O21 duikboot periode 1940-1957

Discussie in 'Duikboten' gestart door hermor, 7 dec 2023.

1. Lex Verkuijl

Lex Verkuijl

Lid geworden:
    30 okt 2004
    Heb jij een caravan als werkplaats nu? Weer eens iets anders, en lekker mobiel als het moet.

2. mig 3

mig 3

Lid geworden:
    26 apr 2012
    Ja Lex!

26 maart verleden jaar had ik besloten mijn twee onder één kapper te verkopen die dienst deed als mancave/modelbouw woning.
    Enkele maanden later deze woning verkocht aan jonge starters om daarna met onze camper voor 4 maanden door Europapa Europapa te reizen.
    Om vervolgens daarna een(oude)caravan zonder papieren aan te schaffen.
    De Tabbert Comtesse.
    Qua lengte en inhoud lang genoeg om op veel kleinere schaal mij bezig te houden met het uitfreubelen van Onderzeeboot dingetjes in deze nieuwe Mancave.

Ook was afgelopen jaar in symbolische zin een jaar van transitie.

Mijn vader is nooit ouder geworden dan 49 jaar (kanker)
    Aankomende 26 maart mag ik Abraham de hand schudden.
    Normaal gesproken zeggen tijd,data en jaartallen mij niet zo heel veel,maar voor deze keer wil ik voor deze levenservaringen wel een
    piketpaaltje in de grond slaan op deze camping plaats pal aan het water van het Twentekanaal.

Ik had mijn vriendin al verteld de komende jaren meer tijd,geld bloed,zweet en tranen aan deze camping plaats te willen spenderen.
    Deze tandemasser,Tokkie Tabbert zal daar al die tijd op haar pootjes blijven staan,geen vin verroeren!

Groet:Robin

Lex Verkuijl vindt dit leuk.
  3. mig 3

mig 3

Lid geworden:
    26 apr 2012
    De 140% vergroting van de 2 meter 80 onderdelen is behoorlijk intimiderend!
    IMG_1258.jpeg
    Het gele LW PLA onderdeel past eigenlijk niet meer helemaal meer op mijn weegschaal(tje)
    Uitgeprint met een 0.6 nozzle op een laaghoogte van 0.4800 mm nam het printwerk een dikke 24+ uur in beslag.
    Afgerond naar boven zit het gewicht met 3 perimeters binnen en 3 perimeters buitenwand en 20% infill op zo,n 330/350 gram.

Zodra ik vanmiddag op de camping aankom zal de badkuip voor me klaarstaan op het bed van de 3D printer.
    Deze badkuip heb ik met 2 perimeters uitgeprint met de 0.6 nozzle om te kijken of dit ook stevig,sterk en zonbestendig genoeg is voor deze intimiderende schaalgrootte.

Wel heb ik bij beide perimeters de 20% zig zag infill waardes 200% flow meegegeven in plaats van de standaard 100% flow/dikte.
    Dat betekent dat het desbetreffende(gele) B4 onderdeel qua gewicht waarschijnlijk op,of rond de 10 Euro kan blijven.

Laatst bewerkt: 10 mrt 2024
  4. mig 3

mig 3

Lid geworden:
    26 apr 2012
    Omdat ik toch nog genoeg tijd over heb tot Subsail 2024 zal aanvangen….

Wil ik tot die tijd toch nog iets meer experimenteren met de slicer settings.
    Dus vanmorgen nog 2 rollen geel LW PLA en 1 rol LW Rubber (TPU) besteld bij 3D LabPrint.
    Ja,eindelijk is het rubber filament bij de Tsjechen beschikbaar!

10% extra sterkte?
    Het volgende filmpje bespaart mij de uitleg:

Omdat ik de O 21 files van Kees bij de verschillende versies van uitvergroting altijd al vergeleek met een spouwmuur,namelijk een binnen en buitenwand met de 20% infill
    is de uitleg van de sterkte van het in verband leggen van de lego blokken bij het filmpje in 1 oogopslag duidelijk genoeg.

Eigenlijk kan ik nu al zeer gemakkelijk de slicer de opdracht geven het LW filament met elkander te laten overlappen door te spelen met extrusie,temperatuur en snelheid.
    De 2X driewandige print met de 0,6 nozzle is nu al heel erg sterk.
    Maar goed,misschien geeft een alternatieve slicer setting nog iets extra’s?

