Nieuwe serie Markus (Avionik) F5-x regelaars

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door GJVO, 2 sep 2009.

  1. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, je kan de eindpunten instellen van het gas.

    Maar ik zou ze niet in een boot gebruiken, ze kunnen niet tegen water.

    GJ
     
  2. solex

    solex

    Lid geworden:
    12 okt 2003
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Froombosch
    Mwah, dat kan bijna geen enkele regelaar.
    Ze zijn wel erg klein t.o.v. andere regelaars die vergelijkbare
    vermogens aankunnen !!

    En absoluut niet duur !
     
  3. Trichte

    Trichte

    Lid geworden:
    13 okt 2006
    Berichten:
    256
    Locatie:
    Tremelo
    heb vandaag mee gevlogen, klein probleempje gehad bij het aanlopen.
    Dit deed hij niet steeds direct.
    heb dan elke vlucht wel de pwm switching rate aangepast maar dat bleek niet het probleem te zijn.
    Dit moet ik nog verder testen.
    Morgen steek ik terug mijn pletti in mijn model met de 200A Marcus, wij hebben namelijk een wedstrijdt in Andenne.
    Deze combinatie werkt perfect.
    Wattage!!! ik heb nu 5450Watt, dit is bij 20.20V en 270A. de eerste 4 sec. van de vlucht en de prop draaid 8570tr/min. en een stijgrate van 75m/s, verticaal.
     
    Laatst bewerkt: 5 sep 2009
  4. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Luc, dat klinkt niet goed. Kontronik FAI18 had daar ook wel eens last van schijnt. Terug naar de fabriek ermee.

    Mmmmm 5,4KW peak. Is dat niet een beetje te veel? En dan luister ik nu niet ineens naar GJ maar ik zit zelf al een hele tijd te denken dat 4.5KW toch plenty is.

    Succes met de wedstreid! Laat weten hoe het ging!

    Jos
     
  5. Trichte

    Trichte

    Lid geworden:
    13 okt 2006
    Berichten:
    256
    Locatie:
    Tremelo
    Hallo, Wim heeft de resultaten al gepost op RC groups
    F5B in Belgium 2009 - RC Groups
    heb wel in de derde heat mijn gearbox stuk gemaakt.
    1 pinion van het planeten reductie is total los.
    Gaat morgen naar Pletti terug voor reparatie.
    Wat betreft die aanloopproblemen, daar heeft Wim daarstraks mee geholpen.
    Ik had enkele instellingen niet juist gezet.
    Morgenavond terug gaan testen.

    Luc
     
  6. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Mooi resultaat Luc!

    had je de timing en aanlooptijd niet goed staan?
    Ik zit echt met smart op mijn regelaars te wachten.
    Mijn timingbox en gasboxen werken dus we zijn klaar om in Nederland de klasse te starten!


    GJ
     
  7. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    GJ,

    timing systeem gereet..... COOL !!!!!!!

    Jos
     
  8. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Yup,

    PC interface heb ik gebouwd en die werkt ook.
    Hier een foto van de timingbox met 2e ontvanger.

    [​IMG]



    GJ
     
  9. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    GELIKT!!!!

    Respect.

    Jos

    P.s. Wanneer denk jij de nieuwe Markus regelaars te kunnen hebben?
     
  10. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik ben nog wat "ruzie" aan het maken over de prijs maar ze beginnen half september met de uitlevering.
    Ik moet eerst wat duitsers leveren, die zitten al een tijdje te wachten.
    Zelf ga ik voor de 250A regelaar, die kan kortstondig 350A leveren en is redelijk compact.
    Maar ik denk dat die voor mezelf ergens rond oktober in het land is.
    Prijs weet ik nog niet.
    Promotors voor F5B in NL krijgen wel wat korting...


    GJ
     
  11. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Mmm, dan zit ik aan een 200A versie te denken voor mijn 6S setups.

    Altijd leuk om te proberen.

    Stuur me maar een e-mail met de prijs en andere info ter zijne tijd.

    Jos
     
  12. Trichte

    Trichte

    Lid geworden:
    13 okt 2006
    Berichten:
    256
    Locatie:
    Tremelo
    Timing stond fout volgens Wim en de aanlooptijd.
    Ik had deze ingesteld zoals een Pletti 4P maar dat werkt volgens Wim niet met een NEU motor.Ik heb de 1511-1Y /6.7:1 gear.
    Ik zal morgen wel laten weten of hij nu goed functioneerd.
    Proficiat met je timerboxen, ziet er goed uit.

    en Jos, die 5400 watt is wel te veel hoor.
    Is moeilijk mee te vliegen.

    grts Luc
     
  13. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Luc,

    1511/1Y staat bij jij ook in de calander. Ik dacht een 1513/1.5D omdat mijn 1512 nu ineend te heet is maar dat wordt toch wel weer een beetje zwaar. Een 1511/Y zou het zelfde moeten zijn maar lichter. Elkaar niet veel ontlopen.

