Nieuwe micropuller

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Micropuller, 2 okt 2007.

  1. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Tja, ik ga m'n best doen. Zitten wel wat haken en ogen aan die niet 1,2,3 opgelost zijn. Daarnaast druk met werk enzo. Maar zodra we weer een stapje verder zijn meld ik me wel weer :p
     
  2. thejudge

    thejudge

    Lid geworden:
    13 jan 2010
    Berichten:
    26
    haha ja kan ik me voorstellen, is natuurlijk niet de meest makkelijke motor!

    ik ga vanmiddag die van mij voor het eerst proberen.. kijken wat het doet, het loopt in iedergeval super mooi 2 van die 3,5jes :D

    je komt trouwens wel kijken tog, op de jubileum dag 4juni ??:yes:

    veel suc6 met bouwen verder
     
  3. MR. DYNAMITE

    MR. DYNAMITE

    Lid geworden:
    29 jun 2008
    Berichten:
    64
    Zoo dat is mooi om weer eens een update te zien!
    Machtig blok, dat is het zeker. Ben erg benieuwd hoe dat op een puller gaat werken, ik heb hem een hele poos geleden wel eens horen lopen in de paardenstal maar dat is natuurlijk anders dan op een puller.

    Wat zeg je ervan, 4 juni debuut hier achter op de baan? :yes::yes:
     
  4. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Weer een stapje verder.
    De aandrijflijn is na veel peins-, draai- en freeswerk compleet (je ziet het er niet aan af, maar de simpelste oplossingen vragen soms het meeste denkwerk)

    Oftewel: hoe breng ik het vermogen van een vliegtuigmotor via een kartkoppeling over op een achteras met een haakse overbrenging, terwijl het geheel toch binnen de limieten voor maximale lengte en gewicht blijft?
    Nou zo dus:

    De krukas van de motor heeft een conisch uiteinde. Er zit een spie in die ervoor zorgt dat de adapter, waar normaal de propeller tegenaan gemonteerd wordt, altijd in dezelfde positie staat. In deze adapter zitten namelijk ook de magneten voor de ontsteking. Aangezien de timing van dit alles nogal nauw luistert, heb ik dit zoveel mogelijk origineel gelaten.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik heb een verlengstuk voor de krukas gemaakt, die tegen de adapter kan worden geschroefd. De flens die ik heb laten staan gaat dienst doen als startschijf.

    [​IMG]

    Op deze as komt straks de koppeling, deze zit vast met een spie en wordt op zijn plaats gehouden door een seegerring.

    [​IMG]

    Origineel zit er een kettingtandwiel op de koppelingstrommel. Deze zit op een meenemer, waarin weer een naaldlager zit, die op de holle as van de koppeling loopt. Het geheel zit opgeloten d.m.v. een seegerring en de koppeling wordt m.b.v. een bout die in de krukas van de motor wordt gedraaid vastgezet.
    Het stuk van de koppeling waar het lager op loopt heb ik afgedraaid en vervolgens een bout gedraaid met een ronde kop, waar ik twee heel kleine vlakke kantjes aan heb gefreest. Deze bout trekt het geheel vast op de krukas. (vastzetten gaat m.b.v. een sleutel die precies om de vlakke kantjes past)

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het kettingtandwiel heb ik verwijderd en ervoor in de plaats komt een aluminium flens, met aan een kant een asgat met spiebaan en aan de andere kant een lager. Het lager loopt op de ronde kop van de bout, waardoor de koppelingsklok zichzelf centreert op de krukas. De flens past weer op de pignonas.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En zo ziet het er dan uit:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 29 mei 2011
  5. petter

    petter

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    433
    Locatie:
    Hoogerheide
    Dit is echt Modelbouw met de hoofdletter M.

    Ziet er mooi uit, keep us posted...
     
  6. summit

    summit

    Lid geworden:
    13 dec 2009
    Berichten:
    262
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    :worship::worship::worship::worship:

    Mooi man
     
  7. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    nice, komt helemaal goed :)

    *abbo
     
  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.584
    Locatie:
    Sassenheim
    Dat is een mooie koppeling, een soort centax principe?
     
  9. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Het werkingsprincipe is inderdaad gelijk aan dat van een centax: een aantal gewichten wordt door de middelpuntvliedende kracht naar buiten geslingerd, waardoor een drukplaat in axiale richting wordt verplaatst tegen de kracht van een veer in. Deze drukplaat drukt vervolgens tegen een koppelingsschoen, die weer contact maakt met de koppelingsklok.

    Deze koppeling werkt alleen met koppelingsplaten, net zoals in een normale (1:1) auto. Door meer koppelingsplaten toe te passen, vergroot je het contactoppervlak en kan dus een groter vermogen worden overgebracht.

