Nieuwe Uitdaging !!!

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door VOLVO FH 16 750, 23 aug 2008.

  1. speedierc

    speedierc

    Lid geworden:
    3 feb 2007
    Berichten:
    495
    Locatie:
    Schiedam
    vol bewondering

    Piet,

    Wat ik hier steeds zie is niet normaal.
    Top, super en geniaal ben je.

    Maar he waar is de bruder trailer gebleven want die zie je bijna niet meer.
    Had je die niet beter weg kunnen laten onderhand.
    Gaaf om te zien wat een uit de hand gelopen weddenschap leuk en mooi wordt.

    Gegroet en respect,
    Coen
     
  2. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    0056


    Hallo allemaal,


    Weer even een update van de Broshuis Semi-dieplader :

    Verder gegaan met het kinpin-besturingssysteem

    Even de ronde schijf gepast in het ronde gat van de onderplaat van het zwanenhals en ja hoor, het past !!!

    [​IMG]

    [​IMG]

    Let niet op het hulpstukje in de ronde schijf, dat komt te vervallen en wordt vervangen door een dikkere as voor het radiaal lager.

    De bramen van de ronde schijf verwijderd

    [​IMG]

    [​IMG]

    De ronde schijf mooi vlak gedraaid op de draaibank

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Drie ronde schijven uitgezaagd uit 2 mm dikke messing plaat

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ja, ja, dit is nog gewoon handzaagwerk !!!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    De 3 platen van 2mm dik op elkaar gesoldeerd

    Deze schijf, bestaande uit 3 platen wordt op de draaibank uitgedraaid voor het axiaal naaldlager.


    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 9 feb 2009
  3. mark

    mark Guest

    Neem je de dieplader de eerstvolgende demo weer mee?
    Zou het wel weer eens in irl willen zien.

    Ziet er goed uit, hoeveel weegt het totaal nu al?
     
  4. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Mark,

    Het is de bedoeling dat ik de Semi-dieplader meeneem naar Bemmel.

    Je vraagt hoeveel de semi-dieplader nu weegt, nou VEEL TE ZWAAR hahahaha !!

    Ik weet het nog niet, ik heb de semi-dieplader nog niet gewogen, maar ik denk dat Semi-dieplader ongeveer 8 tot 10kg gaat weegen totaal !!
     
  5. J3r03n

    J3r03n Guest

    Hey

    Een nog belangrijker vraag is, hoeveel kan de semi-dieplader dragen?

    Groeten Jeroen
     
  6. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Jeroen,

    De Broshuis semi-dieplader heeft in de 1:1 een laadvermogen van 60 ton
    Dit betekent dat deze Semi-dieplader, die in de schaal 1:14.8 wordt gebouwd, 18,5 kg zou moeten kunnen laden.
    Nou, dat gaat makkelijk hoor !!!
    Ik heb de dieplader belast met straatklinkers met een gewicht van 25 kg.
    Geen enkle probleem, maar ok de 5 assige MB Actros Zwaar transporttrekker heeft geen enkele moeite met dit gewicht !!
     
    Laatst bewerkt: 12 feb 2009
  7. mark

    mark Guest

    Ik hoop het dan te zien.

    P.S. Kom je dan niet naar Maat?
     
  8. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.550
    Locatie:
    Monster
    Een GWV of laadvermogen, daar zit nog het verschil tussen van het gewicht van de trailer, en voor een 5-assige gestuuurde trailer zal dat rond de 16-18 ton zijn?
    Hoe reken je het laadvermogen in schaal uit?
     
  9. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Adam,


    Foutje bedankt !!!

    Kijk, er wordt op dit forum ook nog opgelet door de mede forumleden, hahahaha !
    Bedankt hoor dat je de fout hebt ontdekt !!

    Ik heb een schrijffout gemaakt !!!!
    Sorry, ik heb ook zoveel gegevens opgeschreven van deze Semi-dieplader, dat ik soms de verkeerde dingen opschrijf, maar gelukkig nog te hestellen!!

    Het laadvermogen van de 1:1 Broshuis Semi-dieplader is 62 ton !!
    Het GVW is 80 ton, of te wel de Semi-dieplader weegt leeg 18 ton !!!

    Zo, nu staat het er wel goed !!
    Ik heb het andere berichtje ook aan gepast !!

    Vraag : Hoe bereken ik de maten en gewichten van de schaalmodellen
    Ik heb zelf een programmaatje gemaakt in excel om maten en gewichten om te laten rekenen van de 1:1 naar 14.8 !!
     
    Laatst bewerkt: 13 mrt 2009
  10. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.550
    Locatie:
    Monster
    Dat is zwaar!
    Wij hebben zelf een 4 asser gestuurd en 1x uitschuiven en die weegt maar 15 ton!
    Het GVW waar jij mee rekent is hoogstwaarschijnlijk met aslast verhoging naar 12 ton per as(wat eigenlijk alleen op de snelwegen is toe gestaan)
    Het GVW zonder aslast verhoging is dan 78ton, bij een laadvermogen van 60 ton zou dat in houden dat de lege trailer 18ton weegt.
    Dat lijkt mij dichter bij de werkelijkheid.
     
    Laatst bewerkt: 12 feb 2009
  11. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Het schaal gewicht reken je uit door het orginele gewicht te delen door de lengte, breedte en hoogte verhouding. Dus drie keer delen door de schaal. bijv 100ton bij 1:14 weegt dan 100.000kg/14/14/14=36,4kg. Of delen door 14^3 (14x14x14) is het zelfde.
     
