Nine Eagles Solo Pro/Bravo SX FAQ (ook geldig voor "rebranded" heli's zoals de Revell Proto Max en a

Discussie in 'FP/coaxiaal' gestart door Indoorvlieger, 18 nov 2010.

  1. Cremerhm

    Cremerhm Guest

    2 vragen in 1:

    1: vandaag haalde ik de pro weer uit het koffer om even binnen te vliegen, maar naar de servo voor links/rechts (rechterstick) deed helemaal niet op wat zoemen na en werd heet. Na wat klommelen (kabels los en weer vast, aan servo zitten en zo) deed hij het weer. Hoe kan dit komen?

    2: de heli schokt heel erg als ik naar voren wil vliegen in standje "indoor" in standje "outdoor" doet hij het eerst ook en dan gaat hij wel zonder schokken verder. Wel veel langzamer dan normaal in beide standen....

    Er zit nog de normale swashplate op, pakketje is nog niet binnen met de nieuwe...
     
  2. Rubberenrobbie

    Rubberenrobbie

    Lid geworden:
    18 mrt 2011
    Berichten:
    415
    Locatie:
    Enschede
    Als de servo tegen zijn eindpunt aanloopt (dus bij uiterste uitslag op de stick er geen speling meer zit tussen het 'blokje' waar de tuimelschijf-link aan zit) bromt de servo en wordt deze warm. Kun je verhelpen met zg 'subtrim'
    Trouwens leuke term: "klommelen"...typisch Limburgs??

    Groet,
    Robbie
     
  3. Rubberenrobbie

    Rubberenrobbie

    Lid geworden:
    18 mrt 2011
    Berichten:
    415
    Locatie:
    Enschede
    Nu heb ik een vraagje over zowel de Solo Pro als de Bravo SX:

    Omdat de staartmotor van de Bravo SX slecht reageerde (hield de heli nog wel redelijk recht, maar rechtsom draaien wilde hij bijna niet meer) en de hoofdmotor het (weer) niet deed, de schaalrompje verwijderd; en ja hoor stekkertje eraf :(. Daarna 'naakt' gevlogen en hij reageerde veel vlotter ;);) (mist de paar gram van de canopy :rolleyes: ) én is hij véél stiller :D:D:D (dan mag ik s'avonds wél in de huiskamer vliegen :) ...)

    Omdat ik 'nergens' een BNF Solo Pro te koop kan vinden, dacht ik: misschien kan ik de Bravo SX 'ombouwen' naar een Solo Pro.
    Nodig: canopy, SP staart, frame en volgens mij kan verder alles van de Bravo SX worden gebruikt; maar hier heb ik een vraag: kan ik het onderstel van de Bravo SX blijven gebruiken of past dit niet op het frame van de Solo Pro ??

    Wie weet dit? Indoorvlieger?

    Groet,
    Robbie
     
    Laatst bewerkt: 14 nov 2011
  4. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.803
    Locatie:
    Flevoland
    Het onderstel van de Bravo SX heeft de bevestigingspunten op een andere afstand dan de Solo Pro, dus het past niet zonder wat aanpassingen.

    Wat je ook kan doen is het Xtreme landingsgestel nemen, en dan de batterijhouder omdraaien. Of een landingsgestel van de Solo coax versie, die heeft de battery ook naar achteren wijzend.

    Je zou ook het Bravo SX frame kunnen blijven gebruiken, alleen de bevestigingspunten zitten op een andere plek dan bij het Solo Pro frame, dus de canopy past niet. Maar met wat knutselen zal het wel passend te maken zijn.
     
  5. Rubberenrobbie

    Rubberenrobbie

    Lid geworden:
    18 mrt 2011
    Berichten:
    415
    Locatie:
    Enschede
    Indoorvlieger, (voor de zoveelste keer) bedankt voor je antwoord :p

    Wel jammer dat het niet past. Het Bravo SX onderstel is veel robuuster dan dat van de Solo Pro :rolleyes:.

