Nieuwe gratis sim: R/C Desk Pilot

Discussie in 'Modelbouwsoftware' gestart door rcdeskpilot, 11 jan 2010.

1. ralph123

ralph123

Lid geworden:
    31 mei 2007
    Ik heb een vraag,
    Waar kan je de vliegtuig editor vinden in het spel..
    Wel heb ik de beta versie gedownload.

grt

2. rcdeskpilot

rcdeskpilot

Lid geworden:
    11 jan 2010
    Hoi Ralph,
    als je de laatste beta hebt geïnstalleerd zou je het icoon in je Windows startmenu moeten kunnen vinden (Start > Programma's > RC Desk Pilot > Aircraft Editor). Lees zeker de bijgevoegde handleiding als je er mee aan de slag gaat.

Groetjes,
    Davy

3. ralph123

ralph123

Lid geworden:
    31 mei 2007
    Okee bedankt!

4. seelanc

seelanc

Lid geworden:
    12 jun 2008
    in de beta krijg ik met model 2 extra.
    krijg dit: sBsca9bBmiI[/media] - i98.wmv
    is dat de bedoeling.?
    mijn vliegtuig hangt dan schuin in de lucht en meestal lukt het ook nog om geen hoogte te verliezen..

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  5. rcdeskpilot

rcdeskpilot

Lid geworden:
    11 jan 2010
    Dat "helikoptereffect" was inderdaad een probleem in de beta dat opgelost zal zijn in de finale versie.

Groetjes,
    Davy

6. Servohobby

Servohobby

Lid geworden:
    7 aug 2009
    Model en opmerkingen

Hallo Davy,
    Inderdaad ben ik bezig geweest met het proberen een model in elkaar te editten. Het valt nog niet mee om her en der alle info terug te vinden, een 3D editor uit te kiezen, er mee om leren gaan, etc. En dan nog het stoeien met de parameters. Maar het is erg leerzaam en ik heb er veel plezier mee. Voor uitgebreider commentaar zie mijn blog via ServoHobby.nl. Ik heb ook maar een aparte pagina gemaakt met wat info, maar dat moet nog een beetje groeien. Een alpha versie van mijn eerste model staat daar ook, feedback van harte welkom!

Even over mijn ervaringen en wat feedback op de aircraft editor, ik hoop dat je er wat aan hebt.
    1- De parameter voor wing span in het dialoogvenster Aircraft Dimentions verdwijnt steeds.
    2- Het is mogelijk om meerdere dialoogvensters met parameters open te hebben, alleen verdwijnen ze soms achter het editor window - dit heb ik .l altijd gemaximaliseerd.
    3- Ik zoek steeds naar de OK-button op de dialoogvensters, het voelt net aan of hij anders niets opslaat als je het venster sluit. Niet zo belangrijk voor de werking maar ik vermeld het toch maar even.
    4- Bij het zoeken naar gegevens over mijn model vind ik nergens het vermogen in Newton, maar bijvoorbeeld wel in kV. Is dit makkelijk om te rekenen?
    5- In de grafiek voor trekkracht bij bepaalde snelheid zou je een iets uitgebreidere schaalverdeling kunnen plaatsen zodat je makkelijker in kunt schatten hoe hoog de maximale snelheid van je model zal zijn.
    6- Bij het selecteren van Advanced 3D, en vervolgens selecteren van "no" blijft toch de Advanced 3D keuze zichtbaar.
    7- De parameters die gebruikt worden voor het berekenen van een benadering van de moments of inertia zou je kunnen koppelen aan dezelfde parameters die al elders in het programma zijn opgegeven (wing span, fuse length).
    8- Het uitrollen van het model duurt te lang. Is dat al in te stellen c.q. welke parameters beïnvloeden dit? Is het een idee om dit apart instelbaar te maken?

Dan nog specifiek over mijn model: het blijft bij de start heel lang aan de grond en komt dan plotseling los en stijgt vervolgens heel sterk. Dit voelt niet natuurlijk aan en moet natuurlijk nog bijgesteld worden. Wat zou ik aan kunnen passen om dit gedrag natuurlijker te maken?

Zo, een hele hap voor één post. Maar ja, het is ook zo leuk om er mee te spelen!

