Nog een Avonds F-15

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Wiert Land, 24 jun 2013.

  1. Willem.vL

    Willem.vL

    Lid geworden:
    22 aug 2013
    Berichten:
    124
    Locatie:
    Zevenaar
    Daar zal wel een pers aan te pas moeten komen, ik zou dit soort dingen ook het liefst zelf doen ,maar ja, ervaring overwint altijd.
    Dus uit handen geven Wierd ;)
     
  2. Jeroenvw

    Jeroenvw

    Lid geworden:
    21 sep 2007
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Alphen ad Rijn
    Nee, geen pers!! Oppassen met je as.
    Gewoon even de fohn erop, of iets anders waarmee je de compressor warm kan maken.
    Dan trek je hem er zo af.
     
  3. Willem.vL

    Willem.vL

    Lid geworden:
    22 aug 2013
    Berichten:
    124
    Locatie:
    Zevenaar

    Dat bedoel ik dus, ervaring :eek:
     
  4. Wiert Land

    Wiert Land

    Lid geworden:
    19 nov 2010
    Berichten:
    653
    Locatie:
    Haulerwijk
    Ondertussen een telefoonnummer gekregen van de bouwer dit gaat het zoeken naar een andere compressor een stuk makkelijker maken er komen een aantal in aanmerking de Garret 409535-0009 7 blads of de schwitzer 316954
     
  5. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Hoi Wierd.

    Je kan niet zomaar een andere compressor plaatsen, geloof me, vergeet dat maar, dan moeten de andere drie processen ook aangepast worden d.w.z. comprimeren, verbranding en uitstroom, en dit ga jij niet willen.
    Ik denk dat de compressor welke in jou motor zit dezelfde is als in mijn ouwe RT Hammer, deze is vrij makkelijk te verkrijgen bij Jetzubehoer (Matthias Jautsch), zal de maten even opmeten, intrede diameter, uittrede diameter, totale hoogte en de uittrede bladhoogte en dat weet je genoeg.
    Zal het nummer voor je opzoeken, mail je vanavond wel effe, zit nu op m'n werk.
    Deze compressor kost ongeveer 50 euris.
    Compressorwiel verwarmen en hij glijdt eraf, zoals boven vermeld.
    En nu kijken of de as nog recht is en het turbinewiel niet beschadigd en dan heb je misschien een hoop mazzel :wink:

    Groet Ger.
     
  6. Wiert Land

    Wiert Land

    Lid geworden:
    19 nov 2010
    Berichten:
    653
    Locatie:
    Haulerwijk
    @Ger Ik kon nog geen contact krijgen met de bouwer maar die was vanavond na 19:00 thuis dan weet ik wel welk wiel er in moet, ps ik heb geen haast de kist word leeggehaald voor de geplande renovatie. Geen overhaaste dingen dus!

    Het turbinewiel is 100% heel net als het NGV in de buitenkant zitten wat bultjes tpv de diffuser voor zover ik kan zien is dat et, ik krijg 'm verder niet uit elkaar dus verder dan dat kan ik niet beoordelen en daar ga ik hulp bij zoeken, eerst contact met de bouwer en pas dan kunnen we verder hij hoeft volgende week niet klaar :D
     
  7. Wiert Land

    Wiert Land

    Lid geworden:
    19 nov 2010
    Berichten:
    653
    Locatie:
    Haulerwijk
    Nog wat foto's:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  8. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hoi Wierd, ik zat effe naar je FOD kapje te kijken, kan het niet helemaal goed zien maar lijkt het nu of er een grote sleuf achter je fod kap zit om de compressor kan heen? Zie gele pijl wat ik bedoel.

    [​IMG]

    Als dat zo is moet je dat weg zien te krijgen. Het zeefje is altijd meer luchtweerstand dan de sleuf dus alles van fod zal zijn weg door dit spleetje vinden en maakt het kapje waardeloos. Desnoods een triplex of printplaat ring zagen en die er tussen lijmen.

    Al iets gehoord van je compressor?

    Groetjes,
    Gerald
     
  9. Wiert Land

    Wiert Land

    Lid geworden:
    19 nov 2010
    Berichten:
    653
    Locatie:
    Haulerwijk
    Goed punt heb je daar, ik ga dat zeker veranderen. De bouwer was alweer op pad morgenochtend om 10:00 was hij wel thuis dan moet ik weer bellen.
     
