Nieuwe zenders FRSKY X9D X12D X16D

Discussie in 'Model elektronica' gestart door tfcw2000, 18 nov 2012.

1. archivaris

archivaris

Lid geworden:
    10 jul 2005
    Probleemloos heb ik een D4R-II ontvanger gebonden aan de Taranis. Echter na het binden meld de Taranis dat Telemetry is recovered en begint de zender nogal luid te beepen, wat is de functie hiervan (waarschuwing, waarvoor?) en wat kan ik eraan doen.
    Wat me opvalt is dat in het telemetrie scherm het voltage niet bij Rx word getoond maar bij A1. Hoort dat zo?

Eureka!
    Het piepen werd veroorzaakt door een op de zender ingeschakelde Variometer die nog niet is aangesloten op de ontvanger. Reden, de variometer kan niet zonder meer worden aangesloten op D4R-II hiervoor moet de bekabeling worden aangepast (ik maak geen gebruik van de S-Hub).

Laatst bewerkt: 8 jun 2014
  2. Emanuel

Emanuel

Lid geworden:
    9 feb 2011
    Als je met je zender te dicht bij de ontvanger komt wordt het signaal te sterk en valt de verbinding weg.
    Welke versie van OpenTX draai je?

3. archivaris

archivaris

Lid geworden:
    10 jul 2005
    2.0.1

4. Emanuel

Emanuel

Lid geworden:
    9 feb 2011
    In 2.0.1 wordt de ontvanger spanning van je D4R-II idd weergegeven als A1, is bij mij dus ook zo. Of het echt hoort weet ik niet. Voor V2.0 was er niet eens Rx batt als waarde. Het komt waarschijnlijk omdat de D-serie ontvangers een ouder telemetrie protocol gebruiken.

5. stansan

stansan

Lid geworden:
    19 mei 2013
    in 2.02 is die rx bat er weer uitgehaald en is het weer gecombineerd met A1.

6. archivaris

archivaris

Lid geworden:
    10 jul 2005
    Geen problemen meer met de Taranis. Programmeren blijkt heel eenvoudig te zijn als je het snapt. Deze set heeft wel een steile inleer-kurve doordat de documentatie heel versprokkeld wordt aangeboden op internet. De beste handleiding tot nu toe vind ik de Duitse manual: "openTx für Taranis Anleitung Deutsch".
    Inmiddels diverse modellen ingevoerd met V-staart (MPX Dart), 4-kleppen (Cularis) inclusief hp vario en altimeter. Een speedsensor voor het gebalanceerd meten van de werkelijke vliegsnelheid is zojuist besteld. Doel meten stall-snelheid, zodat uit de lucht vallen met wind mee op tijd kan worden voorkomen. Hiervoor ga ik gebruik maken van de logische schakelaars met geluidssignalering.

7. Emanuel

Emanuel

Lid geworden:
    9 feb 2011
    Inderdaad als de manier van programmeren eenmaal klikt dan is alles mogelijk. Vaak op een veel eenvoudigere en overzichtelijkere manier dan je bij de andere merken ziet. Je wordt niet meer gedwongen om te begrijpen wat een fabrikant voor je heeft voorgeprogrammeerd.
    Hoe vaak ik niet heb zitten worstelen als ik bij een model iets aan wilde passen. Het was altijd zoeken onder welke functie je bepaalde zaken had geactiveerd.

Welke airspeed sensor heb je besteld? FrSky heeft die zelf nog niet voor zover ik weet.

8. archivaris

archivaris

Lid geworden:
    10 jul 2005
    Zie N2 Air Speed Sensor for FrSky Telemetry Aloft Hobbies Kosten inclusief verzending ongeveer €54,-

The N2 Industries Smart Port Air Speed Sensor works with your Taranis transmitter and allows you to see the real air speed of your aircraft. Please note that this requires the use of an X series receiver and version 1.99 or later firmware on the Taranis.

