Nieuwe Uitdaging !!!

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door VOLVO FH 16 750, 23 aug 2008.

  1. mark

    mark Guest

    Hoe veel kracht kan de preekstoel hebben?(puur het messing gedeelte)

    EN in totaal?(als het aan het kopschot gemonteerd zit)
     
  2. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    misschien 2x de helft??!!!
     
  3. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Mark,

    Een preekstoel is bedoeld om de giek van een draadkraan met een vakwerkgiek of de mast van een heistellling aan vast te maken en dient tevens voor bescherming van de cabine.

    De preekstoel kan in de 1:1 ongeveer 2500kg hebben, in de schaal 1:14.8 is dat 0,7kg

    Maar die ik gemaakt heb kan wel 5kg hebben zonder problemen, gemonteerd op het kopschot.

    De messing preekstoel zelf kan rechtstandig belast makkelijk 25kg hebben.
     
    Laatst bewerkt: 16 jan 2009
  4. mark

    mark Guest

    Bedankt.

    Dat is idd meer als genoeg
     
  5. bvdh

    bvdh

    Lid geworden:
    17 jan 2009
    Berichten:
    877
    Locatie:
    montfoort
    hallo piet
    ja ik volg dit project net als zovelen met mijn, van begin af aan echt superrrrrrrr:p
    ik denk dat hier wel geschreven mag worden dat je echt een vakman bent.;)
    echt toppie

    gr bertus
     
  6. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    0052


    Hallo allemaal,


    Weer even een update van de Broshuis Semi-dieplader :

    De 6 stuurassen gemonteerd, de besturing werkt perfect, ook bij het rondrijden naar links en rechts wringt de Semi-dieplader niet.
    Bij de 1:1 op Broshuis Semi-dieplader is de stuuruitslag van de 6e stuuras max. 45 graden.
    Bij de Semi-dieplader 1:14.8 is de max. stuuruitslag van de 6e stuuras 40 graden, dit is ruim voldoende.
    Bij de 1:1 Semi-dieplader zit er steeds 7 graden verschil tussen de volgende stuuras.
    Bij de 1:14.8 Semi-dieplader zit er steeds 6 graden verschil tussen de volgende stuuras.

    Semi-dieplader 1:1............... Semi-dieplader 1:14.8
    stuuras 6 : 45 graden........... stuuras 6 : 40 graden
    stuuras 5 : 38 graden........... stuuras 5 : 34 graden
    stuuras 4 : 31 graden........... stuuras 4 : 28 graden
    stuuras 3 : 24 graden........... stuuras 3 : 22 graden
    stuuras 2 : 17 graden........... stuuras 2 : 16 graden
    stuuras 1 : 10 graden........... stuuras 1 : 10 graden

    zie de onderstaande foto's van de onderkant van de besturing van de 6 stuurassen

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zo, het zijn wel veel foto's geworden, maar zo kan je wel goed bekijken hoe de onafhankelijke wielophanging is gemonteerd.
    De 6 stuurassen veren goed ook bij kleine oneffenheden in het wegdek.

    Zie ook op de foto's dat de binnenwielen een kleinere draaicirkel hebben dan de buitenste wielen, deze buitenste rij wielen hebben een grotere draaicirkel, dit om wringen te voorkomen.
    Dit is ook bij de 1:1 Semi-dieplader het geval.

    Foto's waarop de dieplader achter de MB Actros hangt volgen nog.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 17 jan 2009
  7. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    hallo piet
    het ziet er wel erg gaaf uit zo die wielen achter elkaar,
    het lijken wel soldaten in t gelid,hihihi
    en ik zal nu maar het geduld proberen te houden op de fotoos met een dieplader achter de mercedes,haha
    maar het eind lijkt in zicht,
    en ook de bodem van uw portemonee???!!!!
    mvg markioo
     
  8. GeenIdee

    GeenIdee

    Lid geworden:
    16 jan 2008
    Berichten:
    50
    Erug gaaf piet. Mijn complimenten. Neem aan dat we op het eind een filmpje zien van het sturen? :D
     
  9. truck-freak

    truck-freak

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    866
    Dat is echt gaaf !!!!

    Laat die rotonde's maar komen haha.
     
  10. rottierood

    rottierood

    Lid geworden:
    21 jul 2004
    Berichten:
    1.124
    Mooi hoor Piet!!!Erg netjes gedaan.Maar dat kan al gauw natuurlijk als je meer in de metaal zit dan ik.Bewondering alom!!!!

    en die rotondes hebben ze genoeg bij MBVP.
    gr Marcel.
     
  11. Daeny

    Daeny

    Lid geworden:
    6 dec 2008
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Heemskerk
    Hallo Piet,

    Om jou te citeren Petje af voor het mooie werk.
    Maar ik ben er nu van overtuigd dat de 500 Euri overschreden is.
     
