Nitro RC Ontbrand wel maar start niet

Hallo beste Modelbouwers!

Ik heb een Tamiya wild commando met een HPI 18 outlaw ss blok
door schade aan de carburateur heb ik die vervangen door die van het standaard blok te gebruiken

nu krijg ik de auto alleen niet meer aan het lopen na een korte periode van proberen te starten voel je dat het blok wel warm word en begint er rook uit te uitlaat te komen heb het blok al een aantal keren uit elkaar gehaald om helemaal schoon te maken maar het lukt me niet om hem gestart te krijgen
hij begint wel een soort van scherp (krakend) geluid te maken onder het starten en lijkt het ook wel of de compressie een beetje aan de lage kant is

heb toen de kop eraf gehaald en dat plaatje wat tussen de kop en cilinder zit eruitgehaald en toen weer geprobeerd het scherpe geluid was weg en had ook een stuk meer compressie denk zelfs iets te veel omdat hij dan met starten naar mijn idee te vroeg ontbrande omdat hij soms opeens tegen de normale draairichting in op sloeg

Kun je dunnere plaatjes krijgen voor tussen je kop en cilinder? (omdat naar mijn idee zonder plaatje te veel compressie krijgt en hij te vroeg ontbrand en daardoor terug slaat en met plaatje te laat ontbrand en daardoor te weinig energie ontvangt van de ontbranding en dus niet start)

en heeft iemand de standaard afstellingen van een HPI 18 Outlaw SS blok? (zodat ik zeker weet dat het niet aan de afstelling kan liggen)

Hoop dat iemand me kan helpen en ik hem snel weer aan het lopen krijg
Alvast Bedankt!

Laatst bewerkt:
Welke carberateur heb je precies gebruikt ???
Die origineel bij het blok hoort of een andere ??
Welke brandstof gebruik je ??
Heb je al een verse plug geprobeerd ?

Die ring tussen cilinder en kop hoort er gewoon tussen die moet je laten zitten !!!
Anders is inderdaad je compressie van slag en krijg je weer hele andere problemen.....

Als je de carburateur hebt vervangen door een andere, hoe weet je dan zo zeker dat het niet aan de afstelling kan liggen?

Welke carberateur heb je precies gebruikt ???
Die origineel bij het blok hoort of een andere ??
Welke brandstof gebruik je ??
Heb je al een verse plug geprobeerd ?

Die ring tussen cilinder en kop hoort er gewoon tussen die moet je laten zitten !!!
Anders is inderdaad je compressie van slag en krijg je weer hele andere problemen.....

wat voor carburateur het precies is weet ik niet het is de carburateur van het Tamiya blok (dus niet de originele van het HPI blok die ik gebruik)
gebruik tornado 20%

heb nog geen verse plug geprobeerd hier zit namelijk geen modelbouw winkel in de buurt waar ik zo even langs kan gaan maar de plug is nog niet zo heel oud is denk ik hooguit 2 uurtjes ofzo mee gereden

Als je de carburateur hebt vervangen door een andere, hoe weet je dan zo zeker dat het niet aan de afstelling kan liggen?

dat weet ik dus niet zeker maar maakt het dus ook nog uit wat voor carburateur er gebruikt word ondanks precies dezelfde afstelling? zoals standaard afstelling van de carburateur die bij het HPI blok hoort werkt niet als ik de carburateur van het standaard blok gebruik op de HPI motor?

Je kan niet zomaar in de wilde weg een carburateur op een motor schroeven.......
Andere naalden , inlaat diameter allemaal zaken die een rol spelen !!

Dat de "standaard" instellingen niet werken is dus niet zo vreemd !!
Je hebt nu 2 opties:
1: is iemand zoeken die er echt verstand van heeft en op gevoel af kan stellen en daar langs gaan.
2: een originele carburateur zoeken/kopen.

2 uur gereden kan bij een gloeiplug genoeg zijn om niet goed meer te werken....
Dat zegt dus ok helemaal niks...

Die ringen bepalen de ontstekingstiming dus dat je het idee hebt dat die nu te vroeg staat klopt. Gewoon weer terug zetten.
Dampen willen niet zeggen dat de afstelling in orde is. En de koppeling loopt goed vrij? Als de koppeling aanloopt zal de motor ook niet willen starten.