Groeten, Alfred

7. rcdeskpilot

rcdeskpilot

Lid geworden:
    11 jan 2010
    Hoi Alfred,
    bedankt voor je verslag. Het is zeker nuttig voor me om te zien wat de ervaringen zijn bij het bouwen van een nieuwe vliegtuig. Ook bedankt voor de pagina op je site!
    Ik ga onmiddellijk de kleine probleempjes (zoals 1. en 6.) aanpakken.
    Voor 4.: kV is niet om te rekenen in hoeveel kracht de combinatie motor+prop uiteindelijk zal opleveren. Het gemakkelijkst is in te schatten wat de verhouding stuwkracht/gewicht is. Is die 1:1 (=onbeperkt klimmen) dan is het aantal Newton = 9,81 x gewicht[kg]. Voor een model van 1 Kg, dus 9,81 N. Voor het uitrollen (na de landing): "ground drag" op de collission tab verhogen. Voor de lange startrol: als je je neuswiel wat langer maakt (of het gearpoint verlaagt), heeft de vleugel een grotere invalshoek bij de start en zal ie sneller loskomen.
    Voor 5.: als je een punt selecteert, krijg je de overeenkomstige snelheid in m/s, zo kan je dus de max snelheid van je model achterhalen.

Betreft je Magister: mooi toestel! Alleen heeft ie volgens de schaal van de sim een spanwijdte van 3m20 :). Ik heb een vermoeden dat het in realiteit wat minder is. Je kan dat gemakkelijk zien en aanpassen door op de Graphics tab het "fixed" gedeelte te selecteren. Onderaan verschijnt dan de spanwijdte en lengte. Door met de schaal te spelen kan je de juiste verhoudingen verkrijgen. Je toestel gaat zich dan ook meteen visueel anders gedragen, hiermee dus best mee beginnen ;)

Ik blijf alvast je blog lezen.

groetjes,
    Davy

8. Thieu

Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    6 jan 2008
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Mooi

Goh, dat ik deze gemist heb...
    Mooi hoor!

Ik heb er net ff mee zitten spelen en ik vind het er heel goed uitzien. Natuurlijk heb ik ook wat opmerkingen waarmee het geheel zou kunnen verbeteren :)

Het verbaast me dat er na de grote hoeveelheid vragen op dit forum, op de website nog geen FAQ of manual is waar dit allemaal wordt uitgelegd. Misschien door het vele werk nog niet aan toegekomen?

Als ik begin (en na een crash) staat het vliegtuig met draaiende propeller op de startbaan waarbij het eerst langzaam vooruit gaat en daarna achteruit gaat (en dat ook blijft gaan) Dit terwijl de throttle helemaal dicht staat. Ik heb deze overigens gekalibreerd zoals hier is uitgelegd.
    Ik gebruik de Protech USB-controller.

Af en toe is de hoogte niet duidelijk. Zeker in de cocpitview of pilotview is de hoogte lastig in te schatten. Zo gauw je de grond niet meer ziet heb je een probleem. Het zou handig zijn in een hoekje van het scherm de hoogte te tonen. Ik heb overigens het idee dat dit voor alle flightsims geldt. Zogauw de kist wat hoger komt ben je je referentie op/ van de grond kwijt

Ik heb het idee dat ik dwars door bomen heen vlieg. Kun je dat in mijn echte kisten ook niet inbouwen :))

Als ik na een steile duikvlucht het hoogteroer ineens helemaal naar me toetrek maakt het toestel letterlijk een haakse bocht waarbij natuurlijk alle snelheid er uit is. Dat doet ie ook bij een vlakke bocht (op z'n kantje). Dat ligt misschien ook wel aan het model (de Extra) dat nogal grote roeren heeft. Ik heb de Extra in het echt nog niet gevlogen.

Ondersteboven landen heb ik over gelezen en dat lukt mij ook prima :) Je moet hem daarna resetten om uit die situatie te komen.

Maar verder, petje af!!! :)

Gr, Thieu

Laatst bewerkt: 31 okt 2010
  9. Servohobby

Servohobby

Lid geworden:
    7 aug 2009
    V0.2 van de Magister beschikbaar

Met dank aan de goede tips van Davy heb ik v0.2 van mijn probeerselen met de aircraft editor op mijn site gezet. Het is nog het model van de site van Multiplex, zonder bewegende prop etc. maar dat komt nog wel.
    Kijk op deze pagina. Veel plezier en laat eens weten wat je er van vind.

