Nog een Compass Atom 7HV!

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door EricW, 1 sep 2011.

1. Helihabit

Helihabit

Lid geworden:
    18 mrt 2008
    Gefeliciteerd Eric:proost:! Als je dan toch met een VBar bent 'opgezadeld' moet er natuurlijk een heli onder ;-)
    Ernstig mooi bouwverslag ook (ga hem nog even op m'n gemak doorlezen dan zal me het waarom v/d Spartan blue-link wel duidelijk worden..).

Walter jij trouwens ook van harte!

Groet,

Bob

2. EricW

EricW

Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Dank je Bob, proost :D
    Die bluelink is een van de dingen die ik nu net niet heb beschreven...
    Maar bij deze,
    Dat is een klasse 1 bluetooth module (100 mtr bereik) die dus exact hetzelfde doet als de Mikado BT module ;).
    Kan ik de Vbar op mijn Android mee afstellen en iemand laten monitoren wat alles doet tijdens een vlucht.
    Toch wel Super handig moet ik zeggen.
    Had ik nog liggen, dus maar eens geprobeerd.
    Je moet wel even de kabeltjes in de juiste volgorde in een stekker prikken (is anders) voordat je hem in de Vbar steekt.

Groetjes Eric

Laatst bewerkt: 22 sep 2011
  3. Helihabit

Helihabit

Lid geworden:
    18 mrt 2008
    Aah okay, bedankt voor je uitleg. Nog even en het zijn pc's met rotorbladen :). Ben benieuwd naar een flight vid!

4. 666yeti666

666yeti666

Lid geworden:
    22 jul 2004
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  5. EricW

EricW

Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Nou,
    Bad karma met de regelaar helaas.
    Vandaag in mijn eerste vlucht stopte de motor er spontaan mee.
    Kwam in de maïs terecht uiteindelijk, gelukkig geen schade aan de heli.
    Bij het testen en zoeken naar het probleem, las ik in de log van de Vstabi dat de sensor niet meer werkte...
    Bij het opnieuw aansluiten van de regelaar klapte gelijk alle FET's.
    De rest nagemeten en niets afwijkends kunnen vinden.
    Dus de regelaar heeft het helaas gewoon begeven.

6. 666yeti666

666yeti666

Lid geworden:
    22 jul 2004
    nee he, niet nog een !??! how the f... ?!

welke motor zat er aan en wat was de timing ? Bij scorpion en lage timing kan dit probleem optreden, heb ik regelmatig gelezen.

had je de regelaar aangestuurd via v-stabi ?

de foutcode van de v-stabi, dit zou kunnen komen door statische ontlading van de snaar, of heb je al die extra draad van de staartbuis naar het chassis getrokken ?

Bas

Laatst bewerkt: 24 sep 2011
  7. EricW

EricW

Lid geworden:
    22 mrt 2007
    De Heli is geaard.
    Ik vloog met 15° op de Vstabi governor.
    Motor, scorpion 4035-560 HKIII.
    Sommige stellen de timing in volgens de scorpion voorschriften, 5° .....
    Maar ik
    had al gelezen dat daar veel problemen mee waren.
    Dus werd er meestal gekozen voor 15-22° volgens mij , vandaar..
    We dachten eerst aan de sensor, maar na het klappen van de FET's bij opnieuw aansluiten ben ik daar maar vanaf gestapt als oorzaak van de stilval van de motor.
    Alles gemeten wat gemeten kon worden, en eigenlijk geen gekke dingen kunnen vinden.
    Neig nu wel sterk naar het proberen van de nieuwe YGE 120.

Grt,
    Eric

Laatst bewerkt: 24 sep 2011
  8. DannyvG

DannyvG

Lid geworden:
    24 feb 2011
    Bas, we vragen ons af of de hyperion phase sensor ook werkt nadat de esc al ophoudt met werken. De motor wekt natuurlijk zelf ook pulsen op maar misschien niet als de esc al kapot is. Of wellicht dat de phase sensor onderscheid kan maken tussen esc of motor pulsen???
    We dachten dus in eerste instantie dat het aan de phase sensor of bekabeling daarvan lag. Maar opnieuw aansluiten van de esc gaf aan dat het toch echt bij de esc lag.

De grote vraag nu is dan nog waarom de esc kapot ging.
    Hij liep zo ongeveer op 60% gas, maar wat het bijbehorende pwm is weet je dan nog niet. Misschien was het teveel voor hem.
    Of de governor gain stond misschien te hoog? Of gewoon een maandagmorgen model.
    Ik heb wel mijn twijfels bij het gebruik van de vbar governor. Je gebruikt een esc toch op een manier hoe het niet geheel bedoeld is. Wellicht dat met een lagere gain de regelaars het een stuk beter uit houden. Je zou in principe ook vooral op de feedforward moeten vertrouwen maar dat is lastig goed in te stellen.

9. Dflyer

Dflyer

Lid geworden:
    6 dec 2004
    Das balen Eric, heb het ook mee gemaakt. Mijn Hobbywing is er ook aangegaan. Had de timing op 3.75° staan en PWM op 8 KHZ. Kort na de spoolup een korte klap en een rookpluim. Heb dan ook hier en daar gelezen dat je de specs van Scorpion niet mag volgen op de Hobbywing. De regelaars hebben het liefst een minimum timing van 15°.

Nu weet ik niet hoe dat zit met die Roxxy ESC's. Ik heb nu een YGE 120 erop zitten en sindsdien geen probleem meer, maar nu wel met de maingear. Ik heb nu een 2de maingear op rij waarvan "1" tand afbreekt. Ik heb een veel betere softstart dan toen met de Hobbywing. De mesh staat perfect en toch breekt er iedere keer een tand af.

