Nieuwe gratis sim: R/C Desk Pilot

Discussie in 'Modelbouwsoftware' gestart door rcdeskpilot, 11 jan 2010.

1. rcdeskpilot

rcdeskpilot

Lid geworden:
    11 jan 2010
    Een easystar is inderdaad nog niet gemaakt, het dichtste bij voorlopig is waarschijnlijk de Ascent van Gary Gunnerson.

Lindert, er zijn twee voor de hand liggende mogelijkheden om vliegtuigen te modelleren. Zoals bij FMS gebruiken de meesten het gratis Metasequoia. Je kan een goede tutorial hier vinden. Het is trouwens ook vrij eenvoudig om een FMS 3D model te gebruiken in RCDP, uit beleefdheid zou ik dan wel de oorspronkelijke auteur contacteren.
    Of je kan zoals FrankyFly op RCGroups gebruik maken van het eveneens gratis Google Sketchup en een exporter downloaden naar het DirectX .x formaat. Je kan dan in theorie ook één van de beschikbare 3D modellen gebruiken zoals deze ASW 28. Zelf heb ik het laatste nog niet geprobeerd.

Groetjes,
    Davy

2. Lindert

Lindert

Lid geworden:
    12 nov 2009
    Die link V/D ASW is gedowload wat moet ik er nu meedoen ?

Laatst bewerkt: 20 jun 2010
  3. rcdeskpilot

rcdeskpilot

Lid geworden:
    11 jan 2010
    Nee, da's omdat ie nog in Sketchup formaat staat. Je zal Google Sketchup en de DirectX exporter (zoals 3Drad als FrankyFly) moeten installeren en het vliegtuig daarin moeten openen en exporteren naar .x. Eventueel moet je ook de bewegende onderdelen opsplitsen als je bewegende roeren wil.

Davy

4. Lindert

Lindert

Lid geworden:
    12 nov 2009
    En waar kan je die DirectX exporter downloaden ?

5. rcdeskpilot

rcdeskpilot

Lid geworden:
    11 jan 2010
    Hier.

Davy

6. Lindert

Lindert

Lid geworden:
    12 nov 2009
    Unzip the 3D Rad Exporter plug-in to the <= Deze hier ?

De Google sketchup heb ik heb ik al.
    Er staat dat je de bovestaande linkt moet uitpakken in
    C:\Program Files\Google\Google SketchUp 6\Plugins
    Maar dat kan ik niet op mijn PC vinden =(

7. Lindert

Lindert

Lid geworden:
    12 nov 2009
    Oké al gevonden en dan ?

Die ASW weer downloaden en met Sketchup openen ?

8. rcdeskpilot

rcdeskpilot

Lid geworden:
    11 jan 2010
    Inderdaad. Ik heb het zelf even geprobeerd, maar je zal wel een beetje met Sketchup moeten kunnen werken: je zal het model moeten verplaatsen (naar het centrum), schalen, de achtergrond verwijderen,... Daarna via de plugin exporteren als 'generic X object'.
    Veel verder kan ik je met Sketchup niet helpen: heb het zelf net pas geïnstalleerd.

Davy

9. Lindert

Lindert

Lid geworden:
    12 nov 2009
    En hoe krijg je in RCDP en FMS model ?

10. rcdeskpilot

rcdeskpilot

Lid geworden:
    11 jan 2010
    Uiteindelijk moet je elk van de roeren als apart bestand exporteren (dus al de rest verwijderen en dan apart opslaan) met het centrum op een punt van de rotatieas (zie handleiding RCDP editor). Ik kan je alleen niet verder helpen met hoe je dat in Sketchup doet.

Davy

11. Lindert

Lindert

Lid geworden:
    12 nov 2009
    En weet je hoe je een FMs model in de sim krijgt ?

12. rcdeskpilot

rcdeskpilot

Lid geworden:
    11 jan 2010
    Je kan gewoon het grafisch gedeelte (het .x bestand) importeren in de editor. Aangezien FMS geen bewegende onderdelen ondersteunt zal het geïmporteerde 3D model dat ook niet doen (tenzij je het oorspronkelijke - meestal Metasequoia - bestand bewerkt). Het vluchtmodel moet je helemaal zelf instellen in de editor.

Davy

13. koenv.w.

koenv.w. Guest

hoe moet je die andere toestelen voor de sim downloaden

Laatst bewerkt door een moderator: 21 jun 2010
  14. Lindert

Lindert

Lid geworden:
    12 nov 2009
    Je download ze dan ga je naar
    => Mijn Documenten -> R/C Desk Pilot -> Aircraft.
    En daar plak je die map en je start de SIM opnieuw op en normaal staan ze erbij

15. jitze

jitze PH-SAM

Lid geworden:
    9 apr 2007
    Vandaag ook geinstalleerd en getest.
    Een heel goede keuze vind ik dat er 1 scenery mooi uitgewerkt is. Dat heb ik veel liever dan 10 slechte sceneries. Met AFPD vlieg ik eigenlijk altijd in hetzelfde scenery, dat doe je op de club ook.

De physics kloppen nog niet heel geweldig. De Cessna dient als een jet gevlogen te worden om fatsoenlijk los te komen. Wat dat betreft zou ik graag hetzelfde zien als met het scenery: werk allereerst 1 model goed en realistisch uit. De simulator is er in eerste instantie om te leren vliegen, en dan is natuurgetrouw gedrag uiterst belangrijk.

Al met al vind ik het geweldig dat iemand zoiets helemaal zelf ontwikkeld en gratis beschikbaar stelt. Daar help je elkaar echt mee!!! Keep up the good work!

16. koenv.w.

koenv.w. Guest

maar bij mij werkt dat niet

17. rcdeskpilot

rcdeskpilot

Lid geworden:
    11 jan 2010
    Bedankt voor je reactie. Volgend aandachtspunt is inderdaad weer de physics. Ik probeer de physics in hele kleine stappen te verbeteren zodat ik precies weet wat het effect van elke aanpassing is.

Ik veronderstel dat je de extra vliegtuigen bedoelt. Als je vliegtuigen downloadt zitten die in een .zip bestand. In dit bestand zit een map verpakt met de naam van het vliegtuig. Dit .zip bestand pak je uit en de inhoud (die map dus) plaats je de map "Mijn documenten\RC Desk Pilot\Aircraft". Uiteindelijk heb je dus voor elk extra vliegtuig een aparte map in de vermelde map. Als het nog niet lukt, vermeld dan misschien welke versie van Windows je hebt en eventueel een screenshot van de map "Mijn documenten\RC Desk Pilot\Aircraft".

Davy

18. koenv.w.

koenv.w. Guest

ik heb windows xp en een screenshot?

19. Lindert

Lindert

Lid geworden:
    12 nov 2009
    Dus het lukt niet?

Een screenshot is het knopje boven je toestenbord genaamd (Prt Sc SysRq)
    1x indrukken. En als je dan op CTRL+V klikt komt een foto van je pc-scherm erop :)

20. robertboxhoorn

robertboxhoorn

Lid geworden:
    10 sep 2009
    komt er ook een mac versie van?

Deel Deze Pagina