Nomad, 3 mtr twin, 2x10cc

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Berto, 4 dec 2005.

  1. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    En al weer ff gelden maar hier een kleine update.

    De Nomad is weer geheel gereed voor het vliegen op de motoren loop na.

    Dit weekend heb ik weer eens dienst dus ook mooi de tijd om met de Nomad bezig te gaan.

    Alles dus opgebouwd op het werk en de motoren eens aan de praat zien te krijgen.
    De rechtermotor geen probleem, maar de linkermotor heeft een compressie van bijna 0 :evil:

    Ik krijg hem lopend maar op den duur stopr ie er vanzelf mee, en dat was ook het probleem tijdens de 2de vlucht.
    De linker motor moet dus weer eens onder de loep en kijken of we iets kunnen vinden en de compressie op kunnen schroeven.

    Eens kijken of ik vandaag de motor er af kan halen en weer eens zal demonteren :(
    Mhhh, had voor vandaag op het werk eigenlijk hele andere modelbouwplannen :roll:


    Mocht iemand nog een oude jankende OSmax 60SR hebben liggen of weten te liggen dan horen wij het graag :wink:
     
  2. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Nou ik geef het op (bijna dan ;-)

    de motor loopt, maar daar heb je ook alles mee gezegd.
    Je merkt gewoon dat de compressie 0 is en de motor daardoor zeer onbetrouwbaar wordt.

    Ik ben nu een beetje aan het rondkijken voor vervangers en het kan wel eens zijn dat er 2x een OSmax 15cc 4-takt opkomen.

    Eens zal de kist betrouwbaar vliegen :D
     
  3. Arvid

    Arvid Guest

    Gewoon positief blijven is inderdaad het beste :D
     
  4. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Dat zijn we ook, zeker nu ik een motor heb gelokaliseerd in Amerika via Ebay.
    Ook een OSmax 60 SR, er is op geboden en momenteel ben ik de hoogste bieder en over 6 dagen weet ik meer.
    Hoop alleen wel dat ie dan verzonden kan worden naar NL.

    En dat de zuigerveer (of de hele motor) in goede conditie is.........

    We wachten af maar positief blijven we zeker ;-)
     
  5. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Jaja er is goed nieuws aan het zuigerveer front.
    Zoals jullie wel gemerkt zullen hebben had ik een apart draadje geopend voor de zuigerveer problemen (zie: OSmax 60 SR zuigerveer probleem :( )

    Dit heeft geresulteerd in een adresje in Amerike die de juiste veren kan leveren voor de OS 60 (F)SR motoren.

    de bestelling is gedaan dus binnenkort eens kijken of de Nomad weer luchtwaardig is..................
     
  6. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.426
    Locatie:
    Spijkenisse
    Niet gelijk gaan knallen met die nieuwe zuigerveer he, in principe moet ie eerst weer inlopen met een nieuwe veer....

    Misschien is het een idee om allebei de motoren te voorzien van nieuwe zuigerveren? Dan heb je weer gelijke motoren qua compressie en waarschijnlijk qua vermogen.

    Grt.
     
  7. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    @ Alexzzz,

    Berto is slim geweest ;-), ik heb 2 zuigerveren besteld om net zoals je zei om beide motoren te voorzien van 1 nieuwe veer en die ene goede oude als reserve te bewaren.

    Ook ben ik op de hoogte van het feit dat met nieuwe zuigerveren de motoren nog "ingelopen" moeten worden.

    We gaan dus niet meteen knallen (maar wel zo snel mogelijk ;-) )
     
  8. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.426
    Locatie:
    Spijkenisse
    :thumbsup: :proost:
     
  9. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Jaaaaa, de zuigerveren zijn binnen :banana:

    Eens kijken of ik er vanavond nog aan toe kom om beide motoren weer op te bouwen met de nieuwe zuigerveren, om van het weekend ze te laten draaien en wie weet vliegen........

    We zullen zien maar we kunnen in iedre geval weer verder :yes:
     
  10. Benno Z

    Benno Z Guest

    Zeg Berto, heb je nog wel tijd om gewoon te werken? :wink:
     
  11. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    ja berto, word jij betaald om in de baas zijn tijd te modelbouwen ofzo :lol:

    of word je uitbetaald in vliegtuigonderdelen :wink:
     
  12. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Jongens jullie moesten eens weten wat ik vandaag gedaan heb voor de baas :D (o ja en voor mezelf de Saito 56 schoon gemaakt en de krukas gecontroleerd)


    Maar vanaf nu gaan we in de baas zijn tijd maar even hobby`en tot een uur of 5 8)
     
  13. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.426
    Locatie:
    Spijkenisse
    [​IMG]
     
  14. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Hehe :rolling:

    Hier even een fotootje van de verkeerde en de goede zuigerveer:
    [​IMG]
    De linkerveer is die voor de OS .61, de rechter de nieuwe voor de OS .60

    Het verschil zit vooral in de opening en de passing in de cilinder, de nieuwe, goede veer zit veel "strakker" in de cilinder.

    De "goede" motor heb ik op het werk al even omgebouwd en dat voelde zeer goed aan.

    Eens kijken wat de "slechte" motor na vervanging doet, ik heb er wel vertrouwen in :)
     
    Laatst bewerkt: 25 jul 2023
  15. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Toch nog maar een keer: wees bedacht op een lage compressie. Maar dat komt goed.
     
  16. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Zo de "slechte" motor ook even onder handen gehad en we hebben compressie :banana:

    Niet zoveel als de "goede" motor maar merkbaar meer dan hiervoor.
    Dus de motor maar weer op het vleugelmiddendeel monteren en dan de motoren weer eens laten lopen en kijken hoe ze nu presteren.

    Maar we zijn weer een stap verder :yes:
     
  17. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.426
    Locatie:
    Spijkenisse
    Al laten draaien vandaag? :lol:

    Grt.
     
  18. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    :nooo: er moest ook gewerkt worden :(
     
  19. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.426
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ga je schamen :lol:

    Grt.
     
  20. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:
    Zo goed ?
     

Deel Deze Pagina