Heeeeeeee Wim uut Zeeland.
Nou..........dat vliegen met de V120D02S duurde helaas niet erg lang daarnet.
Had de gang er behoorlijk inzitten ze ze vloog ook als een tierelier.
Ging de grenzen wat verleggen en vloog over de bomen heen en dan weer terug.
Die bomenrij staat dan aangrenzend aan een huizenrij.
Behoorlijk hoge bomen hoor, denk een meter of 10 hoog zekers.
Toen ik op een gegeven moment over de bomenrij was gevlogen en de heli in een Stall Turn terug wilde laten komen had ik plots geen volledige stick-input meer.
En op zulke momenten is het dan altijd chaos in mijn hersenpan.
Want waarom doet ze plots zo vreemd?
Wat is de oorzaak van het probleem en kan ik haar heelhuids laten landen ondanks het defect?
Waar is op dat moment een geschikte landingsplaats en ontwijk ik Godsnaam die knake bomen.........
Staan er mensen of dieren op de grond en rijden er toevallig auto's langs?
Ha ha ha ha ha ha
Al met al gaan zulke gedachtes binnen 10 seconden door je hoofd.
En dat levert bij mij dus chaos op.Ha ha ha ha ha
Ik probeerde haar uit alle macht bij te sturen maar gevoelsmatig dacht ik het rudder verloren te hebben.
Zij rolde over haar rechterzijde weg en tja..........dan ben je dus echt de sjaak want is dan geen houden meer aan.
We kennen allemaal het gevoel dat je over een bepaald punt heenkomt waarbij je al weet dat de heli reddeloos is verloren en neer gaat.
Zij viel dus naar beneden van een dikke 10 meter hoogte en lande wonderwel in een denneboom.
Prijs de Heer en dank U voor het Kerstmis en de denneboom.
Die denneboom was overigens ook een dikke 5 meter hoog en stond in een tuin van iemand.Ha ha ha ha
Daar hing mijn kleine wonder aan de heckrotor te bungelen in een dennetak 3 meter boven de grond met haar neusje richting moeder aarde.
Ik dus maar even omgelopen en aangebeld.
Niet thuis............
Natuurlijk kerstinkopen doen.Ha ha ha ha
De tuin waar de denneboom instond was omheint met een hoog en gammel houten hek.
Erover heen klimmen was geen optie want of zou de nek breken of het hek zou instorten.
Buiten dat om zou dan vast iemand de politie bellen, want men denkt dan vast dat er wordt ingebroken.Ha ha ha ha
Ik snel naar huis getogen en mijn balletje balletje opgehaald.
Dat is een tennisbal die vastzit aan 25 meter vliegertouw opgerold op een klos.
Ik gebruikte dat balletje balletje vroeger vaak toen ik met RC bootjes aan het varen was en soms viel er wat uit tijdens het varen.
Met dat balletje en touw eraan kon ik dan zo het bootje terughalen als het niet al te ver van me af was.
Stond ik daarnet met het balletje balletje voor dat hoge houten hek.
Na een paar keer gooien kon ik de heli uit de denneboom trekken.
Die viel op de stenen vloer van 3 meter hoogte en ik dacht: ja hoor, dat wordt schade.Ha ha ha ha
En daar lag dat arme kleine wonder dan te liggen.
Kon er nog niet bij en dat was knake.
Ik wederom weer naar huis getogen en daar een bezem en een hark opgehaald.
De nodige trekbandjes en kniptang mee en terug naar de plek des onheils.Ha ha ha
Daar aangekomen de bezem en hark dmv trekbandjes aan elkaar geknoopt zodat ik wat meer lengte had.
Na veel gemier en ge-emmer had ik eindelijk de heli bij de skids met de hark te pakken en toen kon ik haar als een vis op het droge binnenhalen.
Schade viel mee.
Canopy iets ingescheurd aan de onderzijde (is herstelbaar) en voor de rest helemaal niets.
Zelfs geen gears kapot of bladen beschadigt.
Heb dus geluk gehad.
Bij thuiskomst de heli getest en wat bleek..............
Als je figuurlijk achter de heli staat dan had tijdens het vluchtje de rechter Aileron servo het begeven.
Zo dood als een pier.
Daarom had ik dus tijdens de vlucht plots geen volledige Swash aansturing meer en dan gaat het dus geheid fout.
Als had ik vlekkeloos kunnen autoroteren dan had ik nog geen schijn van kans gehad.
En hiermee refereer ik meer naar de dus grotere heli's die wel kunnen autoroteren maar zelfs met een kapotte servo geheid aan barrels Crashen in zo'n situatie.
Ik heb met deze V120D02S een krappe 250 vluchten gedraaid.
Vandaag dus net op het moment van een vlucht een servo dood gegaan.
Noem het pech maar wel geluk gehad dat ze vrijwel geen schade heeft opgelopen na een val van 10 meter hoogte.
Morgen maar eens het hele toestel een check up beurtje geven en de servo uitwisselen.
Denk er zelfs over om alle servo's uit te wisselen.
En dit voorval doet mij nog meer jeuken om op zoek te gaan naar kwalitatief betere servo's voor deze V120D02S.
Zou heel graag digitale en metal gear servo erop willen.
Daar heb ik wel wat euries voor over.
Helaas heb ik tot op heden met de zoektocht via het internet nog niet zulk soort 'upgrade' servo kunnen vinden.
Hopenlijk gaat mij dat lukken mettertijd.
Vr Gr D