Qua plug,
Die kan na 1 minuut al kapot zijn.
Verkeerde afstelling, rommel in de motor etc.
Of als je de gloei plug driver niet oplaad.. eerst laden, dan pas proberen.

carb:
ja, natuurlijk kan het daar aan liggen.
je gaat een niet standaard carb gebruiken voor die motor.
dan klopt de afstelling natuurlijk niet. die mag je dan helemaal zelf uit gaan vinden.
Komt de carb van een motor die exact even groot is (in cc) zal het misschien nog meevallen
komt de carb van een kleinere motor komt er misschien niet voldoende brandstof doorheen.

Komt er wel brandstof in de motor?
dus plug eruit, starten. je hoort dan een fijne nevel brandstof uit het gat te zien komen.
niet met je gezicht erboven hangen aub tijdens proberen, dat gaat nog vrij hard.
en methanol in je oog is niet goed voor je.
Je je de nevel niet, wordt je vinger niet nat als je deze boven het gat houdt, krijgt hij zowieso niet voldoende brandstof.

Je kan niet zomaar in de wilde weg een carburateur op een motor schroeven.......
Andere naalden , inlaat diameter allemaal zaken die een rol spelen !!

Dat de "standaard" instellingen niet werken is dus niet zo vreemd !!
Je hebt nu 2 opties:
1: is iemand zoeken die er echt verstand van heeft en op gevoel af kan stellen en daar langs gaan.
2: een originele carburateur zoeken/kopen.

hij heeft trouwens wel gelopen met deze carburateur
zat er zelf al aan te denken om misschien toch een ander blok te kopen naar mijn idee is deze bijna op compressie is bijna nul

Die ringen bepalen de ontstekingstiming dus dat je het idee hebt dat die nu te vroeg staat klopt. Gewoon weer terug zetten.
Dampen willen niet zeggen dat de afstelling in orde is. En de koppeling loopt goed vrij? Als de koppeling aanloopt zal de motor ook niet willen starten.

zit een centrifugaal koppeling op loopt helemaal vrij

Qua plug,
Die kan na 1 minuut al kapot zijn.
Verkeerde afstelling, rommel in de motor etc.
Of als je de gloei plug driver niet oplaad.. eerst laden, dan pas proberen.

carb:
ja, natuurlijk kan het daar aan liggen.
je gaat een niet standaard carb gebruiken voor die motor.
dan klopt de afstelling natuurlijk niet. die mag je dan helemaal zelf uit gaan vinden.
Komt de carb van een motor die exact even groot is (in cc) zal het misschien nog meevallen
komt de carb van een kleinere motor komt er misschien niet voldoende brandstof doorheen.

Komt er wel brandstof in de motor?
dus plug eruit, starten. je hoort dan een fijne nevel brandstof uit het gat te zien komen.
niet met je gezicht erboven hangen aub tijdens proberen, dat gaat nog vrij hard.
en methanol in je oog is niet goed voor je.
Je je de nevel niet, wordt je vinger niet nat als je deze boven het gat houdt, krijgt hij zowieso niet voldoende brandstof.

heb eerst een warmere gloeiplug gehad die was inderdaad naar 1x starten al kapot deze gloeit wel meteen fel oranje beetje witachtig gloeiplug driver heb ik extra lange tijd aan de lader gehad om zeker te zijn dat het hier niet aan ligt driver is ook net pas een goeie 2 maanden oud dus zal ook zeer onwaarschijnlijk zijn dat de accu al slecht is

krijg wel benzine maar niet echt fijn vernevelt meer in kleine druppeltjes maar krijgt dus wel brandstof (ben zelf bezig met opleiding automonteur dus standaard eerst gekeken oftie wel lucht brandstof en een bron voor ontbranding heeft)

die ring is terug gezet maar heb nu dus het idee dat hij te laat ontbrand waardoor de cilinder ruimte te groot is en dus weinig kracht van de ontbranding word overgebracht en hij dus niet op eigen kracht kan lopen

zijn er geen dunnere ringen te koop?
hebben die ook nog een officiële naam?
en waar zijn ze bij elke modelbouw winkel te koop of weet je misschien online een site waar ik ze kan bestellen?

