Nieuwe zenders FRSKY X9D X12D X16D

Discussie in 'Model elektronica' gestart door tfcw2000, 18 nov 2012.

1. Bertus

Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    23 sep 2002
    a

Laatst bewerkt: 23 sep 2015
  2. Chow

Chow Forum veteraan

Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Je moet per ontvanger inderdaad even de juiste modus selecteren..

3. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    a

4. Chow

Chow Forum veteraan

Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Er zijn tonnen youtube filmpjes te vinden. Ook al is je Engels niet top dan nog zou je in staat moeten zijn het wel te volgen met beeld erbij. Tevens is mij opgevallen dat de Taranis weliswaar origineel is maar dat de config best wel wat overeenkomsten heeft met Futaba.. Ik had na 2 uurtjes het al redelijk door..

5. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    a

6. Chow

Chow Forum veteraan

Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Veel plezier ermee. Ik heb nog geen seconde spijt van de aanschaf.

7. PH-SVV

PH-SVV

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Zie mijn handtekening, even kijken bij bestanden.

8. blaauwen

blaauwen

Lid geworden:
    15 aug 2004
    Het ding is gewoon echt geweldig hij blijft mij verbazen en kent gewoon geen beperkingen. De enige beperking ben je vaak zelf.

Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  9. R.c. Paul.

R.c. Paul.

Lid geworden:
    14 aug 2008
  10. Emanuel

Emanuel

Lid geworden:
    9 feb 2011
    Ook bij BoltRC in Engeland zijn ze weer op voorraad. De combo met ontvanger kost ~€214,- incl verzenden naar NL.

11. stansan

stansan

Lid geworden:
    19 mei 2013
    Bertus idd moet je Die oudere ontvangers op D8 modus binden.
    Alleen de X8r en ik denk ook de X6r kunnen op D16.
    Je hebt dan ook 16 kanalen op een X8r (via Sbus) en niet op een D8r das een 8 kanaals vandaar op D8 binden.

Die d8r-IIplus van je kun je trouwens flashen naar D8r XP ze zijn namelijk fysiek identiek alleen de firmware is anders. met de D8r xp firmware krijg je RSSI (PWM) en CPPM output voor de rest geen verschil.

12. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    a

13. PH-SVV

PH-SVV

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Sluit de taranis aan op je PC, met een usb kabel (achterop) mocht hij om een driver vragen dan kan je die HIER vinden

Het programma voor de PC vind je HIER

Houd er wel rekening mee, dat alles in het Engels is.
    (Ik was begonnen met de NL vertaling maar mijn PC was gecrashed,
    daarna geen zin meer gehad om opnieuw te beginnen helaas)

14. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Open tx Companion geinstalleerd met de USB-driver? Dit is een engelstalig programma waarmee de zender wordt beheerd. Door de verkeerde dingen te doen is ook veel te vernielen.

15. blaauwen

blaauwen

Lid geworden:
    15 aug 2004
    Dat verkeerd doen dat valt wel mee. Als je het aan de gang krijgt en je doet iets verkeerd met firmware upgrade dan is de zender niet waardeloos, omdat de bootloader niet overschreven wordt, kun je het altijd 'overdoen'. Verder zou er wat fout gaan met de upload van de modellen dan beschadig je daarmee de zender niet maar staan je modellen er bijvoorbeeld half in. Verder deze zender is opgebouwd om 'Open TX' waarin iedereen kan meehelpen om het beter te maken. de sourcecode is zelfs te downloaden en te bewerken. Het moge duidelijk zijn dat dit niet voor iedereen weggelegd is. Verder is er altijd wel een ruime community die je kan helpen dat is wel prettig. Verder komt het meerendeel van de gebruikers niet toe aan flashloaden die willen hem gewoon gebruiken. Deze groep werkt wel vaak met Companion omdat het gewoon makkelijker is dan de menu's op de zender.

16. Emanuel

Emanuel

Lid geworden:
    9 feb 2011
    Open TX 2.0 is vrijgegeven!
    Downloads
    Dit is een flinke upgrade met oa LUA scripts die ongekende nieuwe mogelijkheden bied. Daarnaast is er een nieuwe model wizard die de overstap naar Taranis een stuk eenvoudiger maakt.
    Wizard LUA script for OpenTX 2.0

Voor wie deze upgrade wil doen een kort stappenplan.
    1- maak een backup van je modelgeheugen op je PC of via de zender op de SD kaart.
    2- Op de download pagina haal je eerst Companion Tx 2.0 op en istalleer deze.
    3- Configureer companion voor je Taranis. Hij komt dan vanzelf met de nieuwe zender firmware op de proppen. Doet hij dat niet dan kun je Companion even opnieuw opstarten.
    4- na downloaden van de nieuwe firmware vraagt Companion of je hem in de zender wil flashen. Sluit hiervoor de Taranis aan terwijl deze is uitgeschakeld. Als je bij het flashen een foutmelding krijgt kan het zijn dat je niet de juiste drivers hebt geinstalleerd. Gebruik Zadig om dit te corrigeren (staat op dezelfde download pagina van de eerste link)
    5- zet de zender aan, als het goed is worden je modellen geconverteerd naar 2.0 en werkt daarna alles zoals voorheen.

Na de upgrade werkt het aansluiten aan de PC anders. Tijdens het aanzetten moet je beide onderste trim schakelaars naar de aan/uit schakelaar gedrukt houden tijdens het inschakelen. Dan pas de usb kabel erin om in Companion je modellen uit te lezen e.d.

Zet je de zender gewoon aan en plug je dan de usb kabel erin dan werkt hij als joystick en kun je er bv FMS mee bedienen.

Succes!

Laatst bewerkt: 3 jun 2014
  17. Chow

Chow Forum veteraan

Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Bij jou ging dat in 1 keer goed? Heb via companion9x nu eerst een eeprom weggeschreven naar mijn PC. En nu dus aan de PC hangen met companion 2.0, upgraden en dan de backup terugzetten?

18. Emanuel

Emanuel

Lid geworden:
    9 feb 2011
    Ik draai al even op de beta versies voor 2.0. De eerste overstap naar beta ging op dezelfde manier. Nadat de nieuwe firmware erin zit gaat de zender zelf de modelgeheugens converteren. Je kan ook via Companion je oude modelgeheugen file terugzetten. Een backup is zeer aan te raden!

19. riesroni

riesroni

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Hoi,

Nog niet voor de Mac :-( ??

Richard

20. Emanuel

Emanuel

Lid geworden:
    9 feb 2011
    Nee helaas, ik gebruik parrallels om windows te draaien op de Mac, voor die paar programma's die niet voor Mac te krijgen zijn. Companion Tx komt er aan overigens, ik weet alleen niet hoe lang dat nog duurt.
    Als je daar niet op wil wachten kan je het iemand met een Windows machine even vragen. Die moeten nog wel ergens te vinden zijn ;-)

Deel Deze Pagina