Nieuwe Ginaf 4x4x4 (Dakar 2014)

Hallo allemaal,

Het is vrij stil rond de truck van Martin van den Brink (Mammoet Ginaf) waardoor ik nog steeds wacht op de eerste foto's van de 2014 truck zodat ik verder kan bouwen aan de X2222. Gelukkig is het bijna 10 november dus dan weet ik meer ;)

Maar gelukkig komt er zo nu en dan wel een nieuwtje naar buiten van een ander team , zo ook de nieuwe Ginafs van Jos Smink en de gebroeders van Ginkel :D

Ginaf heeft 3 nieuwe trucks gebouwd voor de dakar 2014 , deze zijn alle drie gelijk en hebben naast 4x4 aandrijving ook 4 wielbesturing , dus 4x4x4. Ben benieuwd of deze modificaties icm de gewichtsbesparing gaan leiden tot een top 10 classificatie.

Hier staat een stuk over het Ginaf team : GINAF-teams op volle sterkteEDERVEEN - GINAF Rally Power en GINAF Rally Service hebben de vier equip - EdeStad.nl


ginaf-teams-racetruck-900_600.jpg


Ginaf test nieuwe racetrucks

Ederveen – 9-10-2013 Met drie nagelnieuwe racetrucks doet Ginaf Rally Power een gooi naar de topposities in de Dakar 2014. Afgelopen weekend werd de auto al getest in het Duitse Menden, na afloop van de OiLibya Rally wordt in Marokko ook gekeken of de revolutionaire truck woestijnproof is. Voor deelname aan de OiLibya was het nog net iets te vroeg.

De GPR-trucks worden in de Dakar bestuurd door Wuf en Edwin van Ginkel en Jos Smink. Wuf wordt genavigeerd door Hugo Kupper en heeft Bert van Donkelaar als monteur bij zich. De bemanning van Edwin bestaat uit navigator Herman Vaanholt en monteur Emiel Megens. Jos Smink heeft als navigator Harry Oosting bij zich en als monteur Peter Nieuwenburg.
Twee jaar geleden al werd begonnen met een totaal nieuw concept voor een auto die lichter, wendbaarder, lager en betrouwbaarder is. ,,Een podiumgeschikte truck, die enige uren tijdwinst kan opleveren,’’ zegt Edwin van Ginkel. ,,Waar de grens ligt van deze truck zal de komende jaren moeten blijken. Het ziet er in ieder geval veelbelovend uit.’’
De waslijst aan innovaties is indrukwekkend. Allereerst is er de motor van het Amerikaanse merk Cummins, dat de komende drie jaar fabrieksondersteuning levert aan Ginaf. De 13 liter motor scheelt 600 kilo gewicht op de vooras, maar levert met 800 pk toch een koppel van 3500 Nm. Het blok is getuned in Mechelen.
De ZF-AS Tronic versnellingsbak is elektronisch aangestuurd. Dat scheelt ongeveer 10.000 keer koppelen tijdens de Dakar. Doordat de software van de versnellingsbak en de motor op elkaar zijn afgestemd, kan de auto sneller opschakelen. ,,Het systeem is ook uit te schakelen, zodat je op ‘manual’ rijdt,’’ legt Van Ginkel uit. ,,Dat kan in de duinen toch beter zijn. Het is een experiment: we moeten kijken hoe het in de praktijk uitpakt.’’
Vierwielbesturing, waardoor ook de achterwielen meesturen, kan vooral op de snelle paden in de route van pas komen. Het systeem is vanuit de cabine in te schakelen en werkt snelheidsgericht. Van Ginkel: ,,Er zitten steeds meer snelle paden en bergpassen met hairpins in de route van de Dakar. Met achterwielbesturing kun je daar veel makkelijker doorheen, omdat je minder hoeft te steken. We denken dat het over een hele Dakar gemeten een uur of twee tijdwinst kan opleveren. Aangezien de verschillen steeds kleiner worden, kan dat echt flink wat posities schelen.’’
De bak van de nieuwe Ginaf is niet meer gebaseerd op een buizenframe, maar op een soort binnenband. ,,Je moet het maar net verzinnen,’’ lacht Van Ginkel. ,,Het scheelt 300 kilo aan gewicht. Aan de rolbeugel is een tunnel bevestigd die is gevuld met lucht. Het is oersterk materiaal, dat heus niet zomaar lek kan raken. Het zeil valt als een tent over die binnenbanden heen.’’

Door: Natascha Kayser


1382063_173094346217227_2081697899_n.jpg


936011_169471819927102_768858393_n.jpg


1292910_456768817775491_938667169_o.jpg


946017_456768864442153_518023619_n.jpg




1384181_178679662325362_84986656_n.jpg


1392910_176992929160702_345180735_n.jpg


1398889_456769034442136_1029126232_o.jpg


1403061_456769084442131_2071074385_o.jpg


904111_456769191108787_1607910228_o.jpg
 
Lynx car design heeft mee gewerkt aan diverse delen van de cabine .

ben benieuwd of de besturing achter het houd en of de electronica blijft werken.

groet ivar
 
En het eindresultaat zoals ze morgen te zien zijn :D

IMG_139269618643689.jpeg


IMG_139281922263071.jpeg


IMG_139314656790660.jpeg


Misschien tot morgen , ik ben er iig bij... nu maar hopen dat het weer mooi blijft.

Groet,
Marcel
 
heb je weer wat te bouwen
handig trouwens dat licht onder de truck
als ze in t donker moeten sleutelen of uit graven :D:D:D
 
Ik zat er stiekem al aan te denken , maar toen kwam ik deze tegen... WOW

Nu zit ik weer te twijfelen of ik het nieuwe front er op ga bouwen of niet :confused:. Hoop stiekem dat de mammoet truck dit front ook heeft. De JB trading truck is daar nl ook gebouwd las ik.

1459719_452425161532838_172331934_n.jpg
 
alleen vraag ik me af of de ginafs met euro 6 de het nieuwe CF front krijgen of die van de CF contruction.
de wagens van mammoet en jb trading smoelen goed er mee.

groete Peter
 
Dat stukje tekst heeft betrekking op het nieuwe daf euro 6 front dat ze hebben gemonteerd. Er zijn nog een paar teams die een euro 6 grille hebben gemonteerd, maar die hebben het oude front aangepast.

Onderstel is allemaal Ginaf zover ik weet.
 
Back
Top