Als je bezig bent met zo'n opleiding weet je toch wel dat je niet zomaar een willekeurige carb op een willekeurige motor kan schroeven ?? ;)
Dat kan vaak al niet bij motoren van het zelfde merk... 2 merken mixen is vragen om nog meer problemen :p

Zoals ik al zei heb je nu 2 opties.....
Als beginner ga je hier zelf niet uitkomen voor dat je de auto zat bent ;)

Als je bezig bent met zo'n opleiding weet je toch wel dat je niet zomaar een willekeurige carb op een willekeurige motor kan schroeven ?? ;)
Dat kan vaak al niet bij motoren van het zelfde merk... 2 merken mixen is vragen om nog meer problemen :p

Zoals ik al zei heb je nu 2 opties.....
Als beginner ga je hier zelf niet uitkomen voor dat je de auto zat bent ;)

daar heb je gelijk in maar hij heeft wel gelopen met deze carburateur dat is dus het rare eraan
maar denk dus dat de beste oplossing dus is naar de orginele hpi carburateur zoeken met de standaart afstellingen proberen en anders denk ik dat ik of een ander blok haal of een andere auto (de versnellingsbak is niet heel goed meer en onderdelen zijn zeer moeilijk of heel duur te krijgen)

UPDATE:

ben er zojuist mee bezig geweest de auto heeft scheinbaar ook valse lucht getrokken via het plaatje waar de electrische starter op zit (vaak een trekstarter) hem het afgedicht met vloeibare pakking
vol gas springt hij meteen aan maar zodra ik het gas los laat val hij ook meteen weer uit
heb hem allang niet meer horen aanslaan maar naar mijn idee zit er wel nog een scherp geluid zou het beschrijven als een scherp krakend geluid in die hij naar mijn weten eerder niet had

heb ook de cilinders opgemeten en is zijn wel hetzelfde aantal cc dus kwa carburateur zou dit na mijn idee toch wel moeten werken

Laatst bewerkt:
Ik heb ook nog carb en motors van verschillende merken gemengd. Enige van belang leek me is dat het past (en zelfde cc natuurlijk). Kreeg ze doorgaans wel weer draaiend, maar soms met wel veel geduld. Maar je moet inderdaad alle andere mogelijke problemen eerst checken en verhelpen.
Compressie heb je nog genoeg?
Bij je oorspronkelijke verhaal had ik het gevoel dat de zuiger de kop raakte binnenin door die ring te verwijderen. Heb je de zuiger niet kapot gemaakt ondertussen daardoor? Kan dat geluid verklaren?

Ik heb ook nog carb en motors van verschillende merken gemengd. Enige van belang leek me is dat het past (en zelfde cc natuurlijk). Kreeg ze doorgaans wel weer draaiend, maar soms met wel veel geduld. Maar je moet inderdaad alle andere mogelijke problemen eerst checken en verhelpen.
Compressie heb je nog genoeg?
Bij je oorspronkelijke verhaal had ik het gevoel dat de zuiger de kop raakte binnenin door die ring te verwijderen. Heb je de zuiger niet kapot gemaakt ondertussen daardoor? Kan dat geluid verklaren?

ik heb niet zo heel veel ervaring met nitro motoren dus weet niet hoeveel compressie hij normaal zou moeten hebben maar naar mijn mening zit deze wel aan de lage kant als de ring ertussen zit

zonder ring raakt de zuiger de kop niet heb hier extra naar gekeken (door met de hand rond te draaien) voordat ik hem echt heb proberen te starten maar heb de ring er nu weer tussen gezet omdat hij zonder ring te veel compressie had en daardoor te vroeg ontbrande en terug sloeg

begin langzaam het idee te krijgen dat het tijd is voor een nieuwe auto of in ieder geval een nieuwe motor (haal meteen een nieuwe deze 2de hands gekocht en eigenlijk alleen maar problemen mee gehad)

2de hands is altijd wat gokwerk bij een motor. Zelf zowel al goed als slecht gevaren hierbij. Maar gewoon andere motor natuurlijk, als je van de auto tevreden bent!