    Dan laat ik het hele verhaal maar gaan. Ik zou voor de ombouw bijna € 30 kwijt zijn, terwijl je voor een nieuwe Solo Pro € 75 kwijt bent (incl. zender :D).

    Jammer dat de onderdelen van Nine Eagles (relatief dan :rolleyes:) zo prijzig zijn.

    Groet,
    Robbie
     
  6. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.803
    Locatie:
    Flevoland
    In het oosten zijn onderdelen een stuk goedkoper. Alleen moet je wel rekenen op tot 2 weken verzendtijd.
     
  7. Cremerhm

    Cremerhm Guest

    @robbie, "klommelen" is denk ik wel typisch Limburgs ja ;-)

    Ik kom er helemaal iet uit de met de solo....
    Gisteren kwam de metal swashplate binnen, gemonteerd en kort gevlogen. Alles goed!

    Vanmorgen neem ik hem weer uit de koffer en het vliegen werkt voor geen meter.
    Na inspectie bleek de linkerservo te blijven hanger wanneer ik mijn rechterstick helemaal naar rechts deed.
    Ik dach "laat ik dat subtrimmen een proberen" maakt geen verschil voor het vastlopen, maar nu reageert de servo helemaal niet meer op commando naar links (rechterstick).

    Wat kan hier fout gaan??
    Zou het gewoon een servo zijn die stuk is?
    Dan baal ik wel stevig....want dan moet ik dus een nieuwe receiver kopen terwijl de heli pas 1 maand oud is :-(
     
  8. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.803
    Locatie:
    Flevoland
    Subtrimmen helpt meestal niet echt bij een servo die te ver gaat en vastloopt. Dan moet je EPA (EndPoint Adjust) doen, dan bepaal je hoe ver de servo mag komen. Maar ook grote kans dat je servo een kapotte potmeter heeft of een ander defect. De laatste tijd hoor ik dat wel vaker dan een jaar terug.
     
  9. Cremerhm

    Cremerhm Guest

    Ok, dan ga ik op korte termijn dat EPA nog eens proberen.

    Intussen reageert de servo weer op het commando naar links, maar naar rechts blijft hij vastlopen en brommen...

    Intussen ook al met de winkel aan het mailen waar ik hem verkocht heb. En volgens mij gaat dit wel opgelost worden.

    Ikzelf denk dat er iets niet helemaal lekker is met de servo of de ontvanger in zijn geheel. Toen ik hem kreeg zat de ontvanger er ook al helemaal scheef op (foto heb ik hier toen ook geplaatst)

    Ik laat nog even weten hoe en wat!
     
  10. Rubberenrobbie

    Rubberenrobbie

    Lid geworden:
    18 mrt 2011
    Berichten:
    415
    Locatie:
    Enschede
    Even een vraagje:

    In de 'expert' stand (volledige stuuruitslag) heb je dan nog iets speling tussen het spindelblokje en de eindpunten?? Bij mij zit er nog zo'n 1,5 tot 2 mm ruimte...

    Ik heb nooit (nog niet :D) hoeven "knooien" met subtrims of EPA. De Bravo SX vloog direkt vanuit de koffer erg goed :rolleyes: (maar wel zat en zit het receiverboard iets scheef)

    Ik hoop voor je dat de servo niet is overleden (of dat de modelbouwzaak hier coulant in is ;) ), het receiverboard is naar mijn bescheiden :p mening absurd duur (+/- € 40) terwijl een geheel nieuwe Solo Pro inclusief Lipo en zender +/- € 75 kost....

    Groet,
    Robbie
     
  11. Jeroen

    Jeroen

    Lid geworden:
    25 mrt 2011
    Berichten:
    27
    Hallo, een vraagje over mijn solo pro als ik hem om zijn as wil laten draaien. Als ik rudder recht geef gaat de solo pro ook naar voren. als ik rudder links geef gaat de solo pro ook naar achter. In 'het eerste geval vliegt íe een bocht en moet ik ook naar achteren sturen, in het tweede geval moet ik bijna volledig naar voren sturen om hem om zijn as te laten draaien. Alle trims staan redelijk neutraal dus daar kan het niet aan liggen.