    Het enige verschil is, dat in een auto de platen door een veer tegen elkaar worden gedrukt en je deze d.m.v. het koppelingspedaal uit elkaar trekt om de motor te ontkoppelen.
    Bij deze koppeling worden de platen (9) tegen elkaar gedrukt door een aantal "vingers" (13), die door middelpuntvliedende kracht naar buiten worden geslingerd. Dit gebeurt tegen de druk van een aantal veren (15) in. Door de veerdruk te regelen en/of het gewicht van de vingers aan te passen kun je het moment (en de kracht) van aangrijpen aanpassen.

    [​IMG]

    Dit soort koppelingen wordt ook toegepast in het "grote" tractorpulling en in dragracers, maar bijvoorbeeld ook in wegmotoren.
     
    Laatst bewerkt: 29 mei 2011
  10. MR. DYNAMITE

    MR. DYNAMITE

    Lid geworden:
    29 jun 2008
    Berichten:
    64
    En ook Micropulling met de hoofdletter M :D
    Machtig mooi werk man, maar op het laatste plaatje heb je volgens mij een vertekent beeld, net of hij veel korter is?

    We verwachten hem zaterdag wel op de 'nieuw zeer' (?) tafel hoor! ;)
     
  11. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Ik ga kijken of ik zaterdag tijd heb. Lijkt me leuk om te komen, maar ben erg druk met een project.
    Inmiddels wel even snel de achterwielen pas gemaakt en een paar voorwielen erbij gezet om een idee te krijgen van hoe e.e.a. eruit gaat zien:

    [​IMG]
     
  12. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.910
    Locatie:
    Velserbroek
    Ben absoluut geen kenner van auto's etc.

    Maar ik vraag me af of je wel genoeg 'vliegwiel' hebt om zo'n grote motor te laten draaien.
    Normaal zit er toch een serieuze diameter propeller op....

    Wel gaaf project.....

    Wat doe je met uitlaten?

    Groet
    Winfried
     
  13. MR. DYNAMITE

    MR. DYNAMITE

    Lid geworden:
    29 jun 2008
    Berichten:
    64
    Uitlaten een koperen bochtje zeker ofniet ?

    Ziet er wel beestachtig uit trouwens, heb je hier de voorbanden op de maximale lengte staan?
     
  14. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    @WVR: micropullers worden vaker uitgerust met grote (vliegtuig)motoren. Het vliegwiel / de startschijf stelt meestal niet veel voor. De koppeling, welke natuurlijk ook als vliegwiel werkt, weegt meestal niet meer dan 100 gram. Toch lopen al deze motoren prima ( misschien wel met een iets hoger stationair toerental) Mijn koppeling alleen al weegt ca. 750 gram, een aardig vliegwiel dus.

    @Mr. Dynamite: voorkant carburateur = maximale lengtemaat (minus een paar mm) En koperen bochtjes zijn voor gemakzuchtige mensen ;-)
     
    Laatst bewerkt: 1 jun 2011
  15. MR. DYNAMITE

    MR. DYNAMITE

    Lid geworden:
    29 jun 2008
    Berichten:
    64
    Dat geeft dan pas een beeld van hoe groot het blok eigenlijk is :eek:Z

    OT: Zou leuk zijn als je zaterdag ook nog even langs kwam, en if possible als je komt zeker even je creaties meenemen. Er komt nog een speciaal plekje voor 'oud zeer' en ik ben echt wel benieuwd waar iedereen mee aankomt zetten. Zou leuk zijn om ze eens in het eggie te zien ipv foto's :)
     
  16. thejudge

    thejudge

    Lid geworden:
    13 jan 2010
    Berichten:
    26
    Wat een ding man, het is meer motor dan wat anders..vooral nu je het geheel met banden ziet:D

    ik vroeg me alleen af of je nog een 5e (zij)wiel gaat plaatsen onder 1 van de cilinders, om het omundige koppel een beetje op te vangen :hammer:

    In iedergeval een mooi project, echt iets aparts!!

    tot 4 juni ??:D
     
  17. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Zo ken ik er anders nog eentje ;)
     
  18. igot

    igot

    Lid geworden:
    14 aug 2010
    Berichten:
    306
    Wat voor koppeling zit erop?
    Is dit een noram ofzo?
     
  19. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Bijna, dit is een Horstman X5D2.
    Volgens mij hebben wij elkaar al eens online "gesproken" over dit onderwerp, nietwaar ;)
     
  20. igot

    igot

    Lid geworden:
    14 aug 2010
    Berichten:
    306
    Lijkt me sterk?
    Er is overigens weinig info te vinden over de koppeling op het internet. Heb je een specificatieblad, en heb je veel moeten aanpassen?
     

Deel Deze Pagina