2de hands is altijd wat gokwerk bij een motor. Zelf zowel al goed als slecht gevaren hierbij. Maar gewoon andere motor natuurlijk, als je van de auto tevreden bent!

het enigste probleem met de auto is als je er al onderdelen voor kan krijgen zijn ze hardstike duur had laatst 2 nieuwe tandwieltjes nodig die na de centrifugaal koppeling komen kosten 30 euro en in de versnellingsbak zit een soort pal om een wiel heen als je achteruit wilt of om te remmen het tandwiel verschuift maar die is ook versleten dus kan ook niet meer remmen of achteruit rijden alleen de 2 versnellingen vooruit doen het nog

Als automonteur (in opleiding)

Als je volgas geeft, loopt hij. Om uit te gaan met minder gas.
Dus, hij krijgt op volgas pas voldoende brandstof om een goede verhouding brandstof lucht te krijgen.
Of hij verzuipt met minder dan volgas.
Bij verzuipen heb je een zwaar geluid tijdens draaien (Tot hij uit is natuurlijk), veel rook, veel rommel in de uitlaat. Wil bijna geen toeren maken
te arm heb je een wat hoger geluid als hij draait. Wil heel erg snel optoeren, bijna geen rook, geen rommel in de uitlaat.

bepaal eerst welke van de twee het is.

In geval 1 moet hij gewoon meer brandstof krijgen, dus hoofdnaald open. Zover als nodig, zonder dat hij eruit komt.
Geval twee houd in dat de mengselschroef echt heel erg fout staat. Die zorgt voor de verhouding brandstof lucht van onderin naar bovenin de toeren.
Als die veel te ver open staat, heb je stationair een veels te rijk mengsel, en bovenin wordt hij magerder.

Dat metalig gekraak zou je na moeten zoeken.
Rommel in het carter?
Zand in de motor?
Rommel in het lager of lager kapot?

En misschien komt het gekraak van de koppeling?

Als je helemaal geen beschrijving van de motor hebt, én je hebt al ‘als een dwaas’ aan de sproeiers van de carburateur gedraaid, dan moet je de een basis afstelling van de motor zoeken:

Om een basisafstelling te vinden doe je het volgende:
Je neemt een stukje brandstofslang en plaatst dit op de carburateurnippel.
Hoofdsproeier: Je draait de hoofdsproeier helemaal dicht en zet de carburateur helemaal open. Nu blaas je op de slang en draait gelijktijdig de hoofdsproeier open. Totdat je hoort dat de lucht goed door de carburateur stroomt (Dit zal zo’n 2,5 tot 3 slagen zijn).
Mengregelregelschroef: Met de mengregelschroef doe je hetzelfde, maar nu zet je de carburateur ongeveer 15% open.
Stationairschroef: De stationairschroef draai je naar binnen, totdat de gasschuif ongeveer 2mm open staat.
Nu heb je de basis afstelling en kan de motor gestart worden.

Als je helemaal geen beschrijving van de motor hebt, én je hebt al ‘als een dwaas’ aan de sproeiers van de carburateur gedraaid, dan moet je de een basis afstelling van de motor zoeken:

Om een basisafstelling te vinden doe je het volgende:
Je neemt een stukje brandstofslang en plaatst dit op de carburateurnippel.
Hoofdsproeier: Je draait de hoofdsproeier helemaal dicht en zet de carburateur helemaal open. Nu blaas je op de slang en draait gelijktijdig de hoofdsproeier open. Totdat je hoort dat de lucht goed door de carburateur stroomt (Dit zal zo’n 2,5 tot 3 slagen zijn).
Mengregelregelschroef: Met de mengregelschroef doe je hetzelfde, maar nu zet je de carburateur ongeveer 15% open.
Stationairschroef: De stationairschroef draai je naar binnen, totdat de gasschuif ongeveer 2mm open staat.
Nu heb je de basis afstelling en kan de motor gestart worden.

Bedankt voor de Goude info die ik nodig had over het afstellen hij loopt wel weer alleen nog goed aan de rijke kant als je gas geeft flinke rook pluim en blijft in de hoge toeren hangen als je kort gas geeft

Back