Nog een Avonds F-15

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Wiert Land, 24 jun 2013.

  1. Wiert Land

    Wiert Land

    Lid geworden:
    19 nov 2010
    Berichten:
    653
    Locatie:
    Haulerwijk
    Zo vanavond eens alles uit elkaar gedraaid met hulp van een turbine bouwer, helaas kwamen we tot de ontdekking dat het verkeerde compressor wiel is geleverd... Het nummer op de compressor is veranderd van 2220 naar 2310... Het verschil zit in de intrude de 2310 is 52mm en de 2220 is 47mm wel heel erg balen.

    Voor de rest ziet alles er mooi uit de lagers zijn goed en hij is nog mooi schoon van binnen en ook de sticks even gecheckt en die branden allen mooi, hier en daar vonden we wel wat stukjes van de compressor maar dit heeft gelukkig geen ernstige schade veroorzaakt.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 18 okt 2013
  2. Wiert Land

    Wiert Land

    Lid geworden:
    19 nov 2010
    Berichten:
    653
    Locatie:
    Haulerwijk
    Progress!!!! Hij loopt weer, het rare is hij accelereert veel sneller nu echt veel sneller als eerst. Mendelt heeft het compressorwiel afgedraaid en heeft niet de gewichtsbesparing eruit gehaald, ook de passing op de diffuser beter gemaakt. Ik merkte al bij het starten dat het anders was hij startte sneller op en bij het gasgeven een betere respons!!!

    Het balanceren is wel goed gegaan alleen denk dat er toch ook een lager kapot is gegaan dus die moeten ook nog vervangen worden klinkt erg rauw bij het koelen en na lopen. Eerste keer opstarten rustig laten lopen tot Max 80.000rpm 2e start tot 110.000 en na wat aanpassingen in de ECU tot 119.000 met een Max temp van 670. Wat mij opviel was bij 90.000 480graden (koel) en 115.000 610 en idle 520.

    Wat ik ook raar vond was dat de idle spanning op de brandstofpomp 0.41 volt was dit klopte niet dit moet 0.34 zijn en ik heb er niets aan verandert hij starte er wel op maar met vlammen en bij het optoeren ook vlammen deze staat nu weer op 0.34v en dan is het goed. Weet iemand misschien hoe het kan dat dit verandert was het is een orbit ecu ik vond dit vreemd.
     
  3. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hoi Wiert, hartstikke mooi dat hij het weer goed doet, zo te horen heeft de actie van Mendelt de compressor rendement verbeterd. :D

    Temperatuur curve wat jij beschrijft is heel normaal. Bij idle altijd wat hoger vanwege limiterende koeling, daarna dalende tot ergens tussen 75k en 90k toeren, boven 110K gaat hij écht energie leveren en loopt temp weer op. Goede temperaturen maar hoeft niet altijd wat te zeggen, je probe kan bijvoorbeeld in een "cold spot" zitten maar verder niets aan doen.

    Vlammen bij opstart is vrij normaal bij de eerste start, alle leidingen zijn los geweest en waren droog. Orbit kent geen feed back start curve dus de pomp blijft versnellen terwijl de brandstof nog niet bij de injectors is. Gevolg plotseling te veel brandstof en een hotsstart. Volgende starts zou beter moeten zijn. Ook de idle voltage zegt niets en is ook niet af te stellen. Je stelt idle toeren af en de ecu heeft daar dan een toevallige corresponderende voltage bij om dat toerental te halen. Een andere compressor zou heel goed een andere pomp spanning kunnen betekenen.

    Wat rauwe lagers betreft, heeft je motor eerst 60.000rpm gedraait voordat hij uit ging? Ik weet niet welke versie ecu je hebt maar de mijne deed dat niet automatisch en moest ik manueel doen. Alle motoren moeten eerst 5-10 sec. "high-idle" draaien voordat ze uitgaan . Dat is om de motor lekker koel te maken, langer uittoeren en dus betere na-koeling en tevens meer brandstof naar de lager smering. Stopt de motor vanuit idle dan is hij veel heter, slechtere koeling en minder smering voor de volgende start. Het zou kunnen zijn dat je lager effe droog gelopen is en dat hoor je dan. Hoeft niet meteen drama te zijn, een volgende start kan uitsluitsel geven. Opstarten, paar minuten op 80.000rpm laten draaien en dan uitzetten en opnieuw naar je lagers luisteren, zou zomaar ineens beter kunnen zijn. Nóóit een motor direct stoppen na volgas, eigenlijk hetzelfde als een auto turbo die altijd effe na moet draaien.

