Nine Eagles Solo Pro/Bravo SX FAQ (ook geldig voor "rebranded" heli's zoals de Revell Proto Max en a

Discussie in 'FP/coaxiaal' gestart door Indoorvlieger, 18 nov 2010.

1. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Schud de heli als je de sticks met rust laat, of als je een beetje stuurt om hem iets te corrigeren?

2. hpiracingfreak

hpiracingfreak

Lid geworden:
    2 mei 2010
    nee als ik de sticks met rust laat doet hij dat

3. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Dan is er onbalans ergens. Slingert de rotorkop misschien, als je de heli in je hand houdt, een beetje gas geeft, en dan van de zijkant kijkt? Je zou een nieuwe main shaft set kunnen overwegen, en dan alleen het plastic bovendeel overzetten van de nieuwe naar de oude.

4. hpiracingfreak

hpiracingfreak

Lid geworden:
    2 mei 2010
    die draait normaal altijd stabiel toch die van mij wiebelt ongeveer 0.25 mm.

een nieuwe dus..

nu nog een vraag om de servo's naar zijn normale stand terug te zetten moet je 3 keer op het achterste knopje drukken (ook voor staart) maar als ik dat heb gedaan dan kan ik doen wat ik wil met het (vooruit/achteruit) servotje maar hij reageert niet maar hij reageerd wel als hij op de gewone stand staat,is vervelend want hij staat helemaal boveen in de hoek en als ik hem terug wil draaien naar beneden dan gaat hij terug hij is dus nie kapot

5. Rubberenrobbie

Rubberenrobbie

Lid geworden:
    18 mrt 2011
    @hpiracingfreak:

In het begin van dit draadje heeft expert in deze micro-helikopters (Indoorvlieger ;) ) een FAQ gemaakt waarin precies staat uitgelegd over o.a. trim, subtrim, epa enz enz.

Wat jij nu vraagt staat daar...

En als Indoorvlieger het niet weet, kun je er gerust van uitgaan dat er geen oplossing voor is.

6. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    3 keer drukken zet de trims op nul, en je komt in subtrim mode. Voor EPA (eindpunten afstellen) moet je, in sub trim mode. de batterij uit de heli doen, en dan weer terug. Je zal merken dat de heli nu niet even gaat knipperen, maar het ledje brandt gelijk weer voluit. Nu zit je pas in EPA mode. Let goed op welke trim welk eindpunt bepaalt, de indeling is niet zoals met de gewone trims!

Dit bericht geeft aan welke trim knop wat bepaalt:

http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=15743495&postcount=2804

7. hpiracingfreak

hpiracingfreak

Lid geworden:
    2 mei 2010
    oke bedankt indoorvlieger!!

nu doet de links rechts servo her goed maar die andere geeft geen kick... leesik er nou overheen of hoe zit dat??? ik heb nu de servo in het midden afgesteld gekregen maar hij heeft maar een hele kleine uitslag naar beneden (2 mm) en geeft geen kick naar boven als ik aan het tandwieltje draai gaat hij wel terug naar zn normale punt...

Laatst bewerkt: 9 mrt 2012
  8. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Heb je niet per ongeluk met het fixen van de ene servo de uitslag van de andere servo op vrijwel nul gezet? Je moet niet gaan trimmen in EPA mode. Eerst in subtrim mode de servo op het gewenste nulpunt zetten, en dan pas door naar EPA mode, om de uitslagen bij te stellen, indien nodig.

9. hpiracingfreak

hpiracingfreak

Lid geworden:
    2 mei 2010
    en hoe kan ik hem helemaal resetten? want als ikhem in de sub trimmode heb staan reageerd de servo gewoon helemaal niet... :( maar hij draait wel terug als ik aan het tandwieletje draai...

10. hpiracingfreak

hpiracingfreak

Lid geworden:
    2 mei 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  11. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Reageert de servo nog wel op aanpassingen in subtrim mode? Zo ja, dan moet het te redden zijn. Je kan, als je iets niet goed doet, het zo afstellen dat het neutraalpunt verder van het midden ligt dat het eindpunt, en dan heeft je servo dus geen uitslag meer.

12. hpiracingfreak

hpiracingfreak

Lid geworden:
    2 mei 2010
    in de sub trimmode reageert hij ook niet wat ik ook doe hij reageerd niet....

13. hpiracingfreak

hpiracingfreak

Lid geworden:
    2 mei 2010
    ik ben weer achter iets nieuws... hier komt de uitleg:

als ik de zender in normale stand heb staan, dan is de servo (vooruit,achteruit) helemaal boven in (2mm van kant af) als ik dan de stik vooruit duw dan gaat hij naar het midden en als ik hem achteruit duw dan doet hij niks...

als ik de trim helemaal naar boven zet dan gaat hij naar het midden toe en staaat hij zeg maar goed (heeft aleen grotere uitslag naar boven dan naar beneden, in de advanced mode ook scheelt niet veel uitslag....

ik hoop dat het zo duidelijker is anders morgen even naar modelbouwzaak....

14. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    En als je dan nu naar subtrim gaat, met deze situatie, dus de trim ver uit het midden en dat de servo wel normaal reageert, maar ongelijk uitslaat?