  12. trucker johan

    trucker johan

    Lid geworden:
    13 mei 2008
    Berichten:
    207
    Locatie:
    kortrijk
    hallo piet

    Met de johan

    Wat ziet het er "mooi" uit hoor !!!!!!!!
    Ik zou het wel eens in het echt willen zien rijden .
    En hou zit het met het bedrag (500 euro) ?
    Ik zal wel eens mee komen met speedy om het te bewonderen .
    En ik vind het leuk al je foto's ,daar kunnen we dan iets van leren .
    Al vast bedankt voor het tonen van je werk aan iedereen.

    groeten johan
     
  13. Schots en Scheef

    Schots en Scheef

    Lid geworden:
    25 jun 2008
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Hoogeveen
    Ja het eind is bijna in zicht, nog een beetje licht mis ik, maar misschien verklap ik het verhaal ook wel.

    @Piet in zwolle te zien achter de actros ??
     
  14. jan_m

    jan_m

    Lid geworden:
    22 dec 2008
    Berichten:
    178
    Locatie:
    Antwerpen (vremde)
    :hammer:Machtig gewoon, heb er geen woorden voor.:hammer:

    grtz Jan
     
  15. Tanker

    Tanker

    Lid geworden:
    26 jan 2006
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Buitenkaag
    Piet,..............ziet er goed uit.(zijn eigenlijk geen woorden meer voor....)
    Nog een vraagje;als de dieplader op z'n wielen staat,hoe groot is dan z'n veerwegen en met eventuele lading?
     
  16. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    piet, super mooi dat stuur systeem!!! echt top werk:)
     
  17. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo allemaal,

    Allemaal hartelijk bedankt voor jullie complimenten, iedere keer wordt ik hier toch weer een beetje stil van alle complimenten !!!

    Zo, nu nog even een paar vragen beantwoorden :

    Komt er ook verlichting op de trailer ? Ja.

    Ben je binnen het budget van 500,= Euro gebleven ? : Ja
    Alles bij elkaar zit ik tot nog toe op 436,= Euro !!
    Hier komen nog wat kosten bij voor 3 lagertjes voor de kingpinbesturing
    Hierdoor zal ik net onder de 500,= Euro blijven.

    Dit zijn dus puur de kosten voor het statisch model !!!

    Dus mijn doelstelling wordt gehaald !!!

    De elektronica komt voor mijn rekening, omdat ik er mee wil gaan rijden op rij-demo's.

    Is de Broshuis Semi-dieplader te zien in Zwolle ? : Ja

    Als de dieplader op z'n wielen staat hoeveel veeruitslag is er dan ?? : de veeruitslag is 10mm, had iets meer mogen zijn maar dan had ik te weinig bodemvrijheid gehad, omdat de cilinders dan langer hadden moeten zijn !!

    De bodemvrijheid is nu : 15mm.

    Hoeveel gewicht kan de dieplader dragen ? : ik heb de dieplader met 22kg belast, dit is geen probleem, maar dan ligt de vering helemaal aan.

    Ik heb er zwaardere drukveren in de veercilinders gehad, maar dan veert de trailer leeg of met 10kg lading helemaal niet, veel te stug !!

    De 22kg lading komt overeen met ruim 80 ton laadvermogen in de 1:1
    Ik vind dit ruim voldoende !!
     
  18. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    hallo Piet,
    Puik werk hoor, ziet er weer netjes uit.
    Ik zit net naar de foto's te kijken, en zie een schoonheids foutje.
    Omdat het binnenste wiel verder instuurt dan het buitenste wiel, is de stuurhoek van elk wiel voor links en rechtsom struren verschillend. Omdat je nu de stuurarmen precies haaks aan de wielen hebt lopen, moet nu de servo de ene kant op meer draaien dan de andere.
    Normaal is de afstand van de spoorstang (evenwijdig met de as) voor linksom en richtsom sturen gelijk.
    Omdat je nu haaks (in het verlengde van de trailer) hierop de stuurstang hebt zitten, moet het stuurarmpje haaks op het stuurarmpje zitten waar de spoorstang op zit.
    Bij jouw is dir 60graden of zo. Dus hier ga je eigenlijk de mist mee in.
    Misschien dat dit te verhelpen is door het servo armpje schuin op de servo te zetten. De hoek is dan 90-(hoek tussen de twee armen). Zou dit 60graden zijn dan wordt servo arm op 30graden gezet maar dan andersom omdat je nu aan de servo kant corrigeert.
    Het komt er op neer dat als het rechter spoorstang armpje in het verlengde van de trailer zit, de servo arm haaks hierop staat.
     
  19. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.332
    Locatie:
    Gouda
    Hoi Stefan,

    Dit probleem kan opgelost worden met de MAX positie-setup, in de sturings-print.
    Linksom zal die bijv. 45gr. moeten maken en rechtsom maar 40gr.

    De schaalverdeling blijft ook kloppend, ten opzichte van de kingpin-potmeter.
    Ik verwacht er geen problemen mee.
     
  20. sjon_r

    sjon_r

    Lid geworden:
    16 okt 2006
    Berichten:
    818
    Locatie:
    Dr88
    Prachtig staaltje werk!!! Hoop ooit ook zo'n mooi stukje modelbouw te kunnen maken...

    Ben jij nr 2 op de lijst voor Zwolle?! Dan ben je er niet op zondag zeker?! Dat is jammer.. kan ik hem niet zien..... of mijn vrouw moet me twee dagen laen gaan.... ;) hhahaha

    GreeZz Sjon
     

Deel Deze Pagina