  12. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Adam,

    Ik kan echt niet meer alles goed opschrijven en optellen geloof ik, ik zit soms te slapen achter de computer, hahahaha (Dombo) :hammer::hammer::hammer::cool: :cool: :cool:

    Foutje 88 ton dit moet 80 ton zijn !!!
    Laadvermogen 62 ton
    Eigen gewicht 18 ton
    GVW 80 ton

    Op deze Semi-dieplader worden regelmatig rupskranen vervoerd van 80 ton !!
    Men heeft al regelmatig bekeuringen gekregen voor overbelading en de lading moet lossen en overladen op een andere dieplader !!

    Men p.s.
    Mijn schoonzoon is inmiddels op zoek naar een 8 assige Semi-dieplader of een 5 assige dieplader met jeepdolly of interdolly met daarvoor een 4 assige Volvo Zwaartransport trekker !!
    (hier heb ik al eerder iets over geschreven in dit topic)
     
    Laatst bewerkt: 13 mrt 2009
  13. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    0057


    Hallo allemaal,


    Weer even een update van de Broshuis Semi-dieplader :

    De 3 schijfjes op elkaaar vast gesoldeerd.

    [​IMG]

    Daarna de de samengestelde schijf ruw afgedraaid en uitgedraaid voor het axiaal naaldlager.
    De buitenkant afgedraaid met gebruikmaking van een hulpstukje, helaas geen foto's van !

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Na deze ruwe draaibewerking de samengestelde schijf vastgesoldeerd aan de draaischijf voor de kingpin/koppelschotel.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna de draaischijf voor de kingpinbesturing/koppelschotel op maat aan de buitenkant afgedraaid en op maat aan de binnenkant uitgedraaid, zodat het axiaal naaldlager er in precies past.
    (zie vastgeschroefd hulpstukje om de draaischijf aan de achterkant af te draaien)

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 12 feb 2009
  14. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.550
    Locatie:
    Monster
    Piet,

    Ik zet m'n binnendraaibeitel altijd op z'n kop.
    De klauwplaat laat ik dan de ander kant op draaien, en draai dan aan de "achterzijde" van het werkstuk
    Voordeel: Rechtsom draaien aan je dwarsupport geeft dan een maatverandering, je maakt dan niet zo snel een fout door de verkeerde kant op te draaien.
    Bijkomend voordeel: je spannen vallen makkelijker naar beneden, en je hebt iets meer "zicht" op je werk.

    80ton laden terwijl maar 60ton is toegestaan :confused:
    Helemaal terecht dat hij daar mee van de weg wordt gehaald!
     
  15. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Was het niet makkelijker om de heleschijf uit 1 stuk messing te draaien. dat scheelt een hoop gedoe. Maar zo ziet het er ook netjes uit hoor. Ik draai messing altijd met toolbits. Goed scherp slijpen dat draait super glad.
     
  16. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    hallo
    dan had piet wel een aardig stukkie messing nodig gehad,
    en een hoop afval gedraaid,
    of ben ik nu te hollands,die benne zuunig,
    mvg markioo
     
  17. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Stefan,

    Tja, de schijf uit een stuk draaien, dat had ik ook wel willen doen, maar............ weet je jij wel wat messing rondstaf 65 mm per meter kost ????
    Een vermogen !!!
    En ik heb maar 1 cm dik nodig, om dan één meter te kopen, dat word het schijfje van 65 mm wel een heeeeeeel erg duur !!!
    De Metaalwinkel verkoopt de messing rond staf per meter !!
    Op speciaal verzoek kon ik een stuk krijgen van 25 cm, maar ook dat was mij nog veel te duur !!!
    Want wanneer komt het weer voor dat ik 65 mm rondstaf nodig heb !!!
    Bovendien moet het Low-Budget zijn en blijven hé !!
    Dit schijfje kost nu aan materiaal 0,80 Euro cent !!
    En het is net zo goed en funtioneel hoor !!
    En ja, de uren, die worden toch niet betaald en het houd je van de straat hé !!!

    Ik gebruik meestal Widia draaibeiteltjes, deze draaien ook mooi glad hoor !!
    Ook gebruik ik draaibeitels met losse tips voor het ruwe werk, want deze draaien niet echt mooi glad vind ik !!!
    Widia draaibeitels ben ik gewend hé, vroeger op school gebruikte ik deze beitels ook al !!
     
  18. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Adam,

    De beitel op z'n kop zetten doe ik ook wel eens hoor en aan de achterkant uitdraaien, net hoe het uitkomt, in dit geval kon het goed op deze manier !!

    Tja, mijn schoonzoon kijkt niet zo nauw hé, ook de trekker die er nu voor de Semi-dieplader staat is veel te licht !!
    Een Volvo F12 420 6x4, ook hiermee komt hij steeds in de problemen met de aslastverdeling !!!
    Vandaar dat hij nu op zoek is naar een Volvo FH 12/16 8x4
    Maar die zijn er 2e hands niet zoveel te koop, wat hij zoekt !!
    En hij wil persé een Volvo hebben !!
    Of ze zijn stokoud en afgetrapt, of een paar jaar oud en nogal duur !!!
     
  19. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    0058


    Hallo allemaal,


    Weer even een update van de Broshuis Semi-dieplader :

    De draaischijf van de kingpinbesturing is klaar.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En ja de draaischijf past precies in het ronde gat van onderplaat van het zwanenhals.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het axiaal naaldlager past ook perfect.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Wordt vervolgd.
     
  20. Volvo_freak

    Volvo_freak

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    893
    Locatie:
    België SchriekCity
    zeer mooi werk
    net zoals al die andere keren he;):D
    keep going:)
     

Deel Deze Pagina