Nieuwe Uitdaging !!!

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door VOLVO FH 16 750, 23 aug 2008.

  1. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Sjon,

    Ja, dat ben ik !!!
     
  2. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Srefan,

    Kijk je bent nog eens een oplettende kijker, dat heb je dus goed gezien dat de stuurassen rechtsom verder uitslaan dan linksom.
    Niemand had het trouwens nog gezien, dat het niet klopte !!!
    Maar deze foto's had ik al gemaakt bij eerdere proefopstelling en waren de nokken van de max. stuuruitslag nog niet gemonteerd en waren de onderlinge stuurstangen nog niet correct afgesteld !!!
    Nu is de stuuruitslag naar rechts en links gelijk, namelijk de 6e stuuras heeft een max. stuuruitslag van 40 graden.
    Ik heb er mee rond gereden, zowel links als rechts en de draaicirkel gemeten en die was op 2 cm na gelijk, nou die 2 cm die neem ik op de koop toe, want 2 cm verschil bij zo'n grote draaicirkel van 2.5 meter van de hele combinatie !
    CORRECTIE : 23.23 uur
    Niet goed op mijn aantekeningenbriefje gekeken, bij de eerste proef was de draaicirkel 2,5 meter, maar door een aanpassing van de stuuruitslag is nu de draaicirkel 2 meter !!


    De gecorrigeerde foto's volgen nog.

    Maar wat jij zegt dat het ene stuurarmpje op 90 graden op de fusee moet zitten, hmmm, ik weet niet of dat wel klopt !
    Want ik heb gemeten bij de 1:1 Semi-dieplader en daar waren stuurarmen links en rechts gelijk, deze staan op de fusees onder een hoek van 17 graden. (gemeten met een gradenboog)
    Bovendien komt er aan de andere kant op de fusee van 6e stuuras een apart stuurarmpje voor de aansturing door de servo, waardoor de uitslag naar links en rechts gelijk blijft.
    Door dit speciaal te maken stuurarmpje wordt het verschil wat jij bedoelt gecorrigeerd, die correctie wordt ok toegepast bij de 1:1 Broshuis Semi-dieplader.
    Dus Stefan, wat jij een schoonheidsfoutje noemt, is niet terecht in mijn optiek !!!
    Je hebt wel gelijk als ik de servo op het zelfde stuurarmpje van de 6e stuuras zou plaatsen, waarmee de 5e stuuras is verbonden met een stuurstangetje, dan krijg je inderdaad een probleem met de uitslag van de servo, maar dat is nooit mijn bedoeling geweest om de servo op dit armpje te monteren.

    T.z.t volgen hier nog foto's van, want ik moet dit stuurarmpje nog maken, maar dan moet ik eerst de servo binnen hebben, om te kijken hoe ik de servo zo mooi mogelijk weg kan werken en toch de grootst mogelijke kracht van de servo kan overbrengen op de stuurassn.
    Hopelijk is mijn uitleg duidelijk over de aansturing van de servo naar het nog te maken stuurarmpje.
    Maar Stefan, maak je niet ongerust en blijf kijken, dan zal je zien dat het helemaal goed komt met de besturing, hahahahaha !!!
    Of ik begrijp niet goed wat jij bedoeld, dat zou ook kunnen !!
     
    Laatst bewerkt: 20 jan 2009
  3. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo allemaal,

    De verdere (af)bouw van de Semi-dieplader ligt even stil, want ik zit op onderdelen te wachten :

    In bestelling voor de kingpin :
    1 axiaal naaldlagertje
    2 radiaalkogellagertjes
    1 potmetertje

    In bestelling voor de besturing :
    1 Servo
    1 Ontvanger
    1 kristal

    Dus ik ga nu maar even wat kleine detail onderdelen maken, zoals steunen voor de zwaailichten en de aansluiting en koppelingen van de luchtslangen en stroomkabel maken en monteren.
    Alvast de draaischijf van de kingpinbesturing draaien en het rondegat in de onderplaat van het zwanenhals maken.

    Foto's volgen t.z.t. !!

    Wordt vervolgd.
     
  4. mark

    mark Guest

    Hoe zien de Axiaal naaldlager en het radiaalkogellagertje eruit?
    Zijn dit normale lagers?
     
  5. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Mark,

    Dit is een Axiaal Naaldlager

    [​IMG]

    Deze Naaldlagers zijn extra dun tegen opzichte van Axiaal kogellagers


    Dit is een Radiaal Kogellager

    [​IMG]
     
  6. stef.barneveld

    stef.barneveld

    Lid geworden:
    16 mei 2008
    Berichten:
    149
    Locatie:
    Ede
    En als je er met een hamer op slaat heb je een Ovaal lager.




    Stef
     
  7. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.528
    Locatie:
    Nieuwegein
    kan ook leuk zijn ;)...

    echter het lager dat ik in mijn draaikrans gebruik kan een hoop kilotjes aan druk hebben ;) dus krom slaan moet je flink hard meppen of op een verkeerde hoek meppen... maar dan sloop je een radiaal lager ook.
     
  8. mark

    mark Guest

    @Piet,

    Bedankt!
     
