Nog een 1e jet : T22 warrior met P160

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door u4eake, 23 jul 2009.

  1. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Nog 2 leuke vluchten gemaakt vandaag :)
    Bij een paar snelle passages een nieuwe topsnelheid vastgelegd : 328 km/h. De raketjes lijken van dergelijke snelheden geen last te hebben.

    Fotootjes van de jet met raketten in de vlucht (met dank aan clublid Jona) :

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 7 sep 2009
  2. Sandor

    Sandor Guest

    ja hoor

    www.digitech.nl
    ook nieuwe stuur armen zijn op voorraad..
     
  3. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    Weer mooie foto`s van de T22 :D
     
  4. Hanzl

    Hanzl

    Lid geworden:
    21 aug 2008
    Berichten:
    704
    Hey Sandor, weer terug?

    goede vakantie gehad? :)
     
  5. Sandor

    Sandor Guest

    Vakantie? o ja das waar ook...

    we hebben zaterdag en zondag alweer gewerkt..
     
  6. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Pech weekend

    Vorig weekend nog 2 vluchten met de T22 gedaan, doch geen goeie...
    Vorige week de laatste brandstof met BP2389 olie verbruikt en de jet vrijwel leeg laten draaien, enkel in de hoppertank nog een klein beetje ingelaten.
    Daarna op brandstof met DTE light overgeschakeld.

    Eerste vlucht zaterdag ging prima, doch niet kunnen vliegen zoals ik wou omdat er para's boven de piste hingen. dus gewoon wat rondgetuft op veilige hoogte en weg van de para's.
    Landing was niet schitterend. Ietsje te traag, gas bijgegeven maar door de trage opspooltijd met weinig resultaat. Toch net de piste gehaald en daar vanop een halve meter hoogte ofzo neergeploft. 3 vinnetjes van mijn raketten af en de nieuwe veertjes van het landingsgestel meteen al terug wat uitgerokken. Naja niet erg.

    Bij de 2e vlucht echter ging het goed mis met een flame out bij de start. Gelukkig was de jet nog net niet losgekomen en bolde hij gewoon uit op de piste, met een witte rookpluim er achteraan. Fuelfail liet de ecu mij netjes weten. Max pompvoltage was 4.7V waar dit normaal rond de 4.2V ligt.
    Volgens de jetcat manual betekent dit in 99 van de 100 gevallen lucht in de brandstofleiding.
    De jet op de grond nog eens gestart en paar keer volgas gegeven maar het probleem herhaalde zich niet. Voor de zekerheid toch niet meer gevlogen en thuis het fuel systeem gespoeld door de leiding uit de turbine te halen en de pomp flink te laten pompen (4V). Geen luchtbellen gezien.

    Zondag dan toch terug gaan vliegen. Ongeveer midden in de vlucht op een gemiddelde hoogte terug flame out met een witte rookpluim. Mijn eerste noodlanding dus.
    Helaas stonden we aan de 'moeilijke' kant van het veld, vlakbij de parking en het publiek en de flame out gebeurde ongeveer recht voor me. Hierdoor kon ik de jet geen ruime bocht laten maken en netjes aanvliegen, maar moest ik hem recht op me af laten komen om vlak voor me in te draaien en neer te zetten.
    Doch de snelheid van de jet bleek nog te hoog om vlak voor me in te draaien, en te laag om voorbij te gaan en een 270° bocht te maken. Gewoon rechtdoor ging ook niet want dan zou ik op de baan van de zwevers terecht kunnen komen.
    Achter me door dan maar en indraaien met 90°bocht, doch daarbij moest ik dan rond de pilotenbox vliegen waar veel volk stond. Ik zag dat ik voor een goeie landing over de pilotenbox zou moeten vliegen, doch dat wou ik vermijden. De bocht dus wat ruimer genomen en de jet wat op hoogte gehouden totdat ik de pilotenbox voorbij was.
    Tot hier dacht iedereen dat het perfect goed ging komen, maar nu ging het fout.
    Landingsgestel uit (2 knoppen gelijk bedienen) en mogelijk heb ik daarbij iets te veel hoogte getrokken of misschien was de snelheid er toch al teveel uit, in elk geval de jet ging in high alpha, verloor heel veel snelheid, liet een vleugel vallen en draaide zijn neus de grond in vanop een meter of 3 hoog.