    Jeroen.
     
  12. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.803
    Locatie:
    Flevoland

    Dat is normaal, kijk maar naar dit stukje uit het eerste bericht van dit topic:

    "V 3: Als ik met de staart links of rechts stuur, gaat de heli vanzelf achteruit of vooruit. Hoe kan dat?

    A: Dit heeft ook wat te maken met de zijwaartse druk van de staartrotor, zoals aangehaald bij het scheefhangen. Bij het naar rechts sturen wordt deze druk groter, en de staart iets omhoog geduwd. Het gevolg is dat de heli naar voren wil. Bij naar links sturen gebeurt het omgekeerde. Enige manier om dit te voorkomen is zelf een beetje contra tegen te sturen. Je kan dit effect ook gebruiken om sneller naar voren te gaan, bijvoorbeeld om tegen de wind in terug te vliegen. Bij een bocht naar rechts zal de heli een extra boost naar voren krijgen."


    Misschien handig om het begin van dit topic door te lezen, wellicht dat er meer vragen worden beantwoord waar je nu mee zit, of waar je nog tegen aan gaat lopen.
     
  13. Jeroen

    Jeroen

    Lid geworden:
    25 mrt 2011
    Berichten:
    27
    Oei, deze had ik gemist, had dacht ik alles gelezen.
     
  14. Cremerhm

    Cremerhm Guest

    Nou, het spelen met de "EPA" heeft geholpen! De servo loopt niet meer vast.

    Wel is het nog steeds zo dat de heli in de "standaard" mode nog steeds naar voren schokt...hij gaat ook maar heel langzaam naar voren. Naar achteren/links/rechts gaan prima. Waar kan dit aan liggen dan?

    Vreemd vind ik wel dat ik in het begin geen last had van vastlopende servo's maar dat dit ineens ontstaan is....
     
  15. raymond 2

    raymond 2

    Lid geworden:
    30 sep 2010
    Berichten:
    253
    Locatie:
    Belgie-lanaken
    Als ik dat hier zo allemaal lees snap ik niet dat er nog van die (stress)tuigjes verkocht worden.Mijn solo pro ligt al maanden aan de kant,is de moeite niet waart om te herstellen.Canopy,staart motor en rechter servo (met ontvanger)vervangen kost mij meer dan een nieuwe.En als hij al vloog was het abnormaal tegensturen.Voor mij is het dikke prul.

    Gr Raymond
     
  16. Cremerhm

    Cremerhm Guest

    @bovenstaande
    Ben ik het totaal niet mee eens...!
    Tuurlijk, er kan van alles stuk gaan...ook bij mij is dit het geval (tailboom, landings kit, canopy en flybar) maar ik laat alles uit het verre oosten kopen en heb nu voor circa 2 tientjes bijna alles op voorraad.

    Maar de heli is natuurlijk is natuurlijk geheel afhankelijk van de persoon die de zender in handen heeft....en iedere schade was dan ook geheel mijn fout...

    Mbt het tegensturen: goed trimmen.
    En ja, soms moet je compenseren maar ik gok dat dit "normaal" is.

    Voor de rest is het een super heli om (buiten) mee te vliegen en ik denk voor mij een prima mogelijkheid om te oefenen voor de volgende stap (een micro CP).
     
  17. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.803
    Locatie:
    Flevoland

    Ik merk dat de ervaringen met deze heli de laatste tijd nogal verschillen. Sommige hebben veel problemen met de servo's of electronica, terwijl bij anderen zelfs na vele crashes alles nog prima werkt. De enige verklaring die ik daarvoor kan geven is de "Chinese roulette" die vaak in beeld komt bij goedkopere producten uit die richting. Mogelijk dat de economische situatie wereldwijd de kwaliteitscontrole flink heeft benadeeld, of dat er goedkopere materialen worden gebruikt. Heel ander voorbeeld, laatst een haarband voor onze dochter gekocht, die dingen zijn normaal niet stuk te krijgen, super sterk plastic, deze was voor het einde van de dag al in 2 stukken.

