Wederom bedankt Kees! Het is code geel vandaag. Dat betekent voor Hengelooooo ook een beetje wind en veel regen. Errug vervelend om vandaag ook maar weer binnen te spelen met de printjes van de O 21…. (code geel ) Heb de vernieuwde B serie inmiddels ook al in een aparte map gezet deze afgelopen regenachtige morgen. Die map draagt de naam:133% Dit percentage staat synoniem voor de vergroting van de O 21,of moet ik zeggen de O 21V2. Afgelopen week een goed gevoel gekregen naarmate de V1 printjes als een IKEA bouwdoos meer en meer duidelijkheid gaven,en langzamerhand een gestalte van een daadwerkelijke onderzeeboot naar voren kwam. Aankomend weekend zal de commando toren letterlijk en figuurlijk als een kers op de taart er bij aan toe worden gevoegd! 1:eerst de O serie 2:daarna de B serie 3:commando toren Bij de 133% V2 ga ik eerst beginnen met nr 3. Deze varende versie wil ik(nog)niet al te top zwaar hebben…. Kees? Heb je bij jouw andere 3D geprinte onderzeeboten de wanden van de O serie helemaal opgevuld met filament? Groet:Robin
Dat doe ik ook wanneer ik een wtc print - binnen en buitenkant meerdere keren met epoxy - nooit problemen mee gehad
Epoxy zal het zijn Zodra het 21 graden Celsius is,en niet zoals vanmorgen,donker weer,koud en regenachtig. Ik had afgelopen week al enkele 133% proefprintjes gemaakt met PLA-HP en LW-PLA. En merkte dat ik in psychologische zin me nog heel erg betrokken voel aan het LW-PLAfilament. Dus de komende weken 133% delen die een mix zullen zijn,en gedurende de transitie naar een varend model (V2) meer en meer richting het PLA-HP filament opschuift. Nu nog uitgeprint met 70 mm/sec. Later waarschijnlijk richting de 40 mm/sec zodat de laagjes minder zichtbaar zijn en daarna niet zoveel hoef bij te schuren. Kees? Kan je ook nog even kijken naar O7? Deze file heeft (bij mij) NIET de ‘’verdikking’’aan de andere zijde van het model in de slicer en daardoor ook niet op het 3D geprinte onderdeel. Groet:Robin
Fijn dat je tijdens deze kerstdagen nog zo snel wederom aanpassingen hebt gemaakt Kees! En dan het volgende: Ik zal proberen zo duidelijk mogelijk te zijn…. Er is een glitch aan de stuurboordzijde van de badkuip. Deze wordt door mijn slicer meegenomen alszijnde een print opdracht. Oplossing——-wegsnijden. Vervolgens: File B4 en B5. De verbinding van B4 naar B5 is te dik….EN te lang. Bij de V1 had ik hier nog niet over bericht omdat er eerst andere (kleine) dingetjes moesten worden opgelost Hierbij de close-up van de verbinding: Zoals de grote foto laat zien is dit kleine obstakel ook aan de hand met B6 Wel leuk hoor,die kleine ongemakken. Dit is echt PROTO printen Groet:Robin (assistent van Kees)
Hoi Robin, Dat het een 3d model is zegt natuurlijk niet dat er geen nawerk werk meer aan zit. Soms moet je hier en daar een hapje weghalen wat er niet hoort. De vrijwel identieke 1/100 print kon ik zonder veel moeite in elkaar zetten(-; een beetje modelbouwen hoort er natuurlijk nog steeds wel bij. De overgangen maak ik er altijd achteraf in, en blijkbaar zit daar soms idd een klein stukje wat er niet hoort. Ik zal er binnenkort even naar kijken
Begrepen, Je uitleg van pagina 1 ben ik nooit vergeten,tussen de regels doorlezend gaf je subtiel aan hoe je deze O 21,een prachtig stuk Nederlandsche geschiedenis hebt benaderd en flinke portie tijd hebt gespendeerd om deze Semi schaal onderzeeër gestalte te geven. Jij bent de ontwerper,de kapitein.Ik ben jouw nr 2 die de verantwoordelijkheid wil dragen om de O 21 naar de beste diepgang/hoogtepunt te brengen.