    Geen idee hoe een Markus in te stellen. Met een CC 180 heb ik tot nu toe een hele makkelijke tijd gehad. Zelfs met 6KW als een serieuse F5B setup. ;)

    Echter na vorig jaar was ik al tot de conclusie gekomen dat ik een 30 seconde persoon ben en daarbij kom je toch op ergens tussen 4,5KW en 5KW peak uit.

    Het nadeel van de CC 180 is dat de rem toch niet optimaal is en de Kontronik FAI18 is veel beter wat dat betreft maar die wil weer niet langzaam opstarten.
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Het opgegeven vermogen van een FET is het vermogen dat hij zelf kan dissiperen (verstoken, kwijtraken, verlies), niet het vermogen dat hij aan kan sturen.

    Ze/we moeten minder op RCGroups vertoeven ;)
     
  15. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Beter nog, een HV FET is vaak gemaakt uit het zelfde materieel en heeft de zelfde afmetingen. Het is schijnbaar een functie van hoe lang dat ding in de oven gaat tijdens de productie wat bepaald hoe dik het membraam is. Dikker is minder weerstand maar kan niet tegen hoge voltages.

    Het is dus logisch om altijd vlak bij de maximum opgegeven voltages te zitten want dan gebruik je de FET optimaal. Als je minder voltage gebruikt dan had je ook een minder voltage FET kunnen pakken die minder weerstand heeft, zie de vorige paragraaf.

    Het probleem is alleen dat als de programatuur niet goed is en daarbij ook je capacitors de FETs niet goed beschermen tegen overvoltage pieken dan is het snel gedaan met de FETs. Het risico hierop is natuurlijk groter als je dicht bij het maximum voltage zit met jou Lipo pakket.

    Jos
     
  16. Trichte

    Trichte

    Lid geworden:
    13 okt 2006
    Berichten:
    256
    Locatie:
    Tremelo
    heb vandaag 3 vluchten gedaan met de nieuwe Marcus 300.
    Eerste vlucht ging vrij goed, alleen aan het einde van de vlucht heeft de regelaar 2 maal niet direct willen starten.(slechts 41 Laps)
    timing stond op 5° start power op normaal.
    tweede vlucht ging ongeveer gelijk maar toen had ik de timing op 10° gezet.(43 laps) maar ook op het einde heeft de regelaar 2 maal even gehapert.
    derde vlucht heb ik vroegtijdig moeten landen, (timing was dezelfde maar de start power had ik op custum 100 gezet).
    Na kontrole blijkt er 1 fet doorgebrand.
    het word dus nog even zoeken hoe de regelaar juist in te stellen.
    Nu moet ik deze eerst terug sturen naar Sergey voor reparatie.
    grtz, Luc
     
  17. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb de technische man van Markus net een mailtje gestuurd om te vragen hoe dit kan en wat de instellingen ongeveer moeten zijn.

    Gert-Jan
     
  18. Trichte

    Trichte

    Lid geworden:
    13 okt 2006
    Berichten:
    256
    Locatie:
    Tremelo
    ben eens benieuwt naar het antwoord.
    Ik hoop dta ze hier weer iets wijzer uit zijn geworden.
    Ik stuur al de data door naar Sergey kwa setup en dergelijke.

    het is te hopen dat ze antwoorden.

    grtz, Luc
     
  19. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Oh ja, ze antwoorden zeker en ze luisteren ook erg goed naar ervaringen.
    Ik heb vorig jaar enkele modellen gekregen om te testen en ik had minstens 1x in de week contact met de techneut.
    Ik verwacht binnen 2 dagen de oplossing.

    GJ
     
  20. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    811
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    timing niet fout, maar Neu geeft low aan... Aanlooptijd kan je mee spelen, voor F5B zou ik dat heel kort zetten. Wat volgens mij niet goed was was de "startup power". Is meer voor Heli's, en zoooo groot is jouw prop nu ook weer niet. als er 1 fetje kapot is was dat misschien de reden?
     

Deel Deze Pagina