    Hoop dat je er wat aan hebt, succes!

    Groetjes,
    Gerald
     
  4. peter coers

    peter coers

    Lid geworden:
    16 okt 2005
    Berichten:
    1.014
    Locatie:
    sneek
    Ha, die ouwe is het nog niet verleerd :p knutselen aan een turbine.
     
  5. Wiert Land

    Wiert Land

    Lid geworden:
    19 nov 2010
    Berichten:
    653
    Locatie:
    Haulerwijk
    @Gerald Rutten je tip heeft geholpen had gisteren al olie in de lager tunnel gespoten maar dat heeft blijkbaar niet veel geholpen vanmiddag olie met petroleum erin gespoten totdat het er aan de andere kant uit begon te lopen daarna met de compressor de turbine even aangedreven en daarna gestart nu waren de lagers behoorlijk stiller tijdens het koelen, alleen als de starter aangaat is er een trilling te voelen zodra de starter er weer afgaat is de trilling weg.

    @Peter Coers Nee en niet opgeven he :lol: zijn om 14:30 begonnen en rond 21:30 zat ie weer in elkaar.
     
  6. MendeltBooster

    MendeltBooster

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    120
    hallo wiert

    dat is vrij normaal komt vaak van het rubber o ringetje
    grt mendelt
     
  7. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Hey wiert, super dat ie weer loopt! Nu weer lekker voorbereiden op het nieuwe vliegseizoen!
     
  8. Wiert Land

    Wiert Land

    Lid geworden:
    19 nov 2010
    Berichten:
    653
    Locatie:
    Haulerwijk
    Tijd voor een kleine update, nu de turbine alweer een tijdje klaar is en tussendoor telkens wat andere dingen had ben ik eindelijk dan begonnen en hier alvast een eerste sneak peak:

    [​IMG]

    Er zit een boel werk in het afplakken en het maken van de sjablonen , ik had een paar hoge resolutie foto's gekregen en deze omgezet naar lijntekening en afgedrukt in de afmetingen van de Avonds F15. Ik zal proberen zo nu en dan een update te plaatsen van de vorderingen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    Nice!
     
  10. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Stoer! :cool:

    Grtz,
     
  11. lifeliner4

    lifeliner4

    Lid geworden:
    25 okt 2011
    Berichten:
    143
    Locatie:
    Oosterwolde (Fr.)
    Dat gaat er leuk uit zien.
     
  12. Pieter

    Pieter

    Lid geworden:
    12 okt 2003
    Berichten:
    680
    Locatie:
    Delfzijl
    goed bezig Wiert
     
  13. Wiert Land

    Wiert Land

    Lid geworden:
    19 nov 2010
    Berichten:
    653
    Locatie:
    Haulerwijk
    Een tijd al geen update gedaan en ook niet echt heel veel gedaan veel te druk met werk en dan even geen tijd en zin, sinds een aantal weken weer verder gegaan me de F15 en veel gedaan in die weken:

    De neus:

    [​IMG]

    En druk bezig met de paneellijnen:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Aankomende week de zijkanten en vert. stabilo's dan nog de decals en gaan we weer beginnen aan de inbouw van de turbine en rc spullen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    Ziet er gaaf uit :thumbsup:
     
  15. Wiert Land

    Wiert Land

    Lid geworden:
    19 nov 2010
    Berichten:
    653
    Locatie:
    Haulerwijk
    [​IMG]

    [​IMG]

    Het gaat allemaal niet zo snel als ik zelf had gewild maar we komen er wel.
     
  16. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    Heel apart schema, rustig aan dan komt het helemaal goed.
     
  17. Wiert Land

    Wiert Land

    Lid geworden:
    19 nov 2010
    Berichten:
    653
    Locatie:
    Haulerwijk
    De verticale stabilo's staan ook in kleur ik hoop deze week behoorlijk wat te kunnen doen heb een aantal dagen vrij en ik wil 'm klaar hebben voor 1 juni.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    werkelijk een plaatje!
     
  19. Wiert Land

    Wiert Land

    Lid geworden:
    19 nov 2010
    Berichten:
    653
    Locatie:
    Haulerwijk
    Via een buitenlands forum heb ik afbeeldingen voor een paar decals gekregen

    [​IMG]

    [​IMG]

    De Dragon komt op de staart en het 50th anniversary logo komt op de ducts
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. ked

    ked

    Lid geworden:
    25 dec 2009
    Berichten:
    899
    Locatie:
    Drachten
    Wordt mooi Wiert!
    Ben benieuwd hoe dat er straks in de lucht gaat uit zien
     

Deel Deze Pagina