nieuweling en de Fairmount Alpine

  • Topicstarter Topicstarter Arjan.1975
  • Startdatum Startdatum
Hahaha. Pc is nog heel hoor ;) ik ben idd nog met mn roeren bezig en ben bezig mn aandrijfassen te maken. Ik kom beetje tijd te kort. Dus gestaag gaat het verder. Ook intussen bezig met huwelijks
Voorbereiding. Zodra de assen klaar zijn en de tunnels af, dan volgen er meteen weer foto's :)
 
@ vin.. hahahaha ja ook die zullen in voor en tegenspoed moeten gaan werken.. Tis alleen nooit te hopen dat die zullen scheiden hahahaha

28 juni gaan we trouwen, dus moesten nog wat dingen regelen er voor.

Ik had een paar assen gekocht, maar die bleken net te kort te zijn.. 15 cm maar dus scheelde nauwelijks haha Daarnaast was de buiten diameter niet op schaal. Nu heb ik van de bestaande gekochte assen de kopsekanten waar het lager in zit afgezaagd en deze in 12mm koperbuis gesoldeerd. Buiten as is dus nu perfect. Maarja de binnenassen moesten dus ook langer. Ik Heb deze vervangen voor messing van 6mm En 1 as heb ik met een collega al afgedraaid naar uiteindes van 5 mm zodat deze weer in de lagers passen en aan de schroefkant draad opgetapt. 1 as is dus zover klaar en van de andere moet ik de binnenas nog draaien. Als ik dat af heb moet ik nog de ophanging gaan maken voor de assen net achter de straalbuizen. Dan draaien we de straalbuizen naar een totale binnen diameter van 111 mm en dan worden de schroeven afgetopt naar 110 mm Dus dat gaat een super krappe speling worden van een halve mm aan ieder blad van de schroef in de tunnel. Dus een perfecte uitlijning zal nog een uitdaging worden. In het ergste geval zal ik de schroeven naar 109 mm moeten korten. Ik wil eigenlijk alles zo maken dat wanneer het nodig is alles makkelijk gedemonteerd kan worden. Ik heb ik veel bouwervslagen gezien dat men de tunnels vast aan de bodem maken, maar ik wil het eigenlijk zo hebben dat zowel roeren, tunnels, binnenas makkelijk te verwijderen zijn in geval van...... Ik zit er alleen nog wel aan de tenken om de ophanging van de assen achter de tunnels van rvs te maken, omdat ik dit dan kan tig lassen en het super sterk is.

Ik had al voor 70% mn reling van de stuurhut af, maar die zint me niet! Ik heb het vorige keer mooi bij vincent af kunnen kijken op zn Bluster en zal dus mijn reling binnekort ook weer de sloop op doen en de werf lieden weer aan het werk zetten.

Ik maak mezelf ook weer lekker gek, want ik heb mezelf weer een idee gegeven met betrekking waterdicht maken ivm electronica en daar liggen weer plannen in mn hoofd voor klaar om aan de binnenzijde een bak te maken van plexi die 99,9% alle electronica af zal gaan schermen.

Dus plannen te veel en tijd te weinig hahahaha ;)
 
@ iedereen. Is er misschien iemand die een tekening heeft van hoe hij of zij de assen van de roeren door het schip heeft gemaakt? Dit mag met lager of bronzenbus zijn en keerringen... Het is allemaal welkom, want ik zit even stuk met mijn ideen daar over.. Ik wilde eerst eigenlijk een redelijke diameter buitenbuis gebruiken en dan boven en onder een lagertje ( met seal) en dan net als de aandrijfassen een vulbuisje maken voor de smering... Is dit een goed idee? of is er iets wat nog beter werkt, cq simpeler en nog beter.... Ideeën die iemand wel wil delen maar niet open en bloot, mag evt ook per pb. Mijn hersencellen ( 1 stuks) zullen u zeer dankbaar zijn ;)

Gr
Arjan
 
Hey kerel, Bij deze wil ik jullie alvast feliciteren met jullie huwelijk, maak er morgen een mooie dag van en veel plezier... Het weer heb je iedergeval al mee...:D
 
ik zou holle buis nemen en daarin as direct laten draaien... dikte as is binnenmaat van de hennegatskoker, zo gaat het ook bij 1 op 1, zou niet weten waarom het hier niet zou werken, zorg er alleen wel voor dat je hennegatskoker hoger uit komt dan de waterlijn. dan stroomt je boot tenminste niet vol :)...
 
@Klaaskamstra.

ik weet t niet hoor, weet niet zoveel van roeren en zo. maar ik heb nog nooit op een 1op1 schip gezien dat een henne koker ongelagerd was. Van het voorjaar een nieuw roer onder mijn 1op1 sleepboot laten hangen, en met een roerkoning van uit mijn hoofd 150 mm en een binnen diameter van de hennekoker van ik dacht 250 mm, onder en boven gelagerd. misschien is het in de jachtbouw geoorloofd, maar op grotere schepen heb ik het nog nooit gezien.
 
Oké? Dan zijn er dus meer die FA opgeschaald hebben. Aan de andere kant, gelukkig maar. Ik wil het eindproduct wel eens zien varen ;)
 
@Wiggie,. Arjan wilt haar zelf ook graag snel klaar hebben,maar omdat nu de huishoudelijke verplichtingen even voorgaan staat ze in de ijskast ;)

@Adam,. Sommige mensen :p hahaha...
 
Back
Top