Nine Eagles Solo Pro/Bravo SX FAQ (ook geldig voor "rebranded" heli's zoals de Revell Proto Max en a

Discussie in 'FP/coaxiaal' gestart door Indoorvlieger, 18 nov 2010.

  1. suicidal.banana

    suicidal.banana

    Lid geworden:
    23 jan 2011
    Berichten:
    20
    Ah mijn fout, allerlij threads gelezen toen in deze mn vraag gesteld zonder nog een keer de eerste post te lezen :mad:

    Toevallig net even 2 batterijtjes buiten gevlogen, op een redelijk beschutte parkeer plaats, erg leuk, heel voorzichtig gedaan ivm aan alle kanten (behalve boven) steen, en gelukkig geen crash gehad.

    Valt me bij buiten vliegen (op normaal, erop lettend dat dit niet door wind kwam) wel op dat ik precies hetzelfde heb als jempi, heli wil veel liever naar achteren dan naar voren, zal dus de tip aan hem ook meteen meepakken :D

    Op adv/outdoor stand is een behoorlijk verschil, zeker kwa naar voren, had al snel een tik van flybar tegen 'glazen dome', en heli een stuk lager in de lucht, was wel ff schrikken :p

    Thanks voor de tips, ik ga weer verder finetunen :D

    Edit: BAH, balletje van swashplate afgebroken (had ik maar v10 van reparaties gelezen) :( tijdelijk opgelost met een verbogen nietje & wat ductape (hihi) maar is natuurlijk ruk, helaas rc winkel pas weer dinsdag open :mad:
     
    Laatst bewerkt: 16 okt 2011
  2. skunk

    skunk

    Lid geworden:
    1 okt 2011
    Berichten:
    11
    Locatie:
    amsterdam
    Hallo,ik ben nieuw hier en wil me even voorstellen.Ik ben Jan,63 jaar en sinds een paar weken in de ban van het vliegen met een heli.Mijn kleinzoon had er 1 gekregen en die werkte niet meer.Ik ben electronicus geweest en mocht mijn kennis er op loslaten van hem.Het is me gelukt om hem weer werkend te krijgen en bij het testen kreeg ik de smaak te pakken van het vliegen met een heli.Ik heb een tracer 90 gekocht en ben druk aan het oefenen met vliegen.Gelukkig heb ik een sportveld om de hoek en is het bijna windstil buiten dus sávonds kan ik daar lekker mijn gang gaan.
    Ik ben nu zover dat ik de heli naast me kan laten meevliegen als ik naar huis loop,is weer eens wat anders als mijn hond he.
    Maar ik heb een paar vragen waar ik zelf geen antwoord op kan vinden.Ik moet iedere keer de heli trimmen als ik de batterij gewisseld heb.De instellingen blijven niet in de zender opgeslagen staan.Moet ik de trimknoppen indrukken om dat,na het trimmen,op te slaan of doe ik iets anders niet goed?
    Als ik naar voren vlieg met de heli gaat deze schommelen,hij wiebelt in de lengte as.De neus gaat een beetje naar beneden en dan de staart enz.Ik heb gecontroleerd of er onbalans is maar die is er niet.Hij doet het wel goed als ik naar achter vlieg.Links en recht zijn ook goed.
    Mijn laatste probleem is het volgende.Als ik hoog vlieg met de heli,ik schat een meter of 5 van de grond(is voor mij al hoog hoor) en ga dalen gaat de heli in een grote circel naar beneden en is dan moeilijk te corrigeren.Tegen sturen helpt niet of weinig.Meestal kan ik een harde landing voorkomen maar soms niet.Ik heb geluk gehad wat de schade betreft tot nu toe.
    Ik heb al een hoop nuttige informatie op deze site gevonden en misschien dingen niet goed begrepen waardoor ik nu vragen stel die al beantwoord zijn maar dat lees ik dan wel.
    Ik kijk uit naar uw reactie,groeten Jan.
     
  3. Jempi

    Jempi

    Lid geworden:
    31 jul 2011
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Antwerpen-Belgie
    Je kan geen enkele heli 'voor het leven' trimmen, je moet steeds bijtrimmen, zelfs elke minuut als je batterij platter gaat. Als de batterij op zijn laatste benen loopt, begint de heli te tollen en te zakken. Dan mag je niet verder vliegen maar moet je hem herladen. Je doet de batterij kapot als je hem te ver ontlaadt. Als je buiten gaat vliegen, best 3 volle batterijen meenemen.
     
  4. Jempi

    Jempi

    Lid geworden:
    31 jul 2011
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Antwerpen-Belgie
    Indoorvlieger : in de solo pro zit een lipo van 120mah. Bestaat er een zwaarder model met dezelfde plug, dus vervangen zonder 'verbouwen'? Ik heb in diverse winkels gaan zoeken, maar ik vind ze niet. Ik zou er graag eentje van 240mah induwen.
     
