Nieuwe HPI net ingereden; temperatuur vragen.

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door icewim, 15 dec 2003.

  1. icewim

    icewim Guest

    Okee dan; heb ff gereden en het jengelen valt wel mee als ik hem wat armer zet; het is mij niet meer zo erg opgevallen iig.
    Wat de temperatuur betreft; als ik wat spuug op de kop doe, dan borrelt het en een half minuutje later is het weg........rijker zetten helpt er niet tegen of ik zou hem zo rijk moeten gaan zetten dattie niet lekker meer loopt........dat heb ik nog niet geprobeerd. Ik heb wel gereden bij -2 graden celsius en zonder kap; zou toch wel lekker moeten koelen zou je zeggen?
    Kan het komen doordat ik met 25% rijdt?
    Voor afsteltips; ik heb maar twee schroeven; hoofdsproeier en gasklepvooropening.
     
  2. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    dat kan het zijn die 25%. Die HPI wordt eigenlijk alleen met 10% of 16% gereden. Ik zou is prberen met 16% te rijden kijken of dat minder warm wordt.
     
  3. icewim

    icewim Guest

    Dat ga ik dus proberen; is anders wel erg snel afgelopen met het torretje ben ik bang.......
     
  4. NiTrO

    NiTrO

    Lid geworden:
    1 dec 2002
    Berichten:
    1.130
    Locatie:
    nevele
    met een 2.11cc moet je niet met 25% nitro gaan rijden...
    bij mij zeggen ze 16% is maximum voor 2.11cc

    voor een .21 of .26 kan je wel 20-25% gaan gebruiken denk ik

    je schakelt best over op 10-16%

    grtz nitro
     
  5. icewim

    icewim Guest

    Het is trouwens een 2.5 cc en ik heb net weer ff gereden met een temperatuurmeter erbij gecontroleerd;
    met of zonder kap maakte niet echt uit en armer of rijker ook niet. Hij werdt 140 graden celsius, gemeten op de onderzijde van de koelkop; dus niet aan de gloeiplug want daar kreeg ik geen stabiele meting; daar was hij trouwens zo'n 110 a 120 graden. Ik rij nog wel steeds met 25% omdat ik nog geen andere kon kopen; moest werken......
    Maar dat is toch wel vrij warm zou je zeggen? Ik ga morgen met 16% proberen en hopen dat het dan wel goed komt. Ik ondervindt geen merkbare nadelen op het moment van rijden zelf moet ik zeggen........
     
  6. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    ff terzijde wat zijn die benamingen van die afstelschroeven
    ik heb net een vliegtuigmotor en daar zit een schroef voor 'mixture' (rijk-arm) een schroef voor 'idle' (stationair) en nog wat gebriel waar je niet moet aankomen

    met wat komt dat nu overeen met de nederlandse benaming ?

    ik vraag dit omdat er voor het afstellen van men vliegtuig motor iets bechreven word dat lijkt op jouw probleem...
     
  7. icewim

    icewim Guest

    UUhhhhhh........die schroef waar de slang met de brandstof "doorheen" loopt zegmaar is de hoofdsproeier en die kleine om de opening van de gasschuif te veranderen noem je volgens mij de aanslagschroef?
    Die andere schroef heb ik niet en zou ook niet echt weten hoe die heet.......
     
  8. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    idle is om stationair toerebntal af te stellen
    die andere of het mengsel te regelen
    probeer me t de stationair schroef te regelen ipv die andere
    tis maar een stom idee
    maar zoiets staat ook in men handleiding van men carb van men vliegtuig
    1/8 slag verdraaien
     
  9. NMTRacer

    NMTRacer Guest

    ik weet niet of het al gelukt is met afstellen, maar ik zal proberen om mijn ervaring met afstellen aan je uit te leggen....

    -eerst zet je je hoofdsproeier (naald bovenop je carb) heel rijk (in je handlijding staat hoeveel slagen dat zijn... 3 oid, verschilt)

    -dan rijd je rechte lijnen. je merkt dat de motor heel rijk staat, je ziet veel rook, hij sputtert, en maakt een laag, brommend geluid (zou het na willen doen, maar gaat zo moeilijk)

    -vervolges ga je de hoofsproeier met een kwart per keer indraaien (eigenlijk moet het met 1/8, maar de ervaring leert dat dit te langsaam gaat...) na elke keer dat je het indraaid rij je weer rechte lijnen.
    je gaat door met indraaien tot je merkt dat de motor geen laag brommend geluid maakt en niet meer "sputtert"
    je kan goed merken wanner je het perfecte mengsel bijna hebt als de motor niet meer bromt... de auto zal nu goed rijden bij lage snelheid maar zal gaan sputteren op z'n top. als de motor nog sputtert op zn top en bromt, moet je de hoofdsproeier nog iets indraaien (maar nu wel weinig) als je merkt dat z'n top goed is moet je eigenlijk niks meer doen aan de hoofdsproeier.