    Dat tegensturen kan te maken hebben met de 45 graden setup, die altijd de heli in een stabiele hover wil drukken, of vliegen in een te kleine ruimte, waardoor de luchtverplaatsing van de rotor de lucht in de kamer turbulent maakt, of een niet goed getrimde heli. Of je bedoelt de koppeling tussen rudder en vooruit of achteruit willen, dan moet je de accu meer naar achteren verplaatsen, dan wordt dat veel minder.

    @Cremerhm: dat schokken bij minimale stuuruitslag is meestal op te lossen met een nieuwe main shaft. Aan de andere kant, als je het in "advanced" mode niet hebt, zou ik daarin vliegen. Je moet dan wel iets minder wild met de sticks zijn, maar het scheelt omschakelen tussen vliegen met meer en minder ruimte, de heli reageert dan altijd hetzelfde. Ik heb maar een paar keer in beginner mode gevlogen, hoewel ik echt geen super piloot ben. Misschien had je eerder geen last van vastlopende servo's omdat je voornamelijk in beginner mode vloog, dan bewegen de servo's minder ver.
     
  18. Be-eL

    Be-eL

    Lid geworden:
    13 aug 2008
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Amsterdam/Hilversum
    Wat zou er stuk kunnen zijn aan de main shaft om dit gedrag te veroorzaken? Ik zou eerder kijken naar de swashplate (seperated?, dan samendrukken) Een veertje onder de swashplate verhelpt het schokken voor het grootste deel.
     
  19. Jempi

    Jempi

    Lid geworden:
    31 jul 2011
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Antwerpen-Belgie
    Mijn ervaring met de solo pro is dat je er niet in kleine ruimtes mee moet vliegen. Het best is om 2 à 3 meter plaats rondom te hebben. Als je opstijgt wijkt hij altijd uit naar voor/achter/links/rechts...naargelang je instellingen, batterijcapaciteit enz...pas op een meter hoogte krijg je hem stabiel. In een huiskamer ben je dan al lang ergens tegen gevlogen. Nee, om binnen te vliegen neem je beter een syma, die heeft geen 'eigen karakter' en doet perfekt wat je wil. Wat betreft 'bestellingen uit het oosten'...ik wacht al van begin oktober op een bestelling en die is al lang betaald. Staat in Brussel bij de douane...heb briefje gekregen van douane : ze moeten de betalingsbewijzen zien, en weten wat er in die doos zit...dan invoerrechten betalen en BTW, en dan zélf afhalen...60km rijden van hieruit...voor mij geen bestellingen meer in China!
     
  20. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.803
    Locatie:
    Flevoland
    Het is volgens mij met name de speling op de blade pivots, of het lichtjes verbuigen daarvan, na bijvoorbeeld een crash. Ik heb 2 keer gehad dat mijn meest gevlogen Solo Pro langzaam dit probleem begon te ontwikkelen, eerst alleen schudden bij langzaam vooruit gaan, maar na een tijdje wordt het langzaam erger, en zie je het ook bij sneller vooruit. De eerste keer heb ik een nieuwe main shaft (dan puur het bovenste deel, de CF buis slijt niet echt) geplaatst, en was het meteen weg. De 2e keer heb ik een Xtreme V2 Delrin head geplaatst, dus ook een nieuwe kop, en wederom weer perfect stabiel, ook bij langzaam vliegen.

    Een veertje onder de swash zal ook wel helpen, dan zet je de onderdelen in de kop ook wat onder spanning, en is er minder ruimte voor trillingen.


    Ik startte mijn Solo Pro in het begin uit de hand, dan zit je gelijk al op goede stabiele hoogte. Een Syma is inderdaad stabieler, ten eerste een coax, en ten 2e ook zo'n beetje de meest stabiele micro heli die er is, hangt als een blok in de lucht. Daar kan niets tegenop.

    De Bravo SX stijgt een stuk rechter op, is mijn ervaring, daar doe ik nooit een "handstart" mee, altijd vanaf de grond, en ook weer landen op vrijwel dezelfde plek.
     

Deel Deze Pagina