  5. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.803
    Locatie:
    Flevoland

    Hobby King heeft een Nano 160 met Nine Eagles plug, buiten dat zul je alleen de Bravo SX accu's in de winkels kunnen vinden. Die zijn 150 mAh, en ook erg goed, maar wel duurder dan de Nano's.


    Wat betreft het trimmen. De staart zal elke accu een klikje nodig kunnen hebben, en ook tijdens de vlucht. Bij sommige lipo's is dat minder nodig, omdat ze minder spanningsval hebben. Andere functies, dus elevator en aileron, zou je niet steeds moeten hoeven te trimmen, tenzij je een zwaardere of lichtere accu neemt, dan verandert de gewichtsverdeling.
     
  6. Jempi

    Jempi

    Lid geworden:
    31 jul 2011
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Antwerpen-Belgie
    Bedankt indoorvlieger voor de info.
    Bestaat er een indoor heli die 1)de robuustheid en crashvastheid van een Syma heeft en 2) de snelheid en wendbaarheid van de NE solo pro? Dus sterk en snel samen? Of is dat niet verenigbaar?
     
  7. skunk

    skunk

    Lid geworden:
    1 okt 2011
    Berichten:
    11
    Locatie:
    amsterdam
    Dank voor je reactie Jempi.Ik had al begrepen dat het bijtrimmen een gevolg is van het verlagen van de accuspanning.Maar waar ik mee zit is dat ik iedere keer,na het uitzetten van de zender en het wisselen van de batterij,de heli helemaal moet trimmen om hem een beetje onder controle te krijgen.Soms zelfs met de subtrim functie.Ik weet niet of je de best werkende trim instelling kunt opslaan zodat je alleen een kleine correctie hoeft te doen na de wissel.En ik begrijp dat,zeker als je buiten vliegt,je de heli zal moeten trimmen om hem goed te houden.
    Ik hou vol en heb nog steeds veel plesier.
    Weet jij iets over het schommelen waar ik naar vroeg en de vreemde manier van dalen die ik onschreef want daar ben ik nog niet uit.
    In ieder geval alvast bedankt voor de moeite,groeten Jan
     
  8. Jempi

    Jempi

    Lid geworden:
    31 jul 2011
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Antwerpen-Belgie
    Hi skunk (wat een naam!), Ik weet dat je de subtrim moet 'opslaan'. Bij de NE solo pro, ga je in subtrim door 3X op het knopje achteraan te drukken, en daarna nog 1X om je wijzigingen op te slaan. (je moet een biepje horen als het juist is)Wil je daarna nog eens in subtrim gaan (dus zonder dat je de zender hebt afgezet) dan moet je 6X op dat knopje drukken, en daarna nog eens 1X om op te slaan. Als je niet opslaat gaat de zender inderdaad telkens terug naar de oude toestand, en kan je helemaal opnieuw beginnen. Volgens mij is dat schommelen afkomstig van speling op je hoofdas en/of vleugels. Vreemde manier van dalen...misschien is je batterij aan zijn einde toe, en dan doet de heli raar. Al geprobeerd met een nieuwe? Vraag eens aan indoorvlieger, hij is een specialist.
     
  9. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.803
    Locatie:
    Flevoland
    Als je daalt door simpelweg gas terug te nemen, kan je heli even wat minder stabiel worden. Minder toeren betekent minder stabiliserend effect van de flybar. Wat ik meestal doe om hoogte te verliezen, is een korte spiraal linksom vliegen. Beetje aileron links erbij, zodat de heli een beetje naar links kantelt, hangt hij mooier in de bocht. Dan verlies je makkelijk hoogte zonder veel gas terug te hoeven nemen, en je heli zal soepel dalen.
     
  10. skunk

    skunk

    Lid geworden:
    1 okt 2011
    Berichten:
    11
    Locatie:
    amsterdam
    Dank heren dank voor deze uitleg.ga ik mee aan de slag.mijn naam skunk komt van het feit dat we een fretten opvang hadden en gebeld werden dat er een skunkpup opgehaald moest worden anders ging het bij de slangen.skunk is de latijnse naam voor een stinkdier.kan ik wel wat mee na de snert van mijn vrouw dus werd het mijn naam.
    Ik had al gevonden hoe de subtrim gebruikt moest worden en zal nog eens even opletten of ik dat ook inderdaad goed doe.Staat ook niet behandeld in de handleiding van de tracer 90 trouwens.Beetje slordig zal ik maar zeggen.Maar ik ga dus rustig verder met oefenen en heb er nog steeds veel lol in en van. fijne dag en nogmaals bedankt voor het advies. groeten Jan
     
  11. Cremerhm

    Cremerhm Guest

    Hallo,
    Ik heb vanavond mijn Solo Pro V2 ontvangen. Omdat ik de lipo niet aangesloten kreeg (het opstaand randje van de lipo schoof niet in de daarvoor bestemde uitsparing) haalde ik het kapje (canopy?) er vanaf en toen viel me op dat de grote printplaat (ontvanger?) niet recht op het framepje zit.... Deze helt over naar links...zie foto's:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Is dit normaal??
    Ik heb, na het opladen van de lipo's, "gevlogen" na wat trimmen kan ik aardig hooveren met lossen handen, maar de heli hangt wel duidelijk naar links..