This pitot based airspeed sensor has a range of 7MPH to 225 MPH (11 - 360 KPH). Just plug it in, and select the ASPD in your Taranis telemetry screen, or set a custom function to read the speed to you. Data from the ASPD can be used to trigger mixes or events. Some interesting idea might be to deploy landing gear at a low speed, play a stall warning, not allow gear doors to operate at a high speed, etc.

Kit includes all that is pictured, sensor, pitot tube, pitot cover, 3 feet of silicone tubing, and instructions.

Specifications:

Input: FrSky Smart Port
    Power: 4.2 - 6 volts (Exceeding these values can destroy the sensor and voids warranty.)
    Air Speed: 7 - 225 MPH (11 - 360 KPH)
    Pitot Tube: Prandtl Type, weight 3 grams (.1 oz) length 80mm (3.2"), Diameter 4mm (.16")
    Pitot Tube Hose: Silicon, clear, 3 feet (1 meter), 1.5mm ID, 2.5mm OD
    Sensor Board: 1.75" x .75" (45mm x 18mm), Pre-calibrated, no user calibration required.

9. donk1

donk1 Guest

Hallo,mijn naam is Andre en ik ben nieuw in deze wereld,ik wil een DJI F550 Hexacopter gaan bouwen en daarbij een FrSky Taranis kopen vanwege de lovende woorden hier op het forum maar ik weet niet of ik een mode 1 of 2 moet kopen,kan iemand mij adviseren,bedankt.

10. Klucky_13

Klucky_13

Lid geworden:
    11 apr 2014
    Mode 2 is meest gebruikt, als je geen idee hebt welke te kopen kan je dus best voor mode 2 gaan. Ik heb gelezen dat de taranis eenvoudig is om te bouwen van mode 1 naar 2 en omgekeerd als je je later nog bedenkt

Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  11. Japie.G

Japie.G

Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Ligt eraan welke mode je club vliegt, of diegene die je helpt leren vliegen. Verder persoonlijke keuze, hoewel de meeste heli vliegers mode2 vliegen geloof ik. Ombouwen van mode is overigens geen probleem

12. Klucky_13

Klucky_13

Lid geworden:
    11 apr 2014
    Ik ben trouwens net hetzelfde aan het doen. Ik heb een F550 kit en taranis besteld. Mijn bouwverslag kan je hier vinden:
    dji-f550-beginner

Wij kunnen elkaar in de toekomst waarschijnlijk verder helpen :)

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  13. Klucky_13

Klucky_13

Lid geworden:
    11 apr 2014
    Ik had zelf wel nog een vraag over de taranis:

Terwijl ik aan het afwachten ben tot al mijn onderdelen arriveren van de F550(batterij en lader heb ik al), ben ik wat filmpjes aan het kijken over de taranis en de mogelijkheden in programmeren. Wat een ding! Kan niet wachten om er zelf mee aan de slag te gaan. Wat me wel enorm interesseert is het telemetrie gedeelte. Ik heb hier wel enkele vraagjes over:

-Op dit filmpje laten ze zien hoe je een voltage kan laten weergeven van je accu op de zender en hoe je waarschuwingen instelt: [media=youtube]k2kTlkLEDYM[/media]. Allemaal zeer cool en dit wil ik later ook wel op mijn hexa inbouwen. Echter, hij gebruikt hiervoor een poort op de zijkant van de ontvanger en ik zie maar 1 poort. Wat als je nu dingen wil bijplaatsen zoals hoogte, temperatuur en dat soort dingen. Heb je dan een module nodig (zoals hij laat zien met enkel de batterijvoltage) maar dan met alles inbegrepen of hoe zit dat dan?

-Wat zijn buiten batterijvoltage, nog interessante dingen om in te bouwen op een hexacopter?