  9. Dr.Evil

    Dr.Evil

    Lid geworden:
    14 nov 2004
    Berichten:
    592
    Locatie:
    Schiedam
    @piet:

    Waarom een ontvanger voor de besturing?

    Je kan toch ook de potmeter van de kingpin via een "servotester" de stuurservo laten bedienen?
    [​IMG]
    Servo Pulser

    Veel succes met de bouw, blijf het zeer aandachtig volgen
     
  10. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.332
    Locatie:
    Gouda
    @ Dr. Evil,

    Om alvast te antwoorden...

    Normaal wordt een servotester inderdaad toegepast.
    Echter zitten daar wat nadelen aan.

    Vandaar dat ik een PIC heb geprogd, die aan diverse wensen voldoet.
    Zie hier de info daarover:
    Zodra Piet klaar is met zijn semi-dieplader, zal dit worden getest op de werking...
    en zonodig aangepast.

    Er zijn wel al wat dingen aangepast, zoals het in de quote beschreven staat.

    Er hoeft niet meer met een multi-switch omgeschakeld te worden...
    Om tussen zenderbediening of de king-pin potmeter te kiezen.
    Zodra de zender boven of onder een bepaalde waarde komt, neemt de zender de bediening vanzelf over...
    Zodra de zender weer terug in het midden staat, wordt de servo weer bedient via de king-pin.

    De ontvanger is in feite niet noodzakelijk, meer een luxe/extra:D.
    Al heeft het wel zijn voordelen met het instellen van zijn midden-positie.
    Als de optie voor het besturen via de zender weg gelaten zou worden...
    Dan zal de midden-positie bepaald moeten worden via een instelpotmeter, of mechanisch.
     
  11. Dr.Evil

    Dr.Evil

    Lid geworden:
    14 nov 2004
    Berichten:
    592
    Locatie:
    Schiedam
    Aha, OK, er is dus wel degelijk goed over nagedacht (kan ook eigenlijk niet anders met zo'n profi-bouw-stijl) ;-)
     
  12. erik vos

    erik vos

    Lid geworden:
    6 nov 2005
    Berichten:
    121
    Locatie:
    hengelo
    beste piet

    ik heb je topic een tijdje niet kunnen volgen, maar wat een prachtig stukje werk.
    Zo zie je maar dat je niet alles hoeft te kopen, en dat zelf bouwen of verbouwen ook prachtige resultaten geeft. En vooral veel voldoening.
    ik ben benieuwd wat de volgende uitdaging zal worden.

    groeten Erik
     
  13. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo allemaal,

    Tuut, Tuut, het lijkt Overtoom wel !!

    Dinsdagavond 20-01-2009 om 23.00 uur kogellagers en een naaldlager besteld bij RS
    Vanmiddag om 12.00 uur al ontvangen vanuit het Centraal magazijn in Duitsland.
    Dat is nog eens een goede service !!!
    SUPER hoor !!!
    Factuur nog niet ontvangen.

    Dus, ik kan weer verder gaan met het Kinpin besturingssysteem !

    Wordt vervolgd.
     
  14. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.528
    Locatie:
    Nieuwegein
    hey RS als particulier besteld? dan moet je meestal vooruit betalen???

    maar ze zijn erg rap inderdaad bestel er toch wel met enige regelmaat ook boutjes en moertjes zijn daar perfect voor een zeer scherpe prijs te krijgen zelfs M2
     
  15. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Cheeta,


    Nee, ik bestel niet via particulier, maar altijd via mijn BV, hierdoor kan ik de BTW terugkrijgen en hoef je vaak bij bestellingen niet vooruit te betalen.

    Zij zijn trouwens niet duur met al hun materialen, dit valt best mee !!!
    Ik zal hier wel vaker gaan bestellen, ook voor de te bouwen Cat. 385 CL

    Ik bestel mijn boutjes altijd bij Dieter Knupfer in Duitsland, groot assortiment en ook niet duur, ook sneele levering en achteraf betalen !!!
     
  16. Tanker

    Tanker

    Lid geworden:
    26 jan 2006
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Buitenkaag
    Als het een Duitse zaak is kan de BTW niet teruggevorderd worden(volgens m'n boekhouder)

    Succes,

    Jan
     
  17. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Jan,

    Ik kan ook de BTW terugvragen van buitenlandse ondernemingen, omdat ik internationaal jarenlang heb ingekocht voor mijn zaken, dit moet wel speciaal aangemeld zijn bij de Belastingdienst.
    Hoe dit precies werkt weet ik niet, dit heeft mijn R.A. in het verleden geregeld.
     
  18. Tanker

    Tanker

    Lid geworden:
    26 jan 2006
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Buitenkaag
    btw

    Piet,het is duidelijk.

    M.vr.gr.

    Jan
     
  19. bvdh

    bvdh

    Lid geworden:
    17 jan 2009
    Berichten:
    877
    Locatie:
    montfoort
    jaahhaaa piet je tekst verandert

    volvo fh 16 700

    mooi hor

    gr bertus
     
  20. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Bertus,

    Ja, Ja, VOLVO is weer de sterkste en heeft de 700 PK grens doorbroken !!!

    Nu moet de moderator nog even mijn gebruikersnamm wijzigen !!!
     

Deel Deze Pagina