Waterdichtheid bijvoorbeeld? Of zal het warping kunnen verminderen?
    https://www.cnckitchen.com/blog/brick-layers-make-3d-prints-stronger

Onderaan zijn CNC kitchen artikel geeft hij een linkje naar de download settings:https://www.printables.com/model/769028-brick-layer-slicing

Ben benieuwd of andere slicers kunnen of mogen volgen in de toekomst met deze misschien wel patent gevoelige issues.

5. mig 3

mig 3

Lid geworden:
    26 apr 2012
    Het is me nog niet gelukt de juiste settings te vinden van CNC kitchen.
    Maakt me ook niet uit op dit moment omdat de middelgrote printer lekker vandaan pruttelt met haar 0.6 nozzle.
    IMG_1263.jpeg
    Zolang de langsliggende lagen elkaar maar blijven overlappen pak ik die extra stevigheid ook wel(met een beetje extra boot lak en zo).
    Deze keer niet nog een romp van de O 21,maar de romp van een Catamaran.
    Een speedboot.
    Een vaartuig die alle klappen van het water moet opvangen rond het C.G. die vlak bij de zitplaatsen van de cockpit ligt.
    Zodra deze 0.6 mm nozzle delen met elkaar verbonden zijn en een 2 meter lange speedboot vormen kan ik redelijk goed inschatten of
    de 2.80 meter lange en slanke O 21 sterk genoeg zal zijn…..

6. Juhu Nasir

Juhu Nasir

Lid geworden:
    20 jun 2024
    The bait boat option sounds intriguing, but I get that it's just a side project for you, Jinny. Sailing with the O 21 a couple of times a day sounds like a wonderful excuse to get out on the water!

I reached out to the Marine Museum as well and spoke to a helpful lady. She advised me to email my question, so I did just that. I'm hoping the Conservator can find the exact dimensions of the shell of the Bofors Marine gun for me. Once I have those, I plan to print out a 1-to-1 scale of it this year.

On another note, I've been delving into maritime salvage projects lately. It's fascinating work, involving the recovery of ships and cargo, and it's reminded me how meticulous and rewarding our field can be.

Looking forward to getting those dimensions and seeing what we can create. Maybe Kees can indeed place this as a teaser with the Cults files!

mig 3 vindt dit leuk.
  7. Jinny

Jinny

Lid geworden:
    26 jul 2009
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Well, I suppose you know you can call me if the shit hits the fan on your ship.
    It is part of my job.
    Trouble shooter.

8. hermor

hermor

Lid geworden:
    7 aug 2008
    Inmiddels ben ik toch zelf begonnen aan de bouw van de O21. Hoewel mn Kortenaer nog niet af is kan ik het toch niet laten er nog wat naast te gaan doen.

Heb op advies van Robin ook maar het boek: onder de bloedvlag van de O21 aangeschaft en gelezen. Best wel interessant en geeft net wat meer diepgang aan de bouw..

Alle delen had ik reeds geprint en gelijmd maar ben begonnen aan het ontwerp en bouw van een wtc. Er is weinig ruimte, slechts 80mm hoewel de boot zelf, voor mijn doen best groot is (154cm lang)

Het wordt een bekend systeem met een pomp (tandwiel) en een geventileerde tank.

Naast de wtc heb ik een systeem gemaakt om de voorste duikroeren werkend te maken, dus inklapbaar en bewegend. Net als bij de 013 van Freek is ook hier de ruimte beperkt maar gelukkig draaien ze bij de O21 enkel naar achteren weg. Waarbij ze ook niet geheel in de romp verdwijnen.

Naast bewegende duikroeren is het plan de periscopen beweegbaar te maken en de middentorpedobuizen draaibaar te maken, mits daar ruimte voor is.

De romp is geprint van Asa, lastig te printen maar fijn te bewerken, lijkt wel iets op hout, gewoon te schuren en in te boren.

IMG-20250103-WA0018.jpeg IMG-20250103-WA0004.jpeg IMG-20250103-WA0006.jpeg

renetl50, mig 3 en FreekS vinden dit leuk.
  9. FreekS

FreekS

Lid geworden:
    17 jul 2008
    Mooi project!

hermor vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina