil er van de winter doorvliegen (trainingen) en wie stelt zijn veld beschikbaar?

GJ

5. dzjaivnt

dzjaivnt

Lid geworden:
    12 aug 2007
    Wat lees ik nou, toch terug gekomen van die 5KW+

Ziet er goed uit Johan hou hem heel he! zou beetje zonde zijn als deze ook kapot gaat :(

6. val

val

Lid geworden:
    2 okt 2004
    En de tijd ervoor hebben. daar box ik nu het meest tegen op.

GJ, Je mag aannemen dat de beste winnen omdat ze juist inventief zijn, met hun na te apen kan je op het zelfde niveau komen, maar niet beter.

7. JohanvG

JohanvG

Lid geworden:
    13 nov 2005
    Weet je hoe dat komt, de weg naar de top begint met het hebben van een droom. Daarna komt het vele trainen.

8. val

val

Lid geworden:
    2 okt 2004
    dzjaivnt Je leest niet goed,:)
    Ben ook zo gestart, is me goed bekomen geen stress voor piloot en vliegtuig.
    Nu 5 is te veel 4,5kw zou ideaal zijn met een goeie prop.
    En jij zal mogen uitkijken naar een groter toestel want jouw hawk is niet f5b legaal. ;)
    Val

9. silva916

silva916

Lid geworden:
    5 jun 2010
    Betreft sponsoring,

Er zijn best wel mogelijkheden, maar dit moet ook groeien samen met het niveau.
    Nu grote bedragen innen van sponsors is zinloos, want er is geen verhouding tussen
    prestaties en het bedrag dat gesponsort moet worden.

Mocht t zover zijn bv WK 2012 dan is er wel een mouw aan te passen.

Gr Frank

10. Trichte

Trichte

Lid geworden:
    13 okt 2006
    sorry jongens, de wedstrijd in Andenne gaat niet doorgaan denk ik.
    Onze modellen zijn tegen dan nog niet thuis.
    grtz,
    luc

11. silva916

silva916

Lid geworden:
    5 jun 2010
    GJ, ik zal wel moeten! wil ik er volgend jaar wat van gaan bakken.

Gr Frank

12. jjmouris

jjmouris

Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Nou, plek 1 en 3 op het WK zijn gevlogen met een Avionik B08 dus het materieel is gewoon te koop. Zelf maken niet nodig.

Attachment browser: P1010400.jpg by Mark Haigh - RC Groups

Echter ik denk dat afgezien van Gerben daar niemand nog aan toe. Het klinkt een beetje hard en wellicht zie ik iemand over het hoofd maar zo zie ik het nou eenmaal.

Wat betreft het WK, de mensen die hebben gescheven dat dit te vroeg is hebben wellicht gelijk als je het met de hele groep wilt doen. Echter je kunt maar 3 piloten sturen. Wie weet wat er komend jaar gebeurd in de NL F5B klasse. Als er 3 man zijn die geregeld over de 42 vliegen is het best een idee naar het WK te gaan voor de ervaring.

Je kunt echter wellicht net zo goed naar een paar Eurotour wedstreiden gaan gezien de beste piloten van de wereld daar vliegen. Denk dan aan Remo, de Duitsers en de Zwitsers. Is een stukje dichter bij.

Mijn idee om zelf wat te maken is omdat ik het leuk vindt en omdat ik denk dat ik het wel kan. Tevens zou het op de lange termijn een kosten besparing kunnen zijn maar zelfs dat is onzeker. Het was niet mijn intensie andere mensen hierbij te betrekken, ik schreef het meer gezien de titel van het draadje.

Ik moet nog wel even een ding schrijven. Een Surprise 14 en 16 hebben een best lange staart en zijn daarmee vriendelijker voor de piloot. Een S11 en S13 en ook een Hawk is wat lastiger te vliegen wegens de (te)korte staart. De Enigma / Alex is volgens mij ook zeer makkelijk te vliegen. Als mensen nog nieuwe modellen gaan kopen, neem dit even mee in je gedachte.

13. silva916

silva916

Lid geworden:
    5 jun 2010
    Mooi gezegd Jos,

Beide benen op de grond, trainen en staps gewijs groeien.
    Gerben heeft t wel in zich, en zal met de nodige ondersteuning snel naar Europees niveau
    gaan. Gezien zijn vliegerisch kunnen, instelling en ondersteuning

Ps. Als jij en of Gerben in 2012 naar t WK gaan, zal ik er ook zijn voor wat ondersteuning

Gr Frank

14. MicropropSport

MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Ik denk dat wel meerderen potentieel hebben.
    Maar zoals aangegeven in voorgaande draadjes, is het van veel vaste en variabele factoren afhankelijk. GJ heeft een prima raamwerk opgezet.
    Is het dus zaak dat we de Nederlandse competitie goed van de grond krijgen, de aanwezige talenten zich verder kunnen ontwikkelen en nieuwe zich kunnen ontpoppen? De sfeer is goed, en we hebben de goede weg ingeslagen.
    Las ik wintertraining? Ik zal het in de club gooien. Wel zitten we wat verder weg voor velen.

Laatst bewerkt: 25 aug 2010
  15. JohanvG

JohanvG

Lid geworden:
    13 nov 2005
    De S16 ligt nu te blinken in de huiskamer, erg mooi geworden. Vleugel en romp zijn een stuk groter, maar het stabilo is zowaar kleiner als bij de S13.
    Kleuren zijn ook prima en zichtbaar, was de kleurenwaaier die ik even bij de bouwmarkt geleend had toch ergens goed voor. Nu de volgende maar eens gaan ontwerpen, of zal ik toch eerst maar gaan vliegen :rolleyes:.

16. TC01

TC01

Lid geworden:
    17 jun 2010
    Eigenwijs???, daar zijn we toch modelvliegers voor!!!:rolling:

De winter doortrainen, dat kan makkelijk bij ons op het veld, maar dat is ook een heel eind uit de richting.

Een F5B wedstrijd volgend jaar bij ons wordt op prijs gesteld, voor een eurotour wedstrijd moet ik nog even met het bestuur en de leden praten. En natuurlijk met de gemeente ivm het kamperen.

17. GJVO

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Zo, ik ben ook weer thuis.
    Het dorpsfeest in Beekbergen was nog redelijk druk zag ik.

Ik zou als ik jou was de S16 opbouwen en rustig aan je rondjes gaan vliegen.
    Een andere ontwerpen kan altijd, levertijd is nog steeds een week of 10 dus je hoeft je niet te haasten.

En Theo, een Eurotour gaat voorlopig nog niet gebeuren in Nederland.
    Wintertraining is altijd OK, een keertje een dagje naar Schipperskerke is geen probleem.

GJ

18. v-willy

v-willy

Lid geworden:
    16 dec 2007
    Hallo,

Hoe werk een automatisch B-systeem?Princiep
    Voor diegenen die naar een Eurotour wedstrijd gaan denk eraan dat je een sportlicentie nodig hebt.

19. JohanvG

JohanvG

Lid geworden:
    13 nov 2005
    Iedereen die KNVvL lid is heeft automatisch een sportlicentie.

20. GJVO

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Willy, ik neem het wel mee naar Bad B.
    Net als de draadloze rakkenset, die zou komende week moeten werken.

In Nederland heeft iedereen die lid is van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor de Vliegsport een Sportlicentie.

Hopelijk tot zondag want ik moet nu nog voor mijn werk op pad en het wordt een latertje.

Grts Gert-Jan

Deel Deze Pagina