    Schade blijkt enorm mee te vallen voor zo'n smak. Enkel de neus is eraf + wat cracks, de as van 1 canard is scheef en de vinnetjes zijn weer van de raketten af. Turbine heeft netjes nagekoeld en alle electronica lijkt nog ok. Neus lijkt repareerbaar met wat matjes en epoxy, plamuren, schuren en spuiten.
    Voor extra gewicht hoef ik me geen zorgen te maken : er zat 450g lood in de neus :eek:

    Achteraf bekeken waren er wel wat opties die de jet mogelijk heel hadden gehouden : buiklanding maken ipv landingsstel uitklappen, buiten de piste landen, gewoon langs de andere kant van de piste te landen, het was toch vrijwel windstil, dan had ik wel ruim kunnen bochten en aanvliegen... Echter was er niet veel tijd om alle opties te overwegen + ik kende de zweefeigenschappen met motor uit niet goed (motor uit is toch flink verschillend van een idle met nog altijd 0.5kg thrust)
    Over de parking vliegen had ook een mooie aanvliegroute opgeleverd, maar dat leek me niet verantwoord.

    Naja, ik weet weer wat doen de komende dagen :)
     
    Laatst bewerkt: 28 sep 2009
  7. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    Kijk dat zijn de wat mindere dingen maar ook wel weer goede leermomenten.

    OOk het overhalen van de 2 schakelaars blijken in zo`n situatie dus niet optimaal en zoals je zelf al aangeeft had je dan misschien beter het gear in kunnen laten.

    Echter dat soort zaken bednek je altijd achteraf, ook ik heb wel eens na een zo`n soort akkefietje van "als ik nou dit of als ik nou dat" maar dat is altijd achteraf gezien en niet op het moment van.

    Vaak hoor je andere daarna ook altijd zeggen van "je had dit, of je had dat moeten doen" maar op zo`n moment sta jij aan de knuppel en jij maakt een bepaalde keuze.

    Slechte wat je dan kan doen is van die keuze af gaan wijken want dat maakt de kans op grotere schade alleen maar aannemelijker.

    Succes met het weer vliegklaar maken en bij je komende vluchten.


    Damn, nu ik dit zo lees wil ik ook weer jetten, maar weer even goed met de F-15 bezig gaan ;-)
     
  8. Hanzl

    Hanzl

    Lid geworden:
    21 aug 2008
    Berichten:
    704
    Oei, klinkt alsof je weer wat werk te doen heb. Gelukkig is bijna alles te repareren.

    Ben wel benieuwd waar de flameout door komt/kwam. Alle slangetjes/connecties misschien eens goed controleren op eventuele lucht-lekjes...

    Succes met de reparaties!

    Hans
     
  9. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.498
    Locatie:
    Groningen
    Tijdens het vullen van het brandstof systeem moet je goed de kist ronddraaien om alle lucht eruit te krijgen. Ik hoorde na het drainen ook nog wat bellen maar de motor bleef wel lopen gelukkig. In de kleppen en de filters blijft vaak nog wat lucht achter.

    Suc6 met de reparaties. Lijkt toch een vrij sterke kist :)
     
  10. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Die T22 is echt wel heel sterk. Ideaal als trainer. Ik was ook verbaasd dat aan vleugels en de rest van de romp niets kapot was.
    De kist is vrijwel recht op zijn neus gevallen, dus die heeft echt de klap opgevangen.

    Ik vermoed ook dat de flame outs kwamen door lucht in de filters of kleppen. Ik had de jet wel verticaal staan bij het vullen en spoelen, maar ik lees in de jetcat manual dat het aan te raden is op de filters te tikken tijdens spoelen en deze te draaien omdat daar inderdaad vaak lucht blijft zitten.
    In de hoppertank zit nu ook nog een kleine luchtbel (1cm diameter ongeveer)

    Na de reparatie beter checken of alle lucht eruit is en eerst enkele vluchten doen als er weinig volk is om noodlandingen te oefenen.
     
    Laatst bewerkt: 28 sep 2009
  11. Sandor

    Sandor Guest

    een andere tip is om NOOIT de tanks geheel leeg te maken
    dit bevorderd algengroei en flame outs door luchtbellen
     
  12. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Gisteren ecu nagekeken en fuelfail was weer de reden van de flame out. Pomp voltage 3.8V en rpm ongeveer 45000, ik vloog ongeveer halfgas toen de flame out gebeurde.
    Het de fuelpomp nog eens flink laten draaien terwijl ik tegen de brandstoffilter tikte en deze in allelei posities bracht en ja hoor op een bepaald moment zag ik een belletje of 2 wegschieten.

