NTC, PTC, welke weerstand? Nou ik weet niet meer:-(

Ik heb mijn SPM1451temperatuur sensor opgeblazen.
Jaja motor was overhit, dus sensor was gewoon gesmolten:-).

Nu ben ik zoek naar vervanging, echter weet iemand wat voor soort sensor het is? Dus ntc,ptc en welke weerstandswaarde?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

SPEKTRUM DX3S
SPM1451

Thermokoppel is toch met twee draden, maar z te zien is echt een ntc,ptc?
spm1451.jpg

mja maar een ptc of ntc toch ook ?
in sommige gevallen als de draad erg lang is met 3 draden om dan de weerstand van de kabel ook te kunnen meten en hiervoor in de meting te kunnen compenseren

Oeii dat weet ik echt niet.
Nog nooit z'n thermokoppel gehad.

Ik vind tien euro erg prijzig voor een ntc (in dit geval denk ik).
Volgens mij kan je voor paar centen loskopen:-)

simpelste oplossing, neem een multimeter en probeer de weerstand te meten, ik denk dat als het een ptc is dat de weerstand om en bij de 1000 ohm zal zijn
maar ik ben niet zeker

mja maar normaal als het met een weerstandsmeting is zou je deze nog moeten kunnen doormeten :s das alleen maar een plastic omhulsel
tenzij het dus een thermokoppel is

Yup, goeie tip van je.
Volgende keer meet ik gelijk, in het geval dat het stuk gaat kan ik een nieuwe kopen. Ik denk dat ik gewoon paar verschillende ntc koop en kijk welke het beste weergeeft.

Zeker weten doe ik het natuurlijk niet maar ik denk dat het een PTC weerstand is van 10kOhm. Dat is namelijk een veel gebruikte waarde voor dit soort toepassingen.
Let wel op bij het meten. Die 10kOhm is meestal opgegeven bij 25°C. Bij lagere temperaturen is de waarde lager en bij hogere temperaturen hoger. Als je de PTC met je vingers vasthoudt zal je de weerstand op moeten zien lopen.
Thermokoppels zal je voor dit soort toepassingen niet tegen komen. Die worden over het algemeen alleen voor duidelijk hogere temperaturen gebruikt.

Bedankt voor je tip.
Ik zal die ptc ook bestellen, kosten toch niets vergeleken met 10 euro per stuk orgineel.
Even voor de duidelijkheid.
ptc(positief temperatuurs coeffiecient)weerstand wordt hoger bij hogere temperatuur.
ntc(negatief temperatuurs coeffiecient)weerstand wordt lager bij hogere temperatuur.

Back