  10. Wiert Land

    Wiert Land

    Lid geworden:
    19 nov 2010
    Berichten:
    653
    Locatie:
    Haulerwijk
    Ik heb net de bouwer gesproken het is een verkrijgbaar onderdeel een KKK 5327-123-2310 nu kan ik verder gaan zoeken!
    Hij kon me ook vertellen dat dit wiel aangepast moet worden maar dat werd wel duidelijk als je de oude en de nieuwe naast elkaar legt.

    [​IMG]

    A= 50
    B= 5
    C= 73.8
    D= aangepast hij is nu vlak
    E= 7
     
    Laatst bewerkt: 23 sep 2013
  11. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Ik bestel ze altijd hier, lekker voordelig: Helptoday Limited - Marine and Automotive Spares

    Ik heb ook een paar keer turbo's hoet in nederland geprobeerd, vooraanstaand leverancier hier maar die zijn qua prijs peperduur, soms zelfs wel 2x zo duur....!?!

    Grt,
     
  12. Wiert Land

    Wiert Land

    Lid geworden:
    19 nov 2010
    Berichten:
    653
    Locatie:
    Haulerwijk
    Dank je Gerald heb ze een e-mail gestuurd ben benieuwd op google zijn er niet zo heel veel
    te vinden helaas
     
  13. Wiert Land

    Wiert Land

    Lid geworden:
    19 nov 2010
    Berichten:
    653
    Locatie:
    Haulerwijk
    Na heel wat af te hebben gebeld en gemaild een compressor wiel gevonden in Nederland en in de buurt iemand gevonden die wil helpen met het afdraaien er moet nogal wat vanaf gedraaid worden...

    Vanochtend ook het wiel er afgekregen door 'm te verwarmen en dan langzaam aan naar boven te draaien hier komt het volgende dilemma naar boven de tunnel is van binnenuit geschroefd dus NGV en turbine wiel moeten er ook af om verder te kunnen inspecteren. Interessante techniek allemaal zo'n turbine, veel over gelezen in het weekend over de werking van zo'n compressor samen met de diffuser, tegelijk begin ik me ook af te vragen of hij verder nog te optimaliseren is hij drukt nu +-12kg met een 74/70 bij 116.000rpm.

    Ook al even nagedacht over hoe in de toekomst dit te voorkomen een frontcover en daarop de FOD zodat de rand helemaal dicht is.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 23 sep 2013
  14. ked

    ked

    Lid geworden:
    25 dec 2009
    Berichten:
    899
    Locatie:
    Drachten
    Mooi K dat je turbine kapot is.
    Voordeel is natuurlijk dat je leert hoe een en ander in elkaar steekt.

    Vandaag nog een turbine in de soep op het veld.
    Schoep afgebroken.
     
  15. Wiert Land

    Wiert Land

    Lid geworden:
    19 nov 2010
    Berichten:
    653
    Locatie:
    Haulerwijk
    Ja idd mooi K, wat ook k is dat het bedrijf waar ik een compressor besteld heb vergeten was een compressor te bestellen bij hun leverancier!!

    Ik kreeg gisteren een apje dat er nog 1 gesneuveld was idd met de tekst gedeelde smart.... wel zonde maar wat doe je er aan..
     
  16. Wiert Land

    Wiert Land

    Lid geworden:
    19 nov 2010
    Berichten:
    653
    Locatie:
    Haulerwijk
    Na een weekje vertraging kunnen we weer verder gisteren is het nieuwe compressor wiel binnen gekomen.

    oud versus nieuw:

    [​IMG]
     
  17. Willem.vL

    Willem.vL

    Lid geworden:
    22 aug 2013
    Berichten:
    124
    Locatie:
    Zevenaar
    Moet deze nog aangepast worden Wierd ?
     
  18. Wiert Land

    Wiert Land

    Lid geworden:
    19 nov 2010
    Berichten:
    653
    Locatie:
    Haulerwijk
    Ja hij moet nog behoorlijk aangepast worden aan de achterzijde moet er nogal wat aan gewicht besparing gedaan worden en iets verjongd worden de diameter is verder wel goed.
     
  19. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.847
    wat heefd die motor gegeten dat het er zo uit ziet
     
  20. ked

    ked

    Lid geworden:
    25 dec 2009
    Berichten:
    899
    Locatie:
    Drachten
    Hier je antwoord J.Weel.
     

Deel Deze Pagina