Nieuwe Spektrum DX6

Discussie in 'Model elektronica' gestart door RuudM, 29 jan 2014.

1. Martin49

Martin49

Lid geworden:
    19 okt 2008
    Spektrumrc schreef me

You must format the card (virtually any type up to 32 gig) as FAT or
    FAT32. If you use Windows it will automatically select the correct
    type.

The cards must be formatted in a computer.

Groeten
    Martin

2. jvdpol

jvdpol

Lid geworden:
    30 jul 2011
  3. Phaedra

Phaedra

Lid geworden:
    20 aug 2011
    Ik heb gedurende een korte tijd een tweedehands Dx6i gehad.
    Ik had die zender nodig om een BnF modelletje voor indoor te kunnen aansturen, omdat ik toen alles van Multiplex had, maar dat werd me te duur.

Nu heb ik voor de prijs van een nieuwe Dx6 een frSky Taranis gekocht, en voor diezelfde prijs krijg je een 16-kanaals zender met telemetrie, ongelimiteerde programmeer-mogelijkheden, en een bereik waar je bij Spektrum alleen maar kan van dromen, en alleen kan benaderen met hun allerduurste ontvangers. Bij een range test haal ik makkelijk 80m (wat je maal 30 moet doen om het echte bereik te berekenen).
    Een extra 16-kanaalsontvanger kost iets van een 34 Euro, een telemetrie sensor gemiddeld in de 20 Euro.
    Je krijgt er ook een software bij waarmee je op de pc (of Mac) al je model-instellingen kan doen en bewaren, en uitwisselen met je zender die je via usb aansluit. Via die software kan je ook ineens de log uitlezen van al je vluchten (een soort logboek van alle telemetrie waarden), de bewaard worden op de SD kaart die er ook nog eens standaard bijgeleverd wordt. Je kan dan na je vliegdag grafiekjes bekijken van al je vluchtgegevens als je wil. Allemaal standaard.
    Standaard is ook dat de telemetrie gegevens kunnen luidop afgelezen worden via de luidspreker, evenals eender welk alarm je wil programmeren, of eender welke actie ("gear up", "gear down", ...."battery low"). Je kan die audio clipjes overigens zelf inspreken als je wil, maar er is een ellenlange lijst in het engels beschikbaar. En als je wil, kan je zelfs muziek op de SD kaart zetten om te beluisteren tijdens het vliegen....

Deze zender is inmiddels zo populair geworden dat ze wereldwijd bijna constant uitverkocht zijn, wat niet te verwonderen is als je de specificaties en de kwaliteit bekijkt.

Als je dus een budget hebt van rond de 200 Euro om aan een zender uit te geven, dan is dit mijns inziens een veel betere optie.

O ja, en als je al Spektrum ontvangers in je modellen zitten hebt, en je wil niet de moeite doen om die te verkopen, dan kan je gewoon een Spektrum zendmodule in je Taranis klikken, en per modelgeheugen kies je dan of je een frSky ontvanger of een Spektrum ontvanger wil aansturen....
    Mar je kan evengoed een Futaba of JR module inpluggen, als ze maar de juiste connector heeft.

4. Rick NL

Rick NL PH-SAM

Lid geworden:
    18 apr 2008
    Hallo,

Ik heb een model met de ontvanger brick's van Spektrum (werken niet op Taranis) waarbij ik de stuur kanalen na het mixen vrij moet kunnen toekennen aan de zend kanalen 1, 2, 3 enz.
    Volgens een mailtje van Horizon.de zou dit moeten kunnen.
    Kan jij of een ander dit bevestigen.

Rick

5. Phaedra

Phaedra

Lid geworden:
    20 aug 2011
    Als je de Spektrum zendmodule toevoegt aan de Taranis kan dat perfect. Achteraan inklikken in de zender, in het modelgeheugen instellen dat je de externe zendmodule wil gebruiken voor dat model, en dan alleen de juiste kanaal volgorde gebruiken, ontvanger binden, en je bent er.

6. Dirk Bosmans

Dirk Bosmans

Lid geworden:
    6 aug 2014
    Wanneer je spreekt over de spectrum zendmodule voor de Taranis, heb je het dan over de FrSky XJT 2,4 GHz PXX/PPM zender?

Ontvangt de Taranis de telemetrie data verzonden door een Spektrum module?

Grtz Dirk

7. Phaedra

Phaedra

Lid geworden:
    20 aug 2011
    Hallo Dirk,

neen, het is een module van Spektrum zelf, die DSM2 compatibel is. Als je die achteraan in de Taranis klikt, kan je hiermee ook Spektrum ontvangers aansturen. Telemetrie heb je NIET, maar als je telemetrie wil gebruiken, ben je veel beter af met de frSky ontvangers en bijhorende telemetrie, veel meer veelzijdig dan wat Spektrum te bieden heeft, en vooral ook veel goedkoper. En perfect alle parameters uit te lezen via de voice-mogelijkheden. Zo kan je bijvoorbeeld continu om de 500mAh je verbruikte batterij-capaciteit laten afroepen, om maar iets te noemen. Je kan nu in de laatste versie zelfs scripts schrijven omdat bijvoorbeeld in percenten te laten afroepen of aanduiden op het scherm.

Wat die module betreft: ik had eerst een DSM2 compatibele Orange module van de afhaalchinees in Hong-Kong, maar die heeft zonder enige verwittiging gewoon de geest gegeven. Gelukkig stond het model nog op de grond. Ik koop nooit meer iets van Orange of uit HK, omdat het gewoon minder betrouwbaar is gebleken, en mijn laatste (letterlijk) bestelling is nu al meer dan 2 maand onderweg, en ze weten niet eens te zeggen waar mijn pakje ergens is.
    Ik gebruik die Spektrum module eigenlijk alleen voor die bind-and-fly dingetjes, omdat de frSky ontvangers veel betrouwbaarder blijken dan die van Spektrum, en vooral ook een groter bereik hebben (bij mijn range test minstens 2,5 km).
    De nieuwe telemetrie-capabele 4-kanaals ontvangertjes kosten iets van in de 20 Euro....een 16-kanaals 34 Euro.

Ik had tevoren Multiplex, en ik heb al dat materiaal in een mum van tijd tweedehands verkocht. En dan had ik nog geld over toen ik in de plaats vergelijkbaar frSky materiaal kocht.
    Als het je mocht interesseren, ik heb een goed adres in Belgiƫ waar je alle frSky materiaal kan vinden, goede en snelle service, alleen een verouderde website.

Groetjes,

Phaedra

Deel Deze Pagina