Merci Sjef Ondertussen nog wat verder geëxperimenteerd met de aluminium , nu heb ik oude zuigers gebruikt om te smelten , de kwaliteit is toch wel beter dan die van de alu flenzen , dat heb al ik gemerkt bij het afzagen van de toevoer en ontluchtingstappen , ook het draaien gaat beter , nog eens een cilinderkopje afgedraaid en je merkte direct het verschil in draaien , geen van beide "plakte" zoals je bij gewone alu hebt maar bij de zuigeralu kwamen er krulletjes vanaf en bij de flensalu waren het kleine schilfertjes , eventjes het smelten aan de kant nu en met de eigenlijke bouw beginnen . Groeten Jef
Carter uitgedraaid voor krukas en lagerbus En draad gesneden voor carterdeksel Wordt vervolgd , groeten Jef
Verder bewerken van het carter , Eerst onderkant van de bevestigingslippen gevlakt en de bronzen lagerbus voor de krukas gedraaid en geperst in het carter , zo kon ik er een as van 10 mm doorsteken om het carter evenwijdig en horizontaal uit te lijnen op de freesbank Bovenkant moest er een heel deel af gefreesd worden en ja , 2 mm te ver ik dacht dat mijn digitale dieptemaat op nul stond maar in werkelijkheid was het -2 , zal ik de cilinder een beetje moeten aanpassen, ook zit het de bovenkant gietstuk niet in het center van waar de cilinder moet komen , is nog wel met overmaat Met de kotterkop buitenkant bijgewerkt Gaten voor cilinder vast te zetten geboord en getapt en carter verder uit gefreesd Groeten Jef wordt vervolgd
Jef had voor mij ook een carterke gegoten en tekeningen gemaakt, waarvoor hééééél veel dank Jef !!! Aangezien ik met pensioen ben vlot het werk natuurlijk sneller. De motor is ondertussen klaar en draait als een zonnetje. Dirk
Keurig afgewerkt en goedlopend NOVA 1 dieselmotortje Dirk,het is mij in 1943 niet gelukt zoals ik heb beschreven,zie #17 ,persoonlijk vind ik een gegoten carter van,in dit geval een verbrandingsmotortje, meer smoel geven en niet te vergeten een eenvoudiger bewerking,dan dit onderdeel uit een blokje aluminium te gaan maken. Daar tegenover staat dat een houten gietmodelletje maken en daarna het zelf gieten natuurlijk veel tijd kost,maar je kunt het in de modelbouw heel veel toepassen. m.v.g. fanaat Sjef
Den Dirk (Gea) heeft ondertussen de motor klaar en ziet er zeer goed uit , en loopt ook mooi Zover ben ik nog niet (nog niet op pensioen hé) Ondertussen had ik nog wel de krukas kunnen maken en ben ik aan de drijfstang(en) bezig. Ik heb ook nog een carter gegoten en ga vanaf nu alle onderdelen dubbel maken voor een 2de motor ( daar weet ik nog wel een liefhebber voor ) Nog een fotoke van de werken tot nu toe , Groeten Jef , wordt vervolgd
Je NOVA dieseltjes schieten al aardig op ondanks dat het er 2 zijn,als deze ook zo mooi gaan draaien als de NOVA bij Gea dan kun je dik tevreden zijn Jef,bij mij is het in 1943 niet gelukt! groeten fanaat Sjef.
Vandaag aan de tankjes bezig geweest , ze zijn in diameter wel iets kleiner dan op het plan maar ik had nog (gekregen) afval stukjes messing liggen van 30 mm , vandaar. Onderdelen gedraaid en klaar om te (hard)solderen Het deksel heb ik met zilver(40%) hardgesoldeerd en het aanzuigpijpje en vulpijpje met zilvertin soldeer , dat had ik nog niet gebruikt en alhoewel het zeker dicht is ben ik nog niet helemaal tevreden over het resultaat , dit moet nog fijner in het vervolg . Groeten Jef , wordt vervolgd
Ben eindelijk ook aan het 2de carter begonnen , ook 2de carterdeksel gemaakt en de 2de tank in elkaar (hard)gesoldeerd , nu heb ik ook de pijpjes met 40%zilver gebrazeerd en dat is beter gelukt dan met zilverTin solduur Groeten Jef , wordt vervolgd
Een prachtig stukje werk, zelf alu gieten ik wist niet dit kon. Maar hier zie het bewijs dat het wel kan. Zelf ga er niet aan beginnen, geen kennis ervan en ook geen gereedschap hiervoor. Maar gewoon omdat ik het mooi vindt ga ik dit draadje volgen.
Zie er ferm uit Jef , nog efkes en hij draait . Als ge materiaal voor de cilinders nodig hebt... ik heb nog wat liggen , kan je komen halen als ge wilt. Dirk
Merci voor het aanbod Dirk maar ik heb nog een redelijke voorraad van 42CrMo4 Carters nog verder uitgefreesd voor het passeren van de drijfstang , zijn nu helemaal klaar , bij het 2de carter zijn bij het frezen wel enkele gietgallen te voorschijn gekomen maar ze zitten niet op "strategische" plaatsen Het begint al ergens op te lijken Ook al begonnen aan de krukas voor de 2de Nova 1 Groeten Jef , wordt vervolgd
Als ik dat soort moois zie, wil ik het vasthouden, er over wrijven. Gek eigenlijk dat je dan dit soort gedachtes krijgt. Maar het is ook supermooi. Respect.
Het zijn echte fabrieksmotoren en komen straks van de band,nu nog 2 stuks en over enige tijd 200 stuks......(per dag) LOL. De 2 NOVA dieseltjes komen er weer keurig uit te zien Jef,succes ! Groeten , fanaat Sjef.