    Ik heb veel gelezen, maar volgens mij heb ik deze vraag niet eerder gezien...excuses indien dit wel zo is.

    (besteld via een "normale" webshop..dus duur genoeg ;-) )
     
  12. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.803
    Locatie:
    Flevoland
    Dat scheef hangen in de lucht klopt, maar die print moet gewoon recht staan t.o.v. het frame. Zit hij wel met 2 schroefjes vast?
     
  13. Cremerhm

    Cremerhm Guest

    @indoorvlieger snel antwoord zeg, dank daarvoor!

    De printplaat zit helemaal vast. Ziet er ook niet naar uit dat er iets verbogen is overigens....

    Wat hiermee te doen?
     
  14. Cremerhm

    Cremerhm Guest

    Negeer laatste bericht....
    Beide schroefjes zaten erin, alleen stak het onderste schroefje naast het aansluitpunt op het frame....schroefjes zijn zo klein dat ik het eerst niet zag.

    Denk dat ik nu wel iets moet doen aan de lengte van de linker (van voren gezien) servo arm...want die stond goed obv een scheve printplaat...kan dat schokken met vooruitvliegen veroorzaken ? (want dat zag ik net...)

    Nu eerst wen nachtje rust, was een lange dag....

    Indoorvlieger: nogmaals dank!
     
  15. Jempi

    Jempi

    Lid geworden:
    31 jul 2011
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Antwerpen-Belgie
    De NE solo pro heb ik nu al wel een beetje in mijn vingers. Er is een groot verschil tussen links of rechts draaien of zijdelings vliegen, daar moet je serieus rekening mee houden. Ook bij het opstijgen zo vlug mogelijk in de lucht trekken of hij trekt weg naar links. Hooveren dichtbij de grond gaat niet. Ook als je bruut van vooruit naar achteruit gaat durft hij uit de lucht vallen. Ik heb nog steeds niet de kans gekregen om in een sporthal te vliegen, of buiten met volledige windstilte. Ben heel benieuwd hoe die zich gedraagt bij hoge snelheden zonder obstakels....
     
  16. Nisei

    Nisei

    Lid geworden:
    14 aug 2011
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik kom steeds het onderdeel NE42612 tegen.
    Dit is een officieel Solo Pro onderdeel maar ik heb geen idee waarvoor het is.
    Kan iemand me vertellen waarvoor die pinnetjes zijn?

    [edit] dom, dom, dom. Ze lijken op de foto vrij groot maar het zijn uiteraard reserve pinnetjes om je flybar mee vast te zetten... :) [/edit]
     
    Laatst bewerkt: 21 okt 2011
  17. Nisei

    Nisei

    Lid geworden:
    14 aug 2011
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik heb zelf een Solo Pro en ook een Walkera CB100. Deze laatste Is een beetje gelijk opgebouwd als de Syma. Dat oogt wel sterker maar weegt ook meteen een stuk meer. Als ik mijn CB100 crash is er heel vaak iets stuk, puur omdat het ding door het extra gewicht met veel meer kracht op de grond komt.
    "Robuust" is in dit geval dus een relatief begrip.
     
  18. Jempi

    Jempi

    Lid geworden:
    31 jul 2011
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Antwerpen-Belgie
    Dat zijn de pinnetjes die in het scharnierpunt van de flybar zitten. Moeilijk eruit te krijgen....piepklein.
     
  19. Jempi

    Jempi

    Lid geworden:
    31 jul 2011
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Antwerpen-Belgie
    Er is feitelijk maar één manier om heel lang te genieten van je heli : NOOIT CRASHEN!!!
    Maar volgens mij is het onmogelijk om met een FP of CP-heli binnenshuis nooit te crashen...zelfs met een stabiele coax crash je nog....door te ver weg te vliegen, lichtinval, buiten bereik, buiten je zicht enz enz....
    In het begin is iedereen al tevreden als je met een syma rond de luster kan vliegen, maar daarna wil iedereen vlugger en hoger.
     
  20. skunk

    skunk

    Lid geworden:
    1 okt 2011
    Berichten:
    11
    Locatie:
    amsterdam
    Ik heb dat pinnetje al 2 keer eruit gehaald,de flybar was na een crash een beetje krom.met een dun pinsetje kan je het pinnetje eruit drukken,vinger er achter en VOORAL NIET UITSCHIETEN want dat doet AU.dan met een punttang er verder uittrekken.ook het terugzetten gaat goed met een punttang,eerst erin pielen en als het zit de tang er overheen zetten(als een schaar zeg maar) en dichtknijpen.daarbij wel opletten dat het pennetje in het gaatje van de achterkant komt,het wil een beetje schuin hangen omdat het alleen in de flybar klemt en draai in de gaatjes van de "flybar houder".hoe heet dat stukje heli?
     

Deel Deze Pagina