Groeten, Alfred

10. rcdeskpilot

rcdeskpilot

Lid geworden:
    11 jan 2010
    Nieuwe versie beschikbaar

Hoi!
    Met enige trots stel ik de nieuwe versie van R/C Desk Pilot voor. Deze nieuwe versie heeft onder andere volgende vernieuwingen:
    • sterk verbeterd wind- en thermiekmodel
    • realistischer vluchtgedrag
    • nieuwe toestellen
    • eindelijk een handleiding ;)
    In samenwerking met RcKIX hebben we trouwens een speciale versie voor de lage landen klaargezet. Deze bevat enkele nieuwe en herwerkte toestellen en verbeterde besturing t.o.v. de standaard versie en kan je hier vinden.

Uiteraard ondersteunt deze versie nog de extra toestellen die je zelf kan maken met de bijbehorende editor. Een lijstje van toestellen die door de community reeds gebouwd zijn vind je hier.

Snel downloaden dus!

Groetjes,
    Davy

Nog een teaserfilmpje om af te sluiten:

11. Thieu

Lid geworden:
    6 jan 2008
    Mmm... Voor mij helaas geen verbetering.
    Ik heb het oude programma ge-deinstalleerd en daarna de nieuwe versie er op gezet.
    Ik moest alles opnieuw calibreren maar er was daarna nog steeds niet te vliegen.
    Met name rolroeren en hoogteroer geven problemen. Ik kom stomweg niet van de grond en de rolroeren geven meteen of vol links of vol rechts.

De controller is een Protech USB. Met de oude versie vloog het goed.

12. Chariot

Chariot

Lid geworden:
    21 jan 2006
    Wat een leuke sim, zeker voor beginners een aanrader om met het simmen te beginnen.
    Ik ga de ontwikkeling zeker volgen.

13. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    hier geen problemen.

alleen het crashen gaat nog steeds naar mijn idee veelste moeilijk.. in het echt vlieg je toch wel sneller schade.

de tiger coax is niet eens te crashen...

14. wilbert.v/d.berg

wilbert.v/d.berg

Lid geworden:
    16 mrt 2009
    dit is wel erg mooi gemaakt!!
    hier heeft wel aardig wat tijd in gezeten!

15. rcdeskpilot

rcdeskpilot

Lid geworden:
    11 jan 2010
    Thieu, heb je dit probleem met alle toestellen of enkel met de Extra? Die is een pak wendbaarder gemaakt op vraag van gebruikers. Er is ook de expo optie in het Controls menu. Misschien dat die opstond in de vorige versie?

Dank jullie wel :D

Met de bijgeleverde editor kan je dit per toestel aanpassen (op de colission tab -> "crash resistance")

Cheers,
    Davy

16. Chopstick

Chopstick

Lid geworden:
    8 okt 2007
    ik heb het net ontdekt.
    Beter laat dan nooit.
    Wel 1 vraagje.
    Werkt dit ook met mijn zender via smartpropoplus en ppjoy (aangesloten op de geluidpoort).
    In FMS werkt dat iig wel.
    Ik draai windows XP.

17. rcdeskpilot

rcdeskpilot

Lid geworden:
    11 jan 2010
    Hoi,
    ja, ppjoy zal van je zender een gewone joystick maken en dat zou gewoon moeten werken in R/C Desk Pilot.
    Davy

18. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    helemaal top daar had ik nog niet naar gekeken!

ga vooral zo door zou ik zeggen.

19. Thieu

Lid geworden:
    6 jan 2008
    Ik heb er de oude versie voorlopig weer opgezet :rolleyes: (kan het dus niet nog even nakijken)

Ik ben met meerdere kistjes bezig geweest waarvan het laatste met de Extra en daarvan was het wel het ergste. Verder heb ik het mét en zonder Expo geprobeerd en merkte weinig verschil.

20. Chopstick

Chopstick

Lid geworden:
    8 okt 2007
    ik heb het op mijn minilaptop aan de gang, met ppjoy en smartpropoplus.

Het vreemde is dat hij het op mijn desktop-pc niet doet. Kan dan een of ander 3D bestand niet aanmaken of zo. Te weinig geheugen? Er zit 512 mB in.
    In dat minilaptopje zit 1 gB.

Het vliegen moet ik nog verder testen.

Deel Deze Pagina