15. hpiracingfreak

hpiracingfreak

Lid geworden:
    2 mei 2010
    op de subrim reageerd hij helemaal niet... op epa reageerd hij wel een beetje maar er komt niks meer kwa uitslag..

16. hpiracingfreak

hpiracingfreak

Lid geworden:
    2 mei 2010
    net terug van modelbouwwinkel..

hij doet het maar niet goed hij gaat wel gewoon op en neet maar de trim moet helemaal naar boven staan en de uitslag is te groot op de indor stand zegmaar want als ik hem op de outdoor stand zet dan is de uitslag hetzelfde veel te groot (1 mm van de kant) woont er iemand in de buurt van eindhoven of bladel ???

ik kom er gewoon niet uit de modelbouwzaak ook niet....

:help:

17. Koala2

Koala2

Lid geworden:
    14 feb 2012
    Xtreme Delrin rotorkop

Nou, ik voel mee met hpiracingfreak. Hoop dat je de oplossing vindt man.
    Dat wordt misschien een reisje naar Flevoland ...
    Wat mij betreft : FANTASTISCH die Delrin kop van Xtreme:banana:. Onze Solo is gewoon een andere helikopter geworden. Perfect bestuurbaar en vééél stabieler dan voorheen. Ik kan nu, zonder crashen, opstijgen van op de grond, eventjes hooveren en dan drie meter verder precies gaan landen op de bureautafel, waarvan maar 50 bij 50 cm vrij is.
    En vanavond (totale windstilte) zeer leuk buiten gaan fladderen, zonder de minste crash. (Niets van "gRow" in the dark :) want er is hier massale straatverlichting).
    Dank zij de subtrim modus heb ik hem nu ook ongeveer correct afgesteld gekregen. Is nog niet helemaal op punt maar ik kom er wel. Groot verschil met voorheen (standaard-rotorkop) is dat ik de heli nu zonder problemen met de sticks zachtjes kan controleren om minutenlang echt quasi ter plekke te hooveren. Bij de minste spontane beweging die hij maakt (ons huis is verwarmd met warme lucht, dus er zit altijd een tikkeltje stroming in de lucht) kan ik hem, met een beetje tegensturen terug op zijn plaatsje doen komen binnen een fractie van een seconde zodat hij hooguit tien centimeter weg is geweest.
    En dan gaat ie plots toch een kuur uithalen en dan ben ik de kluts kwijt en stuur 180 graden fout en hup, noodlanding! Maar das dus niet de fout van de heli.
    Greetz
    K2

18. hpiracingfreak

hpiracingfreak

Lid geworden:
    2 mei 2010
    ik plaats zo meteen even een filmpje hoop dat het dan nog duidelijker wordt met duidelijke uitleg....

19. hpiracingfreak

hpiracingfreak

Lid geworden:
    2 mei 2010
    oke hier de hopelijk duidelijkere uitleg:

filmpje:

Merlin Tracer 90 servo niet goed - YouTube

als ik hem in de normale vliegstand zet gewoon alle trims op nul,dan staat de servo bovenin.

als ik de trim naar boven zet (op zender) dan gaat hij in het midden staan.

op de sub trim reageerd hij niet.

de uitslag is bij indoorstand 1mm van de kant af en ook bij outdoor mode 1 mm van de kant af..

hij heeft dus bei beiden standen de zelfde uitslag....

a.u.b. kan iemand mij helpen?? :help:

duidelijker kan ik het niet uitleggen

mvg. delfin

20. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Het is jammer dat je niet de standen kan uitlezen, dan is zo te zien waar het probleem zit. Maar helaas is dat niet mogelijk.

Ik zou maar 1 methode weten, laat de trim zo staan dat de servo naar beide kanten beweegt, en ga dan naar subtrim mode. Doe daar niets, en verlaat subtrim mode weer, door 1 keer op het knopje achterop te drukken. Als het goed is, zou de servo dan net zo moeten werken als hij deed met de trim vol naar voren, maar nu zou de trim indicator in het midden moeten staan. Als dat zo is, en de uitslag nog steeds te ver is, zodat de servo vastloopt aan de randen, ga dan weer naar subtrim, doe daar niet, maar ga door naar EPA, en verklein de uitslag in de richting die problemen geeft. Let daarbij goed op welke trimknop welke uitslag bedient, het is vaak niet de knop die in subtrim of gewone mode de servo regelt!

Werkt dat niet, krijg je na het gaan naar subtrim (1e stap uit bovenstaand verhaal) en het weer verlaten van subtrim, geen werkende servo (met dan alleen vastlopers aan de randen), ga dan naar EPA, en maximaliseer de uitslag in beide richtingen van de elevator servo. Verlaat EPA en kijk of de servo goed reageert, maar beweeg de stick niet te ver, je servo zal vrijwel gegarandeerd vastlopen. Werkt de servo nu wel goed, behalve dat hij te ver uitslaat, ga dan weer naar EPA, en verminder de uitslag een klein stukje voor beide richtingen. Ga weer uit EPA, en test de servo. Loopt hij nog steeds vast, herhaal dit dan, net zolang totdat de servo goed beweegt maar niet vastloopt aan de randen.

Werkt geen van beide manieren, dan weet ik het ook even niet meer...

Deel Deze Pagina