-Wat lijkt een geschikte batterij "uitlezer" zeg maar om aan te sluiten op de ontvanger? Waar moet je zoal op letten en hoe zoek ik hier naar? (maw hoe noemt dit)

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  14. Emanuel

Emanuel

Lid geworden:
    9 feb 2011
    Andre, ben je links of rechtshandig? Als je rechts bent dan zou ik voor mode 2 gaan. De belangrijkste stuurfuncties zitten dan rechts.

15. benpen

benpen

Lid geworden:
    27 sep 2013
    de nieuwere ontvangers werken met smartport, deze kan je gewoon verder doorverbinden vanop de telemetriemodule die je aansluit. Je blijft dus gewoon doorlussen van module naar module (je kan dus op iedere module 2 smartport kabels aansluiten)

GPS module? Geeft positie, hoogte en snelheid weer
    FRSKY TARANIS HORUS telemetry 2,4 GHz RADIO CONTROL KST MARUTAKA ROYAL

Als je een ontvanger van de X serie neemt bv X8R dan geeft deze sowieso standaard de spanning van de ontvanger door, dus ook de spanning die je servo's krijgen. Op zich al heel interessant. Deze geeft ook je RSSI waarde terug, dat is de kwaliteit van je ontvangst, ook weer zeer interessant. Voor de batterij te meten neem je een FLVSS smartport voltage sensor, deze geeft je de spanning van het totale pakket en dat van de laagste cel weer op je zender. Tevens zit hier een klein display op waarop je alle cellen apart op kan aflezen (max 6 cellen). Let erop dat als je de nieuwere ontvangers koopt dat je ook de sensoren met smartport koopt, anders zijn deze vaak niet compatibel.
    FRSKY TARANIS HORUS telemetry 2,4 GHz RADIO CONTROL KST MARUTAKA ROYAL

de links zijn niet bedoeld als reclame, dat is gewoon de winkel waar ik alles koop van FRSKY, is volgens mij de officiële invoerder voor België en NL. Althans zo had ik het begrepen.

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  16. Klucky_13

Klucky_13

Lid geworden:
    11 apr 2014
    Benpen,

Bedankt voor de uitleg. Ik heb een taranis besteld met een X8R ontvanger, is de FLVSS smartport voltage sensor dan overbodig? Als ik het goed begrijp is de enige meerwaarde van de aparte voltage sensor dat ook de laagste cel wordt uitgelezen?

Ik kan dus met deze ontvanger al gewoon het voltage laten weergeven op de display van de taranis en de waarschuwingen instellen als het voltage te laag komt?

De GPS module lijkt me wel interessant om later nog in te bouwen :)

17. benpen

benpen

Lid geworden:
    27 sep 2013
    De flvvs meet de spanning van je batterij zelf. De totale en de laagste cel. De x8r meet de spanning van je ontvanger. Dit is de spanning die na je bec komt of van je ontvangeraccu afhankelijk van waarmee je de multicopter uitrust. Dit zijn twee verschillende dingen. Spanning van de ontvanger is een meetwaarde voor de goede werking van je sturing. Spanning batterij is een meetwaarde voor je motoren. Duidelijk? Normaal vlieg je op een timer om zeker te zijn dat je de lipos niet te leeg trekt, de flvvs geeft je een mogelijkheid om dit extra te monitoren of om zelfs te vliegen tot een spanning die jij aanvaardbaar vindt.

18. Klucky_13

Klucky_13

Lid geworden:
    11 apr 2014
    Oh, ok.. Ik zal het allemaal wel snappen eens ik al mijn onderdelen ontvang :) In het begin zal ik de LED's wel laten afgaan met wat grotere marge op de NAZA v2. Daarna kan ik altijd eens kijken naar de flvvs

19. taranis

taranis

Lid geworden:
    25 feb 2014
  20. Emanuel

Emanuel

Lid geworden:
    9 feb 2011
    Om er alvast een beetje in te komen kun je Companion Tx op je PC installeren. Daarin kun je alvast gaan programmeren en experimenteren. Erg leerzaam om te doen.
    http://www.open-tx.org/downloads.html

Deel Deze Pagina