    Chinese secondenlijm, expoxy en glasmat staan klaar en de electronica is al deels uit de neus gehaald.

    Fotos van de schade :

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het lijkt flink erg, maar als je alle stukjes er weer aan puzzelt ziet het er al repareerbaarder uit :

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het zal niettemin een hele klus blijven, maar ik zie het wel zitten.
     
    Laatst bewerkt: 30 sep 2009
  13. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    Ai, ziet er zeker lelijk uit :-(

    Maar zoals je zelf al aangeeft niet geheel onmogelijk, dus knutsel ze en dan zien we hem binnenkort weer tip top in orde op het forum verschijnen.

    Succes ermee.
     
  14. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    De reparatiewerken vorderen traag, maar zeker.
    Eerst alles met secondenlijm terug in elkaar gepuzzeld en gisteren de eerste 2 matten erin gelegd. Ik haat dat rotjobke. Ik werk echt niet graag met epoxy.
    Deze in de neus moesten eerst en waren ook de moeilijkste. Lastig aan te kunnen vanuit de cockpit opening. Vooral het stukje bovenaan, achter de voorlijst van de canopy opening is ambetant. Ik heb een penseel kort afgezaagd om er epoxy op te kunnen smeren. Uitstekende glasvezels moeten nog afgeknipt worden.

    Ik had de jet met de neus naar beneden opgehangen om er wat beter aan te kunnen. Al bij al zijn de 1e 2 matten redelijk goed gelukt vind ik. Hopelijk gaat de rest ook goed :)

    [​IMG]

    Het geheel begint terug op de T22 te lijken :)

    [​IMG]

    [​IMG]

    Deze kant ziet er nog wat lelijk uit en zal flink schuur en plamuurwerk vergen :

    [​IMG]

    Hier nog enkele boosdoeners die tijdens de reparatie te voorschijn zijn gekomen. Ik heb de brandstofleiding uit de turbine gehaald en in de vulleiding gestopt, zodat ik een gesloten circuit heb. Dan brandstofkraantjes open, en bij het manipuleren van de jet kwam er in het begin toch nog lucht tevoorschijn. Nu lijkt er geen lucht meer bij te komen. Als de jet klaar is de pomp eens flink in gesloten circuit laten draaien en hopelijk zijn de flame-outs dan gedaan.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 7 okt 2009
  15. Hanzl

    Hanzl

    Lid geworden:
    21 aug 2008
    Berichten:
    704
    De vorm zit er weer in! Ik denk dat hij snel weer zal vliegen! :)
     
  16. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.498
    Locatie:
    Groningen
    Lucht in de hopper is geen probleem, die is daar juist voor gemaakt. De filters en pomp edg zijn een stuk erger. Ik had het ook goed luchtvrij gemaakt dacht ik maar de 2 vluchten daarna hoorde ik toch een kleinere happering in de motor. Dit zijn nog kleine bellen geweest. Die verrecte luchtbellen verstoppen zich echt overal.....
     
  17. Hanzl

    Hanzl

    Lid geworden:
    21 aug 2008
    Berichten:
    704
    Flink tikken inderdaad tegen alles wat na de hopper komt nadat je alles weer hebt ingebouwd, als daar maar geen lucht in blijft zitten.. Vóór de hopper maakt 't niet zoveel uit..

    Grtz,
    Hans
     
  18. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    Klopt, alles erna kan funest zijn.


    Maar het ziet er allemaal weer aardig uit, gaat dus helemaal goed komen :yes:
     
  19. Hanzl

    Hanzl

    Lid geworden:
    21 aug 2008
    Berichten:
    704
    Volgens mij kan 'ie alweer bijna vliegen :p
     
  20. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Die luchtbel in de leiding is tussen hopper en fuelpomp. Met een zaklamp op de hopper kan ik ook zien dat er nog een klein belletje in het inwendige zakje van de hopper zit en dat wil er niet direct uitkomen, maar het zal toch moeten :)

    Eerst de romp maar verder verstevigen. Ik had gehoopt dit weekend een testvlucht te kunnen doen, maar dat zal wat voorbarig zijn.

    Een nieuwe radioplaat ga ik ook nog moeten maken, want die is gebroken en de canard moet ik ook nog nakijken of hij terug mooi recht is.
     

Deel Deze Pagina