    -als de motor een hoog snerpend geluid gaat maken en niet op z'n top komt moet je de hoofdsproeier iets open draien, je hebt 'm dan tever ingedraaid.

    -als je merkt dat de motor een goede top heeft maar sputtert bij het optrekken moet je de onderste regel naald (niet de stationairschroef, die schroef die de gas "klep" tegen houd bij remmen en stationair regeld)
    iets indraaien, 1/8. dit doe je tot hij mooi optrekt.

    maar je zal merken dat als je de onderste regeld naald indraaid, dit invloed heeft op de andere sproeiers.

    -als laatste regel je de stationairschroef, zet deze zo dat de motor mooi zacht loopt (niet te zacht, want dan slaat de motor af bij het remmen)

    veel suc6 met het afstellen, en als er nog onduidelijkheden zijn, moet je het maar vragen.
     
  10. icewim

    icewim Guest

    Tja, ik heb het idee dat de afstelling wel aardig goed is nu; hij trekt goed, 4takt niet en komt goed op zijn top. Ook slaat hijj iet meer af.
    Ik heb die derde schroef trouwens niet.
    Probleem is nu alleen dat hij te heet wordt.........
     
  11. NMTRacer

    NMTRacer Guest

    okee, dat is mooi :)
    dat hij te heet wordt licht vaak aan de brandstof...
    wij rijd je?
     
  12. icewim

    icewim Guest

    Tja....die %&%$$$&*^^* 25% nog steeds; ga morgen nieuwe halen.
     
  13. NMTRacer

    NMTRacer Guest

    dat is inderdaat een beetje teveel van het goeden, ik adviseer om dan 16% te kopen.
     
  14. icewim

    icewim Guest

    Okee, nu dan 16% en mijn voorraam eruit gehaald (heb gister ook gereden zonder kap, dus die 140 graden zal hij nu met raam eruit ook wel gehaald hebben) en nu werdt hij 110 graden.
    Ik moet wel zeggen dat als ik volgas rijdt en direct stilzet en meet, is hij 120 graden en zakt dan binnen 5 seconden terug naar 110......
    Ik had hem 5 tandjes (=een kwartslag ongeveer) armer gezet en toen wassie gelijk weer 140 graadjes.
     
  15. icewim

    icewim Guest

    Ondertussen heb ik de titel even verandert; het ging niet meer over afslaan want dat deettie niet meer en inrijden is ook al gebeurt.......
    Om nou weer een ander topic te openen terwijl we het in deze al over temperatuur ed hebben vondt ik ook zonde.
     
  16. NMTRacer

    NMTRacer Guest

    ja, weet je wat het is, ik werk niet met temperatuur :oops: ik werk met geluid en prestatie... maarja, als ie 140 graden wordt moet je m wel iets rijker zetten...

    zeg het als ik het fout zeg, want ik werk niet met temperatuur.. :oops:
     
  17. icewim

    icewim Guest

    Niemand zegt wat, dus je zal het wel goed hebben :)
     
  18. Blade_3

    Blade_3 Guest

    wat ik van iemand gehoord heb is dat als je brandstof pick-up achter zit, je wel eens een luchtbel kunt krijgen in de brandstofslang als je flink remt... door de flinke krachten tijdens het remmen schiet de brandstof meteen ver naar voren en is er dus geen brandstof meer in de slang: luchtbel. dit is dan wel weer gunstig voor het optrekken want dan komt er noujuist geen luchtbel in de leidingen. de ervaring leert dat je meer optrekt dan remt omdat als je geen wedsrijden rijd je veel uitdrijft... misschien lag het aan de pick-up dus????
     
  19. NMTRacer

    NMTRacer Guest

    @blade_3, die uitleg van jou maakt veel duidelijk, want vaak komen er idd luchtbellen in de lijdingen bij het remmen. maarja, nu is de vraag hoe los je dit op....

    maarja, zoals je al zegt rem je minder vaak dan je accelereert, maar met off-road is dat iets anders. iemand een tip hoe je dit oplost?
     
  20. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    @icewim als je auto goed rijd dan moet je hem niet nog is armer gaan zetten. dat heeft geen zin. en die temp die je vorige keer had is redelijk goed. (110 graden?)
     

Deel Deze Pagina