Nu terug on topic, als je voor de YGE120 gaat ga je je dit zeker niet beklagen, een super regelaar en makkelijk om in te stellen met de progcard II.

Succes !

Grtz,
    Dirk

10. 666yeti666

666yeti666

Lid geworden:
    22 jul 2004
    @ Dirk, ja dat is wel vreemd. Ik vind wel dat YGE een betere softstart zou mogen hebben, op mijn ion-x2 moest ik de bladen stevig aantrekken. Wellicht is het allereerste rukje genoeg om 1 tand af te breken ?

@ Danny, je slaat de spijker op zijn kop. V-stabi kan helaas niet merken hoe goed of slecht een regelaar is, hij behandeld hem als een "black-box" zonder te weten of de regelaar het wel 'bij kan houden'. De gebruiker moet dan zelf proberen te oordelen of het wel goed blijft gaan.

V-stabi heeft een beveiliging tegen het los komen van de sensor dus dat zou niet het probleem hoeven te zijn.

Ik moet ook wel zeggen dat de governor van v-stabi een hype lijkt te zijn waar iedereen achteraan holt. Zelfs degenen die in het verleden meenden dat een goede governor, waar ik zelf altijd 'fan' van ben geweest, niet nodig zou zijn, hollen achter de hype aan. Maar goed, ieder zijn ding natuurlijk.
    Ik denk zelf dat het best goed kan werken maar je moet wel een beetje geluk hebben met je totale systeem , dus combi van heli, regelaar, sensor etc.

Ik heb het hele gebeuren een beetje afgewacht maar denk dat ik nu toch een 'gewone' governor ga kiezen, dat is voor mij vermoedelijk goed genoeg, zeker als het op het niveau van YGE zit.

Ik hoop dat v-stabi met kontronik verder in zee gaat en een totaal systeem bouwt, die dus feedback geeft over de toestand van de regelaar, dan zal de regelaar niet snel overbelast worden.

Bas

11. EricW

EricW

Lid geworden:
    22 mrt 2007
    @dirk
    Als je alleen de softstart van de yge gebruikt,
    En die blijkt dan iets te heftig voor je tandwiel..
    Dan kan je ook proberen de rotor even een slinger met de hand geven als je wegloopt.
    Dan loopt je hoofd tandwiel al.

Grt,
    Eric

12. EricW

EricW

Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Nog even een shot van de maïs bladen :D

Kunnen gelukkig een stootje hebben die Compass bladen ;).
    Het valt trouwens gewoon onder garantie met die regelaar en ik kan kiezen tussen nieuw of inruilen met bijbetalen voor wat anders, goede service :).

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. DannyvG

DannyvG

Lid geworden:
    24 feb 2011
    Bas, Kontronik heeft al een versie uitgebracht die samen had moeten kunnen werken met de vbar (de HeliJive120) maar die fikte bij een paar mensen dus ook al uit. Zou opgelost moeten worden met een firmware update aan beide kanten maar het zet je toch aan het denken.
    Het idee is best goed hoor. Om feedforward te gebruiken om de governor te verbeteren. Maar wellicht had het beter andersom geimplementeerd kunnen worden. Dus ipv de governor in de vbar juist de stuursignalen(pitch, ail, ele, rudder) naar de esc. Of met de huidige vbar governor zou de ESC zou weer een low pass filter moeten toepassen op de ontvangen throttle inputs en daarmee weer de werking van de governor verminderen.
    Of ze moeten eens echt om de tafel gaan zitten met een esc fabrikant en van de grond af een nieuwe esc maken.

14. laurens

laurens Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2003
    Paar pagina's terug gezegd, dat is Scorpion nu aan het doen samen met Mikado.

15. 666yeti666

666yeti666

Lid geworden:
    22 jul 2004
    de schade lijkt dan gelukkig mee te vallen, of heb je nog andere zaken stuk ?

Bas

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. wrobijns

wrobijns

Lid geworden:
    13 apr 2004
    Hmmm.... nu ga ik twijfelen over mijn governor functie.
    Misschien eerst even zonder governor de Hobbywing ESC vliegen.

BTW
    De 7HV zit in elkaar. VBAR er op en ingesteld.
    Nu alleen nog een motor er op en ik kan gaan met die banaan.
    :banana:

17. 666yeti666

666yeti666

Lid geworden:
    22 jul 2004
    He da's mooi !
    Ik vlieg de hobbywing/turnigy ook met gewone gascurve (settings bijna allemaal standaard, werkt redelijk goed)
    Hopelijk heb je de nieuwste firmware erop zitten want daarmee heb je een heel mooie softstart, zo niet, dan de blades een tikkeltje strakker aandraaien.

En je weet het,als je een scorpion motor gebruikt, ook gewoon de standaard timing (tenminste 15graden) kiezen !

Bas

18. EricW

EricW

Lid geworden:
    22 mrt 2007

Nee, gelukkig niet Bas.
    De juiste keuzes gemaakt tijdens mijn korte auto, wat geluk ook uiteraard.
    Het maïs veld was het dichtste bij en ik kon er veel energie uithalen voordat hij erin verdween.

19. 666yeti666

666yeti666

Lid geworden:
    22 jul 2004
    Eric, heb je al een idee welke nieuwe regelaar er in komt ?
    Ik heb nog een goede YGE120HV te koop ;-)

Bas

20. EricW

EricW

Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Ik wacht nog heel even op de garantie afhandeling, mocht dat vervelend uitvallen.... :)
    Ik wilde er wel een Yge opzetten inderdaad.
    Jij hebt je nieuwe al?

Deel Deze Pagina