180% 180x1.554=279.72……cm…….2 meter 80 Ik heb dus besloten nog een vergroting uit te voeren. De 1/50 schaal O 21 ligt inmiddels op de camping aan het Twentekanaal. De 130% vergroting krijgt de komende week de eerste basis kleuren. Voor de 180 procenter, Heb ik afgelopen week 3 rollen grijs LW PLA filament uit Tsjechië besteld. Aangezien ik dit filament uitprint met 33% extrusie zijn het dus eigenlijk 9 rollen. Deze 180% LW printjes schuur ik deze keer niet voor met schuurpapier,maar met Spanlak. Gewoon onverdund opbrengen,en flink snel met enige strijk druk aanbrengen. Krijg je ook(snel)een mooi resultaat van (vooral in sommige hoekjes werkt dit veel sneller) Heb dus afgelopen middag nog 1 liter extra spanlak hiervoor telefonisch besteld. Ondertussen zal ik komende maanden meer O 21 info blijven verzamelen:https://nl-nl.facebook.com/nimh.ges...-21-en-o-22-vlissingen-1940/2122581684672758/ Waarbij we aankomende zomer ook nog maar is een keertje Vlissingen zullen bezoeken.Lekker kijken in het lokale museum en wat al niet meer. Inmiddels is de advertentie van nog een ander O 21 boek verlopen:https://www.marktplaats.nl/v/boeken...29-onderzeeboot-hr-ms-o21-de-kat-met-9-levens Ms O21 de kat met 9 levens (onthouden dus) Groet:Robin
En hopla,weer verder met de 180 procenter, Waarbij ik gistermiddag nog twee test printjes met oranje LW PLA had uitgeprint. Kan ik sinds vandaag weer verder met het pas bezorgde grijze LW filament uit Tsjechië. Nog een leuk(nieuw)reclame filmpje over schaalvergroting….. Groet:Robin
12 december jongstleden, De STL bestanden aangekocht. Nu vier weekjes later,na de 1 op 50 O21 schiet het al op met de B serie van de 133% vergroting en….. De B serie van de 180% vergroting die eigenlijk al niet meer goed gefotografeerd kan worden in m’n smalle woonkamer. De test printjes tel ik voor het gemak nog maar even niet mee. Was in het begin bang dat deze 180% vergroting de Mesh zou verstoren tijdens het digitaal knippen van de O 21 bestanden. Alleen bij de 180% vergroting van STL bestand O1 moest ik de slicer de opdracht geven deze als solid uit te printen (merge all outlines) Volgens mij heb ik geluk met deze lange,slanke dame…..knock on wood baby! Groet:Robin
3 perimeters 33% extrusie, Eigenlijk moet ik zeggen bij deze 180% vergroting 3 perimeters binnenwand,en 3 perimeters buitenwand. Waarbij het kleine printje eerst een laagje watergedragen Revell verf (Eisen 361/91) had gekregen voordat deze nog is extra was geïmpregneerd met de Spanlak. Het printje van 50+ gram op de weegschaal is meteen behandeld/geïmpregneerd met Spanlak en geforceerd gedroogd met de Philips warmte lamp. Als het goed is geeft deze behandeling meer weerstand tegen hitte en vocht. Ook zal deze bestand zijn tegen onbenulligheid,als ik weer is een keertje ergens tegen aanstoot zodra de O 21 vanuit het schuurtje naar de waterkant wordt gemanoeuvreerd. Morgen weer verder met uitprinten van een buisje, 3 perimeter,33% extrusie. Dit 8.8 cm’’buisje’’ krijgt de zelfde Spanlak behandeling https://www.tracesofwar.nl/sights/57031/Onderzeebootkanon-en--Anker-Linieschip-Waterloo-Arnhem.htm Groet:Robin
Goedemiddag Freek Als daadwerkelijk blijkt dat alle O bestanden (ook) met niet al te veel moeite kunnen worden uitgeprint en ver/bewerkt? Dan zal mijn focus verschuiven van oorspronkelijk 133% richting de 180 procenter. 2.80 meter. En inderdaad (heb je goed onthouden) Varend,niet duikend. Misschien zinkend Groet:Robin
So hé, 2 meter 80... Das een serieuze.. Andere vraag, misschien gemist, waarom niet duikend? Wordt ie dan te zwaar om te hanteren?
Zwaar kan een probleem zijn, maar hoe kleiner het waterdichte compartiment voor de techniek, en hoe groter het doorvloede deel van de romp, hoe lichter de boot kan zijn. Je hebt altijd wat ballast nodig onderin voor stabiliteit. Bij 2m80 (schaal 1:27) zou een boot die geheel “droog” is zo’n 100 kg gaan wegen. Maar als de boot voornamelijk “nat” is met een kleine wtc en een heel licht bovenwaterschip, dan kan het een fractie daarvan zijn.
Niets aan toe te voegen Freek! Jinny? In post 18 vertelde ik summier over om de O 21 te gebruiken als voerboot voor mijn karpervisserij. Dit is de gemiddelde voerboot: Smaken verschillen,maar ik vind deze boten oerlelijk en ‘onstabiel’.Het is als varen met een appelfiguur! De O 21 is daarentegen als een lange,slanke den…. Misschien dat ik de 2.80 meter varende,niet duikende versie wel zal uitrusten met een 3D geprinte boeg thruster. Over een duikende 2 meter 80 O 21 wil ik nog wel is een keertje over praten/schrijven/discussiëren. Maar eerst rustig verder met de varende O21 met de symbolische ronde ruggengraat van 8.8 CM. Die naarmate de bouwtijd verstrijkt stevigheid zal geven aan een groot percentage van de romp/body. Mooi zal het zijn als deze ruggengraat meteen waterdicht is EN enige elektronica kan herbergen voor de varende versie….. Groet:Robin
De voerboot optie is voor mij ook maar bijzaak Jinny, Het is gewoon dat ik straks gewoon een goed excuus heb om 1of 2 x per etmaal met de O 21 te gaan varen. Heb ook nog even gebeld met het Marine Museum:https://www.marinemuseum.nl/nl/faq/hoe-kan-ik-contact-opnemen-met-het-museum/ De mevrouw aan de telefoon gaf aan mijn vraag via de mail te stellen. Zodoende heb ik per mail gevraagd of de Conservator voor mij kan uitzoeken wat de afmetingen van de granaat van het Bofors Marine geschut precies waren zodat ik dit jaar een 1 op 1 schaal van deze kan uitprinten. (dan kan Kees deze mooi als teaser bij de Cults files plaatsen) Groet:Robin